بازدید 3123
اقتصاد در گذر زمان

از استعفای کفیل وزارت اقتصاد ملی تا امضای موافقتنامه اقتصادی 30 میلیارد فرانکی بین ایران و فرانسه

13 اردیبهشت 1310، عنایت الله سمیعی که کفالت وزارت اقتصاد ملی را در کابینه مهدی قلی هدایت بر عهده داشت از سمت خود استعفا نمود.
کد خبر: ۶۹۰۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 03 May 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سیزدهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است. 

13 اردیبهشت 1310، عنایت الله سمیعی که کفالت وزارت اقتصاد ملی را در کابینه مهدی قلی هدایت بر عهده داشت از سمت خود استعفا نمود. 

13 اردیبهشت 1311، در این تاریخ قانون جدید تجارت ایران در 600 ماده توسط مجلس شورای ملی به تصویب رسید. همچنین در این روز تجار تهرانی بار دیگر جلسه ‌ای را در منزل حاج امین الضرب به همراه ريیس اداره کل تجارت تشکیل داده ‌اند و بقیه موارد اساسنامه شرکت تجارتی ایران را تصویب کرده ‌اند. این در حالی است که تجار کرمانی اقدام به پلمب دفاتر تجارتی خود کرده و برای تکمیل تعرفه تجار آنجا نامه‌ ای را به اتاق تجارت تهران ارسال کرده‌ اند. محصولات کشاورزی باز هم در فهرست مهم ‌ترین اخبار داخلی هستند. در روزنامه اطلاعات مورخه 13 اردیبهشت ماه خبرهایی مبنی بر مبارزه با آفت نباتی در آذربایجان و بهبهان آورده شده است که با مساعدت رعایا و اهالی محلی با پیشرفت خوبی مواجه شده و محصولات از آفت مصون خواهند بود. این در حالی است که در گلپایگان به واسطه سرما محصولات را سرما زده است. عدم بارش باران نیز به گفته تحریریه آن روزهای اطلاعات موجب وحشت مردم بود که خوشبختانه با اولین بارش برطرف شده است.

13 اردیبهشت 1315، آقای محمود بدر از طرف داور به معاونت وزارت مالیه منصوب شدند.

13 اردیبهشت 1316، در مراسم رسمی و جشن باشکوهی که در محل ایستگاه راه‌آهن تهران و با حضور رضاشاه برگزار شد، قطار تهران- شمال مورد بهره ‌برداری قرار گرفت. جراید آن روز در گزارش مشروحی که در صفحات اول خود به چاپ رساندند نوشتند که در این مراسم علاوه بر مهندسین عالی‌مقام و متصدیان امور راه‌آهن، آقایان رئیس الوزراء، وزراء، روسای ادارات تجارت، صناعت، فلاحت و از جمله آقای سمیعی رئیس دربار، دکتر مودب نفیسی پیشکار، تیمسار سرلشکر نقدی، آقای ابراهیم قوام (قوام الملک) و ابراهیم علم (امیر شوکت الملک) حضور داشتند. در ادامه این گزارش آمده است: ساعت 7 صبح اتومبیل سلطنتی جلوی ایستگاه توقف نمود، سپس برای اولین دفعه در تاریخ کشور شاه از پایتخت قدم به داخل ترن برای مسافرت به شمال ایران نهاد و ترن از ایستگاه تهران برای مسافرت به شمال کشور حرکت نموده، صفیر لکوموتیو در امتداد این خط، آهنگ رسا و بیدارکننده خود را تا قرن ‌های طولانی منعکس خواهد کرد.

13 اردیبهشت 1326، در جراید کشور اعلام شد که هیات وزیران 4 روز پیش طبق پیشنهاد وزارت کشور و موافقت وزارت فرهنگ از تاریخ صدور این تصویب نامه عوارض مشروحه زیر را به منظور اجرای تبصره 1 و 2 و ماده 8 قانون آموزش و پرورش اجباری و کمک به ساختن دبستان ‌های نوبنیاد به نفع شهرداری قزوین اخذ و در اختیار اداره فرهنگ قزوین بگذارد: 1- از هر کنتور برق سالانه 30 ریال 2- از آرد معمولی کارخانه قزوین هر 300 کیلو 5 ریال 3- از آرد قنادی یک صفر، دو صفر و سه صفر هر 300 کیلو 15 ریال 4- از هر متر پارچه محصولات کارخانه شهر 5 دینار 5- از 5 کلاف کاموا محصولات کارخانجات قزوین 12/ 5 ریال 6- از هر پتوی معمولی محصول کارخانه شهر 50 ریال 7- از هر عدد پتوی اعلا محصول کارخانجات شهر 100 ریال 8- از هر راس گوسفند 2 ریال 9- از هر راس بز و گوساله 2 ریال 10- از هر راس گاو که ذبح شود 5 ریال. در این روز همچنین اعلام شد هیات وزیران در جلسه دوازدهم اردیبهشت و بنا بر پیشنهاد وزارت دارایی تصویب نمود که از تاریخ این تصویب نامه، مالیات حق ‌الثبت درشکه‌ ها و کالسکه ‌ها، مالیات دوچرخه و دوچرخه ‌های پدالی، مالیات حراج و مزایده و مالیات تمبرنامه ‌ها در کشور لغو است.

13 اردیبهشت 1324، موافقتنامه بازرگانی بین ایران و شوروی به امضا رسید.
13 اردیبهشت 1345، ایران و مجارستان قرارداد بازرگانی را امضا کردند.
13 اردیبهشت 1356، در نتيجه مذاكرات وزيران ايران و فرانسه يك موافقتنامه اقتصادي به مبلغ 30 ميليارد فرانك بين دو كشور امضا شد.

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و ویکی پدیا

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل