بازدید 17815
آخرین تحولات سیاسی ـ میدانی عراق؛

اردوغان به دنبال کشاندن عراق به یک جنگ ویرانگر است/ حملات جدید شیمیایی داعش به موصل+ نقشه

عراق در 24 ساعت گذشته نیز شاهد تحولات زیادی بوده است. ادامه پیشروی نیروهای عراقی در موصل به همراه حمله شیمیایی چندباره داعش به موصل و همچنین ادامه تنش ها با ترکیه از جمله مهم ترین این تحولات سیاسی ـ امنیتی بوده است.
کد خبر: ۶۸۸۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 25 April 2017
عراق در 24 ساعت گذشته نیز شاهد تحولات زیادی بوده است. ادامه پیشروی نیروهای عراقی در موصل به همراه حمله شیمیایی چندباره داعش به موصل و همچنین ادامه تنش ها با ترکیه از جمله مهم ترین این تحولات سیاسی ـ امنیتی بوده است.

به گزارش «تابناک»، در این میان، جنجال تازه رئیس جمهوری ترکیه، پس از گذشت حدود چهار روز، هنوز در بغداد فروکش نکرده و برخی کارشناسان و شخصیت های سیاسی به اظهارات اردوغان علیه الحشدالشعبی پاسخ دادند، به گونه ای که «واثق الهاشمی» کارشناس مسائل راهبردی عراق گفت: پیش بینی می شود تعدی و اهانت های اردوغان علیه عراق و نهادهای رسمی آن در روزهای آینده تشدید شود، چون او به دنبال کشاندن پای عراق به یک جنگ ویرانگر است.

الهاشمی یادآور شد: در صورت ادامه سکوت دیپلماتیک از سوی بغداد، اردوغان بر حملاتش به الحشدالشعبی و سایر نهادهای رسمی کشور خواهد افزود.

وی توضیح داد: رئیس جمهوری ترکیه تصور می کند که توازن قوای منطقه ای به نفع اوست و از همین روی، به دنبال ایجاد تأخیر در عملیات تلعفر است.

این تحلیلگر مسائل راهبردی، در واکنش به استدلال های اردوغان مبنی بر دفاع از ترکمن ها و یا سنی ها، گفت: وقتی داعش از اراضی ترکیه عبور و مناطق عراق را از جمله تلعفر ترکمن نشین، اشغال کرد، کجا بود و آن هنگام اشک نریخت؟

وی همچنین افزود: اگر اردوغان به دنبال حقوق سنی ها و ترکمن هاست، پس حقوق کردهای ترکیه کجاست که در سطح خیابان ها با سرب و آتش نقض می شود؟

«عبدالهادی موحان»، نماینده پارلمان عراق نیز در واکنش به اظهارات اردوغان گفت: اظهارات وی علیه الحشدالشعبی تعجب آور نیست، چون او حامی داعش و یکی از تأمین کننده های مالی این گروه تروریستی است.

وی اردوغان را متهم کرد، با کمک برخی دولت های منطقه در پی سرنگونی دولت عراق است، گفت: این اظهارات علیه الحشدالشعبی از سوی اردوغان، قطری ها و سعودی ها، تعجب برانگیز نیست.

موحان به وجود صداهای ناهنجاری که قصد دارند اسامی نیروهای ضد تروریستی منطقه از الحشدالشعبی و حزب الله لبنان را در فهرست سیاه تروریستی قرار دهند، اشاره کرد و گفت: این صداها از آن جهت بلند است که می دانند تنها نیروهایی که برای آزادی کشورها از دست تروریست ها می توانند نقش اساسی ایفا کنند، همین نیروها هستند که امنیت و ثبات را در منطقه محقق می کنند و مهمتر آنکه تحت نفوذ و اراده آمریکا، اسراییل، دولت های عربی و منطقه ای قرار ندارند.

نماینده پارلمان عراق، در عین حال از دولت بغداد خواست برای جلوگیری از تکرار این گونه اظهارات و دخالت های ترکیه در امور داخلی عراق، پاسخ صریح و سریعی داده شود.

 داعش بار دیگر از سلاح های شیمیایی استفاده کرد
 
یک منبع نظامی عراق اعلام کرد: گروه تروریستی داعش برای بار هفتم در شهر موصل علیه نیروهای عراقی از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از این منبع گزارش داد، گروه تروریستی داعش عصر روز شنبه (امروز) علیه نیروهای عراقی مستقر در شهر موصل از سلاح شیمیایی استفاده کرد.

این منبع نظامی که خواست نامش فاش نشود، گفت: داعش در محله الثوره واقع در بخش غربی موصل چندین خمپاره حاوی گاز سمی خردل را به سمت نیروهای عراقی و غیر نظامی در این محله شلیک کرده است.

منبع نظامی مذکور تأکید کرد، در این حمله شیمیایی تا به این لحظه شش تن کشته و 12 تن دچار خفگی شده‌اند.

این هفتمین بار است که گروه تروریست داعش برای جلوگیری از پیشروی نیروهای عراقی در موصل از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند، آخرین حمله داعش هفته گذشته در بخش غربی شهر موصل رخ داد.
 
تسلط داعش بر بخش‌هایی از مسیر بغداد به امان در غرب عراق
 
 صبح روز گذشته، تروریست‌های داعش توانستند بخش‌هایی از جاده میان عراق و اردن را به کنترل خود درآورده و اقدام به مین‌گذاری آن کنند.

«احمد الدلیمی» از فرماندهان پلیس الانبار از اشغال بخش‌هایی از جاده مواصلاتی میان بغداد و امان (پایتخت اردن) در 80 کیلومتری شرق شهر «الرطبه» از سوی تروریست‌های داعش خبر داد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، تروریست‌ها این جاده را با مین‌های کنار جاده‌ای و بمب‌های قوی، بمب‌گذاری کرده‌اند.

 
 

الدلیمی افزود: شهر الرطبه کامل در کنترل نیروهای عراقی است. تروریست‌های داعش روز گذشته (یکشنبه) با حمله به یک کاروان نظامی در شرق الرطبه 10 نیروی عراقی را کشته و 20 تن دیگر را زخمی کردند.

این حمله پس از آن صورت گرفت که در بمباران نیروی هوایی عراق در شهرک «راوه» که تحت اشغال داعش است، 21 تروریست کشته شدند.

پنج‌شنبه هفته گذشته، عملیات جدیدی برای آزادی مناطق غربی استان الانبار آغاز شده است.

مرز میان عراق و اردن به خصوص گذرگاه «طریبیل» هر از چند گاهی هدف حملات تروریستی داعش قرار می‌گیرد و اوضاع امنیتی با ثباتی ندارد.

 نیروهای عراقی منطقه «الصحه» در موصل را آزاد کردند
 
نیروهای عراقی بعد از ظهر روز گذشته نیز توانستند با عقب راندن تروریست‌های داعش منطقه «الصحه» را در غرب موصل آزاد کنند.

نیروهای پلیس فدرال عراق که اصلی‌ترین نیروهای فعال در غرب موصل هستند، از آزادی منطقه «الصحه» خبر دادند.

 
 
به نوشته پایگاه خبری شبکه السومریه، سرلشکر ستاد «عبدالکریم رشید یارالله» فرمانده عملیات آزادسازی موصل با اعلام این خبر گفته است: تروریست‌های داعش به رغم مقاومت و پیچیده کردن شرایط درگیری، از منطقه عقب نشینی کردند.

به گفته فرماندهان، درگیری‌های بخش غربی شهر موصل با وجود کوچک‌تر بودن منطقه در مقایسه با شرق موصل، پیچیدگی بیشتری دارد که مهم‌ترین دلیل آن، وجود شمار بسیار غیر نظامیان در داخل شهر (90 هزار تن همچنان داخل شهر در محاصره هستند) و قدیمی بودن محله‌ها و تراکم ساختمانی است.

«علی المتیونی» عضو کمیسیون دفاع و امنیت پارلمان عراق در این باره گفته است: در پی فاجعه رخ داده در منطقه «الموصل الجدیده» استراتژی کاهش بمباران‌ هوایی و پیشروی آرام در داخل محله‌های مسکونی و استفاده از سلاح سبک در دستور کار قرار گرفته تا میزان تلفات غیر نظامیان و تخریب زیربناها به حداقل کاهش یابد.

در مقابل نیز تروریست‌های داعش برای کاهش سرعت پیشروی نیروهای عراقی از راه های مختلفی بهره می‌برند که مهم‌ترین آن‌ها استفاده از تک تیراندازها و حملات موشکی و خودروهای انتحاری است و این استراتژی به خصوص پس از کاهش حملات هوایی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عملیات گسترده قریب الوقوع نیروهای عراقی در غرب الانبار ضد داعش
 
منابع عراقی از آمادگی نیروهای این کشور برای عملیات گسترده در غرب الانبار به منظور بازپس گیری مناطق باقی مانده تحت اشغال داعش خبر دادند.

این منابع بیان کردند: پس از حادثه ای که در الرطبه در غرب عراق رخ داد و در کمین داعش، شماری از نظامیان عراقی کشته و زخمی شدند، عملیاتی گسترده آغاز خواهد شد.

به گفته منابع عراقی، یک هفته قبل عملیات پاکسازی در برخی روستاها و مناطق غربی الانبار آغاز شده است و به زودی عملیات نظامی بزرگی برای آزاد سازی مناطق بالای رود فرات و غرب الانبار شامل راوه، عنه و القائم انجام خواهد شد.

منابع عراقی درباره اینکه چرا عملیات بزرگ آغاز خواهد شد، تأکید کردند: داعش هنوز بر مساحت زیادی در الانبار مسلط است که در امتداد سوریه و اردن قرار دارد و بنابراین، نیاز به لشکرکشی گسترده است.

این منابع به مشارکت نظامیان آمریکایی حاضر در پایگاه عین الاسد در عملیات از طریق مشورت و حمایت هوایی نیز اشاره کردند.

از سوی دیگر، در عملیات حشد شعبی عراق در غرب الانبار، سه تن از داعشی ها به هلاکت رسیدند.

منابع وابسته به نیروهای مردمی عراق اعلام کرد: نیروهای حشد شعبی در اواخر شب گذشته با داعشی ها در تقاطع عکاشات در غرب استان الانبار درگیر شدند که بر اثر آن سه داعشی به هلاکت رسیدند.

 ۷۰ درصد غرب موصل در کنترل نیروهای عراقی
 
فرماندهی عملیات مشترک اعلام کرد که از نظر نظامی، نیروهای عراقی کرانه راست موصل را در تسلط خود دارند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق از طرح های نظامی ویژه برای آزاد سازی تلعفر خبر داد.

یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد: نیروهای عراقی بر ۷۰ درصد از کرانه راست موصل مسلط شده اند. نیروهای ما در همه محورهای عملیات نینوا در حال پیشروی به سوی اهداف از پیش تعیین شده  هستند. نیروهای عراق بر بیش از ۳۰ درصد از مساحت محله موصل قدیمه در شهر موصل مسلط شده اند و هم اکنون در منطقه الفاروق در اطراف مسجد النوری هستند.

رسول تأکید کرد: نیروهای مشترک بر ۷۰ درصد مسلط شده اند و فقط ۳۰ درصد باقی مانده است و از نظر نظامی نمی توانیم بگوییم که همه کرانه راست موصل تحت کنترل نیروهای ما قرار گرفته است، زیرا از همه طرف تحت محاصره قرار دارد. نیروهای ما ضربات مهلکی داشته اند.

وی درباره تلعفر نیز در غرب موصل گفت: نیروها همان طور که همه می دانند، آن را کامل محاصره کرده اند و همه راه های کمک رسانی داعش قطع شده و طرح های نظامی برای آزادسازی آن آماده است.

هشدار اتحادیه میهنی درباره اوضاع در سنجار
 
همزمان با بمباران مناطقی در منطقه 'آمدی' در شمال عراق توسط جنگنده ـ بمب افکن های ارتش ترکیه که منجر به زخمی شدن چندین شهروند غیرنظامی عراقی شد، یک مقام مسئول در اتحادیه میهنی کردستان عراق نسبت به بحرانی شدن اوضاع هشدار داد.

جمیل خضر، مسئول مرکز سنجار اتحادیه میهنی کردستان عراق، اعلام کرد: هم اکنون به غیر از نیروهای مدافع سنجار، نیروهای عراقی نیز در این شهر حضور دارند و در صورت لشرکشی ترکیه به این مناطق، احتمال برخوردها افزایش می یابد.
 
وی تأکید کرد: نیروهای اتحادیه میهنی کردستان عراق در این منطقه نیز به حالت آماده باش درآمده اند و در صورت ورود ارتش ترکیه نسبت به متجاوزین وارد عمل خواهند شد.
 
خضر صالح، رئیس انجمین ایزدیان سنجار نیز دیروز (شنبه) در گفت وگو با آژانس خبری «سلیمانیه» احتمال لشکرکشی ارتش ترکیه به سنجار با همکاری حزب دمکرات کردستان عراق را بسیار بالا دانست.
 
اطلاعات دریافتی در اربیل، حاکی است، ارتش ترکیه در دو ماه گذشته، تحرکات نظامی گسترده ای در سنجار و مناطقی از اقلیم کردستان عراق به منظور انجام عملیات نظامی انجام داده است.
 
تحرکات اخیر در منطقه به ویژه پس از اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در گفت وگو با شبکه خبری ان تی وی، قبل از برگزاری همه پرسی در ترکیه که گفته بود، بعد از برگزاری همه پرسی با کمک حزب دمکرات کردستان عراق عملیات نظامی مختلف در بخشی از خاک عراق علیه نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک)، انجام خواهد داد، به التهابات افزوده است.
 
ترکیه هجده پایگاه نظامی غیرقانونی در شمال عراق ایجاد کرده که بعشیقه مهم ترین آن است. هم اکنون هزاران نیروی نظامی ترکیه، غیر قانونی در شمال عراق مستقر هستند.
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۲۰
عاقبت اردوغان و ترکیه = صدام = قذافی و کشورهای فاشیستی که با دیکتاتورهایشان بدبخت شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
بقیه کشورها در مورد ترکیه اینطور فکر نمی کنند
دیکتاتور جدید ترکیه سگ نگهبان اعراب و غرب .
راه ترکیه و راه ترکستان بیراهه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
بقیه کشورها در مورد ترکیه اینطور فکر نمی کنند
چرا دقیقا بعد ازاعلام کمک تسلیحاتی هواپیماهای آمریکایی یکدفعه حمله شیمیایی شروع شد
عراقی ها ، حالا حالا ها باید انتقام خون جوانان ایرانی از جان گذشته را بدهند . شوخی که نیست این جوان ها مادرانی داشتند که برای جگر گوشه هایشان شب ها بیدار مانده بودند . از آه مادر باید ترسید .
بی عرضه تر از عراق هست وجود نداره یه شهر محاصره شده را شیش ماهه در حال فتح هستند و با اون همه نعمت و نفت هیچ غلطی نشدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
قصه قصه بنی صدره وقتی وقتی بین سیاسیون معویه صفت جنگ شهوت و قدرت هست
همین میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
خاک عراق جایی است که در آن خون بندگان صالح خدا ریخته شده است.... روی آرامش نخواهد دید این سرزمین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
برادر من، هر کشور ديگر جاي عراق بود،تا حالا هزار بار اسمش از تاريخ حذف شده بود. پشت مونيتور نشسته ايد و خودتان را مديون يک ملت ميکنيد. اگر منظورتان سياسيون عراق هستند ، بله تا امريکا هست، همين بساط است.
با حمله ارتش ترکیه به عراق ریشه تروریسم پ ک ک باید خشکانده شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
احسنت به این نظر دقیق
عراقی ها به خیانتکاری معروف هستند،ازخیانت به امام علی و امام حسین بگیر تا جنگ خودمون،تا داعش که جز خود عراقی ها کسی راهشون نداد تو شهر،بعد هم وای میستن ننه من غریب بازی.
بعدازاتاتورک چشم امید ترکها وترکمنها به اردوغان وترکیه هست چون دیگران ازارامنه وکردها علیه ترکها بهره میبرن وچشم دیدن ترکیه قدرتمندروندارن یاشاسین ترکلر
اردوغان روی جدش چنگیز را روسفید کرده. مرتیکه داعشی وهابی
اول باید در ترکیه اقلیم کردستان از تجاوزبه بخشهای دیگر عراق بالاخص خودداری کند بعد از قانونمندی و تمامیت ارضی حرف بزند
خدا به خیر کنه... خاورمیانه دیگه چیزی ازش نمونده....
مسلما این کارهای ترکیه به صلح و ثبات منطقه کمک نخواهد کرد.
اردوغان دقیقا نظرات اسرائیل را در مورد شنگال اجرا میکند.ترس از وجود پایگاهی موشکی در این منطقه برای ایران.نیروهای مدافع شنگال ارتباط خوبی با دولت عراق دارند.نزدیکترین و بلندترین نقطه برای درهم کوبیدن صهیونیست های کوههای سنجار است.ترکیه برای خوش خدمتی دست به این جنایت زده .بعضی شوینیست های اردوغانیست خوشحال نشوند................
اگر نیت مبارزه خدایی باشد وبرای رضای خدا بجنگی قطعا پیروزی حاصل میشه جوانان ایران فرشته هایی بودنند که به صورت انسان به زمین هبوط کرده بودنند وخداوند نیز یاریشان میکرد سلاح وتوپ وتاتک بمب وبمب اتم در مقابل قدرت لایزال الهی پوچ اند اگر با خدا بودی پیروزی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل