بازدید 6315

ایران همچنان با حضور آمریکا در آستانه مخالف است

کد خبر: ۶۸۹۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱ 30 April 2017
در حالی که برخی اخبار از دعوت دولت قزاقستان از دولت آمریکا برای حضور در مذاکرات آستانه 4 حکایت دارد، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان این دعوت را مسأله جدیدی نمی‌داند و می‌گوید ایران همانند گذشته همچنان مخالف حضور سایر کشورها به غیر از کشورهای اصلی مذاکرات آستانه در این مذاکرات است.
 
به گزارش آنا،‌ بهرام قاسمی در پاسخ به پرسش آنا درباره خبر منتشر شده درباره دعوت قزاقستان از آمریکا که روز گذشته در برخی از رسانه‌ها منتشر شد، افزود: «موضع ایران از ابتدا این بود که اجلاس آستانه باید در حد سه کشور (ایران،‌ روسیه و ترکیه ) باقی بماند.»
او تأکید کرد: «به هر حال فعلا از دید ما گستردگی حضور کشورها می‌تواند به کیفیت مذاکرات لطمه وارد کند.»
 
دور جدید مذاکرات آستانه قرار است 13 و 14 اردیبهشت ماه در آستانه قزاقستان برگزار شود. اولین دور مذاکرات آستانه در پی آتش‌بس در حلب و نشست سه جانبه وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در بهمن ماه سال گذشته برگزار شد.
 
این مذاکرات تاکنون توانسته است به تثبیت آتش‌بس در سوریه کمک شایانی داشته باشد و معارضان و دولت سوریه را برای اولین بار پشت میز مذاکره بنشاند.
 
اما حضور کشورهای ثالث از جمله آمریکا،‌ عربستان و... در برهه‌های زمانی مختلف همواره مطرح بوده است. به نظر می‌رسد هیچ‌گاه سه کشور اصلی مذاکره‌کننده برای حضور کشور ثالث در جمع مذاکرات سه‌جانبه به اجماع نرسیده‌اند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اعتقاد دارد که دلیل موفقیت و تداوم مذاکرات آستانه محدود بودن اعضای اصلی و محور آستانه به سه کشور است.
 
با وجود این، در دوره‌های گذشته، به دعوت کشور میزبان یعنی قزاقستان، دولت آمریکا در سطح سفیر حضور پیدا کرده است و نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه به نمایندگی از سازمان ملل متحد نیز حاضر است.
 
از سوی دیگر در حالی که پیش از این نیز اردن در این مذاکرات به عنوان عضو ناظر حضور داشت به نظر می رسد حضور این کشور به عنوان عضو ناظر در دور آتی در اردیبهشت ماه نیز تداوم خواهد یافت.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها