بازدید 3894

آمادگی مجلس برای تهیه استراتژی سیاست منطقه‌ای ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از آمادگی مجلس شورای اسلامی برای تهیه استراتژی سیاست منطقه‌ای ایران خبرداد.
کد خبر: ۶۸۷۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹ 23 April 2017
علی نجفی خوشرودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص لزوم تدوین "دکترین منطقه‌ای" سیاست خارجی ایران، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهای دنیا می‌باشد که از نظر تعداد و تنوع همسایگان در موقعیت خوبی قرار دارد و مناسبات با کشورهای مختلف در چهارسوی سرزمین خود، موقعیت ممتاز و منحصر به فردی را ایجاد کرده است، به طور طبیعی این ویژگی ظرفیت و پتانسل قابل توجهی را برای توسعه روابط خارجی ایران و تقویت پیوندهای اقتصادی و تثبیت و تحکیم موقعیت ترانزیتی کشور فراهم کرده است.

همسایگان ایران از بی ثباتی، بحران و مداخلات خارجی رنج می‌برند

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از کشورهای همسایه ایران، کشورهایی هستند که با مشکلات بی‌ثباتی، بحران و مداخلات خارجی مواجه بوده‌اند، بیان کرد: به طور طبیعی برخی از این مشکلات به ایران نیز سرریز شده است، زیرا در ناآرامی‌های پیش آمده در عراق و افغانستان شاهد بودیم که موجی از مهاجرت پناهندگان و مشکلات در مناطق مرزی ایجاد شد.

همسایگان جنوبی ایران؛ فرصت و تهدید

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حوزه همسایگان جنوب ایران هم فرصت بوده و هم تهدیداتی را در طول دوران مختلف برای کشور داشته است، ادامه داد: برای ایران فرصت‌ها بیشتر از تهدیدها است و اتفاقا باید بر روی فرصت‌ها بیشتر توجه کنیم.

نجفی خوشرودی با بیان اینکه مناسبات ایران با همسایگان باید به صورت مستمر تحت توجه جدی مقامات و دستگاه های ذیربط باشد، متذکر شد: شورایعالی امنیت ملی، دستگاه مجری سیاست خارجی یعنی وزارت امور خارجه و نهادهای مرزی و امنیتی مسئولیت مستقیمی را در این زمینه دارا هستند.

نقش اثرگذار مجلس در تنظیم روابط با همسایگان

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان نهادی ملی، جایگاه رفیعی در تنظیم مناسبات با همسایگان را بر عهده دارد، افزود: در مجلس شورای اسلامی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان کمیسیون اصلی مباحث حاکمیتی و مسائل مربوط به امنیت و مناسبات با کشورهای مختلف به ویژه همسایگان را مورد توجه قرار می‌دهد.

مداخلات خارجی، روابط کشورهای همسایه با ایران را دست خوش تغییر می‌کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل مداخلات عناصر ثالث و کشورهای خارج از منطقه در حوزه همسایگان ایران، در برخی از کشورها شاهد فراز و نشیب روابط این کشورها با ایران هستیم، گفت: به عنوان مثال وضعیتی که هم اکنون در مناسبات کشورهای حوزه خلیج فارس مشاهده می‌کنیم، نشان می‌دهد کشورهای این منطقه باید با تاکید بر اشتراکات و توجه به ظرفیت‌های مناسب بین ایران و کشورهای خود، در تحکیم مناسبات اهتمام بیشتری بورزند.

آمادگی مجلس برای تهیه استراتژی سیاست منطقه‌ای ایران

نجفی خوشرودی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی ایران در کنار دستگاه‌های مربوطه آمادگی دارد تا سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف را به صورت جدی مورد توجه قرار دهد، اظهار داشت: اخیر جلسه‌ای در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برگزار شد که موضوع روابط ایران و کشورهای همسایه را مورد توجه قرار گرفت.

مناسبات خوب ایران با همسایگان شمالی

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه البته در حال حاضر با همسایگان شمالی مناسبات خوب و ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم، بیان کرد: ایران با برخی از این کشورها در سازمان‌های منطقه‌ای به صورت همزمان عضویت دارد، که از جمله آن‌ها سازمان همکاری اقتصادی اکو و سازمان همکاری شانگهای است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه همسایگان غربی نیز با عراق رابطه خوبی داریم، گفت: با کشورهای شرق مانند افغانستان و پاکستان نیز روابط مناسبی داریم ولی ظرفیت‌ها بیشتر است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل