بازدید 3604

روسیه زمینه عضویت ایران در گروه بریکس را فراهم کند

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس گفت: پیوستن به همکاری های شانگهای زمانی اثر مثبتی خواهد داشت که تهران همزمان در گروه بریکس فعالیت کند تا در عرصه سیاسی وارد مجادله با کشورهای غربی شود و در عرصه اقتصادی از منافع خود دفاع کند.
کد خبر: ۶۸۷۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴ 23 April 2017
حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: ایران کشوری است که مقدرات شکل گرفته در جریان غربی جهان را نپذیرفته و همواره گرایش به تقابل با این سیستم داشته است.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان همکاری های شانگهای شامل کشورهای روسیه ، چین ، تاجیکستان ، قزاقستان و ازبکستان در موازات گروه بریکس شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی فعالیت می کند.

وی در ادامه افزود:گروه بریکس 24 درصد تجارت جهانی را در اختیار دارد که به عنوان بزرگ ترین واحد مالی و اقتصادی پس از یورو محسوب می شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ، همکاری های نومنطقه گرایی است.

وی تصریح کرد: در دنیای امروز که جهان گرایی در غالب سیاست های غربی شکل گرفته ؛  خروج بریتانیا از اتحادیه مالی اروپا با نام «برگزیت» و احتمال ادامه روی فرانسه از لندن با نام «فرگزیت» سیستم مالی یورو و دلار دچار مشکل شده است.

فلاحت پیشه گفت: کشورهای غیرغربی برای مصون ماندن از دردسرهای مالی کشورهای غربی راه های دیگری همانند نومنطقه گرایی را در دستور کار قرار داده اند تا در مسیر توسعه حرکت کنند.

وی تاکید کرد: ایران 11 سال تحریم های خصمانه همه جانبه را تحمل کرده است و به طور طبیعی به عضویت در سازمان هایی با هویت نومنطقه گرایی تمایل دارد.

این نماینده مجلس دهم گفت: سازمان همکاری های شانگهای پیمان مالی است که خارج از حوزه مالی غرب فعالیت می کند که عضویت ایران توانایی مانورتهران را در موارد متعددی افزایش خواهد داد.

وی تصریح کرد: پیوستن به همکاری های شانگهای زمانی اثر مثبتی خواهد داشت که تهران همزمان در گروه بریکس فعالیت کند تا در عرصه سیاسی وارد مجادله با کشورهای غربی شود و در عرصه اقتصادی از منافع خود دفاع کند.

فلاحت پیشه گفت: ضمن استقبال از تبدیل حضور نظارتی در سازمان همکاری های شانگهای به عضویت دائم در این گروه باید بتوانیم وارد گروه های مالی جهان همانند بریکس شویم.

وی گفت: تجریه دو دهه اخیر نشان داده است که جمهوری اسلامی در حوزه های مختلف نقش افزاینده قدرت را در عرصه های مختلف دارد اما در حوز های اقتصادی آسیب پذیر است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در انتها گفت: تهران با فعالیت در سازمان همکاری های شانگهای و حضور در سازمان بریکس می تواند در حوزه های مالی خارج از دلار و یورو ایفای نقش کرده و در صیانت از منافع اقتصادی ایران فعالیت کند.

بریکس نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌است. هرچند اعضای گروه بریکس همگی به غیر از روسیه در ردهٔ کشورهای در حال توسعه یا اقتصادهای در حال ظهور هستند اما عموماً به واسطهٔ اقتصادهایی با رشد پرشتاب و فراگیر و نفوذ تأثیرگذار بر امور جهانی و منطقه‌ای از دیگر کشورها متمایز می‌شوند. بریکس نمایانگر نیمی از جمعیت جهان است و ۲۸٪ قدرت اقتصادی دنیا را در اختیار دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر