بازدید 7531
۲
بازی دو سر باخت اوپک در مواجهه با شیل،

محدودیت گزینه های روی میز اوپک، به دنبال ناکامی در افزایش قیمت

برنامه اوپک برای رشد قیمت نفت از طریق کاهش تولید با ناکامی مواجه شده است با این حال اوپک چاره دیگری جز ادامه آن را ندارد.
کد خبر: ۶۹۱۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 06 May 2017
برنامه اوپک برای رشد قیمت نفت از طریق کاهش تولید با ناکامی مواجه شده است با این حال اوپک چاره دیگری جز ادامه آن را ندارد.

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از بلومبرگ، نفت از وقتی که سازمان کشورهای صادر کننده این محصول در نوامبر سال گذشته تصمیم به کاهش تولید این محصول گرفت از تمام منافع خود چشم پوشیده است. در حالی که اوپک این توافق را به مرحله عمل رسانده است، بهبود در تولید شیل آمریکا و ذخائر نفت که سرسختانه در سطح بالا باقی مانده اند نشان می دهد که اشباع سه ساله نفت جهانی به این زودی قابل مهار نیست. حتی چراغ سبز عربستان و روسیه درباره تمدید توافق کاهش عرضه نیز نتوانسته است جلوی ناکامی بازار نفت را بگیرد.

محدودیت گزینه های روی میز اوپک دبنبال ناکامی در افزایش قیمت

با این حال اوپک در اجلاس 25 می خود در وین فضای زیادی برای مانور درباره مذاکره این قرارداد ندارد و تقریبا برای تداوم آن شک و تردیدی باقی نمانده است چرا که راه های جایگزین به نظر بدتر هستند. بنابر گروه یو بی اس  اگر اوپک بخواهد کاهش ها را تعمیق ببخشد عرضه بیشتر شیل، شکاف به وجود آمده را پر خواهد کرد. بنابر پیشبینی شرکت سیتیگروپ اگر اوپک این سیاست را رها کند و تولید را به وضع اولش برگرداند باعث پایین رفتن قیمت نفت به کمتر از 40 دلار خواهد شد.

گیووانی استانوو تحلیلگر یو اس بی در زوریخ گفت "خطر کاهش های بیشتر این است که می تواند قیمت های نفت را تا حد بسیار زیادی بالا برده و از شیل آمریکا پشتیبانی کند. اگر آن ها استراتژی خود را تغییر دهند، آبروی عربستان سعودی خواهد رفت. نمی شود که بگویید بدنبال کاهش ذخائر هستید و بعد از چند ماه عقب بکشید."

روز جمعه نفت در نیویورک به کمترین حد خود در 5 ماه گذشته رسید و 43.76 دلار به ازای هر بشکه معامله شد و در ساعت 10:27 صبح به وقت محلی 46.18 دلار معامله شد.

کاهش قیمت نفت در صورتی است که الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه اعلام کرده بود کشورش به تمدید کاهش تولید برای نیمه دوم سال تمایل دارد.خالد الفالح همتای سعودی نواک نیز در 26 آپریل گفت یک اجماع اولیه برای تمدید توافق شکل گرفته است که از پشتیبانی سایر اعضای اوپک مانند عراق و کویت برخوردار است.

با مشاهده همکاری تقریبا کامل اوپک به تعهد کاهش خود تا حدود 1.2 میلیون بشکه در روز و همچنین احتمال تمدید توافق فعلی، به این نتیجه می رسیم که این گروه صادر کننده هر چه در چنته داشته است در جنگ خود برای افزایش قیمت ها رو کرده است.

یوگن واینبرگ رئیس تحقیقات اقلام اولیه در «کامرزبانک» می گوید "قرارداد اوپک از همان ابتدا محکوم به شکست بود. اگر آن ها کاهش ها را تعمیق ببخشند تأثیر آن کوتاهمدت خواهد بود. اوپک بعد از شش ماه خودش را در موقعیت مشابه فعلی خواهد دید با این تفاوت که تولید کنندگان بیرون از اوپک تا آن زمان سهم بیشتری در بازار بدست خواهند آورد."
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
خیلی خوشحال شدم.
نفت بالا به نفع یک مشت دلال و اختلاس گر و پزشک هست.
نفت پایین دولت را مجبور می کنه تا صنعت را توسعه بده.
اگر اوپک کاهش را به روزی سه میلیون بشکه برساند ،آنوقت است که شل هم توان جبران آنرا ندارد ،وآنوقت میشود یک توافق نامهٔ قیمت با مصرف کنندگان برای یک دوره پنج ساله امضا نمود ؟کشورهای عضو اپک باید بهر میزان که از تولید کم میکنند بهمان مقدار از واردات بکاهند ،تا کشورهای،مصرف کننده بفهمند ،یک من ماست چقدر کره دارد؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها