بازدید 13304
۱
آخرین تحولات سیاسی ـ میدانی عراق؛

طرح ترکیه برای اشغال سه شهر شمال عراق در دوران پسا داعش!

در سه روز گذشته، علاوه بر تداوم عملیات آزادسازی موصل، واکنش ها همچنان به حمله جنگنده های ترکیه به شمال عراق در محافل سیاسی و رسانه ای عراق و همچنین در عرصه بین الملل ادامه داشته است. ترکیه مشغول حمایت از نزاع قومی و فرقه‌ای در موصل، به ویژه درگیری‌ها بین طرف‌های کردی در سنجار است و تلاش دارد، تسلط خود را همچون دوران عثمانی بر موصل بازگرداند.
کد خبر: ۶۸۸۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 27 April 2017
در سه روز گذشته، علاوه بر تداوم عملیات آزادسازی موصل، واکنش ها همچنان به حمله جنگنده های ترکیه به شمال عراق در محافل سیاسی و رسانه ای عراق و همچنین در عرصه بین الملل ادامه داشته است.
 
به گزارش «تابناک»، در همین راستا، یک عضو حزب اتحاد میهنی کردستان عراق هشدار داد، ترکیه در حال برنامه‌ریزی برای تسلط به سه شهر در شمال عراق است.

یک روز پس از حمله هوایی ترکیه به منطقه سنجار (60 کیلومتری عمق خاک عراق) و کشته شدن ده ها نظامی کرد و غیر نظامی، «غیاث السورچی» مسئول اطلاع‌رسانی حزب اتحاد میهنی کردستان درباره برنامه توسعه طلبانه ترکیه هشدار داد.

او در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری المعلومه، گفت: ترکیه در حال برنامه ریزی برای تسلط بر شهرهای «تلعفر»، «سنجار» و «بعشیقه» است و حمله هوایی روز گذشته، پیام روشنی به دولت عراق است؛ بدین منظور که نیروهای ترکیه پس از آزادی موصل نیز در خاک عراق باقی خواهند ماند.
 
 
 
این شخصیت کردی افزود: ترکیه مشغول حمایت از نزاع قومی و فرقه‌ای در موصل، مخصوصا درگیری‌ها بین طرف‌های کردی در سنجار است و تلاش دارد تسلط خود را همچون دوران عثمانی بر موصل بازگرداند.

او از دولت مرکزی عراق خواست تا پاسخ دیپلماتیک شدیدی به ترکیه دهد.

روز گذشته (سه شنبه) جنگنده‌های نیروی هوایی ترکیه از «دیاربکر» برخاسته و به مناطقی در نزدیکی شهر «سنجار» (عراق) و مناطق مرزی شمال شرقی سوریه حمله کردند.

منابع خبری محلی تأکید کرده‌اند، در این حملات بر خلاف ادعای ترکیه، نه پ.ک.ک بلکه نیروهای «پیشمرگه»، «یگان‌های مدافع خلق» (ی.پ.گ) و غیرنظامیان هدف قرار گرفته‌اند که تلفات آنها بالا نیز هست.

آزادی الحضر در نینوا در شمال عراق
 
مرکز اطلاع رسانی وابسته به نیروهای داوطلب مردمی الحشد الشعبی از آزادسازی شهر باستانی الحضر در نینوا در شمال عراق خبر داد.

به گزارش السومریه، نیروهای الحشد الشعبی شهر باستانی الحضر واقع در شمال مرکز نینوا را از اشغال گروه تروریستی داعش آزاد کردند.
 
بنا بر این گزارش، آزادسازی این شهر در پی درگیری های شدید با عناصر داعش در شهر الحضر صورت گرفت.
 
نیروهای الحشد الشعبی روز سه شنبه از آغاز عملیات «محمد رسول الله» برای آزادسازی منطقه الحضر و مناطق اطراف آن در جنوب موصل خبر دادند.
 
جنگنده های ارتش عراق نیز عملیات نیروهای الحشد الشعبی را پوشش هوایی کاملی می دهند.
 
الحضر، خط ارتباطی داعش بین القیروان و البعاج با سوریه و راوه و حدیثه از جهت غربی و جنوبی است.

ابومهدی المهندس در همین زمینه گفت: آزادسازی الحضر، دستاوردی بزرگ و مهم برای الحشد الشعبی است و فشارها را بر نیروهای عراقی کم و امنیت جاده موصل و صینیه بیجی در شمال صلاح الدین را نیز تأمین می کند.
 
آخرین نقشه از مناطق آزاد شدۀ موصل از چنگ داعش
 
ستاد اطلاع رسانی جنگ، وابسته به ستاد مشترک فرماندهی عملیات آزادسازی موصل، روز سه شنبه، نقشۀ آخرین مناطقِ آزاد شده از چنگ داعش را منتشر کرد.

سرهنگ «یحیی رسول»، فرماندۀ ستاد مشترک عملیات، دوشنبه شب اعلام کرده بود، 70 درصد از ساحل راست موصل، از چنگ گروه تروریستی داعش آزاد شده است.

 تازه ترین نقشه از مناطق آزاد شده از چنگ داعش
 
به گفتۀ سرهنگ رسول، مناطقی که در اشغال داعش مانده اند، در تیررس نیروهای عراقی هستند.

از سوی دیگر، نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم نیز امروز از آزادسازی منطقه "حی التنک" در ساحل راست موصل خبر داد و تأکید کرد که پرچم عراق بر فراز بام های این منطقه به اهتزاز درآمد.
 
پایین کشیدن پرچم اقلیم کردستان در موصل توسط حشدالشعبی
 
مصطفی چاورش، یکی از فرماندهان نیروی پیشمرگ در مصاحبه‌ مطبوعاتی خود گفت: شبه‌نظامیان حشدالشعبی، پرچم اقلیم کردستان را که نماد قومیت کُرد است، از بالای مقر حزب اتحادیه میهنی کردستان در موصل پایین کشیدند.

چاورش با درخواست از کُردها برای برنامه‌ریزی در خصوص تعامل با چنین اقداماتی در آینده، افزود: بهترین پاسخ به این‌گونه اقدامات، وحدت و یکپارچگی بین آنان و اجرای طرح‌هایی در مرحله پسا داعش و پس از آزادسازی موصل است.

تلعفر و طوزخورماتو شهرهایی در استان نینوا به مرکزیت موصل هستند که اکثریت جمعیتشان را ترکمن‌های شیعه تشکیل می‌دهند.

گفتنی است، کردهای عراق علاوه بر موصل در کرکوک نیز پرچم اقلیم کردستان را برافراشته و موجبات اعتراض شیعیان و حکومت مرکزی عراق را فراهم کردند. کرکوک قبل از قدرت گرفتن کُردها در عراق به عنوان شهر ترکمن نشین شناخته می‌شد، لکن در حال حاضر کُردها در این شهر اکثریت را تشکیل می‌دهند.

اقلیم کردستان قصد برگزاری همه‌پرسی و اعلام استقلال از عراق را دارد، لکن استقلالی بدون کرکوک هم از نظر مادی و هم از معنوی برای احزاب کُردی بی‌معنا شده است. از این روی، کُردهای عراق قصد دارند، کرکوک را به عنوان بخشی از مناطق تحت کنترل اقلیم به دنیا معرفی کنند.
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۵
انتشار یافته: ۱
کرکوک قبل از قدرت گرفتن کُردها در عراق به عنوان شهر ترکمن نشین شناخته می‌شد، لکن در حال حاضر کُردها در این شهر اکثریت را تشکیل می‌دهند.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی