بازدید 13657
۱
آخرین تحولات سوریه؛

دستور ترامپ برای ارسال سلاح های سنگین به کردهای سوریه و فراخوان جدید ابوبکر البغدادی

سوریه در 24 ساعت گذشته، تحولات مهم دیگری را به خود دیده است. در این میان، دستور ترامپ برای ارسال سلاح های سنگین به کردهای سوریه از اهمیت بسیاری برخوردار است. این در حالی است که ترکیه در ماه‌های گذشته، بارها با توجه به نگرانی از افزایش نفوذ کردها در شمال سوریه، از کمک‌های آمریکا به آنها انتقاد کرده است.
کد خبر: ۶۹۲۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 10 May 2017
سوریه در 24 ساعت گذشته، تحولات مهم دیگری را به خود دیده است. در این میان، دستور ترامپ برای ارسال سلاح های سنگین به کردهای سوریه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته، یک مقام آمریکایی مدعی شده دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به ‌رغم مخالفت‌های ترکیه با ارسال سلاح‌های سنگین‌تر به کردهای سوریه موافقت کرده است.

این مقام در گفت‌وگو با رویترز اظهار داشت: واشنگتن قصد ارسال سلاح به گروه «یگان‌های مدافع خلق» را دارد.

حمایت آمریکا از این گروه در سوریه، در حالی صورت می‌گیرد که این گروه ارتباط نزدیکی با «پ‌ک‌ک» ترکیه دارد؛ آمریکا و ترکیه هر دو «پ‌ک‌ک» را «گروه تروریستی» می‌‌دانند.

ترکیه در ماه‌های گذشته بارها با توجه به نگرانی از افزایش نفوذ کردها در شمال سوریه، از کمک‌های آمریکا به آنها انتقاد کرده است.

آزادی 45 کیلومتر از مرزهای سوریه
 
ارتش سوریه در نخستین مرحله از عملیات برای دستیابی به مرزهای این کشور با عراق 45 کیلومتر به سوی مرز عراق پیشروی کرد.
 
روز سه شنبه، منابع میدانی اعلام کردند که ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در نخستین مرحله از عملیات برای دستیابی به مرزهای این کشور با عراق، منطقه 'السبع بیار' در 120کیلومتری شمال شرق دمشق و دو تپه 'رجم الحماده' و 'رجم ابوقبر' در ریف دمشق را آزاد کردند. ارتش سوریه در این مسیر پس از درگیری با گروه های تروریستی از جمله 'جیش اسود الشرقیه' وابسته به «ارتش آزاد» با پیشروی در بیابان‌های شرقی به 100 کیلومتری گذرگاه مرزی التنف در مرز این کشور با اردن و عراق رسید.
 
هدف ارتش سوریه، رسیدن به مرزهای این کشور با عراق و تأمین امنیت مرزها و بستن راه بر هر گونه دخالت نظامی خارجی از طرف مرزهای اردن به سوی دیرالزور و مناطق شمالی‌تر است.
 
فراخوان ابو بکر بغدادی برای مقابله با ارتش سوریه
 
مساجد رقه و دیر الزور در سوریه از جمعه گذشته، همه ظرفیت خود را بر فراخوان ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش برای مقابله با ارتش سوریه و "نیروهای سوریه دموکرات" و ائتلاف آمریکایی مبارزه با داعش، متمرکز کرده اند.

 این در حالی است که تشکیلات موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده که گروه تروریستی داعش، مانع خروج ده ها خانواده از رقه شده است.

تشکیلات "دیده بان حقوق بشر سوریه" به نقل از منابع محلی اعلام کرد، همه خطیبان مساجد رقه و دیر الزور در سوریه از جمعه گذشته، همه توان خود را صرف تحلیل و تفسیر فراخوان اخیر ابوبکر البغدادی کرده اند.
 

 
سرکرده گروه تروریستی داعش در این پیام "تمام مسلمانان در قلمرو خلافت اسلامی" را به آماده باش در برابر حمله کردها "ی ملحد" و "ائتلاف صلیبی" و "عوامل صلیبی ها" فراخوانده است.

روزنامه سعودی المصدر، به نقل از برخی منابع "موثق" نوشت: شهر رقه، پایگاه اصلی "داعش" شاهد آماده باش عناصر این گروه است.

به گفته منابع "المصدر"، این عناصر تروریستی، با تصرف 20 قایق متعلق به شهروندان، قصد دارند از آنها برای نقل و انتقال در سواحل شمالی و جنوبی رودخانه فرات استفاده کنند. همچنین قاچاقچیان نیز از این قایق ها برای خروج شهروندانی که قصد فرار از شهر را دارند، استفاده می کنند.

این منابع به روزنامه المصدر گفتند که داعش، مانع خروج ده ها خانواده از رقه به سمت منطقه "حزیمه" شده است. این منطقه در تصرف "نیروهای سوریه دموکرات" است.

گفتنی است، داعش به تحکیم مواضع خود را در منطقه "الفرقه 17" در شمال رقه پرداخته است؛ همزمان با این تحرکات، خطیبان مساجد در مناطق تحت اشغال داعش نیز پیوسته مردم را تحریک می کنند.
 
اسرائیل به دنبال سهم خود از مناطق «کاهش تنش» در سوریه

مناطق «حایل، پرواز ممنوع، امن، کاهش تنش، توقف درگیری‌ها» تعاریفی هستند که پس از گذشت دو سال از عمر بحران سوریه توسط طرف‌های محلی، منطقه‌ای و بین المللی با هدف قانونی جلوه دادن نفوذ آنها به مناطق مورد نظر یا دور کردن طرف‌‌های دیگر در سطح میدانی مطرح شد و در عین حال، همه این طرف‎ها تلاش می‌کنند تا حضور نظامی خود را با انگیزه‎ها و بهانه‎های مختلف از جمله حمایت از منافع و امنیت ملی یا حمایت از اقلیت نژادی توجیه کنند.

پایگاه خبری «البدیل» مصر در گزارشی در این باره نوشت: از آغاز بحران سوریه، اسرائیل به عنوان یکی از طرف‌های بحران به اشکال مختلف در مناطق تحت سیطره گروه های تروریستی فعالیت می‎کند؛ به این بهانه که این گروه‌ها سلاح ها را از سوریه به لبنان و یا برعکس منتقل می‌کنند و حزب الله و ایران نیز در خطوط ارتباطی در جولان و قنیطره قرار دادند.

اسرائیل با این بهانه در سه سال اول بحران سوریه از گروه های تروریستی و در رأس آن جبهه النصره مستقر در غرب و جنوب سوریه حمایت هوایی و لجستیکی به ویژه در جولان و قنیطره کرد تا بر اساس استراتژی اسرائیل در جنگ سوریه دخالت مستقیم نداشته باشد و به حمایت از گروه های تروریستی در مرزها بسنده کند تا بدین گونه بتواند مانع انتقال سلاح‌ها شود و مناطق نظامی مقاومت ایجاد شده در جبهه جولان و قنیطره را هدف قرار دهد که به گفته خود مقامات اسرائیلی، تل آویو طی دو سال اخیر در این کار موفق نبوده است.

طی دو سال گذشته بحران سوریه، دو تحول بزرگ رخ داد که یکی تشکیل ائتلاف بین المللی و دیگری دخالت نظامی روسیه بوده است. اسرائیل نیز با این دو تغییر بر اساس دو اصل تعامل کرد: اصل اول، سرمایه گذاری و به کارگیری تروریست ها در راستای تلاش برای شکست مقاومت و سپس تخریب چهره مقاومت و تبدیل تروریست‌ها به «معارضان میانه رو» با همکاری طرف های بین المللی مانند ترکیه، عربستان و قطر است.

هر چند اسرائیل در این مورد هم به موفقیت چشمگیری دست نیافت، مهار جبهه النصره از سوی تل آویو و حمایت از آن باعث نگرانی از اوضاع امنیتی داخل اراضی اشغالی شد و از جمله این نگرانی ها مربوط به انتفاضه دروزی‌های فلسطین علیه دولت اسرائیلی می شود که از جبهه‌النصره حمایت می کند؛ انتفاضه‌ای که پس از ارتکاب جنایت‌های جبهه النصره علیه غیرنظامیان دروزی در جولان، سویداء و قنیطره شکل گرفت که این خود باعث شد که طرح تأسیس دولت دروزی احیا شود و دروزی‌های منطقه به مناطق تحت سیطره تروریست‌ها در سوریه مهاجرت کنند تا در نتیجه آن هدف اسرائیل در ایجاد منطقه خودمختار در داخل اراضی سوریه با مقبولیت منطقه ای و بین المللی و انگیزه حمایت از اقلیت دروزی محقق شود.

محور دومی که اسرائیل با این دو تغییر ذکر شده وارد مرحله تعامل شده است، در پیش گرفتن روش هماهنگی امنیتی و نظامی با طرف های مسئول بحران سوریه مانند اردن، قطر و ترکیه و همچنین روسیه در هماهنگی پروازها بین دو طرف بوده است تا بتواند با پوشش هوایی به حمایت از گروه های تروریستی و تأمین سلاح داعش که اخیرا از تل آویو به دلیل شلیک به مرکز امنیتی اسرائیل در جولان عذرخواهی کرد، ادامه دهد.

اسرائیل با استفاده از محور دوم تلاش کرد در نزدیکی مرزهای استراتژیک خود مانع عملیات انتقال سلاح شود و نیروهای مقاومت در جولان و قنیطره را هدف قرار دهد، اما این باعث نشده است بزرگترین خطری که اسرائیل آن را «وجود مقاومت و ایران در مرزهای فلسطین اشغالی» می‎داند، رفع شود.

«ایهود یعاری» تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی در امور خاورمیانه و وابسته نظامی اسرائیل در مقاله ای که در مجله آمریکایی «فارن پالیسی» منتشر شد، نوشت: «هدف نهایی توسعه چارچوب دستیابی ایران به جولان اشغالی با هدف تشدید محاصره علیه اسرائیل است، اما ایرانی ها علنی عنوان می کنند که قصد فتح جبهه جولان برای همپیمانان خود را دارند و مسئولان نظامی آن اکنون در این منطقه مستقرند تا با کمک فلسطینیان مقیم سوریه برای تشکیل نهاد «فوج الجولان» اقدام کنند و احمد جبریل، فرمانده جبهه مردمی آزادی بخش فلسطین از سوی ایران برای شرکت در این طرح در بلندی های جولان دعوت شد.

وی افزود: برخی فرماندهان عراقی از جمله فرماندهان جنبش النجباء عراق علنا از تصمیم خود برای انتقال نیروهایشان به محور جولان می گویند.

بنابراین اسرائیل با توجه به شرایط «مناطق امن» سوریه ـ چه شمال و چه شرق آن ـ به ویژه با بازگشت مرحله مذاکرات آستانه و نزدیکی زمان جنگ الرقه که در این صورت انتظار می رود نیروهای عراقی و الحشدالشعبی از مرزهای سوریه عبور کنند، ترجیح می دهد مستقیم با مقاومت و ایران در سوریه به جز در حد و اندازه محدود برخورد نکند.

اسرائیل حتی در تحقق اهداف حداقلی خود مانند ممانعت از انتقال سلاح و جدا کردن محور جبهه جولان عاجز ماند و امروز نیز خود را خارج از هرگونه چهارچوب حل و فصل و آتش بس و یا دایره رقابت برای مناطق «حایل» می بیند، به ویژه اینکه توافق اخیر آستانه درباره «مناطق کاهش تنش» در حالی صورت می گیرد که واشنگتن نقشی در ضمانت اجرای آن ندارد که بخواهد به نفع اسرائیل حرکت کند.

طرح مطرح شده مناطق «حایل» روی میز مذاکره بین آنکارا، تهران و روسیه با حضور طرف آمریکایی قرار دارد و تل آویو خود را در برابر گزینه سخت‌تری می‎یابد که بخواهد آن را تلافی کند، چون در این صورت لازم است، مستقیم برای ضمانت امنیت «مرزهای» خود دخالت کند که این گزینه جدید نیست و بحثی است که از آغاز بحران سوریه مطرح بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
كردهاي سوريه نه تروريست ها و تجزيه طلبهاي تحت امر آمريكا
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر