بازدید 3251

بحران آب، تهدیدی بالقوه برای ایران/۱۸ استان با کم آبی روبه رو هستند

کد خبر: ۶۸۷۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹ 22 April 2017
محمدمهدی برومندی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به ضرورت توجه جدی به مسئله بحران آب در کشور، گفت: ایران جزء مناطق خشک و نیمه خشک جهان است، حال به دلیل خشکسالی های شدید در چند سال اخیر و مصرف بی رویه آب به ویژه در حوزه کشاورزی، امروز در اغلب مناطق ایران دچار بحران آب هستیم.

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  حدود 85 درصد از خاک ایران جزء مناطق خشک، نیمه خشک و فراتر از خشک بوده و 15 درصد از مناطق کشور دارای منابع آب است، بنابر این باید الگوی درستی برای مصرف آب و جلوگیری از خروج آب های مرزی تدوین شود.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی 18 استان در مناطق خشک، نیمه خشک و فراتر از خشک قرار دارند و با مشکلات کم آبی روبه رو اند، بنابر این باید اقدامات لازم صورت گیرد تا ایران به سرنوشت کشوری مانند مصر تبدیل شود، زیرا امروز تمام جمعیت مردم مصر تنها در 5 درصد از مساحت این کشور مستقر هستند و دولت مصر حاضر است که هزینه های هنگفتی را برای انتقال جمعیت بپردازد.

برومندی گفت: به علت مشکلات کشور در حوزه بحران آب، کمیته امنیت آب در کمیسیون امنیت تشکیل شد، حال در این کمیته طرح ها و برنامه های پیش روی مانند انتقال آب به استان های مربوطه از منابع آبی به ویژه دریای عمان در حال رسیدگی است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دغدغه های کمیته امنیت آب، وضعیت آب های مرزی است، در شرایط کنونی 15 میلیارد متر مکعب از مرزهای ایران خارج می شود که حجم بسیار قابل توجهی است. همچنین اختلافات میان حوزه ای یکی دیگر از مسائل مهم است که گاهی اوقات چندین استان درگیر آن هستند.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: در شرایط کنونی یک مسئله بسیار حساس و جدی در حال رخ دادن است، کشور ترکیه در حال اجرای طرحی با نام "گاپ" است که بر اساس این پروژه، حدود 22 سد بر روی رودخانه دجله و فرات ساخته می شود که عملا اجرای آن کل منطقه را تحت تأثیر قرار می دهد که این اقدام ترکیه خلاف قوانین بین المللی است.

وی گفت: یکی دیگر از مسائل، برداشت حدود هفت میلیارد متر مکعب آب شیرین از سوی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از این دریا است که این اقدام، قطعا اکوسیستم منطقه را به مخاطره می اندازد.

رئیس کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ادامه داد: نشست آتی کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور مسئولان وزارت نیرو برگزار می شود و مسئولان وزارتخانه گزارشی را درباره اقدامات صورت گرفته در این حوزه ارائه می کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل