بازدید 7709
۲

دور جدید فشار غربی ها بر بشار اسد بر سر جنجال «خان شیخون»

با گذشت 23 روز از حملات شیمیایی در خان شیخون در استان ادلب سوریه، هنوز تحقیق جدی در مورد علل و عوامل این حملات نشده است. آمریکا و اروپا همچنان نظام سوریه را به دست داشتن در این حادثه متهم می کنند و روسیه، ایران و دولت سوریه نیز بارها خواهان تحقیقات جدی بین المللی جهت بررسی ابعاد این ماجرا شدند که با مخالفت غربی ها روبه رو شد.
کد خبر: ۶۸۸۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 26 April 2017
با گذشت 23 روز از حملات شیمیایی در خان شیخون در استان ادلب سوریه، هنوز تحقیق جدی در مورد علل و عوامل این حملات نشده است. آمریکا و اروپا همچنان نظام سوریه را به دست داشتن در این حادثه متهم می کنند و روسیه، ایران و دولت سوریه نیز بارها خواهان تحقیقات جدی بین المللی جهت بررسی ابعاد این ماجرا شدند که با مخالفت غربی ها روبه رو شد.

به گزارش «تابناک»، در ادامه اتهامات کشورهای غربی علیه نظام سوریه، وزیر خارجه فرانسه مدعی شد، حادثه شیمیایی اخیر در سوریه، ناشی از گاز سارین ساخت این کشور بوده و مسئولیت آن نیز بر عهده نظام حاکم است.

«ژان مارک ارو»، وزیر امور خارجه فرانسه پیش از ظهر امروز اعلام کرد، سرویس های اطلاعاتی این کشور با آزمایش نمونه های گرفته شده از قربانیان حادثه شیمیایی سه هفته پیش شهر «خان شیخون» در استان مرزی ادلب در شمال غرب سوریه، اطمینان یافته که این حادثه ناشی از گاز سارین بوده است.

Related image

بنا بر این گزارش، وزیر خارجه فرانسه در این باره مدعی شد، سرویس های اطلاعاتی این کشور همچنین به این نتیجه رسیده اند که گاز سارین به کار رفته در حادثه خان شیخون، ساخت سوریه بوده و پس از مقایسه نمونه های کنونی با نمونه های اخذ شده از قربانیان حادثه شیمیایی سال ۲۰۱۳ میلادی نیز مطمئن شده که حادثه کنونی، کار نظام حاکم در این کشور بوده است.

بنا بر ادعای ارو، سرویس های اطلاعاتی فرانسه ضمن تأکید بر اینکه گروهک تروریستی داعش در خان شیخون هیچ گونه فعالیتی ندارد و دیگر گروه های افراط گرای فعال در این شهر نیز توانایی حمله با گاز سارین را ندارند، از این مسأله اطمینان یافته که نظام حاکم در سوریه با استفاده از جنگنده های «سوخو ۲۲»، شهر مذکور را شش بار با گاز سارین بمباران کرده است.

روز گذشته نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا 271 تن از کارکنان «مرکز پژوهش و مطالعات علمی» سوریه را با ادعای نقش‌آفرینی در «حمله شیمیایی» در استان ادلب در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

بامداد 18 فروردین، دولت ترامپ، پایگاه الشعیرات سوریه را هدف حملات موشکی قرار داد. واشنگتن این حملات را در واکنش به یک حادثه شیمیایی در منطقه خان شیخون در استان ادلب سوریه انجام داد که دولت بشار اسد را مقصر آن می‌داند.

دولت سوریه، با بی‌‌اساس خواندن این ادعاها هر گونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه شهروندانش و حتی گروه‌های تروریستی را رد کرده است.

ادعاهای دولت ترامپ در حالی مطرح شده که دولت سوریه به موجب توافقی بین واشنگتن و مسکو در سال 2013 همه انبارهای تسلیحات شیمیایی خود را تحت نظارت بازرسان بین‌المللی نابود و از کشور خارج کرد.

در مقابل سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در سخنرانی خود در ششمین کنفرانس امنیت بین‌الملل در مسکو اظهار داشت: وزیر امور خارجه روسیه گفت، همه خطر تکرار حملات هوایی آمریکا به فرودگاه الشعیرات در سوریه را درک می‌کنند؛ تلاش هایی برای سوء استفاده از حادثه خان شیخون به منظور تغییر نظام سوریه صورت می‌گیرد. 

Russian Foreign Minister Sergey Lavrov during press conference on December 13, 2016

سرگئی لاوروف در ادامه اظهاراتش در نشست مسکو گفت: حمله هوایی آمریکا به سوریه باعث به تأخیر انداختن حل بحران در این کشور شد. باید تحقیق شفاف و مفصلی درباره حمله خان شیخون صورت گیرد.

یک هفته پیش نیز سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی(OPCW) مستقر در لاهه، با پیشنهاد ایران و روسیه برای تحقیق درباره حادثه شیمیایی در منطقه خان شیخون در استان ادلب سوریه مخالفت و اعلام کرد، این دو کشور قصد تضعیف کمیته حقیقت یاب را دارند.

هیأت انگلیسی در این سازمان روز پنجشنبه هفته گذشته در صفحه خود در توئیتر نوشت: شورای اجرایی سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی تصمیم ایران و روسیه را رد کرده است.

ایران و روسیه پیش از این از سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی خواسته بودند تا یک تیم جدید برای بررسی این حادثه شیمیایی که در چهار آوریل به وقوع پیوست، تشکیل دهد و مشخص کند که آیا تسلیحات شیمیایی در این حمله مورد استفاده قرار گرفته و این‌که چگونه این تسلیحات به سایت مورد نظر در خان شیخون منتقل شده است.

چند روز پیش نیز بشار اسد در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: «ما نامه رسمی برای سازمان ملل متحد فرستادیم و از این سازمان درخواست کردیم گروهی را برای تحقیق درباره حادثه خان شیخون اعزام کند. طبعا سازمان ملل متحد تاکنون هیچ هیأت تحقیقی را به سوریه اعزام نکرده است، زیرا غرب و آمریکا از ورود آن جلوگیری کردند و اگر چنین گروهی (گروه تحقیق) وارد سوریه شود درخواهد یافت همه ادعاها و روایت های غربی ها و آمریکا درباره حادثه خان شیخون و به تبع آن حمله به فرودگاه الشعیران ساختگی و دروغین بوده است. به همین علت هیچ گروهی اعزام نشد.»


بشار اسد افزود: «من معتقدم تنها تماس و رایزنی که اکنون درباره اعزام گروه تحقیق به سوریه صورت می گیرد، بین روسیه و برخی دیگر از کشورهاست و ما تا این لحظه هیچ اخبار مثبتی درباره ورود هیچ گروهی دریافت نکرده ایم.»

به نظر می رسد، غربی ها تلاش دارند بار دیگر فشارها بر نظام سوریه و ایران و روسیه را به سبب آنچه در خان شیخون اتفاق افتاد افزایش دهند، بدون اینکه هنوز تحقیق جدی در مورد این مسأله صورت گرفته باشد و بدون اینکه چنین تحقیقاتی را بپذیرند. اینکه وزیر خارجه فرانسه می گوید، سرویس اطلاعاتی این کشور به اطلاعاتی دست یافته که ارتش سوریه از سلاح های شیمیایی استفاده کرده نمی تواند قابل پذیرش باشد، چون تحقیق در این زمینه باید توسط سازمان ها و نهادهای بین المللی بی طرف صورت گیرد، نه کشورهایی که سعی در ساقط کردن نظام سوریه را دارند!

لذا شواهد حاکی از آن است که غربی ها اراده ای برای تحقیق جدی در مورد حملات شیمیایی خان شیخون ندارند و می خواهند از این مسأله به عنوان یک اهرم فشار بین المللی علیه بشار اسد استفاده کنند.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۲
کشورهای جهان سوم قربانی اهداف اقتصادی غربیها می شوند و سیاستمدارانشان بحرانهای داخلی کشور خود را به کشورهای جهان سومی صادر می کنند تا مردم خود را ساکت کنند
بیچاره اسد
ترامپ برای اینکه تو عدم توانایی جنگ کره کم نیاره و بگه امریکا هنوز زور داره و اذهان عمومی را گمراه کنه
باید این هارت و پورت را سر یکی خراب کنه
کی مظلومتر از اسد؟
خدایش بیامرزاد و لعنت کناد عزت ابراهیم و ملک عبدالله و...
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی