بازدید 13175
۲
مروری بر روزنامه های یکشنبه 27 فرودین ماه؛

دلایل انتخاب جهانگیری برای کاندیدای پوششی/ مشايي و بقايي، كمربند انتحاري احمدي نژاد

روزنامه های امروز به موضوعات انتخاباتی، از جمله موضوع پایان نام نویسی ها و نامزدی برخی نزدیکان به دولت از جمله معاون اول رئیس جمهور را در کانون توجه قرار داده اند. با این حال، به رغم اینکه برخی روزنامه ها سیل آذربایجان و کردستان را فراموش کرده اند،برخی دیگر به این موضوع پرداخته اند.
کد خبر: ۶۸۵۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ 16 April 2017

روزنامه های امروز به موضوعات انتخاباتی، از جمله موضوع پایان نام نویسی ها و نامزدی برخی نزدیکان به دولت از جمله معاون اول رئیس جمهور را در کانون توجه قرار داده اند. با این حال، به رغم اینکه برخی روزنامه ها سیل آذربایجان و کردستان را فراموش کرده اند،برخی دیگر به این موضوع پرداخته اند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های امروز، موضوع انتخابات و ثبت نام جهانگیری را در کانون توجه قرار داده اند

 

روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «دوئل دو به دو» به این پرسش هها پاسخ می دهد که معاون اول چگونه نامزد انتخابات شد و می نویسد: «همه مردان اصولگرا یک‌به‌یک در حال صف‌کشیدن در برابر روحانی بودند که اصلاح‌طلبان در لحظه آخر، از مهم‌ترین تاکتیک انتخاباتی خود رونمایی کردند؛ یعنی ثبت‌نام اسحاق جهانگیری. معاون‌اول رئيس‌جمهور به ستاد انتخابات وزارت کشور آمد و ثبت نام کرد تا به گفته خودش مکمل روحانی باشد. تصمیمی که در واپسین لحظات آخرین روز ثبت‌نام نامزدها عملیاتی شد تا نشان دهد اصلاح‌طلبان در برابر صف‌آرایی اصولگرایان یک‌تنه وارد میدان نخواهند شد. به نظر می‌رسد این «پاتک» اصلاح‌طلبان در پی «تک» انتخاباتی اصولگریان اتخاذ شده باشد. اصولگرایان هر آنچه در چنته داشتند در روزهای گذشته روانه میدان ثبت‌نام کردند. همه مردان جریان راست، اگر در متن با هم اختلافات اساسی داشتند، اما در یک رویکرد با هم مشترک بودند و آن چیزی نبود جز نقد بی‌پروای عملکرد دولت. وقتی چینش «همه» در برابر «یک» روشن شد، حسین مرعشی و عبدالواحد موسوی‌لاری راهی پاستور شدند تا درباره تاکتیک انتخاباتی اصلاح‌طلبان با رئيس‌جمهوري مستقر رایزنی کنند. نتیجه رایزنی‌ها هم به‌میدان‌آمدن اسحاق جهانگیری بود. جهانگیری پیش‌تر، آمدن و حضور خود را منوط به کسب رضایت از روحانی دانسته بود. نتیجه‌ای که از جلسه مرعشی و موسوی‌لاری با روحانی به دست آمد. بعد از اعلام رضایت روحانی برای این تاکتیک، مرعشی و موسوی‌لاری از دفتر ریاست‌جمهوری در پاستور راهی دفتر معاون‌اول در همان ساختمان شدند تا نتیجه را به سمع جهانگیری برسانند. اسحاق جهانگیری، ساعت چهار عصر روز گذشته برای نهایی‌کردن این برنامه به دفتر روحانی رفت و وقتی از رضایت روحانی مطمئن شد، از همان‌جا راهی خیابان فاطمی شد. به‌این‌ترتیب، مهم‌ترین آرایش انتخاباتی در دور دوازدهم ریاست‌جمهوری شکل گرفت؛ یعنی قرارگرفتن زوج روحانی- جهانگیری در برابر زوج احتمالی رئیسی- قالیباف؛ چراکه به نظر می‌رسد مهم‌ترین تاکتیک اصولگرایانه، حمله همه‌جانبه به روحانی در این دوره از انتخابات خواهد بود.»

 

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با تیتر «با تصمیم شبانه روحانی کاندیدای پوششی آمد» نوشت: «به دو دلیل می‌توان اسحاق جهانگیری را بهترین گزینه برای حمایت از روحانی در جریان مجادلات انتخاباتی دانست.نخست آنکه می‌توان اسحاق جهانگیری را یکی از اصلاح‌طلب‌ترین اعضای کابینه دولت تدبیر و امید نام نهاد. حضور 8 ساله‌اش در دولت اصلاحات به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت، عضویت در هیئت علمی‌بنیاد باران و جلسات مستمرش با سران اصلاحات، بر این موضوع گواهی می‌دهد.دوم آنکه او سابقه چهار سال حضور در دولت حسن روحانی را در نقش معاون اول داشته و به سیاست‌های ماخوذه دولت تدبیر و امید به خوبی آگاهی دارد و می‌تواند از دستاوردهای دولت روحانی همچون برجام دفاع کند و از مصائب و مشکلاتی که بر سر راه دولت یازدهم قرار داشته سخن بگوید. از آن مهم‌تر اینکه امین رئیس جمهوری محسوب می‌شود و در زمره استراتژیست‌های روحانی به شمار می‌آید. از همین روی، می‌تواند سپری باشد در برابر تیراندازی‌های اصولگرایان و پس از پایان مجادله‌های انتخاباتی هم رینگ رقابت‌ها را به نفع حسن روحانی ترک کند.»

احمدی نژاد و انتخابات

کنعانی مقدم در گفت و گو با روزنامه قانون با عنوان «مشايي و بقايي، كمربند انتحاري احمدي نژاد هستند» بیان کرده است: «در خصوص احمدي نژاد به نظر مي رسد سبد رأيي كه او تصورش را مي كرد و گويا دچار يك نوع توهم سياسي نيز شده بود، وجود ندارد و از طرفي با اقدامي كه انجام داد همين سبد راي را نيز از دست داد و ديگر نمي تواند در خصوص آراي خود با ديگر جريانات سياسي معامله كند. احمدي‌نژاد با اين اقدام، يك نوع عمليات انتحاري سياسي انجام داد كه كمربند انفجاري آن، بقايي و مشايي بودند و بعيد به نظر مي رسد بتوانند در سپهر سياسي كشور جايگاهي به‌ دست آورند.»

 

علی صوفی نیز طی یادداشتی در آرمان با عنوان «سناریو تازه احمدی‌نژاد» نوشت: «از همان ابتدا که حمید بقایی‌ کاندیدای‌انتخابات ریاست‌جمهوری شد، مشخص بود، این کاندیداتوری، سناریویی برای ورود احمدی‌نژاد به میدان رقابت است. او قصد داشت با ورود بقایی به انتخابات، منع ورود خود را بشکند و تا حدودی موفق هم شد. وی با دادن بیانیه انتخاباتی که بیشتر رنگ‌وبوی حضور نداشتن در انتخابات داشت، فرار به جلو انجام داد و بعد از این بیانیه نیز سکوت اختیار کرد تا با آوردن بقایی به‌زعم خودش موج «احمدی‌نژادیسم» را در کشور به راه بیاندازد و این موج را تا مرحله ثبت‌نام حفظ کند و ادعا کند که تمام کشور با اوست و از این طریق بتواند حضور خود را در انتخابات تثبیت کند. آنها امروز با ورود تمام‌قد به انتخابات نشان دادند که تا چه میزان خود را پایبند توصیه مقام معظم رهبری می‌دانند. درست است که احمدی‌نژاد مجبور شد پس از بیانات ایشان اعلام کند که در این انتخابات شرکت نمی‌کند، اما وی همچنان از آن توصیه‌ها قانع نشده بود و سرانجام توانست با معرفی بقایی راهی برای ورود به انتخابات و ثبت‌نام در آن پیدا کند. وی که با حضور در وزارت کشور، حرف‌ها و اظهارات تندی به زبان آورد، نشان داد عزمی جدی برای حضور در انتخابات دارد. متاسفانه او و نزدیکانش حرف های ساختارشکنانه‌ای می‌زنند و آنها را به عنوان یک تهدید مطرح می‌کنند تا کسی نتواند حرفی به آنها بزند. البته ثبت‌نام احمدی‌نژاد قابل پیش‌بینی بود و هر تحلیلگری می‌توانست حدس بزند که احمدی نژاد در این انتخابات حاضر می‌شود. این نیزکه او توهمات زیادی دارد و گمان می‌کند تنها کسی است که می‌تواند در عرصه انتخابات در برابر اصلاح‌طلبان عرض اندام کند، جای تعجب ندارد. احمدی‌نژاد این روزها، اصولگرایان را از رقابت کردن با اصلاح‌طلبان عاجز می‌داند و با قصد برنده شدن در انتخابات وارد شده است. در واقع بقایی نه تنها از ابتدا به عنوان کاندیدای اصلی مطرح نبود، بلکه محور اصلی شخص احمدی‌نژاد بود و افراد دیگر به عنوان کاندیدای در سایه قرار داشتند.»

توهم انتخاباتی

دلایل انتخاب جهانگیری برای کاندیدای پوششی/ مشايي و بقايي، كمربند انتحاري احمدي نژاد 

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «اپيد مـي تـو هم» نوشت: «این روزها در ایام نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر، شاهد حضور سیل متقاضیان ثبت نام به عنوان کاندیدا هستیم. از هر شکل و از هر فرهنگ و با هر میزان سواد که تصور کنید، کاندیدا وجود دارد. زن و مرد، گاهی حتی به صورت خانوادگی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری آمده اند. در مقابل وزارت‌کشور غلغله است، صفی بی پایان از متقاضیان شکل گرفته که بی‌شباهت به صف خرید یا صف سبد کالا در سال های گذشته نیست؛ چرا که هیچ چهره شناخته شده ای وجود ندارد. مردم عادی با سر و شکل عادی و گاهی با ظاهر عجیب‌و‌غریب شناسنامه به دست گرفته اند تا وارد وزارت کشور شوند و به اسم دموکراسی، در مقابل دوربین و میکروفون عکاسان و خبرنگاران، از برنامه‌های‌انتخاباتی‌شان بگویند.

به نظر مي رسد «عقلانيت» حلقه مفقوده این روزهای جامعه ماست

برخی معتقدند: ثبت نام مي كنيم، شايد شد! يك ثبت نام ساده كه هزينه اي ندارد...!

سیل متقاضیان ثبت نام به عنوان کاندیدا به فرصتی برای تفنن مردم تبدیل شده است

موقعيت كانديداتوري براي رياست جمهوري، از منظرهاي مختلف برای این افراد فرصت محسوب مي شود

سوي ديگر شيزوفرني فرهنگي، كلبي مسلكي است كه در آن فرد از ارزش ها براي منافع شخصي خود بهره مي برد

این نوع رفتار ایرانیان را می توان نوعی «شیزوفرنی فرهنگی»، همچنین افزایش «فرصت طلبی» و «شانس باوری» در جامعه دانست»

طرح از روزنامه شهروند

دلایل انتخاب جهانگیری برای کاندیدای پوششی/ مشايي و بقايي، كمربند انتحاري احمدي نژاد 

سیل در کشور

دلایل انتخاب جهانگیری برای کاندیدای پوششی/ مشايي و بقايي، كمربند انتحاري احمدي نژاد 

روزنامه شهروند در گزارشی با تیتر «قربانیان تماشا» نوشت: «باران‌های سیل آسا در پنج استان شمال غربی کشور تاخت و این‌بار قربانی‌های زیادی در عجب‌شیر، آذرشهر و سقز برجای گذاشت. برای نخستین بار در چندین‌سال گذشته، ٤٥ نفر در آب‌های خروشان ناپدید شدند که از این تعداد جسد ٣٧ نفرشان با تلاش نیروهای امدادی کشف شد. طبق آخرین آمار ٩ نفر همچنان در سیلاب ناپدید هستند و امدادگران عملیات‌های خود را برای پیدا کردن این افراد آغاز کرده‌اند. بلافاصله پس از وقوع این حادثه مسئولان برای بررسی و پیگیری این موضوع راهی محل‌های سیل‌زده شدند و جلسات اضطراری نیز تشکیل شد. این حادثه به‌حدی بود که رئیس‌جمهوری پیگیر ماجرا شد و نمایندگانی را به محل حادثه برای ارایه گزارش اعزام کرد. ارتش و سپاه و نیروی انتظامی هم برای امدادرسانی و پیدا کردن مفقودان وارد عمل شده‌اند. این درحالی است که گفته می‌شود بیشتر قربانیان این حادثه، سیلاب را جدی نگرفته و درحال تماشا و فیلمبرداری بوده‌اند.

از روز جمعه بارش باران در ٥ استان آذربایجان شرقی، غربی، کردستان، زنجان و مازندران به سیلابی عظیم ختم شد. سیلابی که آن‌قدر خطرناک بود که مرگ تلخ چندین نفر را رقم زد. این سامانه بارشی که به کشور وارد شد، ٥ استان را تحت‌تأثیر قرار داد و باعث بروز سیلاب‌هایی شد. بیشتر کشته‌ها در عجب‌شیر و آذرشهر بودند. ٤ نفر در سقز کردستان و یک نفر هم در بانه جان باخت. اما همچنان ٩ نفر در عجب‌شیر و آذرشهر ناپدید هستند که نیروهای امدادی تلاش خود را برای یافتن این افراد ادامه می‌دهند.»

انتقاد به دولت

 دلایل انتخاب جهانگیری برای کاندیدای پوششی/ مشايي و بقايي، كمربند انتحاري احمدي نژاد

روزنامه کیهان در گزارشی با تیتر «دولت‌نجومی‌ها شب انتخابات یاد محرومان افتاد!» نوشت: «مقامات و مسئولان دولت یازدهم بار‌ها و بار‌ها از پرداخت یارانه‌ها گلایه کرده و هر بار به بهانه‌ای پرداخت یارانه را مورد هجمه قرار دادند.

مسلما اگر بخواهیم تمام اظهاراتی که این دولتمردان (چه از زمان ابتدای اجرای هدفمندی در دولت قبل و حتی در دولتی که خود در آن مسئول بودند) در خصوص یارانه‌ها گرد آوریم با عبارات عجیب و بعضا توهین‌آمیزی رو به‌رو خواهیم شد.

روحانی حتی در تبلیغات ریاست‌جمهوری خود یارانه دادن را صدقه‌ای نامیده بود که دولت به مردم می‌دهد، چنان که در همان ایام در گفتگوی ویژه خبری با تاکید بر این‌که صدقه گرفتن افتخار نیست، بلکه صدقه دادن افتخار است، گفته بود: ما باید به نحوی حرکت کنیم که وضع مالی مردم خوب شود تا مالیات دهند و در واقع به سمتی برویم که دست دولت به سمت ملت دراز باشد نه برعکس آن.

اما همین چند روز پیش بود که روحانی که گویی حرف‌های گذشته خودش را هم فراموش کرده، در اظهاراتی که بسیار قابل تامل است گفت: اقشار آسیب‌پذیر باید یارانه بیشتر بگیرند. از سال گذشته در حال برنامه ریزی هستیم یارانه اقشار آسیب‌پذیرتر بیشتر خواهد شد.

اما بر خلاف همه این ناله‌ها و شکایت‌های چهار ساله، در آخرین روزهای عمر دولت یازدهم و در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری افزایش سه برابری یارانه نقدی برای اقشار خاص از جمله مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در دستور کار قرار گرفت و چنانچه فارس گزارش داده، از امشب یارانه نقدی به صورت متنوع توزیع خواهد شد به طوری که یارانه مستمری‌بگیران مددجو به طور متوسط سه برابر خواهد شد.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۲
اگر صحبتی از یارانه کرده صرفا بخاطر ترفند طرف مقابل است و گرنه خود کیهان هم خوب میدانند یارانه دادن خوب نیست و کاسب کردن مردم محترمانه تر است همان داستان ماهی دادن و ماهیگیری یاد دادن است
کیهان بیچاره مجبوره یه چیزی بنویسه تا ثبت نام احمدی نژاد یادش بره کیهان خیلی از چشم افتادی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر