بازدید 12113
پیمانه اقتصادی؛

از «واکنش طیب‌نیا به افزایش یارانه کم درآمدها» تا «واکنش منفی بازارهای اروپایی به سخنان ترزا می»

این پیمانه موضوعاتی همچون رشد شاخص کل بورس، ارزان شدن انواع سکه، تأثیر انتخابات فرانسه و تنش در شبه جزیره کره بر قیمت طلا، علت اصلی کاهش بهای نفت روز سه شنبه، واکنش طیب‌نیا به افزایش یارانه گروه های کم درآمد، موضع وزیر نفت عربستان به رغم حمایت بسیاری از اعضای اوپک، قیمت تیبا در بازار، زیر قیمت کارخانه، رشد تولید خودرو در ترکیه و آخرین وضعیت میوه های خارجی در بازار را در بر دارد.
کد خبر: ۶۸۶۱۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷ 19 April 2017
از «عقب نشینی دلار و سکه و رشد شاخص بورس» تا «واکنش منفی بازارهای بورس اروپایی به سخنان ترزا می»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون رشد شاخص کل بورس، ارزان شدن انواع سکه، تأثیر انتخابات فرانسه و تنش در شبه جزیره کره بر قیمت طلا، علت اصلی کاهش بهای نفت روز سه شنبه، واکنش طیب‌نیا به افزایش یارانه گروه های کم درآمد، موضع وزیر نفت عربستان به رغم حمایت بسیاری از اعضای اوپک، قیمت تیبا در بازار، زیر قیمت کارخانه، رشد تولید خودرو در ترکیه و آخرین وضعیت میوه های خارجی در بازار را در بر دارد.



افزایش 92 واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه 29 فروردین ماه 96 با افزایش 92 واحدی به رقم 78 هزار و 339 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 1 واحد رشد عدد 17 هزار و 3 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 104 واحدی به رقم  86 هزار و 442 واحد دست یافت. شاخص بازار اول با رشد 68 واحدی به رقم  54 هزار و 763 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد همراه بود و با افزایش 179 واحدی، عدد 171 هزار و 419 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با رشد 3 واحدی به عدد 905 واحد رسید.



ارزان شدن انواع سکه

در جریان معاملات امروز بازار آزاد تهران قیمت انواع سکه بین دو تا هفت هزار  تومان کاهش یافت که بر این اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۵ هزار و ۹۵۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۲۲۱ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. همچنین سکه طرح قدیم با هفت هزار تومان کاهش یک میلیون و ۱۸۹ هزار تومان، نیم سکه با دو هزار تومان کاهش ۷۰۱ هزار تومان و ربع سکه با ۴ هزار تومان کاهش به ۳۸۵ هزار تومان رسید. ضمن اینکه سکه یک گرمی نیز به نرخ ۲۵۲ هزار تومان معامله شد.

انتخابات فرانسه و تنش در شبه جزیره کره قیمت طلا را افزایش خواهد داد

ادوارد میر کارشناس ارشد اقتصادی مؤسسه سرمایه گذاری اف سی استون، در سخنانی گفت: قیمت طلا احتمالا تا یک هفته آینده و تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با افزایش بیشتری روبرو خواهد شد. بر اساس گزارش سایت طلا  وی افزود: تنش در شبه جزیره کره نیز موجب نگرانی شدیدی در بازارهای بین المللی شده است. دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه قرار است 23 آوریل برگزار شود. با توجه به رای مثبت مردم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا و پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، نگرانی های زیادی نسبت به پیروزی ملی گرایان افراطی در انتخابات فرانسه وجود دارد. آمریکا بزرگترین بمب غیر اتمی خود را علیه تروریست های داعش در افغانستان به کار برده است. جفری هالی تحلیلگر ارشد موسسه اوآنادا نیز تاکید کرد: روند صعودی قیمت طلا در حالی ادامه خواهد داشت که سطح مقاومتی 1300 دلاری در دسترس است. اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا به زودی با افزایش چشمگیری روبه رو خواهد شد.

دلار همچنان در سراشیبی حرکت می کند

در پایان معاملات بازار آزاد ارز امروز سه شنبه 29 فروردین 96، هر دلار آمریکا همانند روز قبل، با کاهش همراه بود. بر اساس این گزارش، هر دلار آمریکا با کاهش 68 ریال نسبت به روز دوشنبه، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 408 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 31 ریال همراه بود و در پایان روز، به رقم میانگین فروش 40 هزار و 29 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 298 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 17 ریال ارزان تر بود.



علت اصلی کاهش قیمت نفت روز سه شنبه

قیمت های نفت خام به دنبال سه هفته رشد متوالی در روز سه شنبه و بعد از بی تحرکی بازار در تعطیلی طولانی آخر هفته  کاهش نشان داد. با این حال رشد قوی اقتصادی چین و دلار ضعیف موجب محدود شدن ضرر و زیان شد. علت اصلی کاهش قیمت امروز، افزایش تولید آمریکا بوده است.معاملات آتی بنچمارک برنت (بنچمارک به معنای معیار ارجاع قیمت برای خریداران و فروشندگان نفت خام است)، با 9 سنت کاهش 55.27 دلار معامله شد در حالی که معاملات آتی بنچمارک دیگر آمریکا یعنی وست تگزاس اینترمدیت در همین زمان 9 سنت کاهش داشته است و 52.56 دلار به ازای هر بشکه معامله شد.

واکنش طیب‌نیا به افزایش یارانه گروه های کم درآمد

علی طیب‌نیا امروز در حاشیه مراسم رونمایی از بانک داده‌های اقتصادی و مالی کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چگونه دولت یک شبه تصمیم می‌گیرد، یارانه مددجویان را دو برابر کند و در این بخش قانون‌مدار می‌شود، اظهار داشت: همیشه برای گروه‌های کم‌درآمد جامعه طرفدار افزایش یارانه بوده‌ایم. وی در پاسخ به این سؤال که چرا 4 سال پیش چنین اقدامی انجام نشد، گفت: همیشه موافق این موضوع بودم؛ یک کار خوبی هم که می‌شود، شما آن را سیاسی جلوه می‌دهید. وزیر امور اقتصادی در پاسخ به سؤال دیگر فارس مبنی بر اینکه ما موافق حمایت از فقرا و اقشار کم‌درآمد هستیم، اما توقع این بود در سال‌های اخیر چنین حمایتی عملیاتی می‌شد، گفت: به هر حال این موضوع تصمیمی بوده که مجلس گرفته و اجرا می‌شود و طبق قانون بودجه منابع آن پیش‌بینی شده است. طیب‌نیا در پاسخ به این سؤال فارس که با توجه به کمبود منابع هدفمندی یارانه‌ها چگونه منابع یارانه اقشار کم‌درآمد تامین می‌شود، بیان داشت: بخشی از طریق بودجه و بخشی از طریق قانون هدفمندی یارانه‌ها تأمین می‌شود. وزیر اقتصاد در حالی که با خنده گفت: (قرار نبود این موضوع را سیاسی کنید) ، این را هم یادآور شد، زمانی یک فردی سیب‌زمینی توزیع کرد، واکنشی نشان ندادید، اما وقتی یک کار اصولی در راستای کمک به طبقات کم درآمد جامعه انجام می‌شود، باید استقبال کنید و مسئولان را تشویق کنید.

دلار تحت فشار منفی قرار گرفت!

روز گذشته، نرخ برابری دلار آمریکا در برابر ین ژاپن ثابت بود و در ۱۰۸.۹۵۵ ین قرار گرفت. دلار روز دوشنبه پس از اظهارات وزیر خزانه داری آمریکا به پایین‌ترین سطح پنج ماه اخیر در برابر ارز ژاپن سقوط کرده بود. استیون منوچین اظهار کرد با دیدگاه ترامپ درباره تاثیر منفی دلار قوی بر صادرات موافق است اما از نظر وی، دلار قوی در بلندمدت مثبت است. دلار روز سه شنبه از نگرانی‌ها نسبت به کره شمالی و طولانی‌تر شدن روند اجرای اصلاحات مالیاتی مورد وعده ترامپ و همچنین نخستین دور مذاکرات میان وزیر دارایی و معاون نخست وزیر ژاپن با معاون رییس جمهور آمریکا تحت فشار منفی قرار گرفت. یورو ۰.۱ درصد در برابر دلار صعود کرد و به ۱.۰۶۵۱ دلار رسید و به رشد ۰.۲۵ درصدی روز دوشنبه افزود.

موضع وزیر نفت عربستان به رغم حمایت بسیاری از اعضای اوپک

به نوشته نشریه الرای وزیر نفت عربستان در گفت وگویی مطبوعاتی تأکید کرده است، تولید کنندگان و صادرکنندگان عضو و غیر عضو اوپک به دنبال برقراری ثبات در بازارهای جهانی نفت هستند و روند پایبندی به توافق نفتی وین نیز هم اکنون در سطح خوبی قرار داد، اما سخن گفتن در زمینه تمدید توافق نفتی وین زود است. پیش از این عصام المرزوق» وزیر نفت کویت در گفت وگو با خبرگزاری دولتی این کشور ضمن ابراز رضایت از روند اجرای توافق نفتی وین برای کاهش عرضه نفت خواستار تمدید آن پس از ماه ژوئن سال 2017 شد.

افزایش تقاضا پای میوه های خارجی را به میدان بازکرد

حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی درباره آخرین وضعیت توزیع میوه‌های ممنوعه در بازار اظهار داشت: سیب سبز و قرمز و گلابی از آمریکا، سیب سبز ایتالیا، سیرچینی، شبرنگ و گیلاس از آفریقا، پرتقال از مصر و ترکیه، انبه از کنیا و آووکادو بخشی از میوه‌های قاچاق موجود در بازار است. مهاجران با اشاره به اینکه خرید میوه‌های قاچاق با قیمت‌های هنگفت ضرورتی ندارد، افزود: افزایش تقاضا برای خرید میوه‌های ممنوعه از جمله دلایل اصلی قاچاق به شمار می‌رود. وی ادامه داد: قیمت انواع سیب آمریکایی و ایتالیا ۱۶ تا ۲۰، شبرنگ و شلیل ۲۸، گلابی آمریکا ۲۰، گلابی ۲۰، انگور ۲۸، سیر چینی ۲۰، پرتقال مصری و ترکیه ۸، لیموترش ترکیه و برزیل ۱۲، سیرچینی ۲۰ هزارتومان است. رئیس اتحادیه میوه و سبزی با بیان اینکه توزیع میوه‌های قاچاق در بازار کاهش یافته است، عنوان کرد: هرچند عرضه میوه‌های قاچاق نسبت به ایام پیش از عید در بازار کاهش یافته، اما همچنان شاهد عرضه انواع مختلفی در بازار هستیم.

تنش‌های کره شمالی، شاخص‌های سهام آسیایی را پایین کشید!

بازارهای سهام آسیا و دلار آمریکا با تشدید تنشها پیرامون کره شمالی که به ریسک پذیری سرمایه گذاران لطمه زد، روز سه شنبه عقب نشینی کردند. شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه بجز ژاپن ۰.۶ درصد اُفت کرد. شاخص نیک‌کی ژاپن در پی قوی شدن ارزش ین، عمده رشدی که ابتدای معاملات داشت را از دست داد و تنها ۰.۲ درصد افزایش نشان داد. سهام استرالیا در نخستین روز معاملات هفته جاری یک درصد سقوط کرد و دلار استرالیا با ۰.۳ درصد کاهش، ۰.۷۵۶۶ دلار آمریکا معامله شد. به گزارش ایسنا، شاخص کسپی کره جنوبی پس از اینکه معاون رئیس جمهور آمریکا در سئول اظهار کرد دولت دونالد ترامپ توافق تجارت آزاد پنج ساله میان دو کشور را بازبینی خواهد کرد، ۰.۲ درصد عقب نشینی کرد.

قیمت تیبا در بازار، زیر قیمت کارخانه

بررسی بازار محصولات سایپا نشان می‌دهد قیمت برخی محصولات این شرکت در بازار زیر قیمت کارخانه است که می‌توان به قیمت تیبا 2 (هاچ‌بک) اشاره کرد، به طوری که قیمت این محصول در بازار 27.5 میلیون تومان و در کارخانه 28 میلیون تومان است. در عین حال تیبا صندوق‌دار در بازار 25 میلیون و 300 هزار تومان است ولی از سوی کارخانه به قیمت 24 میلیون و 700 هزار تومان عرضه می‌شود. قیمت پراید در بازار تغییری نداشته و سایپا 111 همچنان با قیمت 22 میلیون تومان و سایپا 131 با قیمت 21 میلیون و 250 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. قیمت سراتو با آپشن جدید سایپا در بازار 101 میلیون تومان و مدل قبلی آن 92 میلیون تومان است که تغییری را تجربه نکرده است. در اینجا باید به افت 2 میلیون تومانی قیمت سراتو وارداتی نیز اشاره کنیم که هم‌اکنون 139 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.  قیمت ساندرو دنده اتوماتیک در بازار 53 میلیون تومان و نوع دنده‌ای این خودرو 46 میلیون و 700 هزار تومان است و ساندرو استپ‌وی نیز با قیمت 62 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. در مورد قیمت تندر90 نیز باید به نرخ 40 میلیون تومانی مدل E2 در بازار اشاره کنیم که نسبت به هفته پیش 2 میلیون تومان کاهش داشته است.

رشد تولید خودرو در ترکیه

به گزارش دیلی صباح، سندیکای خودروسازان ترکیه اعلام کرد در دوره ژانویه-مارس تولید صنعت خودرو با رشد 23درصدی رو به رو شده و تولید خودروهای سواری 44 درصد جهش کرده است. براساس این گزارش، کل تولید خودرو طی فصل نخست سال جاری میلادی 424 هزار دستگاه بوده است. در این مدت 300 هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده است. بر اساس اعلام سندیکای خودروسازان ترکیه، تولید خودروهای تجاری در فصل نخست با کاهش 10 درصدی رو به رو شده است. صادرات در فصل نخست نیز افزایش خوبی را تجربه کرده است. در این دوره صادرات 25 درصد رشد کرده و به 09/ 7 میلیارد دلار رسیده است.

واکنش منفی بازارهای بورس اروپایی به سخنان ترزا می

بازارهای بورس اروپایی به سخنان ترزا می، نخست وزیر بریتانیا مبنی بر درخواست برگزاری انتخابات پارلمانی پیش از موعد واکنش منفی نشان دادند. ارزش سهام تا اواسط کار روز سه شنبه بازار بورس لندن افتی معادل ۱.۶۶ درصد داشته است. این کاهش ارزش سهام در بازار بورس فرانکفورت ۰.۶۵ درصد گزارش شده است. از سوی دیگر ارزش پوند در برابر دلار آمریکا روندی صعودی به خود گرفته و به بالاترین حد خود طی دو ماه اخیر رسیده است. به گزارش یورونیوز، سرمایه گذاران اروپایی نسبت به نتیجه انتخابات زود هنگام در بریتانیا تردید دارند. هدف نخست وزیر بریتانیا رسیدن به موقعیت و پشتوانه ای قوی در مذاکرات مربوط به برکسیت است.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر