بازدید 15237
۳
مروری بر روزنامه های سه شنبه 19 اردیبهشت ماه؛

تغيير روش تبليغاتي روحاني/ شکست پوپولیسم در فرانسه

روزنامه های طرفدار دولت، سخنرانی های دیروز روحانی را به نوعی بازگشت وی به رقابت های انتخاباتی دانسته و آن را سرآغاز ظهور روحانی می دانند. با این حال، روزنامه های مخالف دولت، انتقاد شدیدی به این اظهارات رئیس جمهور کرده اند.
کد خبر: ۶۹۲۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ 09 May 2017

روزنامه های طرفدار دولت، سخنرانی های دیروز روحانی را به نوعی بازگشت وی به رقابت های انتخاباتی دانسته و آن را سرآغاز ظهور روحانی می دانند. با این حال، روزنامه های مخالف دولت، انتقاد شدیدی به این اظهارات رئیس جمهور کرده اند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های اصلاح طلب سخنان دیروز انتخاباتی روحانی را در کانون توجه قرار داده اند.

 

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با تیتر «پایان مدارا با رقبا» نوشت: «شاید در حال اجرای نقشه‌ای از پیش تعبیه شده باشند و ابتدا بنا بوده تا حرکات حریف را به دقت ملاحظه و وارسی کنند، سپس رویه‌ای دفاعی پیش گیرند و در پایان هم حریف را هدف قرار دهند و به او حمله کنند. این را می‌توان از توییت حسن ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری دریافت که پس از اتمام دومین مناظره، هفت روز مانده به آخرین رویارویی زنده کاندیداها خطاب به ملت ایران وعده داد که: «روحانی در مناظره سوم به بازی رقبا با سرنوشت و ناامیدسازی ملت خاتمه خواهد داد.» او همچنین گفت: «مناظره سوم آغاز شور انتخاباتی ملی برای رفتن به پای صندوق‌های رای. سه مناظره وجود دارد و تصمیم‌گیری مردم عموما پس از مناظره سوم اخذ می‌شود؛ دکتر روحانی رئیس جمهور مستقر است، استراتژی مناظراتی او باید با توجه به اهداف و پایگاه اجتماعی وسیعش شکل گرفته و با سال٩٢ متفاوت باشد؛ شعار دکتر روحانی درسال ٩٢ احیای اخلاق بوده است، پس بی‌اخلاقی باید

ممنوع باشد؛ جناح مقابل چیزی برای از دست دادن ندارد، پس استراتژی‌اش سه وجه دارد: دروغ‌گویی، افترا و تهمت؛ سیاه‌نمایی سه دهه تلاش در کشور؛ اقدام برای کاهش مشارکت مردم.» در ادامه هم به تبیین استراتژی فردی و ترکیبی دکتر روحانی پرداخت:« در مناظره اول تحرک اجتماعی حاصل شود،در مناظره دوم شناخت و آگاهی اجتماعی نسبت به دیگر نامزدها پدید آید و در مناظره سوم شعور و شور انتخاباتی وسیع ایجاد گردد.»

***

دو نگاه

یک فرضیه هم وجود دارد که حسن روحانی استراتژی انتخاباتی‌اش را بر مبنای منطق ، استدلال، گزارش عملکرد و تبیین برنامه‌های دولت آینده‌اش استوار کرده بود اما با مشاهده جنجــال‌سازی‌هــای رقبایش برای پیروزی تغییر راهبرد داده و رویه‌ای دیگر را پیش گرفته است. شیوه‌ای که در آن بی‌پروا از رازهای مگو سخن می‌گوید.»

 

روزنامه اعتماد نیز در گزارش اصلی امروز خود با عنوان «ظهور روحاني96 » نوشت: «تنها در ستاد روحاني است كه مخالفان مي‌توانند اينچنين آزادانه اظهار عقيده كنند». سخنراني انتخاباتي حسن روحاني در همدان ديروز با اين جمله خطاب به مخالفانش آغاز شد. حسن روحاني آماده شد تا پشت تريبون برود كه نزديك 50 نفر از مخالفانش در ميان موج جمعيت حاميانش پلاكاردهايي را بالا بردند و شروع كردند به شعار دادن عليه او. حسن روحاني اما شاخه گل سرخي را كه در دستش بود به سمت آنها گرفت و به روي‌شان لبخند مي‌زد و مدام براي‌شان دست تكان مي‌داد.

پشت تريبون رفت و نطقش را خطاب به مخالفانش آغاز كرد، مخالفيني كه در مناظره دوم او را متهم به بستن دهان منتقد كردند و گفت: تنها در ستاد روحاني است كه مخالفان مي‌توانند اينچنين آزادانه اظهار عقيده كنند. سپس رو به حاميانش گفت: چند نفر از شما مي‌توانيد به ستاد رقباي من برويد و عليه آنها شعار دهيد؟»

آیدین سیار سریع نیز در مطلب طنزی در قانون نوشت: «در حالی که حسن روحانی شهر به شهر می‌گردد و به خاطر کارهای کرده و نکرده، شعارهای استادیومی دریافت می‌کند و در شرایطی که محمدباقر قالیباف سایت کارانه (مدل مجازی و پیشرفته سیب‌زمینی انتخاباتی) راه‌اندازی می‌کند که جوانان بیکار در آن ثبت‌نام کنند و پول بگیرند، ولی متاسفانه دولت ظالم فیلترش می‌کند و بعد می‌گوید کار من نبود و در روزهای حساسی که ابراهیم رئیسی در گوگل سرچ می‌کند «فن مذاکره+تخصص+سیاست خارجی+برجام چيست؟» و در شب‌های سختی که استاد میرسلیم به خاطر تحدید آزادی رسانه‌ها و ممیزی‌های بی‌شمار کتاب در دولت یازدهم خوابش نمی‌برد و بی‌وقفه سر تکان می‌دهد و هاشمی‌طبا هنوز دارد لعنت می‌فرستد بر آن کسی که جو داد تا در انتخابات ثبت‌نام کند و درحالی که یک انسانی به اسم مکرون در انتخابات فرانسه، مارین لوپن تندرو را کنار زده و با تابلوی کاندیدای میانه‌رو برنده انتخابات شده و در وضعیتی که یک فعال دانشجویی مخالف دولت، یک چیز بنفشی را با کلیدواژه #دانش_سیاسی و #مسئولیت_اجتماعی علم کرده و نشان داده که ما با ذکر آن هم اعمال قانون می‌شویم و هتاک و لمپن و بی‌شخصیت و هرزه‌نگار نامیده می‌شویم چه برسد به نشان دادن آن و در فضایی که پنه لوپه کروز با توصیف نابغه از اصغر فرهادی تولد او را تبریک می‌گوید و متاسفانه این عمل زشت و غیراخلاقی از نگاه تیزبین کیهان دور می‌ماند و در زمانه‌ای که سالار عقیلی در آمل از روی استیج سقوط می‌کند و در کمال تعجب هنوز هیچ کدام از شرکت‌کنندگان استیج در این رابطه افشاگری نکرده‌اند و در روزگاری که نه تنها شاهد سقوط سالار عقیلی بلکه شاهد سقوط اخلاقی و فرهنگی هم هستیم و خبرگزاری‌ها با تیتر «روناک در تالار وحدت کنسرت برگزار می‌کند» دل هر انسان دلسوزی را به درد می‌آورند (که الحمدا... بعدا معلوم شد روناک اسم گروه موسیقی است که البته این هم خالی از اشکال نیست) و در فصلی که همه کائنات و جنبندگان درگیر انتخابات، تبلیغات و مباحث سیاسی هستند، علی لاریجانی گفته: «کنکور بلای کشور شده است». الحق و الانصاف تنها حرف درست و حسابی در این برهه از زمان، همین جمله است!

ایشان در ادامه خاطرنشان کرد که با تست زدن کسی علامه نمی‌شود و اگر دولت قضیه کنکور را پیگیری نکند، مجلس راسا وارد می‌شود. جای امیدواری دارد حقیقتا. فقط خدا را شاکریم که این خبر زیاد سروصدا نکرده و وایرال نشده، وگرنه کاندیداهای محترم زوم می‌کردند روی حوزه آموزش و احتمالا یکی می‌گفت به هر داوطلب کنکور پنجاه هزار تومان تقدیم می‌کنم و دیگری می‌گفت نوتلا و کیت‌کت را به جای ویفر آمل‌پخش و ساندیس میمون‌نشان سر جلسه کنکور می‌آورم. امیدواریم تا روزهای آخر، این حوزه هم مثل بقیه حوزه‌های جدی، از دید کاندیداهای عزیز پنهان بماند. انشاءا...»

انتقاد شدید از اظهارات روحانی

 

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «روحاني: ديگران رأي بياورند در پيادهروها ديوار ميکشند» نوشت: «روحاني ديروز صدا و اظهار خود را به «اوج» رساند. اين نكته را چندصد مخاطب او در يك سالن ورزشي در همدان به خوبي فهميدند و بي‌بي‌سي هم تأييد كرد: «روحاني روش تبليغاتي خود را تغيير داد.» بلافاصله در شبكه‌هاي اجتماعي نوشتند كه اين يك برنامه از پيش نوشته شده براي روحاني است كه در يك ستاد مخفي براي او تنظيم شده است و قرار است روحاني مرحله به مرحله با بيان اتهاماتي كه فرصت پاسخگويي به آن نباشد، مردم را از رقيب‌هاي انتخاباتي‌اش بترساند. اما به نظر مي‌رسيد ترس اصلي در دل گوينده اين سخنان است كه گويي از چيزي مثلاً افول رأي يا افشاگري‌ها در مناظره اقتصادي پيش‌رو كاملاً نگران شده است و اين «اوج»گيري صدا حكايت از ترس «عميق» دارد.

روحاني در آن سوله ورزشي موج اول اين اوج‌گيري را به زعم خود اين گونه به حركت در آورد: «اگر شما جوانان در خانه بنشينيد، بدانيد كه در پياده‌روهاي ما هم ديوار خواهد بود، شما آنها را نمي‌شناسيد. من آنها را مي‌شناسم. آنها روزي در جلسه‌اي تصميم گرفتند كه در تهران و در پياده‌رو ديوار بكشند. آنها مي‌خواستند، پياده‌رو زنانه و مردانه ايجاد كنند.»

اين سخنان روحاني ابتدا با واكنش‌هايي از سوي شخصيت‌ها رو‌به‌رو شد و آنها با نخ‌نما توصيف كردن اين ادعا نوشتند كه «ديوار واقعي بين وزراي اشرافي و كاسب دولت يازدهم و سفره خالي توده مردم است» اما واكنش‌ اصلي در ميان مردم، توليد انبوهي از لطيفه‌ها درباره اين سخن بود. هرچند برخي نيز از اينكه رئيس‌جمهور مستقرشان ادعايي مي‌كند كه مجبور است بگويد «شما آنها را نمي‌شناسيد، من مي‌شناسم» درباره سلامت و صداقت اين‌گونه سخن گفتن ابراز نگراني كردند.

 

روزنامه کیهان نیز در گزارشی با عنوان «اگر به روحانی رأی ندهید /یارانه و بودجه‌تان را قطع می‌کنیم!» نوشت: «در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، شایعاتی درباره قطع یارانه مردم در صورت تغییر دولت فعلی در برخی مناطق روستایی کشور منتشر شده است! بر اساس گزارش‌های متعدد به کیهان، افرادی در روستاها و مناطق محروم مردم را اینگونه تهدید می‌کنند که دولت کنونی، حتما دومرحله‌ای است و بار دیگر رأی می‌آورد، اما اگر رأی شما به این دولت نباشد، بودجه و یارانه روستاها قطع می‌شود.

پس از این گزارش‌ها، بررسی‌های کیهان از مناطق مختلف کشور برای راستی‌آزمایی این ادعا آغاز گردید که به نتایج جالب و سوال‌برانگیزی منجر شد.

در تماس‌هایی که با منابع خبری و مردمی صورت گرفت مشخص شد انتشار این شایعات در برخی مناطق کشور صحت دارد. از جمله در مناطقی از مرکز کشور شایعه حذف یارانه درصورت تغییر دولت کنونی منتشر شده است. بطور قطع این نوع تهدید مردم، افزون بر ترس دولتمردان از رویگردانی مردم مناطق محروم، اقدامی خلاف قانون و مهندسی انتخابات است.»

شکست پوپولیسم در فرانسه

تغيير روش تبليغاتي روحاني/ شکست پوپولیسم در فرانسه 

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «خطر پوپولیسم از بیخ گوش فرانسه گذشت» با اشاره به استقبال جهانی از پیروزی میانه روها بر راست افراطی نوشت: «فرانسوی‌ها، اروپایی‌ها و جامعه بین‌الملل که با نگرانی روند انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را دنبال می‌کردند، یکشنبه شب به وقت فرانسه و دیروز دوشنبه پیروزی قاطع امانوئل ماکرونِ میانه رو مقابل مارین‌‌لوپنِ پوپولیست و افراط‌گرا را جشن گرفتند و پیام‌های تبریک از گوشه و کنار جهان نثار جوانترین رئیس جمهوری تاریخ فرانسه با 1/66 درصد آرا شد. از سال 1965 میلادی تاکنون این دومین بار است که یک کاندیدای ریاست جمهوری در فرانسه در دور دوم انتخابات موفق به جذب بیش از 66 درصد آرا می‌شود.

اگرچه نظرسنجی‌ها پیروزی ماکرون و رأی 60 درصدی به او را پیش‌بینی کرده بودند اما نه تحلیلگران داخلی و بین‌المللی، نه مؤسسات نظرسنجی و رسانه‌ها و نه حتی مارین لوپنِ ملی‌گرا و ضد اتحادیه اروپا تصور نمی‌کردند، آرای ماکرون به بالای 65 درصد برسد. سهم لوپن از صندوق‌های رأی تنها 9/33 درصد باشد. وزارت کشور فرانسه مشارکت مردمی در این انتخابات را 85 درصد اعلام کرد و باز هم برخلاف پیش‌بینی‌ها که گفته می‌شد، رکود اقتصادی، فقر و نارضایتی از وضع موجود، فرانسوی‌ها را از آمدن پای صندوق‌های رأی ناامید کرده، فرانسوی‌ها برای نه گفتن به پوپولیسم در انتخابات 7 ماه مه‌ مشارکت بالایی داشتند.»

طرح از روزنامه شهروند

تغيير روش تبليغاتي روحاني/ شکست پوپولیسم در فرانسه 
 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۳
روزنامه کیهان برای خودش قصه می نویسد و آنها را بعنوان واقعیت در روزنامه پخش می کند و شایع سازی می کند. خودش طرح موضوع می کند، خودش تحقیق می کند و خودش هم قضاوت می کند. آقای شریعتمداری تهمت های بی شمار و هر روزه شما دیگر نزد مردم رنگی ندارد واقعاً خودتان از این جور روزنامه نگاری شرمنده ملت که هیچ شرمنده وجدان خودتان نیستید؟
مگر با افتخار شهردار نمگفت بین زنان و مردان در شهرداری پارتیشن بندی میکنم
ملت اگه کیهان بگه شبه میگن روزه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار