بازدید 2880

شوراها را دریابید!

کد خبر: ۶۸۸۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵ 26 April 2017
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز نوشت:
 
با اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا از ابداعات مترقی قانون اساسی جمهوری اسلامی است، متاسفانه در طول چند دوره که این شوراها فعال شده‌اند مشکلات و عوارض منفی زیادی با آنها همزاد شده است. بسیاری از شوراها گرفتار اعضاء نابابی شدند که فقط به فکر تصاحب قدرت و ثروت و به جیب زدن پول بودند و یا افراد نزدیک و فامیل خود را به کار گماردند و عده‌ای نیز به دلیل ارتکاب جرم تحت تعقیب قرار گرفتند و به زندان افتادند و یا فراری شدند.
 
در تهران که از سالم‌ترین شوراهای اسلامی شهر برخوردار بود، در دوره اخیر افرادی از اقشار ورزشی و هنری یا کسانی که رشته تحصیلی آنها ربطی به امور مربوط به شورا نداشت وارد شورا شدند و مشکلاتی برای این شورا به وجود آوردند. یکی از این مشکلات، ترجیح دادن بازی‌های سیاسی بر شایستگی‌ها بود که در موارد متعددی ظهور یافت. بالاترین هزینه مردم، هزینه تراشی‌های بی‌مورد برای مردم و خرج تراشی‌هائی که تناسبی با شغل و کار اعضاء شورا و اصولاً فلسفه شورای اسلامی شهر ندارد، از جمله این مشکلات بود.
 
فلسفه وجودی شورای اسلامی شهر و روستا، تسهیل امور مردم، نظارت بر کار شهرداری‌ها و به نظم و نسق در آوردن امور شهری است ولی آنچه از بعضی شوراها دیده شده عکس این قضیه را نشان می‌دهد. به همین دلیل، استقبال از انتخابات شوراها در دوره‌های اخیر کم شد و اعضاء شوراها از جمله شورای شهر تهران با حداقل شرکت کنندگان برگزار گردید.
 
این وضعیت که موجب ناراحتی و نگرانی عموم مردم شده، ایجاب می‌کند دست اندرکاران برگزاری انتخابات شوراها به ویژه آن دسته از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که مسئولیت بررسی صلاحیت نامزدها را برعهده دارند، به نظرات مردم توجه کنند و افراد غیرواجد صلاحیت را از گردونه خارج نمایند.
 
منظور از افراد غیرواجد صلاحیت، کسانی هستند که یا دارای سوء سابقه هستند یا تحصیل و تجربه آنها تناسبی با امور شهری ندارد. اینکه عده‌ای ورزشکار یا هنرمند بر کرسی‌های شورای شهر تکیه بزنند، نه تنها مشکلی از مردم و مسائل شهری حل نمی‌کند بلکه مشکلی نیز بر مشکلات مردم اضافه می‌کند. این به معنای بی‌ارزش بودن ورزشکاران و هنرمندان نیست، بلکه قهرمانان ورزشی و افراد صاحب نام هنری در جایگاه خود واجد ارزش‌هائی هستند که صلاحیت آنها را برای حضور در همان رشته‌ها اثبات می‌کند اما آنها نباید هوس کنند در جایگاهی قرار بگیرند که هیچ تناسبی با حرفه و مهارتشان ندارد.
 
در انتخابات پیش رو نیز افرادی که هیچ تناسبی میان حرفه و مهارت آنها با نیازهای شوراها وجود ندارد ثبت نام کرده‌اند. بررسی کنندگان صلاحیت ثبت نام شده‌ها باید بدون تعارف و مجامله، آنها را رد صلاحیت کنند و اجازه ندهند چنین افرادی وارد گردونه انتخابات شوراها شوند.
 
این روزها شنیده می‌شود افرادی که رد صلاحیت شده‌اند با توسل به انواع ابزارها درصدد وارد ساختن فشار بر بررسی کنندگان صلاحیت‌ها هستند. نفس همین فشارها بهترین دلیل بر عدم صلاحیت این افراد است و نباید اجازه داده شود آنها خواسته‌های نامشروع خود را به کرسی بنشانند.
 
نکته دیگر به مردم مربوط می‌شود که رکن اصلی انتخابات هستند. مردم باید با هوشیاری و دقت درباره افرادی که داوطلب ورود به شوراها هستند، سره را از ناسره تشخیص بدهند و فقط به کسانی رای بدهند که واجد صلاحیت‌های لازم برای بهبود بخشیدن به وضعیت شهرها و روستاها هستند. افرادی که اهل باندبازی و سیاسی کاری و درصدد چپاول و به جیب زدن پول مردم یا به کار گماردن قوم و خویش‌ها و نزدیکان خود هستند نباید به شوراها راه یابند. این خواسته برحق فقط هنگامی تحقق خواهد یافت که مردم با رفتن به پای صندوق‌های رای و رای دادن به افراد شایسته، مانع ورود افراد فاقد صلاحیت و شرایط لازم به شوراها شوند.
 
واقعیت این است که بسیاری از شوراهای اسلامی شهر و روستا اکنون دچار عوارض منفی زیادی هستند که مانع خدمت رسانی صحیح آنها به مردم می‌شود. این وضعیت با فلسفه وجودی شوراها در تضاد است و به همین جهت باید همه دست به دست هم بدهیم و شوراها را دریابیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی