بازدید 4527

گلریزان اهل هنر و سیاست برای زنان زندانی

کد خبر: ۶۸۸۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲ 27 April 2017
«در حال حاضر بیش از 200 زن در سراسر ایران به دلیل جرایم در زندانند که عمدی نبوده است. این در حالی است که 90 درصد از آنها هیچ سابقه کیفری قبلی نداشتند. جرم بیشتر آنها به صدور چک مربوط است که ضامن آن شدند.» این بخشی از سخنان شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده بود که روز گذشته در مراسم «جشن پویش ارمغان و آیین گلریزان تأمین هزینه آزادی زنان زندانی جرایم غیر‌عمد» عنوان کرد و گفت: گاهی برخی از زنان با مبالغ ناچیزی روانه زندان شدند که باورکردنی نیست اما همین ارقام، حبس و سوء سابقه را برای آنها به ثبت رسانده است. زنانی که نبودشان موجب ویرانگری از آسیب‌های روانی و عمومی می‌شود.
 
به گزارش روزنامه ایران، «آیین گلریزان تأمین هزینه برای زنان زندانی جرایم غیر‌عمد» روز گذشته با حضور جمعی از هنرمندان سینما و تئاتر، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دو تن از معاونان رئیس جمهوری در امور زنان و گردشگری و میراث فرهنگی و نیز رئیس سازمان بهزیستی در سالن فرهنگی تلاش برگزار شد. مولاوردی در این مراسم خاطرنشان کرد: با صدور هر حکم زندان، سه آسیب اجتماعی زاده می‌شود. باید توجه داشت که در نبود مادر، اغلب فرزندان دچار آشفتگی رفتاری می‌شوند. بهبود وضعیت این زنان از رویکردهای مورد توجه معاونت امور زنان در سال‌های اخیر بوده است. وی خاطرنشان کرد: در مسیر اجرایی شدن این رویکرد اقدامات متنوعی مورد توجه بود که رایزنی و برگزاری جلسات متعدد با مدیران ستاد دیه کل کشور بخشی از آن بوده است. همچنین امضای تفاهمنامه برای شناسایی و آزادسازی زنان زندانی جرایم غیر‌عمد بود که به ایده راه‌اندازی پویش ارمغان آزادی انجامید. مولاوردی با اشاره به اینکه پیشنهاد شد تا از زنان و مردان شاغل دعوت کنیم 5 رقم آخر فیش‌های حقوقی خود را به آزادی زنان زندانی اختصاص دهند، گفت: همزمان دعوت عمومی نیز برای واریز وجوه نقدی به درگاه الکترونیکی اعلامی از سوی ستاد دیه مطرح شد. معاون رئیس جمهوری افزود: تاکنون حدود 18 هزار نفر با بیش از
 250 میلیون تومان یاریگر این پویش خیرخواهانه بودند. مولاوردی در ادامه به خبرنگار «ایران» گفت: برای آزادی 200 زن زندانی جرایم غیر‌عمد به 10 میلیارد تومان پول نیاز است که علاوه بر آزادی آنها در زمینه اشتغال پایدار و مهارت‌آموزی همچنین توانمندسازی زنان هزینه خواهد شد.
 
ایجاد 13 مهد کودک در زندان 13 استان کشور
 
مهران منتظر، مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان نیز در این جشن پویش با اعلام اینکه در 13 استان کشور مهدهای کودک برای زنان زندانی دایر شده است، گفت: در حال حاضر 530 همسر و دختران مردان زندانی در شهر تهران آموزش دیدند و به کارگاه‌های تولیدی معرفی شدند.
به گفته او، انجمن حمایت از زندانیان توانسته در پیشگیری از آسیب‌های پرخطر مثل ایدز، هپاتیت و... که در سلامت جامعه مؤثر است، قدم‌های خوبی بردارد. وی آموزش کسب و کار را از مهم‌ترین وظایف انجمن حمایت از زندانیان دانست و افزود: باید فرهنگ کمک را گسترش دهیم. به طوری که در ماه رجب هزار خانواده با کمک خیرین 115 زندانی واجد شرایط را آزاد کردند. وی گفت: از سوی دانش‌آموزان یکی از مدارس شاهد نیز یک میلیون و چهارصد هزار تومان برای آزادی زنان زندانی جمع‌آوری شد. همچنین در این مراسم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برخی افراد وقتی جامعه نا‌امن می‌شود، فکر می‌کنند این مسأله مربوط به دیگران است، در حالی که مسأله همه است. وی افزود: ما نمی‌توانیم جزیره‌ای زندگی کنیم. جامعه ما نیاز به خیر جمعی دارد که باید آن را گسترش دهیم. او با اشاره به اینکه شکل زندگی بچه‌های سال 2000 به بعد غریبانه است، گفت: اگر ما خیر جمعی انجام ندهیم، جامعه با روزهای سختی مواجه خواهد شد. در این مراسم ترانه علیدوستی و باران کوثری به دلیل همکاری با پویش ارمغان دستبند سفید دریافت کردند. در این مراسم همچنین 500 میلیون تومان از سوی خیرین و بهزیستی جمع‌آوری و مقرر شد مابقی از سوی خیرین تأمین شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل