بازدید 3154

۱۵۰ مورد قلع و قمع زمین خواری در منطقه حفاظت شده ورجین

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ١٥٠ مورد زمین خواری و تصرف در منطقه حفاظت شده ورجین ثمره سخت گیری های دولت برای صیانت از این مناطق است.
کد خبر: ۶۸۹۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷ 29 April 2017
معصومه ابتکار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص تعرض به برخی اراضی حفاظت شده، گفت: قانون مشخص در مورد اراضی چهارگانه وجود دارد که طبق آن هیچ گونه واگذاری اجازه داده نمی شود، واگذاری یا هر تغییر در محدوده های حفاظت شده تنها با مصوبه شورای عالی محیط زیست امکان پذیر است و بخش واگذاری نیز بر عهده منابع طبیعی است بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست هیچ اجازه واگذاری ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: البته در برخی مناطق چهارگانه مطالعات مدیریتی انجام گرفته زیرا در بخش مطالعات امکان بهره برداری جوامع محلی یا سرمایه گذاری بخش خصوصی نه در جهت  واگذاری بلکه در جهت انجام برخی فعالیت ها پیش بینی شده است.

وی ادامه داد:  اقدامات در پارک ملی خمر کرمان نیز بر اساس مطالعات جاری و توافق نامه ای با شورای کمیته ملی گردشگری و سازمان منابع طبیعی برای اجرای طرح مدیریت با مشارکت بخش خصوصی انجام شد اما هیچ واگذاری اتفاق نیفتاده و تنها امکان انجام برخی کارهای سازگار با محیط زیست را با مشارکت مردم محلی روستاها داده شده است.

ابتکار با یادآوری وضعیت جزیره آشوراده، تصریح کرد: جزیره آشوراده هم همانند موارد دیگر  است، در واقع هر گونه فعالیت در عرصه سرزمنی موقت  که به تغییر کاربری و تخریب منتهی شود ممنوع است.

ریس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در جزیره آشوراده برنامه ای برای واگذاری وجود ندارد زیرا این منطقه پناهگاه حیات وحش است اما در دوره های قبل در میانکاله واگذاری غیرقانونی اتفاق افتاد و بیش از 100 هکتار در داخل میانکاله واگذاری داشتیم اما خوشبختانه با رای دادگاه و اقدام سازمان حفاظت محیط زیست آزادسازی شد.

ابتکار با بیان اینکه در مناطق دیگر واگذاری غیرقانونی رخ داده است، گفت: در منطقه ورجین اطراف لواسانات واگذاری غیرقانونی صورت گرفت اما با رای  دادگاه بازگردانده شد، متاسفانه سند غیرقانونی برای محدوده های داخلی منطقه ورجین صادر شد، حتی موردی در این زمنیه بود که بر مبنای آن 50 مورد قلع و قمع ساخت و سازهای غیرقانونی رای گرفته بودند اما متاسفانه تبانی شده بود و مدیر حقوقی وقت استان تهران این پرونده را در خانه خود پنهان و از اجرا خودداری کرده بود.

وی افزود: این پرونده با پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری و 50 مورد مذکور قلع و قمع شد، 100 مورد دیگر هم بعد از آن قلع و قمع شد این اقدامات به نوعی زمین خواری و تصرف محسوب می شود که باید رسیدگی شود و خوشبختانه در این زمنیه ارتباط خوبی بین سازمان و قوه قضاییه است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: موضوع حفاظت از مناطق چهار گانه در دولت یازدهم بسیار سخت گیرانه دنبال شد کما اینکه همکاری خوبی هم با قوه قضاییه داریم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار