بازدید 7986
اقتصاد در گذر زمان؛

از استفاده‌ هاي اقتصادي از هواپيماها تا تحریم های آمریکا علیه ایران

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفدهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۶۹۱۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 07 May 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفدهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

17 اردیبهشت 1311، روزنامه اطلاعات خبري به چاپ رسانده است با عنوان استفاده‌ هاي اقتصادي از هواپيمايي كشوري؛ در اين خبر آمده است كه اتحاد‌ جماهير ‌شوروي ‌علاوه بر استفاده از طياره ‌ها به عنوان يك وسيله ارتباطي، در يك‌ سال اخير براي پيشرفت كشورش در زمينه اقتصادي نيز شروع به استفاده از طياره ‌هايش كرده است و از آنها در كشاورزي به خصوص در مبارزه با آفات محصولات و باغات و جنگل ‌ها در نقاط باتلاقي كوبان، داغستان، تاجيكستان و ولگاي سفلي كه پيشتر امكان دسترسي به آنها وجود نداشت، بهره مي ‌برد. در ادامه خبرش را با آوردن آماري از ايجاد اين توسعه در امر مبارزه با آفات به شرح زير مي ‌آورد:

«در سال 1928 فقط شش طياره مشغول مبارزه با آفات شده و سي و دو هزار هكتار زمين را گردپاشي كردند، در سال 1929 هشت فروند و در سال 1930 چهارده فروند مشغول به كار شده و 250 هزار هكتار زمين را گردپاشي كردند و در سال جاري 250 فروند طياره مشغول اين كار شده و دو و نيم ميليون هكتار زمين را گردپاشي خواهند كرد. علاوه بر مبارزه با آفات زراعتي تجربياتي هم كه براي زراعت برنج و ساير نباتات به وسيله طياره به عمل آمد، قرين كمال موفقيت گرديد. در اتحاد جماهير شوروي در قسمت ماهيگيري و صيد حيوانات هم استفاده‌ هاي بزرگي از طياره مي ‌شود. از هواپيمايي كشوري در قسمت نقشه‌ برداري و عكاسي هم استفاده‌ هاي زيادي مي‌ شود. بالاخره از وجود طيارات در قسمت مبارزه با پشه مالاريايي هم استفاده‌ زيادي مي‌ شود و طيارات در نقاطي كه اين حشره زياد است با سم مخصوص گردپاشي مي‌ كنند.»

17 اردیبهشت 1311، خبری در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید با عنوان نمایشگاه بین المللی مواد اولیه و ماشین آلات و ابزار نانوایی و شیرینی پزی قرار است از اول تا 31 ژوئیه در بلژیک برگزار شود. برای شرکت اتاق ‌های تجارت در این نمایشگاه از طرف اداره کل تجارت اطلاعیه ‌ای صادر شده و در آن تجار تشویق به شرکت در این نمایشگاه شده اند. در این روز همچنین چند نفر از تاجرانی که تاکنون برای شرکت در تاسیس شرکت تجارتی تعهدی نکرده بودند، شخصا یا به وسیله نماینده خود به دفتر اتاق تجارت تهران مراجعه کردند. آنها اسم خود را ثبت و هر یک چندین سهم تعهد کردند که قرار شد یک سوم آن را تا اول خرداد ماه بپردازند. بادام کاغذی ایران در سال 1311 موافق طبع لندنی ‌ها قرار گرفته بود و خریداران زیادی داشت. به همین خاطر اداره کل تجارت مقرر کرده است که با مراجعه به ادارات مربوطه، توسعه کاشت درخت ‌های بادام در نقاطی که این محصول به عمل می ‌آید، انجام شود. در معاملات ارز در این روز تغییر قابل ذکری صورت نگرفته است اما در نرخ قند و شکر تغییرات خاصی صورت گرفته به طوری که قیمت یک من قند کلوخه و قند روسی ریزه به 38 ریال رسیده است. 

17 اردیبهشت 1376، برابر با هفتم می 1997 میلادی، بیل كلینتون، رییس جمهور وقت ایالات متحده آمریكا، دستور العمل اجرایی مهمی را كه متضمن تحریم و فشار جدید اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران بود، امضا كرد. در این دستورالعمل، ایران به حمایت و پشتیبانی از تروریسم جهانی و اقدام برای دستیابی به سلاح ‌‏های مخرب و ویران كننده و كشتار جمعی متهم شده بود. این تحریم، فراتر از ممنوعیت تجاری است كه از سال 1366 شمسی (1987 میلادی) انجام گرفته است. به موجب این دستورالعمل علاوه بر تمدید ممنوعیت صدور كالاهای تجاری به ایران و خرید نفت از ایران، و نیز تجارت هر نوع كالا، روابط و خدمات مالی و سرمایه‏‌ گذاری در ایران، شركت‏‌ های آمریكایی از تایید یا تصویب و یا فراهم ساختن تسهیلات لازم جهت اجرای معاملات مربوط به ایران منع شدند و یك ماه فرصت داده شد كه این كمپانی‌ ها، قراردادهای خود را تسویه نمایند. همچنین در صورت عدم رعایت این دستور توسط شركت ‏‌های آمریكایی، مجازات سختی برای آنان در نظر گرفته شد. این تحریم‏‌ ها در نهایت با متضرر شدن كمپانی ‏‌های آمریكایی مواجه گردید در حالی كه شركت ‌‏های دیگر كشورهای جهان، ارتباطات اقتصادی خود را با جمهوری اسلامی ایران افزایش داده و به تحریم ‌‏ها توجهی نكردند.


منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد  و ویکی پدیا

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار