بازدید 3002
اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان؛

روند رو به رشد تجارت ایران و آلمان در سال های میانی دو جنگ جهانی

سال های میانی دو جنگ جهانی اول و دوم، روابط تجاری ایران و آلمان روندی رو به رشد را تجربه می کند و در همین راستا در 29 فروردین 1311 روزنامه اطلاعات خبر از صادرات پنبه ایران به آلمان می دهد.
کد خبر: ۶۸۵۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸ 18 April 2017
سال های میانی دو جنگ جهانی اول و دوم، روابط تجاری ایران و آلمان روندی رو به رشد را تجربه می کند و در همین راستا در 29 فروردین 1311 روزنامه اطلاعات خبر از صادرات پنبه ایران به آلمان می دهد. 

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و نهم فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است. 

خبرهای اقتصادی روزنامه اطلاعات در فروردین 1311 
29 فروردین 1311: روابط ایران و آلمان در سال‌های میانی جنگ‌های جهانی روند رو به رشدی داشت. روزنامه اطلاعات 29 فروردین ماه 1311 در دو بخش اخبار داخلی و خارجی موضوعات مرتبط با روابط ایران و آلمان و اخبار داخلی این کشور را منعکس کرده است. «پنبه ایران در هامبورگ» عنوان تیتری درباره همین موضوع است. به گزارش این روزنامه، «اطلاعاتی که از هامبورگ واصل گردیده و صورت مظنه‌ جاتی که اداره کل تجارت منظما دریافت می‌ دارد حاکی است که پنبه ایران را می‌ توان به هامبورگ صادر نمود.» در حوزه اقتصاد خبر مهم این روز به مذاکره در تشکیل سندیکا بر می‌گردد که بر اساس آن جلسه اتاق تجارت تهران پس از تشکیل رسمی، راجع به تشکیل سندیکا و شرکت صادرات و طرز جریان و انجام مقدمات این امر مباحثی را مطرح کردند. نرخ پوند همچنان در بازار ایران پس از یک دوره صعود پرشتاب، در یک روند تدریجی در حال افزایش است، به گونه‌ای که هر پوند از طرف بانک‌ ها به 101 ریال و نیم رسیده است. مناقشات چین و ژاپن همچنان در زمره مهم‌ ترین خبر های خارجی است. بنا بر اخبار واصله در نزدیکی شانگهای جنگ‌ های جدیدی به وقوع پیوسته و بعد از زد وخورد های فراوان، ژاپنی‌ ها مواضع چینی‌ ها را تصرف کردند، ولی به زودی از سوی چینی‌ ها عقب رانده شدند؛ این در حالی است که روس‌ ها به سمت ژاپن متمایل شده و اقداماتی را در راه آهن این کشور انجام داده‌اند.

حضور ژاپنی در صنعت کاغذسازی ایران
29 فروردین 1334: یک هیات 9 نفری مرکب از نمایندگان چند کارخانه کاغذ سازی ژاپن به تهران وارد شدند. اعضای این هیات که نمایندگی چند کارخانه بزرگ کاغذسازی را در کشور ژاپن به عهده دارند طی مدت توقف در تهران درباره بازار کاغذ ایران و مقدار مصرفی کشورمان در سال مطالعات کرده و ممکن است قراردادهای مخصوصی با بازرگانان ایران منعقد کنند. امروز همچنین در جراید اعلام شد که موضوع تاسیس یک بنگاه تعاونی به وسیله کارشناسان آلمانی که از چندی قبل در وزارت دارایی مورد مطالعه قرار گرفته بود به قرار اطلاع مورد موافقت قرار گرفته است. براساس این گزارش‌ ها احتمال می‌رود بنگاهی که هم‌ اکنون مشغول کار است به موجب پروژه‌هایی که بعدا تهیه می‌ شود، توسعه یابد و برای اینکه مقدار بیشتری کالا در اختیار کارمندان قرار گیرد دامنه کار بنگاه بیشتر خواهد شد. کارشناسان آلمانی از طرح تاسیس بنگاه تعاونی در ممالک غربی استفاده می‌ کنند و روش کار آنها همان خواهد بود. امروز همچنین نماینده شرکت فرانسوی «سرفو» که سازنده کارخانجات قند، سیمان و داربست‌ های آهنی است با صدور اطلاعیه ‌ای اعلام کرد آماده است برای انجام طرح‌ های احداث کارخانجات و موسسات با صاحبان صنایع، بازرگانان و دولت ایران وارد معامله شود.

دو خبر از سال 44
29 فروردین 1344: روز 29 فروردین 1344 راه‌آهن دولتی ایران اعلام کرد که 5 پل هوایی و زمینی در طول مسیر راه‌آهن در جنوب تهران ایجاد خواهد شد. در اطلاعیه‌ ای که در این باره در جراید امروز منتشر شده، آمده است: ایستگاه‌ قطارهای باری و مسافری راه‌آهن از هم‌ اکنون تفکیک شده است و ایستگاه باری تهران در قسمت جنوب شرقی ایستگاه فعلی ساخته می‌ شود. در این محوطه خطوط جدیدی احداث شده و قطارهای باری در این ناحیه رفت و آمد می‌کنند. براساس همین اطلاعیه در محل فعلی مانور ایستگاه تهران، سکوی سوم مسافری ساخته خواهد شد و از این پس ظرفیت سکوهای ایستگاه راه‌آهن تهران افزایش می‌یابد. سوزن‌های ورودی و خروجی ایستگاه تهران خودکار و برقی می‌ شود و سکوی برقی و الکترونیکی سوزن‌‌ ها نیز تکمیل شده است و دیگر برای کنترل سوزن ‌ها از انسان و سوزنبان استفاده نمی‌ شود. بنگاه راه‌آهن دولتی ایران همچنین یک پل هوایی بزرگ به موازات پل فعلی جوادیه می‌ سازد و عابران از روی این پل عبور خواهند کرد و در مناطق امامزاده حسن، قلعه ‌مرغی، کوی اتابک و نیز در سمت خط آذربایجان و جنوب در محلات اسدآباد، رشیدآباد، فرح‌آباد، ری در سمت شمالی چند گذرگاه ‌هوایی و زمینی ساخته می‌ شود و تنها در منطقه جنوب غربی در محدوده امامزاده حسن و خزانه پنج پل و راهروی زیرزمینی ساخته خواهد شد. 
همچنین در 29 فروردین 1344 گزارش‌ هایی که از آمریکا به محافل خبری و جراید و رادیو و تلویزیون ایران رسیده همه حکایت از آن دارند که اقبال، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در سخنرانی خود در آمریکا، از تمام سرمایه‌گذاران آمریکایی دعوت کرده که برای انجام هرگونه سرمایه‌گذاری، تمام درهای ایران به روی آنها باز است. در این سخنرانی که بعد ازظهر روز جمعه 28 فروردین 1334 در شیکاگو انجام شد، وی گفت:  اطمینان داریم در سال‌ های آینده گام‌ های بلندی در راه رشد اقتصادی و اجتماعی برخواهیم داشت و سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند به ایمنی سرمایه‌ ‌های خود مطمئن باشند و به موجب قانون جلب و حمایت سرمایه ‌های خارجی که در سال 1955 به تصویب رسیده است، سرمایه‌گذار خارجی مجاز است که منابع حاصل از فعالیت‌ های خود را در ایران به همان ارز سرمایه‌ وارداتی به خارج منتقل کند و همچنین سرمایه اولیه را به همان ارز به میهن خود بازگرداند.

منبع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان