بازدید 4979

دوره تثبیت دریاچه ارومیه با موفقیت به پایان رسید

کد خبر: ۶۹۳۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۴ 12 May 2017
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه دوره تثبیت دریاچه ارومیه در سایه تلاش دولت با موفقیت به پایان رسیده است از آغاز دوره احیای این دریاچه خبر داد.

به گزارش ایرنا، محمد مسعود تجریشی روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی که با حضور روسای سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، افزود: تراز آب دریاچه ارومیه در سال 1374 در بالاترین سطح قرار داشت و در مدت 20 سال و تا سال 1393 سالانه به طور متوسط 40 سانتی متر سطح تراز آن کاهش یافته است.
 
وی یادآوری کرد: تراز این دریاچه بین سال های 1384 تا 1388 حدود 180 سانتی متر، بین سال های 88 تا 92 حدود 120 سانتی متر کاهش یافته و در طی سال های 92 تا کنون سطح کاهش تراز این دریاچه صفر است.
 
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه اگر اقدامی برای تثبیت و احیای این دریاچه انجام نمی شد، اردیبهشت امسال تراز این دریاچه 120 سانتی متر کاهش می یافت، اظهارکرد: با تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه و انجام اقدام های مناسب در این زمینه از جمله انتقال و رهاسازی آب به این دریاچه و کاهش 40 درصدی مصرف آب در بخش های مختلف وضعیت دریاچه ارومیه تثبیت شد.
 
تجریشی، کاهش 24 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی بدون ایجاد کاهش عملکرد در واحد سطح محصولات کشاورزی نسبت به سال پایه 92-93 را از خط مشی های کلی برنامه ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد.
 
وی با اشاره به سطح کشت آبی حوضه دریاچه ارومیه گفت: در دشت میاندوآب 25 درصد، در سراب 20 درصد، در دشت ارومیه 29 درصد و در نقده و اشنویه نیز 31 درصد مصرف آب کاهش یافته است.
 
تجریشی ادامه داد: دشت های حوضه آبریز این دریاچه دارای قابلیت 40 درصد مصرف آب کشاورزی بدون تغییر الگوی کشت را دارد که این امر جزو برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه است.
 
برنامه احیای دریاچه ارومیه با روی کار آمدن دولت یازدهم در دستور کار این دولت قرار گرفت و با اجرای برنامه های نجات همچون تغییر الگوی کشت و آزاد سازی حریم رودخانه های منتهی به این دریاچه شاهد بهبود وضعیت آن هستیم.
 
دریاچه اُرومیه نام دریاچه‌ای در شمال غربی کشور ایران است و طبق تقسیمات کشوری این دریاچه میان 2 استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار گرفته است.
 
مساحت این دریاچه در تابستان 2015 در حدود شش هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف 25امین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گیرد.
 
دریاچهٔ ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ بزرگ آب‌شور دنیا است و آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر