بازدید 9823
۱

وزیر دفاع آمریکا در خاورمیانه به دنبال چیست؟

آمریکایی ها قصد دارند با فعال کردن بازیگران منطقه ای ضد ایران در بحران های عراق و سوریه، از نقش ایران در این بحران ها بکاهند. برای به حاشیه راندن نقش ایران در بحران سوریه، هم آمریکایی ها و هم برخی بازیگران منطقه ای نظیر عربستان، سعی دارند روس ها را با تطمیع یا تهدید تحت فشار قرار دهند.
کد خبر: ۶۸۶۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱ 18 April 2017
چند روز پیش رسانه های خبری به نقل از پنتاگون اعلام کردند، جیمزماتیس، وزیر دفاع آمریکا، از روز سه شنبه دیدار از کشورهای عربستان، مصر، قطر و جیبوتی را آغاز می کند؛ بنا بر اعلام پنتاگون دیدار از اسرائیل نیز در برنامه این سفر دوره ای قرار دارد.
 
به گزارش «تابناک»، در همین راستا، جیمز ماتیس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، در آغاز سفر خود به خاورمیانه وارد ریاض، پایتخت عربستان سعودی شد تا با مقام‌های رسمی سعودی دیدار و گفت‌وگو کند.
 
به گزارش آسوشیتدپرس، یکی از اهداف آقای متیس از این سفر، گسترش ائتلاف علیه گروه خلافت اسلامی به رهبری آمریکا در کشورهای عراق و سوریه است. همچنین راه‌های مبارزه با گروه القاعده که شاخه یمنی آن موجب نگرانی آمریکا شده، از دیگر اهداف این سفر عنوان شده است.
 
پیشتر وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده بود، این سفر به منظور یافتن راه‌هایی برای شکست گروه‌های افراطی تررویستی انجام خواهد شد.
 
ریاض در حالی نخستین مقصد سفر ماتیس به خاورمیانه است که وزرای دفاع آمریکا و عربستان یک ماه قبل در دیدار با یکدیگر بر ضرورت مقابله با اقدامات ایران در خاورمیانه تأکید کرده بودند.
 
‌جیمز ماتیس و محمدبن سلمان در آن ملاقات درباره امنیت در خاورمیانه از جمله مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران و همکاری نظامی آمریکا و عربستان در مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی گفت‌وگو کرده بودند.
 
عربستان و آمریکا اکنون در راستای مقابله با ایران در منطقه بار دیگر به مذاکره می‌نشینند و سعی در به دست گرفتن ابتکار عمل در بحران سوریه دارند. از سوی دیگر با حمله به سوریه و رایزنی با روسیه نیز در مسیر حل‌وفصل بحران سوریه مانع‌تراشی می‌کند تا از این طریق از میزان اثرگذاری ایران در منطقه بکاهد.
 
متیس با پایان سفر به عربستان قرار است برای بررسی مسائل امنیتی به مصر سفر کند و در مراسم یادبود سرباز گمنام و در راستای تکریم سربازان کشته شده مصری شرکت می کند.
در 20 آوریل، وزیر دفاع آمریکا برای نشست با رئیس و نخست وزیر رژیم صهیونیستی به اسرائیل سفر می کند.
 
متیس پس از آن برای بررسی تلاش ها جهت تقویت امنیت ملی به قطر می رود و روز بعد از آن برای نشست با «اسماعیل عمر غیله»، رئیس جمهور جیبوتی به منظور تقویت روابط آمریکا و جیبوتی در تقویت ثبات منطقه ای به این کشور سفر می کند.
 
آمریکایی ها قصد دارند با فعال کردن بازیگران منطقه ای ضد ایران در بحران های عراق و سوریه، از نقش ایران در این بحران ها بکاهند. برای به حاشیه راندن نقش ایران در بحران سوریه، هم آمریکایی ها و هم برخی بازیگران منطقه ای نظیر عربستان، سعی دارند روس ها را با تطمیع یا تهدید تحت فشار قرار دهند.
 
به همین جهت بود که رکس تیلرسون پس از نشست گروه ۷ در ایتالیا و در آستانه سفر به مسکو، روز سه شنبه ۲۲ فروردین به روسیه اولیتماتوم داد که میان ایالات متحده متحدانش و کشورهای حامی اسد در سوریه از جمله حزب الله و ایران، یکی را انتخاب کند.
 
از سوی دیگر، برخی از بازیگران منطقه ای مانند عربستان سعی در متقاعد کردن روس ها برای کاهش تنش میان آمریکا و روسیه دارند و در ادامه همراهی روس ها با خود در بحران سوریه هستند؛ بنابراین، هم اکنون نیز تماس هایی میان روسیه و عربستان در ارتباط با سوریه برقرار شده و روز گذشته نیز «والنتینا ماتوینکو» رئیس شورای فدراسیون روسیه در ریاض پس از دیدار با «ملک سلمان»، پادشاه سعودی از سفر ملک سلمان به روسیه خبر داد؛ سفری که قرار است در آن به صورت ویژه ای به مسأله سوریه پرداخته شود.
 
پس از حملات موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات در استان ادلب بازیگرانی مانند عربستان، ترکیه و قطر که نقش خود در بحران سوریه را تضعیف شده می دانستند، هم اکنون به شدت فعال شده اند و سعی دارند از این شرایط برای پیگیری اهداف خود در سوریه و مقابله با ایران استفاده کنند.
 
برخی تحلیلگران نیز بر این باورند، یکی از اهداف حملات موشکی آمریکا به سوریه نیز ارسال پیامی از سوی واشنگتن به متحدانش در خاورمیانه بود تا به آنها بگوید، سیاست های دولت ترامپ با دولت باراک اوباما در قبال سوریه متفاوت است و وی از متحدانش در در خاورمیانه حمایت خواهد کرد.
 
به نظر می رسد، ارسال پیام از طریق حملات موشکی به سوریه از سوی آمریکا برای متحدان خود کافی نبود و در ادامه نیز وزیر دفاع آمریکا با سفر به خاورمیانه و دیدار و مذاکره با متحدان خود سعی در فعال و همراه کردن آن ها با خود و کاهش نفوذ ایران در بحران سوریه و عراق دارد.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
هفته حدالاقل ٤ مقاله
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان