بازدید 2344

میرسلیم: سند چشم‌انداز 20‌ساله موفق اجرا‌نشده

یک نامزد انتخاباتی ریاست‌جمهوری گفت: در این 12 سالی که از ابلاغ سند چشم‌انداز 20 ساله می‌گذرد، نه‌تنها در تحقق آن موفق نبوده‌ایم، بلکه در جهت وارونه هم عمل شده است.
کد خبر: ۶۹۲۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹ 10 May 2017
یک نامزد انتخاباتی ریاست‌جمهوری گفت: در این 12 سالی که از ابلاغ سند چشم‌انداز 20 ساله می‌گذرد، نه‌تنها در تحقق آن موفق نبوده‌ایم، بلکه در جهت وارونه هم عمل شده است.

به گزارش ایسنا، سیدمصطفی میرسلیم عصر امروز در گفت‌وگو با رادیو معارف اظهار کرد: در هنگام تدوین سند چشم‌انداز 20 ساله دولت خاتمی واقعیت وجود تهدیدهای آمریکا علیه ما را جدی نگرفت. امیدوارم در هشت سال آینده دولتی که مستقر می‌شود این روند را جبران کند.

وی در ادامه در مورد فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: این شورا یک سری اقدامات زیربنایی و یکسری اقدامات مربوط به امور اجرایی وزارتخانه‌ها را برنامه‌ریزی می‌کند. من معتقدم گرایش شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به سمت مسائل عمده کشور برود. مهمترین خطرهای ما در آینده ریشه فرهنگی دارد باید مراقب باشیم که چرا خانواده ضعیف شده، چرا بی‌بندوباری، هنجارشکنی و هویت‌زدایی رشد یافته است. شورای عالی انقلاب فرهنگی باید برای این مسائل برنامه‌ریزی کند. البته برنامه‌های خوبی هم از سوی این شورا طراحی شده که متاسفانه اجرایی نشده است. دولت در اجرای این مصوبات باید جدی باشد.

وی درباره مدیریت فضای مجازی نیز اظهار کرد: فضای مجازی فرصت بسیار خوبی است اما باید به صورت علمی نیز آسیب‌شناسی شود. در واقع هم باید فرصت‌ها و هم تهدیدهای فضای مجازی را بشناسیم. به طور مثال از فضای مجازی می‌توان برای ایجاد اشتغال برای جوانان بهره برد. همچنین فضای مجازی می‌تواند ابزاری برای نظارت عمومی باشد. با این وجود مسائلی مثل بی‌ادبی، اختلاف‌افکنی و دروغ نیز در فضای مجازی باب شده که باید با آن مقابله کرد.

این نامزد حزب موتلفه در انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه فرهنگ برای ما اساس است و ما باید با بینش قوی فرهنگی خود به مشکلات بپردازیم، اظهار کرد: فرهنگ به مردم تعلق دارد و دولت می‌تواند در این زمینه هدایتگر بوده و از فعالیت‌های فرهنگی اولویت‌دار حمایت کند. از سویی دولت باید بر فعالیت‌های فرهنگی هم نظارت داشته باشد تا این فعالیت‌ها گرفتار آفات و انحرافات نشود.

میرسلیم همچنین با اشاره به نقش مهم حوزه‌های علمیه در کشور گفت: جامعه ایران شهرنشین شده، بنابراین حوزه‌ها باید به مسائل جامعه شهری و صنعتی بپردازند و کوشش‌هایی برای به‌روز شدن خود انجام دهند. دولت می‌تواند اطلاعات کافی را در اختیار حوزه قرار دهد تا حوزه‌ها براساس این اطلاعات برنامه‌ریزی کرده و راهکارهای خود را ارائه دهند.

وی تاکید کرد: ما به وحدت حوزه و دانشگاه نیازمندیم. کسانی که هم تحصیلات دانشگاهی داشته‌اند و هم تحصیلات حوزوی مثل شهید بهشتی و مفتح برای ما الگو هستند. ما باید ارزش‌های دانشگاه و حوزه را با هم جمع کنیم. اکنون روش‌های جدید علمی در حوزه‌ها رایج شده اما دانشگاه‌ها کمتر از اصول حاکم در حوزه‌ها بهره‌برداری می‌کنند.

میرسلیم با اشاره به اینکه دانشگاه‌های ما فارغ از مسائل ارزشی و عقیدتی ما شکل گرفت، خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم از شیوه‌های تحقیقاتی، علمی و پژوهشی غرب استفاده کنیم اما به لحاظ مسائل بینشی و اعتقادی نمی‌توانیم از دانشگاه‌های غرب پیروی کنیم. ما باید اصول اسلامی خود را تقویت کنیم به همین جهت می‌توانیم دوره‌های تکمیلی برای استادان بگذاریم زیرا بسیاری از استادان تحصیلکرده غرب هستند و شاید با شیوه‌های تحقیقات اسلامی آشنا نباشند. از سویی نباید هم به آسیب مدرک‌گرایی گرفتار شویم.

به گزارش ایسنا، این نامزد انتخاباتی ریاست‌جمهوری در مورد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: این سند در مجمع تشخیص مصلحت تصویب و سپس ابلاغ شد اما در اجرای آن موفق نبودیم. سند 2030 یونسکو یک مقوله انحرافی است. وقتی ما اسناد بالادستی کارشناسی شده و دقیق داریم چرا باید با خودباختگی دنبال سند 2030 برویم. البته به لحاظ روش‌های آموزشی نکات ارزشمندی در این سند است و چشم بستن به پیشرفت‌های آموزشی و بهداشتی کار درستی نیست. ما باید این روش‌هارا  با فرهنگ خود تطبیق دهیم اما این نکته را هم باید در نظر بگیریم که در یونسکو بینش انسان‌گرایی و سکولاریزم غالب است. محتوای سند 2030 پیشنهادی است که برای اجرای آن باید شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را تصویب کند.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت نهاد خانواده تصریح کرد: خانواده اصلی‌ترین ارکان تشکیل جامعه است. کاهش نرخ ازدواج و افزایش طلاق یک خطر است که باید آن را علاج کنیم به همین منظور باید راهکارهایی در نظر بگیریم. اکنون سن ازدواج به حدود 30 سال رسیده است که باید ازدواج را آسان و پایدار کرد. برای همین منظور نباید ازدواج را در گرو پیدا کردن کسب و کار قرار دهیم. دولت هم باید به فکر تشکیل نهادهای مشاوره‌ای برای جوانان باشد و آداب و رسوم غلط و خرافی در ازدواج مثل مهریه‌های سنگین کنار گذاشته شود. در ازدواج نباید دنبال تشریفات باشیم بلکه باید از جوانان پشتیبانی مالی هم بشود.

میرسلیم در پایان تاکید کرد: برای اصلاح امور فرهنگی باید رویکرد تحقیقات علمی و جامعه‌شناسانه را دنبال کرده و اشکالات حوزه فرهنگی و اجتماعی را خوب بشناسیم سپس برای آن با پژوهش علمی وقت بگذاریم و راه‌حل‌های عالمه ارائه دهیم و بودجه و امکانات را صرف محقق کردن این روش‌های علمی کنیم تا انسان را به جایگاه خلیفه‌اللهی خود برسانیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس