بازدید 23131
آخرین تحولات سیاسی ـ میدانی سوریه؛

رد شدن پیشنهاد ایران و روسیه برای تحقیق در مورد حمله شیمیایی خان شیخون و ادامه پیشروی نیروهای کُرد به سمت رقه

واکنش بشار اسد به حملات شیمیایی خان شیخون و دستگیری ابوبکر بغدادی، پیام تبریک رؤسای چند دولت به بشار اسد به مناسبت سالروز استقلال سوریه، رد پیشنهاد ایران و روسیه در مورد تحقیقات حادثه شیمیایی خان شیخون و بازگشايي راه ارتباطي دمشق ـ قنيطره پس از پنج سال، از جمله مهم ترین تحولات روز گذشته سوریه است.
کد خبر: ۶۸۶۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 21 April 2017
سوریه به مانند روزها، ماه ها و سال های گذشته در 24 ساعت گذشته نیز شاهد تحولات مختلفی بوده است؛ تحولات سیاسی و میدانی که در ارتباط با تحولات روزها و  ماه های گذشته بوده است.
 
به گزارش «تابناک»، واکنش بشار اسد به حملات شیمیایی خان شیخون و دستگیری ابوبکر بغدادی، پیام تبریک رؤسای چند دولت به بشار اسد به مناسبت سالروز استقلال سوریه، رد پیشنهاد ایران و روسیه در مورد تحقیقات حادثه شیمیایی خان شیخون و  بازگشايي راه ارتباطي دمشق ـ قنيطره پس از پنج سال، از جمله مهم ترین تحولات روز گذشته سوریه است.
 
واکنش بشار اسد به حادثه خان شیخون و دستگیری ابوبکر البغدادی
 
بشار اسد در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک و ریانووستی روسیه گفت: مرزهای سوریه و عراق همچنان در تسلط گروه تروریستی داعش است.

وی افزود: سوریه، روسیه، غربی ها، آمریکا و یا هیچ طرف دیگری به این مرزها دسترسی ندارند.

اسد درباره اتهام سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی در حادثه خان شیخون در استان ادلب نیز گفت: از زمانی که ارتش ما در حلب مورد حمله شیمیایی و مواد سمی قرار گرفت، از سازمان ملل درخواست اعزام هیأتی برای تحقیق و اثبات این موضوع کردیم. پس از آن نیز حوادث مشابه بارها تکرار شد، ولی آنها هیأتی اعزام نکردند.

اسد بیان کرد: اکنون نیز نامه ای رسمی به سازمان ملل ارسال و درخواست کردیم، هیأتی را برای تحقیق درباره حادثه خان شیخون اعزام کنند، ولی آنها تاکنون این کار را نکرده اند.

 دست بشار اسد؛ دستاویز جدید شایعه‌سازان
 
رئیس جمهوری سوریه گفت: غرب و آمریکا از اعزام هر هیأتی جلوگیری می کند، زیرا اگر هیأتی بیاید، درمی یابد که همه اظهارات درباره حادثه خان شیخون و فرودگاه الشعیرات ساختگی و دروغ بوده است.

اسد افزود: به همین دلیل هیچ هیأتی اعزام نکردند و آنچه اکنون در جریان است، تلاش روسیه و دیگر کشورها برای اعزام هیأت تحقیق است و تا این لحظه خبر مثبتی درباره ورود این هیأت دریافت نکرده ایم.
آن منطقه در تسلط جبهه النصره یا همان سازمان القاعده است و اطلاعات موجود نیز از طرف این سازمان یا گروه در اینترنت، یوتیوب و رسانه های غربی منتشر شد.

اسد اظهار داشت: ما نمی توانیم بنا بر اطلاعات ارائه شده آنها قضاوت کنیم، البته نمی دانیم آن منطقه ای که ساعت 11 و 30 دقیقه آن روز هدف قرار دادیم، انبار مواد شیمیایی بود یا خیر!

وی بیان کرد: آنها اعلام کردند، این حادثه ساعت 6 تا 6 و 30 دقیقه صبح اتفاق افتاده و ما در آن ساعت حمله ای نداشتیم. در این باره دو احتمال وجود دارد؛ یا این حادثه ساعت 11 و 30 اتفاق افتاده و یا چنین حادثه ای ساختگی بوده و حمله ای در کار نبوده است.

رئیس جمهوری سوریه درباره حمله آمریکا به فرودگاه نظامی الشعیرات نیز اظهار داشت: این تجاوز از پیش برنامه ریزی شده بود. آنها نمی خواهند چیزی بشنوند یا چیزی به دست آورند، تنها هدف آنها تجاوز بود.

اسد افزود: معتقدیم که این اتهام ساختگی بود، زیرا اگر 60 تن بر اثر حمله شیمیایی کشته شده اند، چگونه آن شهر همچنان به زندگی طبیعی خود ادامه می دهد؟ چرا شهر را تخلیه نکردند؟ چگونه با وجود استفاده از سلاح کشتار جمعی، حتی یک تن شهر را ترک نکرد؟

وی بیان کرد: پس از چند روز به فرودگاه الشعیرات حمله و اعلام کردند که آنجا انبارهای گاز وجود دارد، به همه انبارها حمله کردند؛ اما گازی در آن فرودگاه وجود نداشت، نه گاز منتشر شد و نه هیچ یک از نظامیان ما با گاز مصدوم شدند.
نه حمله ای با گاز صورت گرفت و نه انبار حاوی گاز وجود داشت بلکه این نمایشی ساختگی برای حمله به پایگاه هوایی الشعیرات بود.
 
تبریک رؤسای چندین کشور به مناسبت سالروز استقلال سوریه به بشار اسد

 
رؤسای جمهور چند کشور با فرستادن پیام‌هایی، سالروز استقلال سوریه را به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه تبریک گفتند.

دفتر ریاست جمهوری سوریه اعلام کرد، شی جین پینگ، آلکساندر لوکاشینکو و پل بیا، رؤسای جمهور چین، بلاروس و کامرون در پیام‌های جداگانه‌ای، عید استقلال و پیروزی های ارتش سوریه در جنگ علیه تروریسم را به دولت و ملت سوریه و شخص بشار اسد، تبریک گفتند.

پیش از این نیز رؤسای جمهور تونس و الجزایر این عید را به رئیس جمهور سوریه تبریک گفته بودند. هفدهم آوریل در تقویم سوری به «عید الجلاء‎ یا روز استقلال» معروف بوده؛ روزی =که آخرین نظامی فرانسه در سال 1946 از سوریه خارج شده است.
 
 ادامه پیشروی نیرو‌های کُرد در نزدیکی «رقه»

 
 نیرو‌های کُرد تحت حمایت آمریکا با پیشروی در مناطق تحت کنترل داعش، روستا‌های بیشتری را در شمال «رقه» آزاد کردند.

به گزارش پایگاه خبری «المصدر نیوز»، پنجشنبه، نیرو‌های دموکراتیک سوریه، با پیشروی در مناطق تحت کنترل داعش در شمال «رقه»، چندین روستای دیگر را آزاد کردند.
 
 
 
 
نیرو‌های کُرد تحت حمایت آمریکا موفق شدند پنج روستا در مسیر رسیدن به رقه را آزاد کنند تا زمان آغاز عملیات آزادسازی رقه نزدیک‌تر شود.

در همین راستا، فرمانده‌های داعش در منطقه به نیرو‌های خود دستور عقب‌نشینی دادند. به این ترتیب، عناصر داعش بیش از بیست روستای منطقه را ترک کرده و تنها عوامل انتحاری و عناصر مجروح در این روستاها ماندند.
 
 
 کشته شدن افسر روس در درگیری های سوریه
 
وزارت دفاع روسیه گفت: سرگئی بوردوف مستشار نظامی روس در حمله عناصر مسلح در سوریه کشته شد.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: حمله عناصر مسلح به پادگان نیروهای سوری، منجر به کشته شدن یک مستشار نظامی ـ که در چارچوب آموزش یکی از یگان های ارتش سوریه فعالیت می کرد ـ شد.

همچنین وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: شایعات رسانه های انگلیسی در مورد کشته شدن دو نظامی روس در سوریه درست نیست.

بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، از زمان آغاز عملیات روسیه در سوریه، که به درخواست دولت قانونی این کشور صورت گرفته، حدود سی نظامی روس کشته شده اند.
 
رد پیشنهاد ایران و روسیه برای تحقیق در مورد واقعه خان شیخون

 
وزارت خارجه روسیه از تصویب نشدن پیشنهاد مشترک این کشور و ایران برای تحقیق میدانی درباره واقعه خان شیخون سوریه انتقاد کرد و این کار را غیرقابل پذیرش خواند.

میخائیل اولیانف، رئیس اداره منع گسترش و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه در این باره اعلام کرد: نتایج رأی گیری در شورای اجرایی سازمان منع تسلیحات شیمیایی، منجر به رد پیشنهاد روسیه و ایران برای تحقیق میدانی واقعه خان شیخون، قابل انتظار بود.

مقام روس اظهار کرد: برای تأیید چنین تصمیمی در نشست به دو سوم آرا نیاز بود، ولی آرای کشورهای غربی بیش از یک سوم بود.

اولیانف به خبرگزاری روسیا سگودنیا گفت: به این ترتیب، هیچ شانسی برای اعزام ناظران بین المللی به منطقه محل واقعه شیمیایی خان شیخون وجود ندارد که نتیجه می گیریم، کشورهای غربی پذیرفته اند، ارتش سوریه جنگ افزار شیمیایی به کار نبرده است. به همین دلیل، هم مانع اعزام گروه ناظران بین المللی شدند تا تحقیقات دقیق انجام نگیرد و این واقعیت آشکار نشود.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در این باره امروز گفت: تحریف وقایع سوریه در کشورهای غربی روزمره شده و این وضعیت مربوط به حادثه شیمیایی خان شیخون نیز می شود.

مقام روس در مصاحبه با روزنامه کامرسانت اظهار کرد: متأسفانه نشست اخیر هیأت اجرایی سازمان منع تسلیحات شیمیایی نگرانی ما را در این باره تشدید کرده است. باید تأکید کرد که ادامه تلاش های دیپلماتیک کنونی تنها راهکار مسائل پیش آمده پس از حادثه شیمیایی خان شیخون است.

وی افزود: روسیه تأکید دارد که گروه ناظران سازمان منع تسلیحات شیمیایی به محل حادثه در خان شیخون و پایگاه الشعیرات عازم شوند و در این نقاط تحقیق کند.

پانزدهم فرودین ماه منابع وابسته به گروه های مسلح ضدسوری از وقوع حمله شیمیایی در شهر خان شیخون واقع در جنوب استان ادلب خبر دادند و بدون ارائه دلیل و مدرکی، سوریه را متهم به پرتاب بمب شیمیایی کردند.

رسانه ها به استناد منابع خبری ضددولتی سوریه، شمار قربانیان حادثه شیمیایی خان شیخون را 100 کشته و 400 زخمی اعلام کردند.

دمشق نیز با رد این ادعا، ضمن اشاره به نابودی همه جنگ افزارهای شیمیایی خود، بنا به تأیید کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی، این اقدام را دسیسه جویی برای انجام حمله خارجی به سوریه خواند و همراه روسیه و ایران خواستار انجام کارشناسی دقیق و بی طرفانه شد.
 
آزادی شهرک «طیبه الامام» به دست ارتش سوریه
 

روز گذشته، نیروهای ارتش سوریه امروز توانستند شهرک "طیبه الامام" در حومه شمالی استان حماه را از دست گروه های تروریستی آزاد کنند.

ارتش سوریه هم اکنون در حال پاکسازی شهرک طیبه الامام از بمب ها و مین های به جامانده از تروریست های تکفیری است.
 

 
در عملیات آزادسازی شهرک طیبه الامام، ده ها تن از عناصر گروه های تروریستی کشته و مجروح شدند.

ارتش سوریه پیش از این هم در هفته های اخیر توانسته بود، ده ها شهر، شهرک و روستا را در حومه شمالی استان حماه از دست گروه های تکفیری آزاد کند.

ماه گذشته، عناصر گروه های تروریستی، توانستند در حمله ای بزرگ، مناطقی را در حومه شمالی استان حماه به اشغال خود درآوردند؛ اما ارتش سوریه توانست، در هفته های اخیر دوباره همه این مناطق را آزاد کند.

شهر حماه در کنترل کامل ارتش سوریه است؛ اما هنوز مناطقی در حومه شمالی، شرقی و غربی این شهر محل فعالیت تروریست های تکفیری است.
 
بازگشايي راه ارتباطي دمشق ـ قنيطره پس از پنج سال
 
منابع رسانه‌اي، از بازگشايي گذرگاه اصلي بين دمشق پايتخت سوريه و شهر قنيطره در جنوب اين کشور به نام «بزرگراه صلح» خبر مي‌دهند.

پايگاه خبري شام الاخباريه امروز پنجشنبه نوشت: «بزرگراه صلح» از اين جهت که پايتخت و مناطق اطراف غوطه غربي را با استان قنيطره مرتبط مي سازد، راه ارتباطي مهمي به شمار مي آيد و با شروع از شهرهاي سومريه و معضميه به منطقه عرطوز و پس از آن به شهر خان شيخ مي رسد. اين گذرگاه پس از گذشت پنج سال از مسدود شدن، اکنون بازگشايي شده و تا قنيطره امتداد مي يابد.
 
ارتش سوريه موفق شد پس از توافق با گروه هاي مسلح در اواخر سال گذشته، بر شهر معضميه مسلط شود، در نتيجه عناصر مسلح به همراه خانواده هايشان اين شهر را به مقصد استان ادلب ترک کردند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان