بازدید 3539

کاهش چشمگیر اکتشاف نفت در سال ۲۰۱۶

کد خبر: ۶۸۸۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۷ 28 April 2017
تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۶ پروژه‌های اکتشاف ذخایر جدید نفت به پایین‌ترین میزان خود رسید.

به گزارش مهر، طبق این گزارش که روز پنج‌شنبه، هفتم اردیبهشت، در وب‌سایت رسمی این نهاد بین‌المللی منتشر شد، این امر در پی کاهش سرمایه گذاری شرکت ها و کاهش پروژه های نفتی به کمترین میزان در بیش از ۷۰ سال گذشته، رخ داده است.

آژانس بین المللی انرژی در این گزارش هشدار داده است که این روند در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.

در سال ۲۰۱۶ حدود ۲.۴ میلیارد بشکه ذخایر جدید نفتی کشف شد که در مقایسه با متوسط ۹ میلیارد بشکه کشف شده در ۱۵ سال گذشته بیانگر کاهش چشمگیری است.

در همین حال، حجم منابع متعارف برنامه ریزی شده برای توسعه سال گذشته به ۴.۷ میلیارد بشکه کاهش یافت که نسبت به سال پیش از آن ۳۰ درصد کمتر است. همچنین، تعداد پروژه‌هایی که تصمیم نهایی برای سرمایه گذاری در مورد آنها گرفته شد کمترین حد از دهه ۱۹۴۰ تاکنون بوده است.

کاهش شدید فعالیت در بخش منابع متعارف نفتی به این دلیل است که سرمایه گذاری در پی سقوط قیمت نفت کاهش یافته است. این امر نگرانی مضاعفی را برای امنیت انرژی جهانی در زمانی ایجاد می‌کند که خطرات ژئوپلیتیکی در برخی کشورهای تولیدکننده عمده، مانند ونزوئلا، بالا گرفته است.

کاهش فعالیت ها در بخش منابع متعارف نفتی در حالی است که صنعت نفت شیل (منابع نامتعارف نفت) در آمریکا قوت گرفته است. سرمایه گذاری در صنعت شیل به شدت زیاد شده و تولید در پی کاهش هزینه‌ها تا ۵۰ درصد از سال ۲۰۱۴ تاکنون، افزایش یافته است.

این رشد در تولید نفت شیل در آمریکا یک عامل اساسی در کاهش فعالیت در بخش منابع متعارف نفت بوده است.

تولید از منابع متعارف نفتی به میزان ۶۹ میلیون بشکه در روز بیشترین سهم را در تولید روزانه ۸۵ میلیون بشکه ای جهان دارد. علاوه بر آن، روزانه ۶.۵ میلیون بشکه نیز از تولید مایعات شیل در آمریکا، و بقیه نیز از دیگر مایعات گازی و منابع نامتعارف شامل شن های نفتی و نفت سنگین به دست می‌آید.

با در نظر گرفتن پیش‌بینی افزایش سالانه ۱.۲ میلیون بشکه در روز تقاضای جهانی در پنج سال آینده، آژانس بین‌المللی انرژی مکررا هشدار می‌دهد که ادامه روند کاهش سرمایه گذاری می تواند به محدود شدن عرضه بینجامد.

پیش‌بینی می شود سرمایه گذاری در بخش اکتشاف سومین سال متوالی در سال ۲۰۱۷ نیز به کمتر از نصف میزان انجام شده در سال ۲۰۱۴ برسد که به نوبه خود به کاهش اکتشافات منجر خواهد شد.

به گفته فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس، شواهد نشان می دهد بازار نفت از یک سو با کاهش تاریخی فعالیت در بخش منابع متعارف و از سوی دیگر با افزایش قابل توجه تولید نفت شیل در آمریکا روبه‌روست.

در این حالت پرسش کلیدی در مورد آینده بازار نفت این است که تا چه زمانی افزایش عرضه نفت شیل می تواند سرعت کم رشد در بخش های دیگر نفت را جبران کند.

هزینه ها در صنعت شیل آمریکا تا حدی پایین آمده است که در بسیاری از موارد قابل رقابت با پروژه های متعارف نفتی شده است. برای مثال، قیمت سربه‌سر در حوزه نفتی تکزاس هم اکنون حدود ۴۵-۴۰ دلار در هر بشکه است.

پیش‌بینی می شود تولید مایعات از شیل آمریکا تا سال ۲۰۲۲ تا ۲.۳ میلیون بشکه در روز بر مبنای قیمت‌های کنونی بالا رود و اگر قیمت ها بالاتر رود تولید نیز افزایش یابد.

بخش فراساحلی، که حدود یک سوم تولید را شامل می شود و نقش حیاتی در آینده عرضه جهانی ایفا می‌کند، به شدت در اثر کاهش فعالیت صدمه دیده است. در سال ۲۰۱۶، فقط ۳۱ درصد منابع متعارف برنامه ریزی شده فراساحلی بود که در مقایسه با متوسط ۴۰ درصد بین سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۵ کاهش یافته است.

برای نمونه، در دریای شمال، سرمایه گذاری نفتی در سال ۲۰۱۶ به کمتر از ۲۵ میلیارد دلار کاهش یافت که تقریبا نصف سرمایه گذاری در سال ۲۰۱۴ بود. این میزان سرمایه گذاری نزدیک به سرمایه‌گذاری انجام شده در پروژه های بادی فراساحلی در دریای شمال است که در همین بازه زمانی دو برابر شده و به ۲۰ میلیارد دلار رسیده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان