بازدید 10393

حدود ۱۰ درصد کودکان کشور به آسم مبتلا هستند

کد خبر: ۶۸۹۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹ 29 April 2017
رئیس اداره پیشگیری و کنترل بیماری‌های مضمن تنفسی وزارت بهداشت گفت: ۲ سال قبل در پیمایش کشوری که در جهت شناسایی افراد مبتلا به آسم صورت گرفت مشخص شد حدود ۱۰ درصد کودکان و ۹ درصد بزرگسالان نشانه‌هایی از ابتلا به بیماری آسم را دارا هستند.

به گزارش فارس، مهدی نجمی رئیس اداره پیشگیری و کنترل بیماری‌های تنفسی وزارت بهداشت در نشست خبری بیستمین همایش سالانه روز جهانی آسم گفت: با بررسی‌هایی که در سال 2014 انجام شده است مشخص شد که یک پنجم از جمعیت جهان به یکی از انواع بیماری‌های مزمن تنفسی مبتلا هستند که از این تعداد حدود 334 میلیون نفر  به بیماری آسم، 210 میلیون نفر به بیماری انسداد مزمن ریوی مبتلا هستند.

وی افزود: در سالیان گذشته شیوع بیماری آسم در دنیا روند افزایشی داشته و پیش‌بینی می‌شود در یک دهه آینده 10 میلیون نفر به بیماران آسمی اضافه شوند.

نجمی افزود: حدود 2 سال قبل در کشور یک پیمایش در جهت شناسایی علائم آسم‌ در کودکان، نوجوانان و والدین انجام شد و بررسی‌ها نشان داد حدود 10 درصد کودکان در کشور و همچنین 9 درصد بزرگسالان مبتلا به آسم هستند.

وی در خصوص عملکرد وزارت بهداشت برای پیشگیری و مقابله با بیماری آسم توضیح داد: 5 سال قبل با همکاری کمیته کشوری بیماران تنفسی سند راهبردی پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی با تاکید بر استراتژی مجامع بین‌المللی تهیه شد که این سند که حال استراتژی اصلی را در نظر گرفته است.

رئیس اداره پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت گفت: اولین استراتژی این سند به موضوع افزایش و دانش همگانی درخصوص آشنایی با بیماری آسم مرتبط است که اطلاعات جامعی به مردم، مسئولان و عموم جامعه ارائه می‌دهد. دومین استراتژی این سند بحث نظام مراقبت بیماران آسمی مرتبط است و همچنین استانداردسازی خدمات تشخیص و درمان بیماران مبتلا به آسم سومین استراتژی این سند است.

وی از کنترل عوامل خطرساز ایجاد بیماری آسم به عنوان چهارمین استراتژی این سند نام برد.

نجمی ادامه داد: مهمترین استراتژی که برای کنترل آسم و بیماری‌های غیرواگیر در سطح دنیا مطرح می‌شود موضوع آگاهی‌بخشی است به طوریکه اگر مدیران در این خصوص اطلاعات و آگاهی کافی داشته باشند سیاست‌های صحیحی را تنظیم و اجرا می‌کنند و همچنین اگر خانواده‌ها در خصوص این بیماری اطلاع و آگاهی کافی داشته باشند می‌توانند از وقوع این بیماری پیشگیری و در هنگام وقوع آن را به طور کامل کنترل کنند.

وی افزود: باید بدانیم آسم بیماری قابل درمانی نیست اما می‌توان آن را کنترل کرد. 

وی در خصوص برنامه‌های که برای گروه‌های در معرض خطر تدوین و اجرا شده است، توضیح داد: دانس آموزان، خانواده‌هایی که دارای یک فرد مبتلا به آسم هستند، پلیس راهنمایی و رانندگی و همچنین کارگران و کارفرمایان به عنوان جامعه هدفی که در معرض ابتلا به آسم قرار دارند محسوب می‌شوند ه برای این گروه‌ها کلاس‌های آموزشی برگزار شده است و همچنین لوح فشرده و کتاب‌های آموزشی در زمینه اطلاع‌رسانی نسبت به بیماری آسم تهیه شده و از طریق دانشگاه‌های کل کشور در اختیار این گروه‌ها قرار گرفته است.

نجمی در خصوص بحث کنترل عوامل بین بخشی و عوامل خطرساز توضیح داد: کنترل عوامل خطرساز از حیطه وزارت بهداشت خارج است همچنین تغذیه ناسالم، آلودگی هوا و کنترل ترافیک شهری در حیطه وزارت بهداشت نیست و لازم است سایر سازمان‌های متولی به کنترل این موارد کمک کنند.

وی در مورد تشکیل کمیته پیشگیری بیماری‌های غیر واگیر ر وزارت بهداشت گفت: در زمان وزارت آفای هاشمی این کمیته برای پیشگیری از بروز بیماری‌های غیر واگیر تشکیل شد و همچنین این کمیته توانست سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر را تدوین کند. در این سند وظیفه تمام سازمان‌ها که می‌توانند در بحث کنترل و پیشگیری بیماری‌ها نقش داشته باشند، مشخص شده است.

وی در پایان در خصوص پوشش بیمه‌ای برای افرادی که به بیماری آسم مبتلا هستند گفت: طب‌های تشخیصی و داروهای این بیماران تحت پوشش بیمه هستند اما به دلیل پیشرفت علم و تولید داروهای جدید برخی از داروها هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند و امیدواریم بیمه‌ها در زمینه تحت پوشش قراردادن این داروها نیز همکاری لازم را انجام دهند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر