بازدید 2477

۱۲ میلیون حاشیه نشین در کشور زندگی می کنند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: هم اکنون حدود ۱۲ میلیون حاشیه نشین در کشور زندگی می کنند که برای این جامعه، آمار بسیار بالایی است.
کد خبر: ۶۸۹۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵ 30 April 2017
رسول خضری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه دولت ها تاکنون در حوزه اقتصاد و معیشت روستاییان ضعیف عمل کردند، گفت: روستاییان به  دلیل شرایط نامناسب اقتصادی به حاشیه شهرها مهاجرت می کنند، متاسفانه حاشیه نشینی شرایط خوبی نسبت به روستاها ندارد؛ زیرا حاشیه نشینی درتعاریف مخصوص شهری و روستایی هیچ جایی ندارد.

نماینده مردم سردشت و ایرانشهر درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حاشیه نشینی به عنوان سکونتگاه غیررسمی محسوب می شود، افزود: در حال حاضر 12 میلیون حاشیه نشین در کشور زندگی می کنند که برای این جامعه، آمار بسیار بالایی است، البته در کنار شرایط نامناسب اقتصادی در روستاها باید به این نکته نیز اشاره کرد، روستاها به لحاظ اقتصادی ارزش افزوده پایین تری نسبت به شهرها میزان 30 درصد دارند.

وی با انتقاد از اینکه تکریم روستاییان در ادارات شهری و روستایی به خوبی انجام نمی شود، تصریح کرد: دسترسی به امکانات رفاهی و بهداشتی از جمله راه، گاز و بهداشت برای روستاییان درسطح قابل قبولی نیست، ضمن اینکه درحال حاضر به ازای هر 3 خانواده روستایی یک نفر دارای تحصیلات کارشناسی است که برنامه ای برای اشتغال آنها وجود ندارد.

خضری با بیان اینکه صدمه به اقتصاد روستا میزان حاشیه نشینی را افزایش می دهد، گفت: مقابله با حاشیه نشینی جزء سیاست های کلان کشور است و شوراهای شهر و روستا نقش موثری در کاهش حاشیه نشینی ندارند، البته شوراها می توانند در جهت حل مشکلات اقتصادی درروستاها کمک کنند؛ اما سیاستگذاران کلان درکشور باید راهکار مناسبی برای حل این مشکل اتخاذ کنند.

این نماینده مردم درمجلس دهم با اشاره به اینکه جمعیت روستایی در ابتدای انقلاب 33 درصد بود، افزود: جمعیت روستایی در حال حاضر حدود 28 درصد است، بنابراین این موضوع نشان می دهد که اقدامات قابل قبولی در اقتصاد روستاها انجام نشده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از نبود جاذبه های گردشگری در روستاها، تصریح کرد: برای جلوگیری از افزایش حاشیه نشینی باید به تکریم روستاییان، انتقال خدمات رفاهی به روستاها و بحث آمایش سرزمینی توجه کرد، هرچند که متاسفانه شیب حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی از سال 82 تا کنون روند به نسبت افزایشی داشته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل