بازدید 1893

واکنش گوترش به توافق‌های آشتی در سوریه و انتقال تروریست‌ها

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد، تخلیه اجباری غیرنظامیان در سوریه ممکن است جرایم جنگی باشد. این سخنان همزمان با انتقال بزرگترین گروه‌ از سوری‌ها طی شش سال جنگ داخلی مطرح شد.
کد خبر: ۶۸۸۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵ 25 April 2017

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد، تخلیه اجباری غیرنظامیان در سوریه ممکن است جرایم جنگی باشد. این سخنان همزمان با انتقال بزرگترین گروه‌ از سوری‌ها طی شش سال جنگ داخلی مطرح شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت گفت: سازمان ملل مکررا نسبت به توافق‌های محلی میان دولت سوریه و گروه‌های اپوزیسیون ابراز نگرانی می‌کند؛ توافق‌هایی که منجر به تخلیه اجباری تمام غیرنظامیان می‌شود.

او به طرفین یادآوری کرد، طبق قوانین بشردوستانه بین‌المللی، "جابجایی اجباری غیرنظامیان به دلایل مرتبط با درگیری" تنها در صورتی ممکن است که "بخواهیم امنیت آنها را تضمین کنیم و یا ضرورت نظامی اجباری وجود داشته باشد."

گوترش ادعا کرد: جابجایی اجباری به دلایل دیگر که مرتبط با درگیری باشند، ممنوع است و ممکن است شامل جرایم جنگی شود.

طبق توافق دولت و اپوزیسیون سوریه، حدود ۳۰ هزار تن طی ۶۰ روز از شهرهای تحت محاصره از جمله اطراف دمشق، حلب و حمص منتقل خواهند شد. برخی از منتقدان می‌گویند انتقال جمعیت در واقع باز طراحی نقشه سوریه در راستای خطوط سیاسی و فرقه‌ای است و اپوزیسیون سوریه هم از این جابجایی‌ها با عنوان "مهندسی جمعیتی" یاد می‌کند.

سازمان ملل متحد هیچ نقشی ندارد و گوترش تاکید کرد هرگونه انتقال باید امن، داوطلبانه و به مکانی باشد که غیرنظامیان انتخاب می‌کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: به محض اینکه شرایط مناسب شد، باید به آوارگان اجازه بازگشت داوطلبانه به خانه‌هایشان داده شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار