بازدید 9638

تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه برای چه کسانی منفعت دارد؟!

بدون آنکه قرار باشد تغییراتی در میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رخ دهد، برخی در پی تغییر وضعیت این سازمان هستند و دوباره این بحث با تصویب یک فوریت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اوج گرفته و آن گونه که برخی نمایندگان مجلس این طرح را دنبال می‌کنند، احتمال اینکه این تغییرات رخ دهد، بسیار بالاست؛ اما باید کوشید تا این احتمال را به صفر رساند.
کد خبر: ۶۸۸۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۳ 25 April 2017
تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه برای چه کسانی منفعت دارد؟!تحرکات برای تبدیل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه در شرایطی شدت یافته و در صحن علنی مجلس مطرح شده که ارزیابی این تحولات ساختاری از هر منظر و با هر منطق، فاقد توجیه است و به نظر نمی‌رسد، منفعتی برای میراث فرهنگ به عنوان عنصر کلیدی شکل گیری این سازمان داشته باشد.
 
به گزارش «تابناک»؛ سازمان میراث فرهنگی، همواره در حال تغییر و تحول بوده و آنچه امروز به عنوان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شناخته می‌شود، محصول تغییرات مستمر و تفکیک و ادغام‌های پی در پی در دوره‌های مختلف بوده است. یکی از مزیت‌های شکل گیری این سازمان، قرارگیری این مجموعه در سطح معاونت ریاست جمهوری است که یک مجموعه بالاتر از تراز وزارتخانه تلقی می‌شود.
 
با وجود همه این سلسله تغییرات، در دوران دولت دهم و به خصوص پس از شکل‌گیری برخی حواشی، عده‌ای بحث تغییر ساختار این سازمان به وزارتخانه جهت پاسخگو کردن و تعیین مسئول این مجموعه با رأی اعتماد وزرا و امکان استیضاح وزیر میراث فرهنگی را مطرح کردند؛ بحثی که در نهایت، سرانجام مشخصی نیافت و چنین وزارتخانه‌ای در دولت پیشین شکل نگرفت، ولی در عوض وزارتخانه دیگری قد علم کرد.
 
شماری از نمایندگان مجلس با ادغام دو سازمان ملی جوانان و تربیت بدنی ـ که هر یک وظایف تخصصی داشتند ـ تلاش کردند مدلی را که در سایر کشورها وجود دارد، پیاده سازی و در عین حال هر دو سازمان را در قالب وزارت ورزش و جوانان پاسخگو کنند. این تغییرات رقم خورد و وزارت ورزش و جوانان در دوران دولت دهم، با اراده مجلس شکل گرفت؛ اما سرانجام نه تأثیری بر ورزش داشت و نه آثار مثبتی برای حوزه جوانان در پی داشت.
 
تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه برای چه کسانی منفعت دارد؟! 
طرح ادغام مدافعان فراوانی داشت؛ اما مدافعان در صورت وقوع پیش شرط هایی نظیر برون سپاری وظایف سازمان تربیت بدنی و کاهش حجم فعالیت‌های ورزشی این وزارتخانه، احتمال موفقیت این ادغام را مطرح می‌کردند، نه آنکه عملاً هر دو سازمان با همان رویه قبلی فعالیت کنند و صرفاً هر دو به لحاظ سازمان ذیل عنوان وزارتخانه قرار بگیرند؛ برای نمونه انتظار می‌رفت همچون سایر کشورهای پیشرفته و استانداردهای بین المللی، فدراسیون‌ها ذیل کمیته ملی المپیک فعالیت کنند اما چنین تغییراتی رخ نداد.
 
اکنون بدون آنکه قرار باشد تغییراتی در میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رخ دهد، برخی در پی تغییر وضعیت این سازمان هستند و دوباره این بحث با تصویب یک فوریت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اوج گرفته و آن گونه که برخی نمایندگان مجلس این طرح را دنبال می‌کنند، احتمال اینکه این تغییرات رخ دهد، بسیار بالاست؛ اما باید کوشید تا این احتمال را به صفر رساند.
 
زهرا احمدی‌پور در حدود شش ماهی که مسئولیت این سازمان را بر عهده داشته، به جز سفرهای زنجیره‌ای و برخی اظهارنظرها، عملکرد قابل دفاعی نداشته و مهم ترین ضربه به میراث فرهنگی، که خروج بزرگ ترین گنجینه ملی ایران با بیمه حداقلی به خارج از ایران بوده، نیز در همین دوران رخ داده است؛ اما همه اینها دلیل کافی برای تغییر وضعیت این سازمان نیست.
 
عده‌ای طرح این تغییرات را نه به دلیل عدم پاسخگویی مسئولان مربوطه، بلکه به خاطر اهمیت توسعه گردشگری و تبدیل ایران به یکی از ده مقصد گردشگری دنیا خوانده‌اند؛ اما به نظر نمی‌رسد با تغییرات و تبدیل این سازمان به وزارت شاهد تغییر شگرفی در حوزه گردشگری باشیم، کما اینکه همین مدل تغییر در حوزه ورزش و جوانان نتیجه نداد. با این اوصاف، باید پرسید تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه، دقیقاً با چه هدفی انجام می‌شود و برای چه کسانی منفعت دارد؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۱۸
بنده تاریخ خوانده ام وطبعانمی دانم تبدیل این سازمان به وزارتخانه ازمنظرعلم مدیریت وسازمان آن درست است یانه .ولی می دانم اوضاع دودهه اخیراین تشکیلات ابدا منطقی نیست...عملا توجه چندانی به انتصابها درسظح کلان آن نمی شودهرازچندگاه فردی بی تجربه وفاقدعلایق فرهنگی سکان دارآن می شودوتوریسم وگردشگری دراشکال مختلف آن به مخاطره می افتد.درسایه این وضعیت آشفته کشوروملت متضررمی گردند شهرهای مهم توریستی که تابیست سال قبل درراس هرم جذب گردشگری بودندمثل شهرکرمان دیگردرفهرست مقاصداصلی نیستندوبدترازآن درسایه انتصاب های عجیب بخش مهمی ازظرفیت های خودراازدست داده اندمثل بافت تاریخی این شهرکه ازمنظربنده به عنوان عضوهیات علمی ومدرس تاریخ دردانشگاه شهیدباهنربی نظیربودوحالا....اگردیربجنبیم باقیمانده این میراث هم بربادمی رود ...به هرحال باوزارت یابی وزارت میراث رادریابید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
واقعا احسنت
ایت تغییر ساختارها هیچ نفعی برای ملت و مدیریت صحیح این مملکت ندارد جز اینکه پست هایی رابرای برخی خواص و آقازادهایشان ایجاد میکند ثمره ی دیگری ندارد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
احتمالا از مشاوران جدید هستی که این پست رو گذاشی 90 درصد بچه های سازمان از این موضوع استقبال میکنن.
برای همه خوبه . بجاش وزارت ارشا د رو تبدیل کنن به استخر
من 20 ساله در میراث شاغلم. چالاکی سازمان، مدیر چالاک و مدبر می خواهد نه تغییر ساختار. از نظر حقوقی در مورد بیمه اطلاعات ندارم ولی خانم دکتر احمدی پور بسیار مدیر، پیگیر، خوش فکر و مثبت و به فکر بخش خصوصی هستند و با ریاست های قبلی سازمان غیر از جناب آقای دکترسلطانی فر متفاوتند.ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
چطوری به این نتیجه رسیدی . وقتی غیر از مشاوران ایشان کسی اجازه حضور و اظهار نظر نداره و یا استعفا میده و یا دیده نمیشه.
ظرف شش ماه گذشته تحولات مثبت فراوانی در مجموعه میراث فرهنکی به وقوع پیوسته که هدف اصلی ان کوتاه کردن دست های ناسالمی است که سالها از این مجموعه ارتزاق ناسالم داشته اند. در مجموعه شما نیز رگه هایی از این شجره ناپاک که برخی ارتباطات الوده را با این افراد دارند مشاهده می شود که از همان ابتدا یعنی سه روز بعد از تغییر و تحول مثبت در مجموعه میراث فرهنگی اقدام به تخریب رااغاز کردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
کدام تحول مثبت غیر از حضور چندتا مشاور بی تخصص که بدون بررسی و در اتاقهای کناری ایشان جا خوش کردن.
برادر عزیز چرا نقد و نظر رو قرار نمیدی، چرا فیلتر میکنید و هر چی دوست دارید رو نشر میدید، خبرنگارای حوزه میراثتون رو بایستی عوض کنید چون بی سواد به معنای واقعی هستند.، پیام قبلی بنده رو هم قرار دهید لطفا.
من کارمند سازمان میراث فرهنگی هستم.به نظرم این سازمان تبدیل به حیات خلوت دولتها شده.در این دولت طی چها سال ۳ رئیس سازمان غیر متخصص آمده اند که تبعامعاونینش هم معلوم است چه کسانی خواهند بود و در دولت گذشته طی چهار سال ۵ رئیس به خود دید.در کدام وزارتدخانه ای می تواند چنین اتفاقی بیافتد؟امید وارم نمایندگان مجلس مانند دفعات قبل ......
پیام قبلی من را چرا نمی گذارید؟
مطمئنابرای من که جز ضررچیزی در بر ندارد
کشوری که از نظری تاریخی و تمدن این همه پیشینه داره و جزو 10 کشور برتر از نظر گردشگری هست چرا نباید وزراتخانه برای این کار مهم داشته باشه
من از پرسنل قدیمی میراث هستم با 22 سال سابقه و مدرس دانشگاه هم هستم و در دوره ای که هنوز با ایرانگردی و جهانگردی و بعدتر با صنایع دستی ادغام نشده بود . در ابتدای امر در پاسخ به شخصی که خود را کارشناس میراث فرهنگی معرفی نموده و از خانم احمدی پور و مدیریتش تمجید نموده متعجب و متحیر گشتم یا ایشان در میراث نیست یا از حلقه دوستان خانم احمدی پور هستند به نظر من که مدیران متعددی را بعد از انقلاب در این حیطه دیده ام و با آنها کار کردم خانم احمدی پور یکی از بدترین گزینه هایی بود که می توانست بر مسند امور بنشیند و اما در پاسخ به سوال شما یقینا با تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت خانه نمایندگان مجلس امکان کنترل بیشتری بر این سازمان پیدا می کنند و بالطبع در عزل و نصبها نیز اعمال نفوذ خواهند نمود خصوصا در استانها از طرف دیگر عدم نظارت بر این سازمان موجب آن شده تا سازمان میراث فرهنگی و ادارات کل آن در استانها تبدیل به حیاط خلوت دولتها گردد و هیچ گونه نظارتی بر نحوه عملکرد آن وجود نداشته باشد خصوصا انتصاب مدیرانی که هیچ تجربه و تخصص و شناختی نسبت به کارکرد و اهداف مطابق اساسنامه این سازمان نداشته باشند نمونه آن انتصاب مدیران کل که اکثرا از بیرون سازمان می باشند و معمولا فاقد دانش و تخصص ختم کلام اینکه خانه از پای بست ویران است خواجه اندر خم ایوان است
معاونت صنایع دستی این سازمان که سالهاست دار فانی را وداع گفته و کسانی که بر مسند آن جلوس کرده اند فقط و فقط بر خاک آن عزیز از دست رفته " صنایع دستی " به مرثیه خوانی مشغول بوده و در خفا عده ای سیاهی لشگر از هنرمندان ، آنهم با نظارت دقیق آن معاونت محترم پیش برنده سیاستهای رانتی برای این مجموعه فراهم کرده اند /.
من بيست ساله كارمند و كارشناس اين سازمانم
مشكلات عديده بيكاري و روزافزون بودن اين معظل فقط از طريق صنعت گردشگري امكان پذير است وآنهم تبديل شدن اين سازمان بي در و پيكر به يك وزارت خانه چالاك
در غير اين صورت و با اين وضعيت سازمان ،زهي و هزاران رهي خيال باطل!
پیام دیروز منو چرا نمیزارین و خیلی دست به عصا شدین.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل