بازدید 2376

لزوم تعیین نحوه تعامل ایران با کشورهای منطقه

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی معتقد است عراق و پاکستان به عنوان دو همسایه شرایط متفاوتی دارند که لازم است برای تعامل با هر یک از آن‌ها اقدام متناسب را انجام داد که این موضوع نیازمند تعیین استراتژی مدون است.
کد خبر: ۶۸۹۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳ 29 April 2017
سید قاسم جاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص لزوم تدوین "دکترین منطقه‌ای" سیاست خارجی ایران، اظهار داشت: سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر تفاهم، همدلی، عزت و مصلحت می‌باشد و لازم است در روابط ایران با سایر کشورها شرایط متوازن باشد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال تضییع حقوق کشورهای منطقه نیستیم، بیان کرد: شاید بتوان گفت کشورهای همسایه ایران نیز به دنبال تضییع حقوق ایران نباشند، بلکه شیطنت‌هایی توسط آمریکا، رژیم صهیونیستی و به طور کلی بیگانگان حاضر در منطقه ایجاد می شود تا اتحاد بین کشورهای منطقه مخدوش شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر کشورهای مسلمان منطقه از فرمایشات حضرت امام تبعیت می‌کردند در حال حاضر حوزه کشورهای مسلمان به یک قطب قدرتمند در منطقه تبدیل شده بودند.

جاسمی با بیان اینکه برخی عوامل بیگانه در منطقه به دنبال ایجاد شیطنت در روابط ایران و همسایگان هستند، متذکر شد: از جمله اصول دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران این است که دست دوستی به سمت کشورهای منطقه ببرد و با هر کشوری که هدف دوستی داشته باشد به اتحاد می رسیم و توصیه جمهوری اسلامی به این کشورها این بوده که اجازه ندهیم بیگانگان در روابط کشورهای منطقه خدشه‌ای وارد کنند.

وی افزود: کمیسیون امنیت ملی در مجلس و دولت با وزارت خارجه همواره در ایجاد ارتباط با سایر کشورها پیش قدم بوده اند و هر چقدر دوستی و تعامل با این کشورها ایجاد شود، منافع بیشتری برای کشور ما و همسایگان به دنبال خواهد داشت، اما عدم تعیین استراتژی سیاست خارجی ایران می‌تواند نواقصی را به وجود آورد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه کشور عراق با وجود ناامنی‌هایی که دارد به خوبی توانسته در داخل خاک خود امنیت مرزهای مشترک با ایران را حفظ کند و این موضوع نشان می‌دهد دستگاه‌های مرتبط با سیاست خارجی باید نگاه مثبتی به همکاری با عراق داشته باشند، گفت: از سوی دیگر پاکستان با ارتش مدعی که در اختیار دارد، مرزهای مشترک با ایران را رها کرده و مشکلاتی را بعضا برای کشور به وجود می‌آورد، با همه این شرایط لازم است تا استراتژی مشخصی به عنوان معیار تعامل با همسایگان ایجاد شود تا براساس آن عملکرد وزارت خارجه مورد ارزیابی داده شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار