بازدید 6448
خطر صادرات فولاد چین برای امنیت ملی آمریکا

استفاده ترامپ از اهرم تجاری برای همراه کردن چین در سیاست های منطقه ای

دونالد ترامپ, رئیس جمهور آمریکا در روز پنجشنبه دستور رسیدگی درباره تعیین این که آیا فولاد ساخت چین و سایر کشورهای خارجی برای امنیت ملی آمریکا تهدید به حساب می آید یا خیر، صادر کرد. این اقدام ترامپ باعث به مطرح شدن امکان تخصیص تعرفه های جدید و ترقی سهام فولاد شود.
کد خبر: ۶۸۶۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷ 21 April 2017
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در روز پنجشنبه دستور رسیدگی درباره تعیین این که آیا فولاد ساخت چین و سایر کشورهای خارجی برای امنیت ملی آمریکا تهدید به حساب می آید یا خیر، صادر کرد. این اقدام ترامپ باعث به مطرح شدن امکان تخصیص تعرفه های جدید و ترقی سهام فولاد شود.

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از رویترز، ترامپ که در مراسم دفتر بیضی شکل کاخ سفید توسط مدیران بخش فولاد ایالات متحده احاطه شده بود تفاهم نامه ای را امضاء کرد که در آن به وزارت بازرگانی دستور داده شده است تا به سرعت درباره تأثیر واردات فولاد بر پایگاه صنعت دفاعی آمریکا در زمانی که او دستور ساخت کشتی، هواپیما و تانک های جدید را می دهد تحقیق کند.

استفاده ترامپ از اهرم تجاری برای همراه کردن چین در سیاست های منطقه ای

ترامپ گفت "فولاد برای اقتصاد و ارتش ما بسیار حیاتی است. ما نمی توانیم در این مسئله حیاتی به کشورهای خارجی متکی باشیم."

ویلبور راس وزیر بازرگانی ایالات متحده آمریکا تصمیم درباره شروع این تحقیق را در پاسخ به افزایش صادرات فولاد چین به این کشور مطرح کرده است. صادرات فولاد چیم به جایی رسیده است که اکنون 26 درصد بازار آمریکا را در دست دارد. راس گفت واردات فولاد چین فقط در ماه های ابتدایی امسال حدود 20 درصد بوده است.

این اقدام غیر عادی ترامپ زمانی مطرح می شود که او تلاش می کند تا چین را برای مهار کردن کره شمالی تحت فشار قرار دهد. اوایل این ماه که «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در فلوریدا با ترامپ ملاقات کرد، رئیس جمهور آمریکا امکان استفاده از تجارت به عنوان اهرمی برای واداشتن چین به تلاش های بیشتر را به میان آورد.

راس گفت صادرات فولاد چین علیرغم تکرار ادعاهای آن ها درباره این که ظرفیت فولاد خود را کاهش می دهند به طور مداوم افزایش داشته است. راس در جلسه توجیهی کاخ سفید به خبرنگران گفت "این مسئله تأثیر جدی بر صنعت داخلی ما دارد". او گفت اگر این طور تلقی شود که صنعت فولاد آمریکا بیش از حد از واردات این محصول آسیب می بیند، دولت آمریکا پیشنهاداتی درباره اقدامات تلافی جویانه ارائه خواهد داد که شامل تعرفه های جدید می باشد تا این اطمینان حاصل شود که بعد از این واردات فولاد تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا محسوب نخواهد شد.

ترامپ در مراسمی در کاخ سفید که مقامات اجرایی چندین شرکت فولادسازی ایالات متحده در آن شرکت کرده بودند فرمانی را امضاء کرد که در آن خواسته شده بود تا طبق بخش 232 قانون گسترش تجارت مصوب 1962 درباره تأثیر واردات فولاد در صنعت آمریکا تحقیقات فوری انجام شود. این قانون به رئیس جمهور آمریکا اجازه می دهد تا به دلایل امنیت ملی محدودیت هایی را بر واردات تحمیل نماید.

خبر این اقدام ترامپ باعث ترقی سهام فولاد شد که شامل سهام شرکت های «استیل دینامیک»، «آکا استیل»، «یو اس استیل»، «نوکور»، «کلیف نچرال ریسورسز» و «آلگهنی تکنولوژی» می شود.

مقامات دولتی آمریکا می گویند که واردات آلیاژ فولاد دارای پیامدهایی در امنیت ملی این کشور می باشد. آلیاژ فولاد در محصولاتی مانند پوشش زرهی کشتی ها استفاده می شود و نیاز به تخصص زیاد برای ساخت و تولید دارد.

«یو اس استیل» می گوید که چین و سایر کشورهایی که فولاد به آمریکا صادر کرده اند باعث از بین رفتن ده ها هزار شغل در آمریکا شده اند.

در واقع ترامپ قصد دارد تا با نقض دوباره قوانین سازمان تجارت جهانی و تخصیص عوارض بر فولاد چین این کشور را برای همراهی با سیاست های خود در آسیا تحت فشار قرار دهد. این اولین باری نیست که ترامپ سعی در نقض قوانین سازمان تجارت جهانی داشته است. قبل از این آلمان و ژاپن نیز به نقض این قوانین توسط دولت ترامپ اعتراض کرده اند. مشاور نخست وزیر ژاپن قبل از سفر نخست وزیر این کشور به آمریکا در این باره از ایالات متحده خواسته بود تا به قوانین مزبور احترام بگذارد. وزیر خارجه آلمان نیز از اتحادیه اروپا خواسته بود تا شکایتی را در سازمان تجارت جهانی علیه ایالات متحده تنظیم نماید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر