بازدید 6136

ابراز تأسف از انتشار گسترده فالنامه‌ها

کد خبر: ۶۸۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۴ 15 October 2009
در روز بزرگداشت حافظ، 4 گوشه ايران شاهد برگزاري مراسم، يادبود‌ها و نشست‌هاي تخصصي زيادي بود كه نشان از اهميت لسان الغيب در فرهنگ و ادبيات ايران زمين دارد.

به گزارش «جام جم»، ويژگي‌ مهم تعدادي از اين نشست‌ها اين بود كه در آنها به جاي حرف‌هاي تكراري وكلي، دغدغه‌ها و مسائل مهمي در ارتباط با جايگاه امروز حافظ در جامعه ايران عنوان و مطرح شد.

يكي از اين مراسم، نشست علمي ياد روز حافظ بود كه در آن دكتر كاووس حسنلي محقق و پژوهشگر با ابراز نگراني از كاهش عناوين و شمارگان كتاب‌هاي منتشرشده مربوط به حافظ گفت: در سال گذشته 55هزار عنوان كتاب منتشر شده كه از آن ميان 10هزار و 405 عنوان مربوط به ادبيات بوده و تنها 164 عنوان آن پيوند با حافظ شيرازي داشته است.

مديرعلمي - پژوهشي مركز حافظ شناسي همچنين با ابراز تأسف از انتشار وسيع فالنامه‌ها گفت: در سال 87 فالنامه‌ها با شمارگان 234هزار نسخه بيش‌ترين سهم انتشار كتاب‌هاي مرتبط به حافظ را داشته‌اند و تازه اين در حالي است كه برخي از اين فالنامه‌ها در طول سال 5‌بار و با تيراژ 6 يا 7‌هزار نسخه تجديد چاپ شده است.

به گفته حسنلي، در سال 80، يك ميليون و 628 هزار و 500 كتاب در پيوند با حافظ منتشر شده؛ اما در سال گذشته 650 هزار نسخه منتشر شده كه كاهش يك ميليوني چاپ كتاب‌هاي مرتبط با حافظ را شاهد هستيم.

در حاشيه اين نشست علمي از فعاليت‌هاي فرهنگي و حافظ‌ پژوهي بهاءالدين خرمشاهي تجليل و از سوي مركز حافظ شناسي، نشان درجه يك علمي به او اهدا شد.

از سوي ديگر در مراسم شبي با حافظ كه از سوي دفتر شعر جوان برگزار شد، يكي از سخنرانان از اين‌كه هيچ دانشگاهي در ايران به افتخار اين شاعر بزرگ نامگذاري نشده است، انتقاد كرد.

در اين برنامه، ضياء موحد، بهاء‌الدين خرمشاهي، محمدرضا عبدالملكيان و يوسفعلي ميرشكاك سخنراني كردند و تعدادي از شاعران به شعرخواني پرداختند.

محمدرضا عبدالملكيان در اين مراسم گفت: از دغدغه‌ها و نگراني‌هاي اهل فرهنگ و شعر، كم‌توجهي‌هايي است كه در چند دهه‌ اخير نسبت به مشاهير ادبي و فرهنگي ما صورت پذيرفته است. در كشورهاي هم‌جوار مثل تركيه و تاجيكستان، چهره‌هايي از جمله نظامي گنجوي و رودكي بر تارك فرهنگ آنها مي‌درخشد و جاي تأسف است كه ما يك دانشگاه به اسم حافظ نداريم.

وي با اشاره به اين‌كه حتي يك تنديس از حافظ، سعدي و مولانا در كشور ديده نمي‌شود وآن وقت در قونيه همه‌چيز رنگ مولانا دارد، افزود: حالا كه دولت دهم هم عنوان كرده، اولويت فعاليت‌هايش فرهنگي است، انتظار مي‌رود كه به صورت جدي در پي تحقق اين معنا باشيم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
من فکر می کنم ما حق نداریم فرهنگ و تمدن ایران را (با حال و روزی که داریم) متعلق به خود بدانیم همان بهتر که تاجیک ها و ترک ها بزرگشان بدارند!
وقتی خرافات فراگیر می شود و بیکاری سر به فلک می زند بازار فالگیری گسترش می یابد. وقتی میلیونها انسان بدون آینده در کشور حیران و ویلان هستند به نظر شمای تابناک چه باید بکنند؟
وقتی آنهاییکه سر کارند و یک شبه هزاران نفر بی کار شوند چه امیدی به زندگی است؟ فکر می کنید تاسیس روزنامه کار آسانی است که عده ای با پول و جانشان وارد این میدان مین شدند ولی دیدیم همه این انسانها را از کرده خود پشیمان کردند و به زندان فرستادند.
راستش با نظر این آقا موافقم.اگر نتیجه آن همه فرهنگ این بی فرهنگی هایی که الان در جامعه جاری است شده پس بهتر است.....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها