بازدید 14218
برای دومین بار در سال 96 رخ داد؛

انداختن توپ ریسک های بانکی در زمین سپرده گذاران

ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، به تازگی به تشریح نکاتی پیرامون نظام بانکی کشور پرداخته است؛ از جمله نکات مطرح، بحث پیامدهای سود بیشتر و مجوز مؤسسات اعتباری بود که تلویحا بخشی از ریسک موجود در سیستم پولی کشور را متوجه سپرده گذاران کرده است.
کد خبر: ۶۸۵۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۵ 18 April 2017
ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، به تازگی به تشریح نکاتی پیرامون نظام بانکی کشور پرداخته است؛ از جمله نکات مطرح، بحث پیامدهای سود بیشتر و مجوز مؤسسات اعتباری بود که تلویحا بخشی از ریسک موجود در سیستم پولی کشور را متوجه سپرده گذاران کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، رئیس کل بانک مرکزی در بخشی از سخنان خود در مراسم آغاز به کار دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با اشاره به موضوع سود سپرده ها گفت: پرداخت نرخ‌ های بالای سود توسط یک بانک بر مبنای اصل بنیادی رابطه مستقیم ریسک و بازده در بازارهای مالی، می تواند نشان ‌دهنده ریسک بیشتر عملیات بانک باشد و سپرده‌گذاران باید آگاه باشند که این نرخ بالاتر، بهای ریسکی است که  می پردازند و منطقاً باید پیامدهای آن را نیز بپذیرند.

با این وضعیت، عملا بانک مرکزی توپ را به زمین سپرده گذران انداخته و از آن ها خواسته در بانک هایی با نرخ سود بالاتر سپرده گذاری نکنند و اگر این کار را انجام دادند، عواقب این حرکت به خود آن ها بازمی گردد. اما پرسشی که در این میان مطرح می شود، اینکه نقش بانک مرکزی در قبال بانک هایی که نرخ سود بالاتر از آنچه توافق شده است می پردازند چیست و چرا بانک مرکزی با این بانک ها برخورد نمی کند؟ حال آنکه مطابق قانون، بانک مرکزی قادر به برخورد با بانک های متخلف در این زمینه است!

همچنین ولی الله سیف در بخش دیگری از سخنان خود، اعطای مجوز فعالیت توسط بانک مرکزی به مؤسسات اعتباری را دارای معنای روشن و تعریف‌ شده حقوقی دانسته و اظهار نموده است: در هیچ کجای دنیا، این مجوز به‌ معنای تضمین فعالیت ‌های بانک و نتایج عملیات آن نیست؛ اما در این جا دو پرسش مطرح می شود؛ نخست اینکه درست است که بانک مرکزی متضمن عملکرد تک تک بانک های کشور نیست، ولی این مسأله نباید این ذهنیت را شکل دهد که بانک مرکزی در قبال حقوق سپرده گذاران نیز مسئولیتی ندارد. وجود ذخایر قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی و ارائه مجوزات از سوی بانک مرکزی تضمین کننده حقوق سپرده گذاران است. چنانچه گفته ی ولی الله سیف از عملکرد بانک ها به سمت حقوق سپرده گذاران تعبیر شود، آنگاه پرسش اساسی این است که آیا طرح این مسأله، منجر به کاهش اعتبار ذهنی سپرده گذاران بانکی کشور نمی شود؟

البته وی به این موضوع اشاره کرده است که معاونت نظارتی بانک مرکزی نیز حداکثر تلاش خود را در نظارت بر بانک ‌ها و مؤسسات اعتباری به ‌عمل می ‌آورد. با استقرار مدل نوین نظارت، این نظارت ‌ها تشدید می ‌شود، به ‌نحوی‌که بانک‌ ها از بُعد مجوز مقاصد بر اساس ریسک طبقه‌بندی می‌شوند و نظارت شدیدتری بر بانک ‌های ریسکی تر اعمال می‌ شود.

وی با بیان اینکه اما در هر حال، مسئولیت‌ نتایج عملیات بانک‌ها که ناشی از مدل کسب ‌وکار آنها و نحوه هدایت بانک است، به عهده هیأت ‌مدیره منتخب سهامداران است، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن، صندوق ضمانت سپرده ‌ها که به ‌موجب قانون برنامه پنجم توسعه ایجاد شد، ابزار قانونی دیگری در حمایت از حقوق سپرده‌ گذاران است که در کشورهای مختلف از سابقه طولانی ‌تری برخوردار است. هرچند این صندوق در ایران نهادی نوپا تلقی می‌ شود، در حدود سه سال فعالیت با حمایت همه‌ جانبه بانک مرکزی در حال استقرار و تحکیم وضعیت مالی خود است.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص صندوق ضمانت سپرده ها و برنامه بانک مرکزی در قبال این صندوق گفت: این صندوق در محدوده قانونیِ تعیین‌شده، مسئول جبران خسارت احتمالی سپرده‌ گذاران بانک های عضو است. معاونت نظارتی بانک مرکزی در سال جاری، پیگیری‌ های مستمری را برای برقراری نظام حق عضویت خاص صندوق که در قانون پیش ‌بینی شده است، به‌ عمل خواهد آورد. با برقراری نظام حق عضویت خاص، بانک‌ های دارای ریسک بیشتر، ملزم به پرداخت حق عضویت اضافی خواهند بود که نظام منصفانه ‌ای در پرداخت حق بیمه تلقی شده و موجب خواهد شد بانک ‌های خوب، هزینه بانک ‌های بد را نپردازند.

سیف همچنین با تأکید بر اینکه متغییر کلیدی دیگر اقتصاد کشور میزان نرخ بهره بانکى است، گفت: کاهش نرخ بهره بانکى هم سودآوری و عملکرد بهتر نظام بانکى و هم توسعه بنگاه های اقتصادی را به همراه دارد و به همین علت طی ماه های گذشته، بانک مرکزی نرخ بین بانکى را از ٢٨ درصد به حدود ١٧ درصد کاهش داده است. وی افزود: هرچند کاهش نرخ بهره تا ١٥ درصد نیز پیش بینى شده بود، پرداخت سودهای بدون ریسک با نرخ بهره بالا، روند اجرایی این اقدام را با مشکل روبه رو ساخت که اصلاح روند فوق نیز ضروری است.

واقعیت این است که اظهارات سیف در رابطه با ریسک های موجود در سیستم بانکی کشور، در حالی برای دومین بار در سال 96 مطرح می شود که به مسأله بحران یا وجود ایرادات جدی در سیستم بانکی کشور بر هیچ کس پوشیده نیست و اظهارات این چنینی در نهایت می تواند منجر به کاهش اعتبار سیستم بانکی کشور در ذهن سپرده گذاران شود؛ هرچند بانک مرکزی تعهدی نسبت به عملکرد هیأت مدیره بانک ها و سهامداران آن ها ندارد، وظیفه دارد با سازوکارهای قانونی در همه زمینه ها، ثبات سیستم پولی کشور و حقوق سپرده گذارانی را که با اعتماد به مجوزات بانک مرکزی سپرده گذاری کرده اند، تضمین کند.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۳۱
مثل قدیم باید پولهای خود را به طلا تبدیل کنیم و در بانک سپرده گذاری نکنیم که بانک تعهدی برای باز پرداخت نداشته باشد و یا پولها را در مسکن سرمایه گذاری کنیم چون تولید در این مملکت مساویست با زیان
بنظر می رسد جناب سیف ذهن مردم را برای ورشکستگی آینده نه چندان دور بانک ها آماده می کند . و اصلا منظور ایشان در مورد مسئولیت سپرده گذاران بطور عام نمیباشد .و منظور ایشان فقط موسساتی که سود بالا می دهند . نیست وگر نه الان چند سالی هست که موسسات مالی و بانکها با توجه به رکود دیگر توان پرداخت سود بالا را ندارند . بهتر است اولا ایشان به قوانینی تکیه کنند که آب زیر پای خودشان نرود اولا مچوز کلیه موسسات و بانک ها توسط بانک مرکزی صادر شده است . دوما در صدی از سرمایه بانک ها و موسسات مالی در بانک مرکزی بلوکه برای روز های مبادا می باشد . ما قبلا در دوره طاغوت ورشکستگی بانک بیمه بازرگانان را داشته ایم .که بانک مرکزی کلیه مسئولیت های آنرا پذیرفت و حقوق حقه سپرده گذاران را پرداخت نمود . آیا مدیریت آندوره اشتباه می کرده یا جناب سیف قوانین جدیدی در حال وضع کردن می باشند
بعد از صنعت و معدن بانک مرکزی بدترین ریاست رو داشته.
نه عزیزم این تو بمیری از اون تو بمیری ها نیست.بانک با موسسه اعتباری فرق دارد چرا که نزد بانک مرکزی سپرده قانونی دارد و چک های آن نیز توسط بانک مرکزی در قالب حساب های تهاتری پاس می شود.لذا فقط وقتی ورشکسته می شود که بانک مرکزی اراده کند و بانک مرکزی هم وقتی اراده به ورشکست نمودن یک بانک شناخته شده و معتبر می نماید که دولت قصد خودکشی سیاسی داشته باشد چرا که با ورشکست شدن یک بانک مردم برای دریافت سپرده های خود به همه بانک ها هجوم می برند و کل اقتصاد مملکت فرو میریزد.لذا پذیرش تبعات چاپ پول به منظور حمایت از بانک ها بسیار بهتر از چنین فاجعه ای است.
آیا پرداخت سود 22 درصد توسط بانک آینده قانونیست ؟ اگر قانونی نیست چرا بانک مرکزی برخورد نمی کند و فقط مسئولیت را به گردن سپرده گذار می گذارد .
بانکها به سپرده گذاران خرد که بیشترین تعداد سپرده گذاران هستند، سود بیشتر از نرخ مصوب پرداخت نمی کنند؛ بنابراین آنها متوجه نمی شوند کدام بانک تخلف می کند که سپرده خود را آنجا نبرند، پس مثل همیشه اگر مشکلی پیش بیاید افراد ضعیف ضرر می کنند واگرنه ثروتمندان با رانت اطلاعاتی که دارند قبل از هر مشکلی از معرکه فرار می کنند.
خوب عزیزان حرف درست رو زده
از اصول اولیه سرمایه گذاری است که هر چه سود بیشتری طلب کنیم ریسک بیشتری را باید متحمل شویم
متاسفانه فرهنگ این مسایل درر کشور جا افتاده نیست و تابناک هم ظاهرا بدون توجه به اصول اولیه سرمایه گذاری در دنیا مخصوصا در خصوص بیمه ها سهام و بانکها سخنان صحیح سیف را به انتقاد گرفته است.
اگر فردی در یک صندوق موسسه مالی و اعتباری به امید دریافت سود بیشتر سرمایه گذاری می کند بایستی هزینه ریسکش را نیز خود بپردازد!!
يكي نيست به سيف بگه پس جنابعالي چه كاره ايد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
این دیگه چه مدلشه بگو مرد حسابی تا دیر نشده حساب های بانک ببندن پول مردم رو بهشون پس بدین ایران عجایب هزار گانه روی زمین
چرا قوه قضاییه ورود نمی کند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
اتفاقا سالهاست ورود کرده و بهره این ورود رو هم ماهیانه 50 میلیارد میگیره
شاید هم یه روش برای اینکه مردم به بانکایی که سود بالا میدن پول ندن و بانکا سودشون رو کم کنن
بانک مرکزی چند ماه پیش با رد کردن صورتحسابهای مالی بانکها ضربه سنگینی بر سهامداران خرد بانکی وارد کرد که باعث از بین رفتن سرمایه اشون شد و گویا الان نویت سپرده گذاران که سرمایه شون دود شه
ایا این خبر باعث نمیشه مردم مولاشونو یا از ایران خارج کنند یا ارز خارجی بخرند .
من که پولم رو خارج میکنم از بانک ، میرم سکه میخرم و دلار میزارم تو گاو صندوق ، جاش ظاهراً امن تره ، وقتی رییس بانک مرکزی یک کشور اینطوری ابهام آلود حرف میزنه ، اونم در مورد بانک های رسمی کشور ، بنظرم اوضاع خراب باید باشه .
این نوع مدیریت رو رییس دولت باب کرده که حل که به جای حل مشکلات از وجود اونها انتقاد میکنه واز دیگران برای حل مشکلات دعوت میکنه یعنی نظارت و مسئولیت کشک
اگر بانک مرکزی تضمینی نداره پس چرا قانون تصویب کرده که بالای 10هزار دلار حق نگهداری پول نقد نداری و یا بالای 5میلیون قانونا باید از طریق بانک نقل و انتقال صورت بگیره؟ اینطوری مردم ببرن در بانکها پول بزارن فردا هم پولشان را ندهند بگن ضرر کردیم؟ با این اوصاف اگر قرار است سپرده گذار هم مانند سهامدار در ریسک بانک شریک باشد باید حق دخالت در سیاست بانک و تعیین مدیران داشته باشد هیچ کجای دنیا ریسک مشکلات مالی بانکها را به سپرده گذاران در زمان بحران منتقل نکردند جزء یونان و یک کشور دیگر بلکه دولتها حمایت کردن از بین رفتن اعتماد به بانک یعنب خروج سرمایه راکد و رسوب در بانک خارجی تا ابد که انحصار بانکداری برقرار نخواهد ماند انموقع هم احتمالا شاهد این خواهیم بود که رییس بانک مرکزی مثل ماجرای نخریدن خودرو عدم سپرده گذاری در بانک را خیانت بداند و ...
یه مغازه آدامس فروشی اگه بخواهی دایرکنی ازچندتاسازمان اداره بایدمجوزداشته باشی چطور طرف میادمؤسسه مالی راه اندازی میکنه بدون هیچ حساب وکتابی
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
دوست عزیز مغازه ادمس فروشی رو من و شما می زنیم موسسه مالی رو از ما بهترون در جریانی که
چقدر جالبه این حرفها ازطرف یه مسؤل اقتصادی کشوربزرگ اسلامی ایران , خدااین اعتمادبه نفس از بعضی اساتید اقتصادی سیاسی نگیره که سیستم گردش مالی دنیا رو قبول نداشتن ندارند
صحبتها پخش شده از صدا و سیما گزینشی بود.
واقعاًاین مدیریت و سیستم اقتصادی امانتداری اموال مسلمین دردنیا درنوع خودش یک پدیده است حالاچرا مردم دنیا ازمسؤلین مااین مدیریت فرانمیگیرند جای تعجب داره
ما را از دست بانک ها نجات دهید
پولمان را پس بدهید آقای سیف
شما گفتید مردم در بانک ها سرمایه گذاری کنند و دلار و سکه نخرند
چرا مردم را گول زدید
ما را از دست بانک ها نجات دهید
پولمان را پس بدهید آقای سیف
شما گفتید مردم در بانک ها سرمایه گذاری کنند و دلار و سکه نخرند
چرا مردم را گول زدید
خیر جناب آقای دکتر سیف. شما به عنوان رئیس بانک مرکزی مسئول شماره یک در مورد پول سپرده گذاران هستید. دلیل آنهم کاملاً مشخص است . بانک مرکزی مسئولیت صدور مجوز فعالیت بانکها و موسسات اعتبار ی را دارد و تا زمانی که بانکی یا موسسه ای به اندازه کافی پشتوانه نداشته باشد بانک مرکزی به هیچ عنوان مجوز فعالیت صادر نمی کند. بنابراین مسئول شماره یک در حفظ سرمایه تمام خورده سرمایه گذاران بانک مرکزی و در راس آن شخص شخیص جنابعالی هستید. لطفاً با این جملات غیر منطقی از خودتان رفع مسئولیت نفرمائید.
جناب سیف واقعا شما چشم مارو به این بی امنی بانکها بازکردین این چه وضعی هست یعنی اینقدربانک ناامن شده که مردم نمیتون سپرده گذاری کنن واقعا ازاین دولت تدبیروامیدپس این دولت برای مردم این چهارسال چکارکرد ایشاله دولتی بیادکه لااقل مردم احساس امنی نسبت به بانک داشته باشن
وقتی بالاترین مقام بانکی رسما اعلام و اظهار بی اعتمادی به تمام بانک ها می کند مردم باید به سیستم قدیمی وسنتی جاسازی پول زیر بالش عمل کنند .
جناب سيف : بفرماييد آيا بانك مركزي و ايضا" دولتها هيچگونه مداخله اي در اداره بانكها، تخصيص تسهيلات به افراد ، نهادها، سازمانها ، افراد و....... نداشته و ندارند و بانكها از استقلال كافي در مديريت و اداره امور برخوردار بوده و دولت و نظام هيچ نقشي بر تصميمات خرد و كلان بانكها و ايضا" تحريم آنها نداشته و هيات مديره ها با استقلال تامه اداره امور را بر عهده داشته و همچنين آنها منتخب سهامدار بوده و حالا ميبايست پاسخ گوي عملكرد خود و سهامدار نيز تمامي عواقب و ريسك نظام اداري حاكم را بپذيرند.......؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
اولا اون بانکی که سود بالا میده مجوز فعالیتشو از همین رییس بانک مرکزی گرفته پس رییس بانک مرکزی نمیتونه اقدام اون بانک در دادن سود بالا را زیر سوال ببره
ثانیا تو مملکتی که هر بانکی هر طور دلش خواست سود میده و هیچ نظارتی بر کار اونها نیست اوضاع همین میشه
در ضمن مردم همون ریسک سود بالا رو بر سود پایین بدون ریسک ترجیح میدن
طرف وقتی میدونه بانک مرکزی حداکثر سود رو 18 درصد اعلام کرده بعد میره حساب با سود 23 درصد تو موسسه مالی اعتباری عمه لیلا (حتی با مجوز) باز میکنه تا وقتی سودش رو واریز می کنن میاد یه دمت گرم به سیف بگه؟ که حالا وقتی بانک ورشکست شد انتظار حمایت داره؟
ظاهرا اقای سیف فراموش کردند که در مورد بانک هایی صحبت می کنند که خود مجوز انها را صادر کرده اند!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان