بازدید 5811
۱

اردوغان: از ضراب حمایت می‌کنیم

کد خبر: ۶۸۸۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶ 26 April 2017
رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگو با رویترز درباره مسائل مختلفی از جمله بحران سوریه، پیوستن به اتحادیه اروپا و همچنین پرونده «رضا ضراب» صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت کشورش برای همیشه پشت درب‌های اتحادیه اروپا باقی نمی‌ماند و «اگر اسلام‌هراسی و خصومت برخی کشورهای اروپایی ادامه یابد»، آماده است تا از مذاکرات پیوستن به این نهاد عقب بنشیند.

اردوغان طی مصاحبه طولانی با خبرگزاری «رویترز» گفت تصمیم شورای مجمع پارلمانی اروپا برای قرار دادن ترکیه در فهرست نظارت، تصمیمی «کاملا سیاسی» بوده و آنکارا آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

وی با اشاره به هتک حرمت مساجد در برخی شهرهای اروپا هشدار داد: «در اروپا، اوضاع از منظر وسعت اسلام‌هراسی بسیار جدی شده است. اتحادیه اروپا درب‌های خود را به روی ترکیه می‌بندد و ترکیه درب‌هایش را به روی هیچکسی نمی‌بندد... اگر آنها خالصانه رفتار نکنند، ما باید راهی برای خروج از آن پیدا کنیم.»

رئیس جمهور ترکیه با تشبیه کشورش به انگلیس تصریح کرد می‌توانند مانند بریتانیا همه‌پرسی برای نپیوستن به اتحادیه اروپا برگزار کنند، زیرا «برگزیت» باعث «آرامش اذهان» عمومی در انگلیس شده و اکنون آنها به سمت «آینده‌ای نو می‌روند».

اردوغان همچنین گفت جلسه وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا حول روابط با ترکیه را به دقت زیرنظر خواهد گرفت زیرا کشورش هنوز به تعهداتی که طبق توافقات با این نهاد داده، پایبند است.

وی با اشاره به انتخابات فرانسه و اظهارات «مارین لوپن» نامزد راست‌گرای افراطی – که به دور دوم راه یافته – درخصوص جدا شدن فرانسه از اتحادیه اروپا، تاکید کرد این نهاد در آستانه فروپاشی و تجزیه قرار دارد زیرا یک یا دو کشور به تنهایی نمی‌توانند اتحادیه اروپا را زنده نگه‌دارند.

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: «شما (اروپا) به کشوری مانند ترکیه نیاز دارید، کشوری متفاوت که نماینده سرنوشتی متفاوت است... اما کشورهای اروپا این حقیقت را درک نمی‌کنند. جذب کشوری مسلمان مانند ترکیه برای آن‌ها بسیار سخت است... اروپا قدر نقش ترکیه در جلوگیری از ورود موج پناهندگان به این قاره را ندانست و این بار به دوش ترکیه و کشورهای دیگر منطقه مانند لبنان و اردن افتاده است.»

اردوغان درباره جنگ 6 ساله سوریه، ضمن ابراز عصبانیت از عدم موفقیت بین‌المللی در سرنگونی «بشار اسد» رئیس جمهور این کشور، مدعی شد: «تا زمانی که اسد در مقام ریاست جمهوری و قدرت در این کشور حضور دارد، هیچ راهکاری برای پایان دادن به بحران وجود ندارد. اسد وسیله راه‌حل فراگیر در سوریه نیست.»

وی با رد این ادعا که تنها جایگزین برای اسد، افراطیونی مانند داعش در سوریه هستند، تاکید کرد اگر اسد کنار برود، مردم سوریه می‌توانند راهی رو به جلو بیابند.

رئیس جمهور ترکیه افزود: «داعش جانشین اسد نخواهد شد. داعش نماینده اسلام نیست، آن‌ها کافر هستند و هیچ ارتباطی با اسلام دارند؛ این چیزی است که ما بر سر آن توافق داریم.»

اردوغان درخصوص حمله روز گذشته (سه‌شنبه) جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق و سوریه – که طی آن حداقل 50 غیرنظامی و نیروی کُرد پیشمرگه و ی.پ.گ کشته شدند – مدعی شد قبل از عملیات به فرمانداران محلی اطلاع داده بودند.

وی با بیان اینکه اجازه نخواهند داد منطقه «سنجار» در عراق به پایگاه دوم گروه تروریستی «پ.ک.ک» تبدیل شود، تاکید کرد: «عملیات نظامی را در آنجا (عراق) و شمال سوریه تا زمانی که آخرین تروریست هم نابود شود، ادامه خواهیم داد...ما این را با آمریکا و روسیه درمیان گذاشته و اکنون مشغول مطرح کردن آن با عراق هستیم. این عملیاتی است که بارزانی (رئیس منطقه کردستان عراق) از آن اطلاع دارد.»

اردوغان درباره پرونده «رضا ضراب» سرمایه‌داری ترکیه‌ای که در آمریکا به اتهام نقض قوانین تحریمی در بازداشت به سر می‌برد، گفت ضراب فامیل او نیست، اما «به هر حال شهروند ترکیه است و موظف به حمایت از او هستیم.»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
او به کمک پولهای بلوکه شده ایران در هالک بانک
هم شما را دیکتاتور کرد
و هم خرج داعش را داد تا شیعه بکشد
یعنی اردوغان با آن پولها نفت را مفت از داعش خرید و چند برابر فروخت
قرآن کریم
کلا ان الانسان لیطغی أن رَآهُ استغنی
هرگز.هماناانسان که بی نیاز شد طغیان کرده و طاغوت میشود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر