بازدید 3498

260 هزار نفر مسئول برقراری امنیت انتخابات

معاونت امنیتی انتظامی وزارت کشور گفت: بیش از 260 هزار نفر تأمین امنیت انتخابات را به عهده دارند و البته نیروهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی نیز در نقطه صفر مرزی و مسیرهای مواصلاتی مشغول فعالیت هستند.
کد خبر: ۶۹۳۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰ 11 May 2017
معاونت امنیتی انتظامی وزارت کشور گفت: بیش از 260 هزار نفر تأمین امنیت انتخابات را به عهده دارند و البته نیروهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی نیز در نقطه صفر مرزی و مسیرهای مواصلاتی مشغول فعالیت هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، حسین ذوالفقاری معاونت امنیتی انتظامی وزارت کشور در نشستی که صبح امروز با حضور خبرنگاران در محل وزارت کشور انجام شد، در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه برای تعیین امنیت انتخابات چه تدابیری در نظر گرفته‌اید و آیا تمهیدات امنیتی خاصی را در پیش‌رو دارید، اظهار داشت:‌ از شهریور ماه سال گذشته کار تأمین امنیت انتخابات در دستور کار شورای امنیت کشور و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی قرار گرفت و از آن زمان تاکنون اقدامات زیادی صورت گرفته است.

ذوالفقاری با بیان اینکه برخی اقدامات مربوط به قبل از انتخابات و بخشی هم مربوط به زمان ثبت نام و احراز صلاحیت کاندیداها بود، افزود: اکنون نیز که در مرحله تبلیغاتی انتخاباتی هستیم یک مرحله دیگری از کار تأمین امنیت ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تأمین امنیت انتخابات در روز برگزاری انتخابات و پس از آن نیز ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: ستاد امنیت انتخابات وزارت کشور به صورت مستمر تشکیل می‌شود و همه دستگاه‌های نظامی اطلاعاتی، انتظامی، قضایی و صدا و سیما در این ستاد حضور دارند و هماهنگی منسجمی وجود دارد و همه مواردی که ممکن است آسیب امنیتی باشد مورد رصد و بررسی قرار می‌گیرد.

معاونت امنیتی، انتظامی وزارت کشور با اشاره به اینکه طرح‌های امنیتی انتظامی توسط دستگاه‌ها و مخصوصا نیروی انتظامی تهیه شده عنوان کرد: قرارگاه نیروی انتظامی تشکیل شده و همه دستگاه‌ها در همکاری و همراهی با این قرارگاه‌ها هستند.

ذوالفقاری افزود: نیروهای کمکی که لازم بود برای تأمین امنیت شعب اخذ رأی به نیروی انتظامی کمک کند با بررسی‌هایی که در ستاد امنیت صورت گرفت از طریق ستاد نیروهای کل مسلح توسط سپاه پاسداران تأمین شده و در آمادگی کامل قرار دارند.

وی یادآور شد: بیش از 260 هزار نفر به طور مستقیم کار تأمین امنیت انتخابات را به عهده دارند و البته تعداد بسیار زیادی از نیروهای نظامی، انتظامی، اطلاعاتی هم از نقطه صفر مرزی مناطق مختلف کشور مسیرهای مواصلاتی، گشت و تأمین، ایست بازرسی و کارهای اطلاعاتی مشغول فعالیت هستند و قطعا در هفته آینده این موضوع تشدید خواهد شد.

معاونت امنیتی، انتظامی وزارت کشور گفت: در طول مدتی که ما فعالیت‌های تبلیغاتی را شروع کرده‌ایم کار تأمین امنیت کاندیداها در سفرهایی که به استان‌های مختلف داشتند را تأمین امنیت شدند و نظم و امنیت در برنامه‌های تبلیغاتی کاملا برقرار شده است. البته تخلفات جزئی وجود داشته است؛ ولی تاکنون هیچ گونه تحرک امنیتی که بخواهد در بحث امنیتی انتخابات اخلال ایجاد کند را نداشته‌ایم.

معاون وزیر کشور با تأکید بر اینکه هیچ مورد ناامنی تا این لحظه که خدمت شما هستم متوجه امنیت انتخابات نبوده است، افزود: آسیب‌های امنیتی انتخاباتی به طور مستمر روزانه لحظه‌ای توسط جامعه اطلاعاتی رصد می‌شود و همه بررسی‌هایی که باید صورت بگیرد در جلسات متعدد و مختلفی که داریم در حال پیگیری هستند.

وی افزود: فضای مجازی و مخصوصا جریانات گروهک‌های تروریستی که ممکن است در این فضا برنامه‌هایی را داشته باشند به طور روزانه رصد می‌شوند و پیش‌بینی‌های لازم هم صورت گرفته است.

معاونت امنیتی، انتظامی وزارت کشور با تصریح اینکه برآوردمان این است که انتخابات در فضای کاملا امن و بدون هر گونه تهدید امنیتی برگزار خواهد شد، گفت: طبق آخرین گزارش‌های امنیتی اطلاعاتی که همه دستگاه‌ها به ما داده‌اند، هیچ گونه تهدید امنیتی خاصی متوجه انتخابات نیست. آمادگی، اشراف اطلاعاتی و آمادگی یگان‌های واکنش سریع به گونه‌ای طراحی شده که هر گونه اقدامی که بخواهد در نظم و امنیت انتخابات اخلال ایجاد کند در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با قاطعیت با آن برخورد خواهد شد و از هر گونه ناامنی جلوگیری خواهد شد.

ذوالفقاری در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه شنیده شده هر گونه تجمع انتخاباتی ممنوع است آیا این موضوع صحت دارد، بیان داشت: موضوع تجمعات بر اساس آیین‌نامه مصوب هیئت وزیران است که در طول کل ایام سال جاری است و مختص انتخابات نمی‌شود،بر اساس این آیین‌نامه هر گونه تجمع و برگزاری مراسم در مکان‌های محصور و مسقف نیاز به مجوز ندارد، کما اینکه اکنون هم این تجمعات در سالن‌ها و مساجد مختلف با حضور افراد برگزار می‌شود.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه تجمع در داخل ستادهای انتخاباتی هم نیازی به مجوز و منع قانونی ندارد گفت: هر گونه تجمع و راهپیمایی در خارج از محیط‌های بسته یعنی خیابان‌ها، پارک‌ها و میادین مختلف مشمول اخذ مجوز از مراجع قانونی است که بر اساس کمیسیون ماده 10 استانداری‌ها و وزارت کشور مسئول صدور مجوز هستند. بنابراین اگر ستادهای انتخاباتی و تبلیغاتی برنامه‌ای برای تجمع خارج از محیط های بسته دارند باید در چهارچوب مقررات درخواست مجوز کنند و چنانچه ضوابطی برای آنها در نظر گرفته شود و مجوزی داده شود بلامانع است در غیر این صورت مشمول تجمعات غیرمجازند و در این ارتباط هم نیروی انتظامی بر اساس وظایف خود عمل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تا کنون مورد خاصی در این زمینه گزارش نشده افزود: تنها دو مورد جزئی داشتیم که حدود 50 نفر بعد از مناظره‌ها در برخی میادین به صورت خودجوش تجمع کرده بودند که با تذکر نیروی انتظامی متفرق شدند.

ذوالفقاری در پاسخ به این سوال که تا کنون چه تعداد تخلفات انتخاباتی به وزارت کشور گزارش شده است، اظهار داشت: طبق آماری که دو روز گذشته از طریق دادستانی کل اعلام شد، در ایامی که از مدت تبلیغات کاندیداها ریاست جمهوری پشت سر گذاشته‌ایم، تخلفات رصد شده نسبت به مشابه قبل آن حدود 60 درصد تخلفات کاهش پیدا کرده و نشان می‌دهد که با همراهی ستادهای تبلیغاتی کاندیداها و مردم می‌توانیم این وضعیت را حفظ کنیم و با کاهش تخلفات مواجه باشیم.

معاونت امنیتی انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه در برخی نشست‌های انتخاباتی و سخنرانی کاندیداها برخی افراد نظم را رعایت نکرده بودند که به آنها تذکر داده شد تصریح کرد: به هر حال به همه استان‌ها اعلام کردیم که نظم و امنیت را در سفرهای استانی همه کاندیداها به طور کامل برقرار کنند.

وی با بیان اینکه در برخی موارد شاهد تعرض به پوسترهای انتخاباتی بوده‌ایم که البته این موضوع در همه ادوار اتفاق افتاده است،‌ تاکید کرد: در مجموع روند تخلفات کاهش یافته چنانچه طبق آخرین آمار تا کنون 256 مورد تخلف گزارش شده در حالی که در مقایسه ایام مشابه این آمار تا حدود 600 تخلف هم گزارش شده بود.

معاون وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ستاد انتخابات کشور اعلام کرده برگزاری هر گونه کارناوال ممنوع است،‌ اظهار داشت: در این باره دو نکته وجود دارد که کاندیداها و طرفدارانشان باید به آن توجه کنند. نکته اول اینکه اگر قرار است تجمعی از سوی ستادهای تبلیغاتی صورت بگیرد باید برایش مجوز صادر شود و ضوابطی که برایشان در نظر گرفته می‌شود نیز رعایت شود در غیر این صورت اگر افرادی بدون هدایت ستادهای انتخاباتی به صورت خودجوش بخواهند این کار را انجام بدهند مشمول تجمعات غیرقانونی می‌شوند و در طول سال هم نیروی انتظامی با آنها برخورد می‌کند.

وی افزود: هر گونه کارناوالی که موجب سد معبر و ایجاد مشکل در عبور و مرور و ترافیک شود به نیروی انتظامی ابلاغ شده که تذکر دهند و جلوگیری کنند و اجازه ندهند در زندگی روزمره مردم و نظم شهر اخلال بوجود آید.

ذوالفقاری در ادامه اظهارات خود گفت: طبق برآوردی که تاکنون داشتیم تهدید جدی علیه امنیت انتخابات نداریم اما قرار نیست که ما در این مورد غفلت کنیم به همین خاطر رصد‌ها و کنترل‌ها به صورت کامل انجام می‌شود. اما ما توقع داریم کاندیداهای انتخابات شهر و روستا، ریاست جمهوری و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و همچنین طرفداران آنان مُر قانون و اخلاق اسلامی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه معظم رهبری و دیگر مسئولان و مقامات کشور تاکید جدی به رعایت مر قانون دارند گفت: اگر در فضای رقابتی قانون و مقررات زیر پا بگذاریم و مشکلی بوجود بیاید مسئولیت ساز است. بنابراین اگر فردی با زیرپا گذاشتن قانون و عدم توجه به منافع و امنیت ملی کشور اقداماتی را انجام دهد و در نظم کشور اختلال ایجاد کند حتما این موضوع دارای پیامد است و از نظر قانونی محل پیگرد دارد بنابراین اگر کاندیداها و ستادهای انتخاباتی اخلاق و قانون را رعایت کنند شاهد انتخابات بسیار منظم و باشکوه و کم سابقه خواهیم بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شایعات و اخبار کذبی که منتشر می‌شود را به چه صورت رصد می‌کنید گفت: هر آنچه در قانون انتخابات برای فضای باقی جرم محسوب شود همه این موارد در فضای مجازی نیز مصداق دارد؛ بنابراین چنانچه کسی مطلب دروغی منتشر می‌کند اگر این دروغ متوجه کاندیدا و یا شخص دیگری باشد می‌تواند اعلام جرم کند دستگاه‌ قضایی وارد عمل می‌شود و به شکایت رسیدگی می‌کند.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه ما اطمینان می‌دهیم با همکاری همه انتخابات باشکوه و کاملا امنی را خواهیم داشت گفت: همه دست‌اندرکاران امر امنیت چه در دستگاه‌های قضایی چه در نیروهای مسلح و چه در دستگاه‌های اطلاعاتی و نیروهای انتظامی و ... همه یک جهت را حرکت می‌کنیم همه بسیج شده‌اند تا این فضای امن را ایجاد کنند، بنابراین ان‌شاالله انتخابات با نظم و امنیت کامل در تمام نقاط کشور برگزارمی شود و همه مردم کشورمان رضایت خواهند داشت.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: اگر موردی هم مربوط به امنیت انتخابات و امنیت ملی کشور باشد، دستگاه‌های اطلاعاتی به صورت لحظه‌ای و روزانه همه موارد را رصد می‌کنند و جمع‌بندی‌ها را به صورت روزانه به ستاد انتخابات گزارش می‌دهند بنابراین اگر موردی باشد تذکر لازم داده می‌شود و احیانا تشکیل پرونده می‌شود برای بررسی به دستگاه قضایی اعلام می‌شود.

وی گفت: بر اساس برآوردهایی که تاکنون داریم، هم فضای مجازی و هم فضای کلی و فیزیکی جامعه از نظر نظم و امنیت در کنترل لازم بوده و نظرسنجی‌هایی هم نشان می‌دهد مردم دغدغه‌ای درباره انتخابات ندارند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر