بازدید 15427
قدرت انتخابات؛

وعده بازبینی فیلم‌های توقیفی پنج ماه پس از رد هرگونه بازبینی

با توجه به سوابق و مشی رئیس کنونی سازمان سینمایی، انتظار می‌رود اگر واقعاً حیدریان با افکارعمومی صادق است، زمینه رفع توقیف فیلم‌هایی که در این سال‌های دولت یازدهم توقیف شده و اکنون وعده رفع توقیفش را می‌دهد یعنی «آشغال های دوست داشتنی»، «عصبانی نیستم»، «مادر قلب اتمی»، «اراتمند...»، «خانه دختر» و «رستاخیز» را پیش از روز انتخابات ریاست جمهوری فراهم کند.
کد خبر: ۶۸۹۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹ 28 April 2017
وعده بازبینی فیلم‌های توقیفی پنج ماه پس از رد هرگونه بازبینی
محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی پنج ماه پس از آنکه در اسفندماه سال پیشین گاردی در مقابل فیلم‌های توقیفی گرفت که نمایش آنها را در دوره او ناممکن ساخت، اکنون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری وعده بازبینی فیلم‌های توقیفی را داده است؛ وعده‌ای که مشخص نیست، آیا پیش از انتخابات تحقق می‌یابد یا صرفاً جنبه تبلیغات انتخاباتی دارد؟

 به گزارش «تابناک»؛ پس از معرفی محمدمهدی حیدریان به عنوان مشاور عالی وزیر فرهنگ و و ارشاد، برخی رسانه‌ها پیش‌بینی کردند، با توجه به سابقه او در سینما حوزه اصلی فعالیتش در این بخش خواهد بود و احتمالا فیلم‌های توقیفی نیز با آمدن او بازنگری و احتمالا رفع توقیف خواهند شد اما همان زمان حیدریان منکر چنین مأموریتی شد و گفت: «این‌ طور نیست، چون معاونت‌های تخصصی کار خود را می‌کنند. مشاور عالی یا جانشینی وزیر در اموراتی که تفویض می‌شود، به برنامه‌های کلان و کلی برمی‌گردد و این مصداق‌های موردی در معاونت‌ها حل می‌شوند.
 
در واپسین روزهای سال 1395 حیدریان که به عنوان مشاور وزیر به وزارتخانه بازگشته بود، سرانجام به سازمان سینمایی بازگشت و جانشین حجت الله ایوبی شد. او در همان روزها با حضور در برنامه شهر فرنگ شبکه ششم سیما درباره فیلم‌های توقیف موضع ‌سخت‌تری گرفت و به نوعی آب پاکی را روی دست سینماگران رخت.
 
رئیس سازمان سینمایی گفت: «به هر حال در همه جای جهان به تمام فیلم‌ها اجازه نمایش داده نمی‌شود و برای ما هم قابل قبول نیست، هر که هر چه دوست داشت بسازد و توقع داشته باشد که ما اجازه نمایش دهیم. نظام ما خطوط قرمزهایی دارد که همه باید آن را رعایت کنیم و فیلم‌هایی که از این خطوط عبور می‌کنند، طبیعی است که امکان نمایش به دست نخواهد آورد.»
 
وعده بازبینی فیلم‌های توقیفی پنج ماه پس از رد هرگونه بازبینی 
اکنون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، رئیس سازمان سینمایی، یکباره تغییر موضع داده و گفته است: «برای آن سه چهار فیلمی که درباره آن‌ها بحث وجود دارد در چهار پنج ماه باقی‌مانده از دولت یازدهم بررسی دیگری انجام خواهیم داد و به نظرم باید از این تب و تابی که ممکن است ما را به سمت یک تصمیم غیرحرفه‌ای و غیرکارشناسی هل دهد، بگذریم. پس حتما باید آن‌ها را بازبینی کنیم و فکر می‌کنم اگر فیلمی برای نمایش مشکل دارد، هزینه اصلاح و اکران آن کمتر از هزینه روانی و بایگانی کردن آن در سینما و نیز پرداختن و نپرداختن نقدی به آن است.»
 
محمدمهدی حیدریان در بخش دیگری از اظهاراتش و در پاسخ به این که با توجه به این توضیحات، آیا دست‌کم در حوزه فیلم‌های توقیفی باید منتظر اتفاقی در چند ماه آینده بود، اظهار کرد: «اتفاقی که حتما می‌افتد، این است که این آثار دوباره بررسی می‌شوند و همچنین این‌که بررسی‌ها با این نگاه انجام خواهد شد که اگر بخش‌هایی از فیلم با دوباره گرفته شدن، آن اثر را بلامانع کند همین سیاست را دنبال کنیم. ضمن اینکه اگر فیلمی هم باشد که اشکالش خیلی کلی‌تر از این بحث‌هاست، حتما اعلام می‌کنیم و آن را در برزخ نگه نمی‌داریم تا تکلیفش روشن باشد.»
 
موضع گیری‌های رئیس سازمان سینمایی در حالی مطرح می‌شود که حیدریان سابقه روشنی ندارد و اتفاقاً او به عنوان چهره‌ای تشاهر دارد که نگاه باز به سینما ندارد. آن گونه که پیش از این در سطح رسانه‌ها اعلام شده، در کارنامه دوره پیشین سه سال معاونت سینمایی‌ حیدریان 41 فیلم اکران نشده ثبت شده است.
 
«آبادان» و «کارگران مشغول کارند» مانی حقیقی، «نبات داغ» محمدعلی آهنگر، «بیدار شو آرزو» کیانوش عیاری، «خواب تلخ» محسن امیریوسفی، «ساکنین سرزمین سکوت» و «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» سامان سالور، «طلای سرخ» جعفر پناهی، «جزیره آهنی» محمد رسول‌اف، «ده»‌ عباس کیارستمی، «شکوفه‌های سنگی» عزیزالله حمیدنژاد، «جنگ کودکانه» ابوالقاسم طالبی و ... از جمله آثاری بودند که در زمان این مدیر سینمایی نتوانستند اکران شوند.
 وعده بازبینی فیلم‌های توقیفی پنج ماه پس از رد هرگونه بازبینی
 شهاب حسینی در نمایی از فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی»
 
بسیاری از این فیلم‌ها اکران نشده‌اند و برخی از این فیلم‌ها پس از دشواری‌های فراوان اکران شدند که از آن جمله می‌توان به «خواب تلخ» به کارگردانی محسن امیریوسفی اشاره کرد؛ فیلمی که با وجود موفقیت در جشنواره کن در آن زمان اکران نشد و پس از دوازده سال، در سال 1394 به نمایش درآمد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و البته همزمان شگفتی ناظران را در پی داشت که چرا این فیلم مجوز نمایش در آن دوران دریافت نکرده و چه مورد ممیزی داشته است؟!
 
با این اوصاف و با توجه به سوابق و مشی رئیس کنونی سازمان سینمایی، انتظار می‌رود اگر واقعاً حیدریان با افکارعمومی صادق است، زمینه رفع توقیف فیلم‌هایی که در این سال‌های دولت یازدهم توقیف شده و اکنون وعده رفع توقیفش را می‌دهد، یعنی «آشغال های دوست داشتنی»، «عصبانی نیستم»، «مادر قلب اتمی»، «اراتمند...»، «خانه دختر» و «رستاخیز» را پیش از روز انتخابات ریاست جمهوری فراهم و تکلیف قطعی این فیلم‌ها را دو پانزده روز آینده مشخص کند.
 
با ادبیات رئیس سازمان سینمایی، گویا در پایان صرفاً فیلم «رستاخیز» از سازمان سینمایی پروانه نمایش دریافت می‌کند و بعید است مسئولان سازمان سینمایی جسارت و حتی انگیزه رفع توقیف سایر فیلم‌های سینمایی را داشته باشد. حیدریان به محافظه کاری در مدیریت شهره است و به همین دلیل بعید است به جز اقدام تبلیغاتی، شاهد اتفاق دیگری باشیم.
 
شاید بتوان ریشه شعارها را در شمار هنرمندانی دید که این روزها کمتر حاضر به حمایت قاطع از کاندیدایی هستند و ظاهراً قرار است در این روزها با چنین وعده‌هایی برای اعلام حمایت علنی از رئیس دولت یازدهم مجاب شوند. آیا حیدریان موفق به جذب هنرمندان با چنان وعده‌های رنگینی می‌شود و صاحبان فیلم‌های توقیفی به امید آنکه شاید این وعده‌ها تحقق یابد از رئیس دولت یازدهم حمایت جدی خواهند داشت؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار