بازدید 37944

تحلیل مناظره های انتخابات ریاست جمهوری؛ کدام کاندیدا موفق بود؟ (بخش سوم)

برگزاری دو دور مناظره انتخاباتی تاکنون به رغم عدم ایجاد شور انتخاباتی، بر تعداد شبهات و سؤالات اساسی رأی دهندگان افزوده است، به گونه ای که افرادی که هنوز کاندیدای نهایی خود را انتخاب نکرده اند، با انبوهی از پرسش های بی پاسخ مواجه شده اند. اصلاح طلبان به دلیل عدم برقراری ارتباط با محرومین جامعه و اصولگرایان به دلیل عدم پاسخ مناسب به اقدامات دولت احمدی نژاد و همچنین عدم ارتباط مناسب با قشر متوسط به بالای جامعه، هنوز نتوانسته اند نشانه ای برای پیروزی قطعی خود به افکار عمومی مخابره کنند.
کد خبر: ۶۹۱۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 07 May 2017
تحلیل و تبیین مناظرات انتخابات ریاست جمهوری از دیدگاه های گوناگون، فرصتی است تا فارغ از جدل های مرسوم میان طرفداران کاندیداهای مختلف، چهارچوبی نسبتا دقیق تر و جامع تر در اختیار مخاطبانی قرار دهد که بناست در فرصتی محدود، شناخت خود از کاندیداهای موجود را برای انتخاب یکی از آنان به عنوان رئیس جمهور تکمیل کنند.

از همین روی، «تابناک»، کوشیده است بدون وارد شدن به این جدل های انتخاباتی، نظر تحلیلگران رسانه ای را درباره این مناظرات گرفته و آن را در معرض استفاده مردم قرار دهد. همچنین در این باره تلاش شده است، نظریات تحلیلگران بر پایه سه دسته بندی؛ قضاوت درباره فضای کلی مناظرات برگزار شده تا کنون، تحلیل عملکرد هر یک از کاندیداها و نقد شیوه مناظرات، سؤال های مطروحه و همچنین آسیب شناسی رفتار کاندیداها، تنظیم شود.

در بخش سوم از این سلسله مطالب، شبیر حسینی در سه حوزه نامبرده به بررسی، نقادی و آسیب شناسی مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری پرداخته است.
 
دور دوم مناظره بین کاندیداهای ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که کاندیداها توجه ویژه ای به موضوع بازتاب سخنانشان در نزد حامیان خود در مناظره اول داشتند. این مناظره که تحت تأثیر حملات تند قالیباف و جهانگیری و وضعیت تدافعی و منفعلانه روحانی و همچنین مستقل بودن هاشمی طبا و میرسلیم در مناظره اول برگزار شد، دارای چند ویژگی کلی بود.

ابتدا اینکه سخنان بیان شده توسط کاندیداها در این مناظرات بیشتر سلبی بود تا ایجابی، به گونه ای که بیشتر سخنان بیان شده از طرف کاندیداها، مبتنی بر نفی طرف مقابل و اعلام معایب و نواقص جناح مقابل بود و کمتر به برنامه های خود کاندیداها اختصاص داشت.

ویژگی دیگر این مناظره را می توان در حملات تمام عیار منتقدان دولت به دو کاندیدای دیگر یعنی روحانی و جهانگیری دانست، به گونه ای که آنها توانستند با بیان ایرادات اصلی دولت و تأکید موکد بر چند موضوع مانند بیکاری، اشتغال جوانان، رکود و وضع معیشت مردم، نمایی ناکارآمد از دولت فعلی برای افکار عمومی ترسیم نمایند.

در برابر این انتقادات، روحانی و جهانگیری سعی داشتند با یادآوری دوران پرتنش و بحث برانگیز ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، افکار عمومی را به این سمت سوق دهند که آنها در این چهار سال، حداکثر کارشان این بوده که توانسته اند ماشین اقتصاد ایران را از ته دره نجات داده و به مسیر اصلی برگردانند و همچنین بیان کردند، در صورت رأی آوری هر یک از کاندیداهای جناح رقیب باید شاهد بازگشت به آن دوران باشیم.

نکته دیگر آنکه ضعف روحانی و جهانگیری در بیان دستاوردها و عملکردهای دولت به خصوص در موضوعات سیاست داخلی و خارجی و همچنین فرهنگی آن گونه که از آنها انتظار می رفت انجام نشد که البته یکی از علت های اساسی آن را شاید بتوان در کمبود وقت آنان و همچنین اختصاص بیشتر وقتشان برای پاسخ به انتقادات و کنایه های دیگر کاندیداها دانست.

البته جهانگیری سعی داشت تا در وقت های پنج دقیقه ای بیشتر به بیان مانیفست سیاسی خود و همچنین اصلاح طلبان برای حوزه سیاست و فرهنگ در مناظره بپردازد.

همچنین می توان این موضوع را مد نظر قرار داد که جهانگیری در این مناظره عمدا یا سهوا خود را در سایه کاندیدای اصلی اصلاح طلبان یعنی روحانی قرار داد و این روحانی بود که توانست با پاسخ های کنایه آمیز خود به انتقادات، توجه حامیانشان را به خود جلب کند.

به موضوع دیگری که می توان اشاره نمود، اینکه همه کاندیداها تلاش داشتند، با عبور از مباحث پرتنش سال 88 از یادآوری آنها خودداری کرده و توجه خود را به مباحث دیگر معطوف نمایند.

ارزیابی کاندیداها

اسحاق جهانگیری:
معاون اول رئیس جمهور در مناظره اول، خود را به عنوان یک پدیده مطرح نمود ولی در مناظره دوم، سعی بر این داشت که بیشتر نقش یک حاشیه نشین اثرگذار را داشته باشد و به بیان شعارها و اهداف اصلاح طلبان در فضای موجود سیاسی بپردازد. وی با بازگشت خود به حاشیه، فضایی را فراهم کرد تا حسن روحانی بتواند بیشتر توجه افکار عمومی را به خود جلب نماید.

حسن روحانی:
رئیس جمهور فعلی که نتوانسته بود در مناظره اول پاسخ مناسبی به انتظارات داده باشد، در این مناظره سعی داشت تا با فاصله گرفتن از فضای مناظره اول، خود را بیشتر در قامت یک کاندیدای مقتدر انتخابات ریاست جمهوری جلوه دهد، به گونه ای که در برخی موارد همچون انتقاد دیگر کاندیداها به موضوع اجرای برجام به کنایه ها و پاسخ های محکم، سعی داشت تا برتری خود را در این موضوعات نشان دهد.

محمد باقر قالیباف:
شهردار تهران که مطمئنا توانسته در این دوره از انتخابات با دست های پرتر و زبانی صریح تر و تندتر از دوره های پیش و جمع آوری انواع و اقسام طرح ها و ایده های انتخاباتی پا به عرصه رقابت های انتخاباتی بگذارد، از اولین مناظره انتخاباتی با حملات پی در پی خود به جهانگیری و روحانی می توان گفت تا حدودی در تضعیف جایگاه دولت در نزد رأی دهندگان خاکستری موفق بوده، چون از یک سو با ترسیم فضای آرمانی با تحقق شعارهای انتخاباتی خود برای افکار عمومی، خود را یک نجات دهنده اوضاع اقتصادی ایران معرفی کرده و از سوی دیگر، ناکارآمدی دولت فعلی را نزد عموم مردم به رخ آنها کشیده است. البته هرچند این سخنان و شعارها، نتوانسته ایجاد جریان بزرگی به نفع وی رقم بزند، توانسته توجه و توان بسیاری از نیروهای اصلاح طلب را معطوف به پاسخگویی شبهات بیان شده توسط وی نماید.

سید مصطفی هاشمی طبا:
پیرمرد عرصه مدیریت ورزشی ایران، که با خیال راحتی در هر دو مناظره حضور داشته، سعی دارد تا بیان نکات نغز و اثرگذار فضای فکری جامعه را به موضوعاتی مهمی به غیر از آنچه توسط کانداهای اصلی برگزار می شود، معطوف کند؛ هرچند وی در مناظره دوم با بیان یک نکته، سعی داشت پاسخ کنایه آمیزی به منتقدان دولت و برجام بدهد.

وی در این مناظره گفت: منتقدان باید بدانند که مثلا ساختمان پلاسکو در سه ساعت فرو ریخت ولی آواربرداری آن در 20 رو انجام شد؛ لذا اقدامات سازنده دولت فعلی برای اثر بخش بودن با توجه به اقدامات دولت قبلی به زمان بیشتری نیاز دارد.

سید مصطفی میرسلیم:
کاندیدای حرب مؤتلفه که با نیت اعلام وجود مجدد قدیمی ترین حزب ایران در رقابت های انتخاباتی و احیای نام این حزب و به رخ کشیدن برنامه های خود به دیگر اصولگرایان در این رقابتها حضور داشت در مناظره اول تا حد زیادی چهره ای مستقل از خود نشان داد؛ اما در مناظره دوم با بیان جملات کوتاه و کلیدی در انتقاد از دولت فعلی فضای مناسبی را برای انتقادات گسترده دیگر کاندیداهای منتقد دولت فراهم نمود.

سید ابراهیم رئیسی:
قاضی باسابقه و متولی فعلی آستان قدس رضوی در آغاز فعالیت انتخاباتی و مناظره اول قصد داشت با فاصله گرفتن از دعواهای سیاسی چهره ای اخلاقی و فراجناحی از خود نمایان کند. وی در مناظره اول، نه تنها وارد دعواها و بگومگوهای سیاسی میان روحانی و جهانگیری و قالیباف نشد، بلکه در مواردی هم به آنها در قالب تذکرات اخلاقی نکاتی را یادآوری کرد، ولی این رویه را در مناظره دوم تکرار نکرد.

وی در مناظره دوم سعی داشت با تأکید بر ناکارآمدی دولت بر تغییر وضعیت سفره های عموم مردم بر این نکته اصرار کند که دولت فعلی در تمامی عرصه ها و حتی در دستاورد کلیدی دولت در برجام هم نتوانسته عملکرد خوبی داشته باشد، به گونه ای که آنها حتی از نقد کردن چک برجام عاجزند و این سیاست های او خواهد بود که می تواند چک برجام را در عرصه بین المللی نقد کند. البته این نظرات رئیسی با کنایه های روحانی به سابقه آشنایی او با پرونده هسته ای روبه رو شد.

باید خاطرنشان کرد، در مجموع دو مناظره برگزار شده، آنچه بیان شد به هیچ وجه نشان دهنده برتری هیچ کاندیدایی نمی تواند باشد و آنچه بیشتر در این دو مناظره جلوه نمود، تخریب متقابل کاندیداهای دو جناح بود، به گونه ای که تاکنون هیچ کاندیدایی نتوانسته اقبال عمومی افکار عمومی را به خود جلب نماید. همچنین می توان بر این نکته تأید نمود که تاکنون سخنان کاندیداها، تنها اثر تردیدی بر قشر خاکستری رأی دهنده داشته و نتوانسته برتری مطلق را نصیب کاندیدایی نماید.

با توجه به آنچه در بالا گفته شد، باید این موضوع را هم مدنظر قرار داد که شیوه برگزاری مناظره به صورت جمعی، انتخاب سوال های کلی و کم رمق، پاسخ های غیر مرتبط کاندیداها به سؤالات و همچنین حضور غیر موثر مجری در مناظرات از اثر بخشی آن کاسته است؛ بنابراین، باید امیدوار بود که در آخرین مناظره، کاندیداها حضور ایجابی تری در عرصه داشته و از تخریب و کنایه گویی دوری کنند، که اگر چنین شود از تخریب سازمان و ساختمان رأی یکدیگر رسیدن به ساختمان پاستور محقق نمی شود و آنچه اتفاق خواهد افتاد، افزایش جمعیت مرددین به شرکت در انتخابات خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۶
انتشار یافته: ۸۴
ميشه بگي چي قليباف چي تو دستش داره ؟4 تا كلمه حرف از خودش نگفته يا حرفهاي احمدي نژاد يا موسوي را كپي كرده 96 درصد را هم كه از والاستريت كپي كرده كسي كه نمي تونه براي نيم ساعت مناظره مطلب از خودش بگه تو 4 سال ميخاد چيكار كنه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
دو نکته منفی در این مناظره به طور کلی وجود دارد:
یکی اینکه تخریب می کنند به جای دفاع از خود
دیگر پاسخ تخریب هاست، پاسخ تخریب را که نباید اینگونه داد که شما دروغ می گویی، این که درنهایت تخریب را بی اثر کند
پاسخ درست این است که مثلا از فعالیت های وزیر آموزش و پروش دفاع شود یا از برنامه های آموزشی دولت، اگر اینگونه پاسخ دهیم، تخریب گر بی اخلاق هم دیگر مجبور می شود برنامه اش را توضیح دهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
ضمنا عملیات انتحاری را هم از داعش کپی کرده!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
چرا هرچی برخلاف نظر ما باشه اونو میکوبیم؟ چون شما طرفدار اصلاحاتی باید از روحانی تعریف کنه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
حدقال هیچ گاری نکنه بهتر از اینه که تاسیسات اتمی رو بخوابونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
روحانی چی که با سناریو و فیلم بازی کردن دفعه قبل رای آوردو الان حرفی برای گفتن نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
بازرگان بنی صدر هاشمی خاتمی روحانی
مملکت بیشتر دست اینها بوده حالا مسئول مشکلات مملکت احمدی نژاد و اصولگراهان
تابی جون این همه تحلیل!! بابا یک نظر سنجی هم بذار تا حداقل اطمینانا ز دست رفته را برگردونی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
نظرسنجی بزاره که دیگه نمیتونه تحلیل های آبکی تحویل بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
مگه با نظر سنجی میشه حقیقت رو پیدا کرد؟
لشکر یزید چهل هزار نفر بودن د مقابل 72 شهید یعنی به نظر شما باید اون موقع هم نظر سنجی میزاشتن تا جناح حق معلوم شه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
خود جهانگیری هم قبول کرده که تو مناظره دوم شکست خورده و همه رو به مناظره بعدی وعده داده انوقت نمیدونم شماها چی میگین
از حقیقت فرار نکن و راحت بگو: برنده قطعی مناظره دوم روحانی بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
تو این جور فکر کن داداش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
من هم همینجور فکر می کنم داداچ... برنده دکتر روحانی بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
انشاالله 29 اردیبهشت جوابت رو میگیرین
روحانی اولین رییس جمهور 4 ساله
کسانی که به تحلیل های تابناک ایراد می گیرند تشریف ببرند سایت فرارو و مخصوصا عصرایران که فقط راستی ها رو می کوبن, با اصلاحاتی ها مناظرات رو تحلیل می کنن و خلاصه تماما یکطرفه و چندش آور گزارش می نویسند! خوش گلدی!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
مثل سری های قبل تابناک نظر سنجی بزاره تا معلوم بشه حق با کیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
تابناک تا قبل از این، یک سایت بی طرف بود و ناراحتی ما بخاطر همینه
ناشناس
| China |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
بذاره نه بزاره. دوما. نظرسنجی های این مدلی ارزش زیادی نداره. یک دلیل فقط براتون می گم و اون هم
bias
جامعه ی آماری است.
نظرسنجی های اون مدلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
دوست عزیز ساکن چین
همون بذاره درسته
گویا شما خیلی صاحب فضل و دانشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
اقای محترم رفقاتون یکی ز انتقادهای که به روحانی میکنند اینه که طاقت مخالف نداره . سما و همپالگی هاتون که دارید چرا به همین اعتراض کوچیک واکنش نشون میدی . بخدا این که روحانی اگه بدترش هم بود به ریسی و قالیباف رای نمیدادیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
نه که سایت هایی مث فارس و مهر و ... دارن منصفانه قضاوت می کنن!!
کاملا مشخصه که تابناک داره از قالیباف حمایت می کنه چراکه از یک طرف نقاط قوت روحانی را کم جلوه می دهد و از طرفی در ویژگی های قالیباف غلو می کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
کاملا هم مشخصه که عصر ایران از روحانی حمایت میکنه
خب که چی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
کدوم نقطه قوت روحانی توهین به منتقدین یا دست خالیش
به نظر من هم قالیباف هم جهانگیری شبیه احمدی نژاد حرف زدند .اما شما به علت تعصبی که دارید فقط همونی رو میبینید که دوست دارید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
بازرگان بنی صدر هاشمی خاتمی روحانی
مملکت بیشتر دست اینها بوده حالا مسئول مشکلات مملکت احمدی نژاد و اصولگراهان
تحلیل های جهت دار زا از تابناک انتظار نداشتم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
یعنی منظورت اینه که این تحلیل مطابق میل شما نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
حقیقت تلخه ولی برای شماها مثل اینکه زهر ماره
بازنده صریح اخلاق سه کاندید اصولگرا بودند که برای حمله به روحانی به هر دروغ و تهمتی متوسل شدند. فقط نگاه کنید چند وزارتخانه و سازمان و شخص حقیقی و حقوقی اظهارات این سه نفر را رد کردند؟1
این تذهبون؟؟!
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
جواب های متقابل نامزدها رو هم خوندید یا فقط دلتون به تکذیبیه ها خوشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
اصلا رئیسی در جریان نیست و اطلاعات نادرست و جهت داری که به او هم می دهند مال دارو دسته احمدی نژاد است که دور او را گرفته اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
همش غلطه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
بازنده صریح اخلاق کسیه که 200 میلیون رو پول خرد حساب میکنه داداش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
عزیز چینی نظرات شما هم مثل خودتان چینی هستند.
باید به نظرم مطلب کامل خونده بشه اونایی که میگن از قالیباف حمایت شده نمیدونم منظورشون چیه ولی تو این مطلب نگاه نقادانه ای به همه کاندیداها شده مزایا و معایب هر کاندیدا گفته شده شاید برخی افعال تند در قالب کلمات صریح نقد نشده ولی به اون اشاره شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
در کل از روحانی نباید بد گفته بشه . درک کنید . نباید نباید نباید
اتفاقا من فکر می کنم جناب قالیباف خیلی کارشناسی جواب سوالات رو میداد اونجا که مجری می پرسه برنامه شما برا اموزش و پرورش چیه میگه دختر وزیر کالا قاچاق کرده هرچند که اثبات نشده پیدا کنید پرتقال فروش رو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
ایول قشنگ موشکافانه بصورت تخصصی با برنامه مدون جواب داد اون سوالو!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
بله و سایت تابناک عرق خاصی به ایشان دارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
شما برو به شاهزاده 200 میلیونیتون خدمت کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
انگا شما هم از اون ادمایی هستید که نور افتاب برجام کورتون کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
اون بیچاره ای که همیشه سرش کلاه میره شماهایید که دختر وزیر و امثال اون میخورن به ریش شمایی که رایتو میریزی تو کاسه روحانی تا 4 سال دیگه هم بخورن دور هم بخندن ...
شما رایتو بده داداش منتظر باش شاید یه دوزار به تو هم فک کردن خدا رو چه دیدی ؟
واقعیت ها و عملکرد دولت در کلام آقای روحانی و آقای جهانگیری متبلور است و وضعیتی که در آن کشور را تحویل گرفته اند نیز برای طرفین یعنی اصولگرایان علی الخصوص آقای رییسی و تا حدودی آقای قایباف و آقایون رییس جمهور و معاون اول ایشان کاملا روشن است. ذهن تاریخی مردم ما ممکن است تا حدودی فراموشی باشد اما همه آن شرایط را لمس کرده اند . در مناظره ها هم معمولا به نقاط منفی طرف مقابل حمله می کنند و عامدا نقاط مثبت هم دیده نمی شود و حرجی بر این موضوع نیست. اما یک موضوع ناعادلانه است و آن اینکه طرف اصولگرا هیچ سابقه اجرایی در دولت ندارد تا طرف دیگر به آن بپردازد . اما واقعیت هم آن است که در برنامه ها و شعارهای هرچند ناقص دوستان اصولگرا می توان به روش و راه آنها تا حدودی واقف شد . از جمله مسکن مهر از جمله افزایش یارانه از جمله تطمیع و از جمله بزرگ نمایی اقدامات بالقوه خود همه اینها در سال های 1384 و 1388 برای مردم تکرار شد و لذا نتیجه اش محکوم به شکست است. اینجا اصلا بحث دولت قبل نیست بلکه بحثی است که دو کاندیدای محترم اصولگرا دارند از روش آن دولت استفاده می کنند و نتیجه آن بر مردم مشخص است. اما اینکه در مناظره چه کسی پیروز شده معمولا به نگاه فرد بستگی دارد. همچنان که سایت محترم تابناک تحلیل قابلیت آقای قالیباف را مطرح کرده اند ممکن است فرد دیگری قابلیت آقای روحانی را پذیرفته باشد . اما اگر واقع بین باشیم قابلیت ها اصلا به حمله کردن و متهم کردن ها نیست و این یک اشکال در مناظره های ماست. ادعا کردن و افترا و تهمت به دیگری و عدم امکان دفاع مستند در همان برنامه برای طرف مقابل و حتی در کوتاه ترین زمان پس از پایان مناظره ها یکی از همین اشکالات است زیرا اگر مرز اخلاق و بی اخلاقی برای طرفین مشخص نبود بیننده یا شنونده نیم تواند تصمیم بگیرد و به همین خاطر هم هر کس حمله می کند از نظر مردم برنده است و دیگر توجهی به ماهیت و درستی و نادرستی این حمله نمی شود. عرصه ریاست جمهوری و تبلیغات آن نباید جای دروغگویی و تهمت های ناروا به رقیب باشد و حداقل باید این موضوع در خصوص خود کاندیداها باید رعایت شود . مثلا حمله اقای قالیباف به دولت که چرا دختر فلانی کالا آن هم مجاز وارد کرده زیبنده مناظره نیست و اصلا طرح موضوع توسط معاون قوه قضاییه هم زیبنده این قوه نیست . اگر قوه قضاییه بیطرفانه بود هرگز این موضوع را آن هم از زبان معاونش طرح نمی کرد که پس از آن اعلام کند واردات مجاز بوده زیرا به تعداد زیاد وارد کننده کالای ممنوعه وجود دارد اما قوه قضاییه در مورد آنها اعلام عمومی ندارد. در نهایت امیدوارم مردم انتخاب خوبی داشته باشند و آزموده های قبل را چراغ راه این انتخاب قرار دهند. و این دولت دارای نکات مثبت زیادی است که نباید در 4 سال متوقف شود. با تشکر محمد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
یک جوری میگن تهمت ناروا که انگار همه تهمت ها و دروغهایی که در سایت هاشون میگن درسته. داداش بیشترین تهمت و تخریب رو دولت روحانی برای کسیایی که حتی احتمال میداد بیان نامزد ریاست جمهوری بشن انجام داد الان میخوای بقیه خیرات کنن براش .
با اینکه احمدی نژاد در صحنه نبود اما صحنه با او بود.
یاد انتخابات امریکا بخیر چقدر سایتها علیه ترامپ بودند. باید دید دوست ترامپ مثل کلیتون شکست می خوره

می دونم که تابناک نظرم را منتشر نمی کند ولی بزار بگم ما هم هستیم
اینگونه مناظره ها هیچدردی را دوا نمیکنه و هیچ نامزدی را آنطور که باید نمی شناسونه . اکثرا" هم کنار باصطلاح گود نشستند و و میگن : لنگش کن ، یعنی فقط شعار الکی میدهند . آنکه در این بین امتحان پس داده فقط روحانیه که نسبت بدیگران سر تره با نمرهء 14 ، همین .
من طرفدار هیچ کدوم نیستم ولی بیشتر مردم به اقای روحانی رای نخواهند داد
سایت تابناک توسط ستاد روحانی قرق شده غافل از اینکه افکار عمومی کشور توسط تابناک تعیین نمی شه و این عملکرد نامزدهاست که قضاوت مردم رو شکل میده
سایت تابناک توسط ستاد روحانی قرق شده غافل از اینکه افکار عمومی کشور توسط تابناک تعیین نمی شه و این عملکرد نامزدهاست که قضاوت مردم رو شکل میده
اصول گراها اگر میخواهند اندک شانسی برای پیروزی داشته باشند باید به نفع قالیباف کنار بروند! چون وی قوی ترین مهره آنهاست.
متاسفانه تابناک یه مدتیه که از مدار اعتدال و بی طرفی خارج شده و بسیار جای تاسف داره.
فقط رئیسی
تابناک، علنا و بصورت یکسویه از یکی از طرفین حمایت می کند نظر سنجی بگذارید تا عیار و مقدار هر کسی بی بیش و کم، مشخص شود
به نظر من جهانگیری کار رو برای قالباف و رئیسی تمام کرد این رو از نظرات مردم کوچه و بازار برداشت کردم.نظرمردم پیروزی روحانی است.البته پیش بینی من اینکه جهانگیری برای4سال بعد خودش رو بیمه کردو تو انتخابات1400برنده خواهدشد.تابناک تحلیل منطقی بزار.بی طرف باش
بنظر من نیازی به نظرسنجی نیست چون با دیدن مثبتها و منفی ها به نظرات مختلف خودبخود نظرسنجی انجام میشه دیگه..مگه نه
چند ساله هر روز به تابناک سر می زنم چون مستقل بوده
حالا دارم کم کم تصمیمات جدیدی می گیرم
تابی جون بهتره کم کم به فکر تغییر اسمت باشی ................ قالیناک به جای تابناک
سرکارفراهانی منظور شما ازدروغ وتهمت چیه دقیقا کافیه که بادقت اطرافتونو ببینید همه چی خودش داره بازبون بی زبونی زار میزنه
بسیاری از صحبت های آقای رییسی وآقای قالیباف شعارهای پوپولیستی وغیر واقعی است .درآمد کشور مشخص است.بنگاههای اقتصادی کار آفرین آمار دارند.سیاستهای جذب سرمایه خارجی را مجلس تعیین می کند .اتفاقا این آقایان همه کشورهای سرمایه گذار را دشمن می پندارند.جناب رییسی بسیاری از مشکلات را که عنوان می کنند خود در قوه قضاییه مسئول مستقیم بوده اند. علت بسیاری از مشکلات حل نشده در دولت آقای روحانی را نباید گفت چون خط قرمز است.بنابراین کاندیداهای محترم طوری صحبت کنند که بدانند مردم نیز شعور دارند وشعار را از شعور تمیز می دهند
روحانی برنده مناظره دوم بود
دکتر روحانی ودکتر جهانگیری اززحمات چندین ساله شان به خصوص درزمینه برجام ابهت ایران اسلامی به رخ دشمنان نشان دادند
دکتر روحانی ودکتر جهانگیری اززحمات چندین ساله شان به خصوص درزمینه برجام ابهت ایران اسلامی به رخ دشمنان نشان دادند
یادش بخیر روزی روزگاری تابناک بیطرف بود
اصولگراها هر چه دوست دارند میگند .انگار در این 39سال شاه حکومت میکرده و الان اصالگراها میخوان ناجی کشور بشند!اما روحانی و جهانگیری نمیتوننند واقعیتهای موجود را بگند!چون اولا خودشون هم بخشی از واقعیت حکومتند و هم اگر بگند حسابشون با کراماکاتبین هست
برنده و بازنده منظره به چه درد ما میخوره! حرف با هواست! هر کی تو حرف زدن بهتر باشه یعنی رئیس جمهور بهتری هست؟ احمدی نژاد استاد سخن رانی و وعده و عید بود دیدیم چه بلای به سر کشور اورد
روحانی اگر هزار بار دیگر رییس جمهور شوی باز هم با افتخار به تو رای خواهم داد. چون هم اخلاق مدار هستی و هیچ وقت با شعور مردم بازی نمی کنی . عوام فریبی در اخلاق تو نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
رو شعور امثال شما حساب کرده آخه ...:D
تابناک در عجبم که انسانها چقدر رنگ عوض میکنند تو هم هرجا منفعت و قدرت بود همونجایی خیلی جالبه که شدی مثل کیهان یه نگاهی به خودت بنداز.اصولگرایان مظهر قدرت طلبی دروغ وعده دروغ پوپولیسم و بی اخلاقی هستن حاضرن منافع کشور و مردمو بدن و به هرقیمتی پیروز بشن تا جاییکه خودشون همدیگرو قبول ندارن سر بحث قدرت.
روحانی دوستت داریم چون اولین رئیس جمهور 4ساله هستی
خداوند توفیقتان دهدقبل از هراظهارنظری,حدمعرفت لازم برای قضاوت نصیبتان شود.اشاره به خرابیها تخریب نیست. مسؤل خرابیها باید پاسخگوباشد.حتی درموردکسیکه نمیخواهید به اورأی دهیدمنصف باشید.
واژه پوپولیست رابکارنبرید!که نشانی از روشنفکرمآبی برای انگ زنی بدون فهم دقیق آن است.
فبل ازهر اظهارنظرملاکهای خودرابازبینی نماییدوحدمعرفت خودرابسنجیدو بعدببینیدآیامصداق آنرانزد خدا درست تشخیص داده اید؟
آنچه مهمتراز انتخابات است,توانمندی تشخیص سره از ناسره است ومتاسفانه بسیاری فاقدآنند.خداوند همه مارابه راه راست هدایت فرماید.
بعد از نوشتن تحلیلتان لطف کن گشتی در سطح شهر بزنی با چند نفر صحبت کنی دوباره عزیزم برگرد مطالب خودت بخوان . ضمنا" مرا در خنده خودت شریک کن
هر دو طرف در مناظره ها نشان دادند که خطاهایی داشتند ولی چون کل نظام دست اصول گراهاست بهتره که دولت دست طیف مقابل باشد تا گاوبندی کمتر شود.
چی شده یه دفعه تابناک!؟ از این رو به اون رو شدی ؟ فکر نمیکردم شما هم به دروغ متوسل بشی.
هنوز نظر سنجی مناظره اول یادمون نرفته. جرات نکردی برای مناظره دوم نظر سنجی بذاری؟
روحاني ديگر رييس جمهور نيست چون برتعداد بيكاران افزوده است. فقر درجامعه افزايش شده.فكر محرومين نيست قبول كنيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
ببخشيد ميخواستم منفي بدم
برنده انتخابات میرسلیم است بشرط اینکه ایشان ۳۵۰ تومان پول به رای دهندگان بدهد
یک جوری میگین دیگران بی اخلاق و دروغگو هستن که کسی ندونه فکر میکنه روحانی و دارودسته همه پیغمبر هستن. تو این دولت بهت میگن انتقاد کن انتقاد میکنی یا کاسب تحریمی(البته بجز دختر مظلوم وزیر) یا بی شناسنامه و ...هرکاری که از دولت قبل گفتن بده خودشون با ورژن جدید انجام دادن.
داستان عجیبی است، اما باید باور کنیم
مطمئنا درخشان ترین کارنامه دولت، برجام بود و بیشترین انتقادات به دولت هم در طی دورانش و بعضاً در همین مناظرات باز هم برجام است.
اما جان کلام این است که منقدان به برجام، در واقع همه می خواهند میوه های همین برجام را برچینند و معتقدند بیشتر میوه می چینند.
سوال این است آدمهای عاقل، اگر می خواهید میوه بیشتر بچینید، چرا درختش را انکار می کنید!!!
مخصوصاً میر سلیم که بیشترین منتقد آن بوده است و چون انتقاد جدی تری به برجام داشته موفق تر از دیگران تعریف می شود!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل