بازدید 44987

سلفی‌های مرگبار؛ رسم جدید جوانان وطنی برای در آغوش کشیدن مرگ!

امان از میل به شهرت و امان از عادات جدیدی که در شبکه‌های اجتماعی باب می‌شوند و به جانمان می‌افتند؛ مثل رسم سلفی گرفتن که آنقدر برای برخی هموطنانمان مهم است که تا حد جان دادن خطر می‌کنند و گاه بی آنکه موفق به نشر تصویر گرفته شده شوند، چشم از جهان فرو می‌بندند.
کد خبر: ۶۸۵۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶ 15 April 2017
امان از میل به شهرت و امان از عادات جدیدی که در شبکه‌های اجتماعی باب می‌شوند و به جانمان می‌افتند؛ مثل رسم سلفی گرفتن که آنقدر برای برخی هموطنانمان مهم است که تا حد جان دادن خطر می‌کنند و گاه بی آنکه موفق به نشر تصویر گرفته شده شوند، چشم از جهان فرو می‌بندند.
 
به گزارش «تابناک»، لابلای اخبار دردناکی که از سیلاب روز گذشته در برخی استان های شمال غرب و غرب کشورمان مخابره می‌شد، خبری به گوش می‌رسید که هرچند عجیب بود، مدتی است نمونه های مشابه آن زیاد به گوش می‌رسد؛ مرگ جوانانی که قصد داشتند عکس سلفی (یا خویش انداز!) بگیرند!

رفتاری که مدتی است به شدت باب شده و با اندک دقتی در گوشه و کنار شهرهایمان، به ویژه پیرامون جاذبه های گردشگری، می‌توان بروز و ظهورش را به چشم دید؛ تصاویری که غالبا به نیت لایک گرفتن ثبت می‌شوند و گاه آنقدر برای برخی اهمیت دارند که از جان شیرینشان برای ثبتشان دست می‌شویند.

مثل حکایت مردی که چندی پیش از صخره های نزدیک آبشار شلماش بالا رفته بود تا سلفی نابی به ثبت برساند، ولی بر اثر لیز خوردن پایش و سقوط از ارتفاع، جانش را در این راه از دست داد. یا اتفاقی که در نوروز برای جوان ماجراجویی در جلفا رخ داد و موجب شد، این فرد که بلندای واگن قطار را برای ثبت سلفی متفاوت انتخاب کرده بود، به کابل های برق برخورد کرده و بر اثر این حادثه چشم از جهان فرو بندد.

اتفاقات شومی که پیشتر با لیز خوردن پای یک دختر جوان هنگام سلفی گرفتن روی صخره ای در مجاورت رود زاب یا شکستن یخ روی دریاچه شورابیل در اردبیل و به دنبال آن، غرق شدن دو دختر دانشجو هم رخ داده بود، ولی ظاهرا برای عبرت گرفتن خیلی هایمان کافی نبوده است.

این را می‌شود از سرنوشت تلخ جوانانی دریافت که روز گذشته، سعی در تکرار حوادث یاد شده به شیوه ای متفاوت داشتند. جوانانی که سیلاب مرگبار را فرصت مناسبی برای ثبت تصاویر سلفی یافته بودند و آنقدر غرق این کار شدند که نتوانستند متوجه خطری که بیخ گوششان کمین کرده شوند و در نتیجه سیلاب ایشان را به همراه خودرویشان برد و تا این لحظه خبری از سرنوشتشان در دست نیست.

خبری که معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی بیانش کرده و سوابق زیاد وقوع چنین اتفاقات شومی در کشورمان موجب باور پذیر بودنش می‌شود. گویی درباره امری بدیهی و عادی سخن می‌گوییم، نه اتفاقی به غایت عجیب که رخ دادن یک مورد آن در سال نیز عجیب به نظر می‌رسد.

وضعیتی عجیب که با توجه به گسترش روزافزون شبکه های اجتماعی و اقبال فراوان کاربران ایرانی به استفاده از آنها، نگرانی از تکرار این دست اخبار در آینده را فزونی می‌بخشد، مگر اینکه مسئولان دست به کار شده و راهی برای آموزش به سلفی اندازان وطنی بیابند تا دست کم کسی به فکر سلفی گرفتن با سیلاب نیفتد.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹۸
از قدیم گفتن عقل که نباشه، جان در عذابه

اگر جوونها متوجه میشدن که سلفی توطئه استکبار برای بالا بردن آمار مرگ جوونها در کشورهای مخالفشونه، هرگز موبایلهای دارای دوربین جلو خریداری نمیکردن. اشاعه دهنده فساد و مرگه دوربین جلو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
بازهم توهم، آخه مرد مومن مگر نمیشه با دوربین های آنالوگ 30 سال پیش سلفی گرفت؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
چه استدلال جالبی نمودید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
به کجا میرن جوونای ما.... دغدغه ی ما دهه شصتی ها چی بود دغدغه ی اینا چیه
احمقی که میاد سلفی مگیره خوب تو صفحات اجتماعی هم میزاره بهش میخوان کاپ بدند؟
پاسخ ها
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
بله....انکس که راه دارد و بیراهه میرود......بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش
چقدر برای آموزش های لازم مردم جهت کسب مهارت های زندگی دنیایی شون وقت و هزینه صرف کردیم.... باد کاشتیم و طوفان درو می کنم.... متاسفانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
خب درو نکن
در ضمن اولین کسی که باید آموزش بده، پدر و مادر هستن که سرشون به چیزای دیگه گرمه. خودت بلد نیستی بچه بزرگ کنی گردن بقیه ننداز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
چه ربطی داره، یکسره یه چیزی افتاده تو دهن ملت باد کاشتیم طوفان درو کردیم..
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
احتمالا دوستانی که منفی داده ا ند متوجه منظور نویسنده نشده اند که عامل نابسامانیهای فرهنگی ناآگاهی ناشی از عدم آموزش می باشد که این آموزش ها معمولا به عهده حاکمیت هر جامعه می باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
آدم بودن و حفظ زندگی آموزش نمیخواد . فهم و شعور میخواد. کسی که دنبال هیجان کاذب میگرده و دوست داره خودنمایی کنه باید هزینشو بده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
همه چیز که حاکمیت نمیشه. خود مردم نباید به فکر خود باشند. نقش پدر و مادر در تربیت چه می شود. همش که نباید پول جمع کنند. همش که نباید بنشینند و برنامه های مزخرف خندوانه یا دورهمی را ببینند. کتاب خواندن به خدا جرم نیست. باید فرهنگ را بالا برد. باید فکر کرد. باید مشورت کرد باید ... نه اینکه همش پول و چشم رو هم چشمی و ... اشتباه دیگر. لطفا خودتان به فکر خودتان باشید
نجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
چرا چرت و پرت می گی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
پس اون عقل و شعوری که خداوند داده به چه درد می خوره ؟
اکبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
اگه آموزش فقط وظیفه پدر و مادر است پس لطف کنند وازتخانه ها سازملنها ارگانها و نهادهای مفت خور بدرد نخور جمع کنند که بودجه و بیت المال مملکت به هدر نرود آدم عاقل بفهمین چی دارین میگین
کسی که عقلش به اندازه سلفی گرفتن و پز دادن هست همان بهتر که بمیرد برود زیره خاک. تو هم تابناک لازم نیست غصه اینگونه افراد کم عقل رو بخوری
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
البته با عرض معذرت. زیره خاک غلطه. درستش زیر خاک هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
حقیقت تلخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
تو انسانی؟
یوسف
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
پست ترین عقل، عقل شوونیست بی حیایی است که در ایام مصیبت دیگر هموطنان خود،کامنت های توهین آمیز می گذارد تا دل دیگر هموطنانش را بیشتر جریحه دار سازد..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
مطلب در مورد سلفی بگیر هاست نه مردمی که متاسفانه جانشون را از دست دادن این آقا یوسف خوب مطلب رو نخونده الکی عصبانی میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
چندین چراغ دارد و بیراه می رود ... بگذار تا بیافتد و بیند سزای خویش
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
سلفی نمی گرفتن داشتن از زیرگذر دور می زدن
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
منظور از عقل شوونیست چیه که این یوسف گفته؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
در جواب به "
ناشناس
"۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
فکر می کنم منظورش عقلشونیست باشه مثل فمنیست و کمونیست، یه طرز تفکره. شایدم منظورش عقل شو نیست باشه:
یعنی
Show
نیست.
منظورش کسایه که عقلشون نشون نمیده.
یا اینکه عقل که شو نیست؟
:)
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
این اقا یوسف معنی شوونیست رو نمیدونه...یه چیزی پروتده.....جسارتا شوونیست یعنی میهن پرست بسیار افراطی...حالا جه ربطی داره به فرمایش اقا یوسف......شما بگید.
عقل که نیست جان در عذاب است
چقدر هزینه شده که میگی چقدر هزینه کردیم؟

کجا هزینه شده؟ شما هیچی از سیستم آموزشی و نحوه زندگی کشورهایی که پیشرفته شدن نمیدونی. اینجا هیچ هزینه ای برای آموزش درست نمیشه.
موضوع اینه که مردم چنین پدیده هایی رو قبلا تجربه نکردن و هنوز از قدرت آب روان خبر ندارن. آب حتی تا نصف لاستیک ماشین هم بیاد بالا، خیلی قدرت بالایی داره و ماشینو با خودش میبره
مردم باید مراقب باشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
اولین بار تجربه کردن برخی پدیده ها مساوی است با اخرین بار کشیدن نفس... همه چیز را که نباید تجربه کرد تا فهمید...پس عقل به چه کار می اید؟؟
قدری هم برای ۲۶ هزار کشته راه های غیر استاندارد دلسوزی کنید
بعضیامون شدیدا جوگیریم و این مختص ایرانیا نیست و در همه جای دنیا صادقه.
واقعا خجالت داره الان این تیترتون. آخه چند نفر رفتن واسه سلفی گرفتن؟ 40 نفر؟ به جای نقد بی عرضگی مسئولین و عدم خبررسانی به موقع این چرندیات رو مینویسید
زیر اون پل زیر گذر بوده نه محل سفلی
متاسفم که چنین دیدی به انسانها دارید اونها سرمایه ای هستن که باید به درد مملکت بخورم و تلاش کنم و از بس تو این مملکت کار نیست وجود و عدم وجود آدما هم علی السویه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
همین الانم کلی سرمایه داریم که از هیچکدومشون استفاده نمیشه. دلت بحال اون چند تا سرمایه نسوزه
وزارت راه جاده را از وسط رودخانه کشیده است و این باعث فاجعه شده است بهتر اصل ماجرا بگویید و از ماست مالی دست بکشید.
تابناک متاسفانه اکثریت هیئت تحریریه شما با آذربایجان و آذربایجانی مشکل دارید در هر صورت می خواهید تقصیر بیاندازین گردن مردم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
یاشاسین آذربایجان
یاشاسین تبریز
تبریز شهر اولین ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
خوب شد نگفتی با ترکا مشکل دارین. اصلا از کجا معلومه اونهایی که سلفی گرفتین واز دنیا رفتند آذری بودن. شنیدیم گردشگر ومسافر هم داخلشون بود. واصولا احتیاط چه ربطی به طایفه وقوم داره.؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
تابناک با اذربایجان و اذری ها مشکل نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
چه ربطی به اذربایجان داره!!!!!!!!!این خودتی که مشکل داری و همش داری دشمن تراشی می کنه. اخه عقل چیز خوبیه که ادم ازش استفاده کنه. نباید که سالم و دست نخورده تحویل خدا بدی. کار غلط غلطه. چه اذری باشه چه هر جای ایران. لطفا فکر کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
اگه عقلتو بکار بگیری می فهمی که فرق بین شایعه و حقیقت چیه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
این آقایون آذری کار یاد گرفتن. نمیشه بگی بالا چشمتون ابروست
عقده
خود برتر بینی
خودنمایی
همین و بس...
چرا تقصیر را گردن قرباینان حادثه می اندازید؟ اکثر اونهایی که قربانی شدند کسانی بودند که از یک راهی که کنار رودخانه بود داشتند با خودرو عبور می کردند که دچار حادثه شدند. اگر دو تا هلیکوپتر امداد و نجات بود همه آنها را می توانست نجات بده. شما چه پدر کشتگی با مردم آذربایجان دارید؟
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
با هلی کوپترش موافقم بقیش نه
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
پدر کشتگی با مردم آذربایجان نیست بلکه با کسانی است که با به خطر انداختن جانشان نه تنها داغی به دل خانواده هایشان می گذارند بلکه باعث اتلاف زمان برای پیدا کردن اجساد آنها می شوند. می شه بفرمایید سلفی گرفتن از سیل هم شد کار؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
کاملا موافقم.به جای این که همه جا مردم رو مقصر نشون بدید باید او مسئول بی کفایت بیسوادی که این راه رو تو بستر رودخانه ساخته بیارید و سر همون پل گردن بزنید تا عبرتی برای خود شماه ها و دیگر مسئولان باشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
خدا شفات بده شدیداً دچار توهم شده ای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
همون پدر کشتگی که ابر و باد و مه و خورشید و فلک دارند
هشدار داده بودن. بیخود رفتن کنار رودخانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
شما دوباره مورد پیدا کردی تا بنای ترک و فارس راه بندازی. ول کن عمو جون این داستان ها دیگه کهنه شده همه میدونن امثال شما دنبال چی میگردین. اگه خیلی ناراحت بودی از همونجایی کمک میگرفتی که پرچمشو میبری استادیوم ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
تو اون وضعیت وحشتناک ادم از کنار رودخانه رد میشه. در ضن اونها وسط رودخانه بودند و در مسیر بودند. در ضمن حین سلفی گرفتن بودن. در ضمن عقل چیز خوبی است.لطفا قومیت گرایی نکنید. من خودم اذری هستم. عقل به خدا خوبه که ادم ازش استفاده کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
دوست عزیز سیل با مترو و اتوبوس فرق داره اینجوری نیس که بگه چون شما کنار بودین همون کنار آب شما رو می رسونم وقتی سیل ماشین یا آدم رو می بره امواج اونا را وسط سیل می برن؟در ضمن واقعا فکر می کنی اینهمه ماشین رفته بودن وسط سیل داشتن سلفی می گرفتن . یکبار دیگه کامنت خودت را بخون مطمئن خودت می خندی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
با با جون من منطقي باشيد لطفا حالا نه براي سلفي داشتن رد مي شدند. آخه دارن مي بينن جاده چه وضعيه. نبايد احساس خطر کنند رد نشن. نصف جاده رو برده اونها دارن از يه طرف ديگه ميرن انگار نه انگار . خودمم ترک هستم ولي همه چي رو قوميتي نکنيد لطفا
همه مرده ها برای سلفی گرفتن مردن؟یا کم کاری مسئولانم بوده.
نمیدونم چرا هر چیز ی را د وست داریم قومیتی نشان دهیم واقعا نباید این مسایل مطرح شود؟سلفی گرفتن ومردن چه ربطی به قومیتی فکر کردن رسانه دارد اهای مردم دنیا در نقاط خطرناک سلفی نگیریم ومواظب خودتان باشید درضمن اون سلفی گیرها ی جان برکف اونقدر سریع عمل میکنند که هلیکوپتر هم به گردپاشون نمیرسه.
من که هیچ توهینی اینجا ندیدم. چرا می گویید توهین شده است. مرگ هر انسانی ناراحت کننده است.
واقع بین باشیم برادر من. آخه چه پدر کشتگی... این حرفها چیه؟ در کسری از ثانیه هلیکوپتر امداد و نجات از کجا بیارن؟
خدایا قبل از رسیدن تکنولوژیها به ایران فرهنگ و ظرفیت استفاده از اونا را به ملت ما عطا کن.
زشته واقعا توهین به شعور مردمه
چه ربطی به مردم آذربایجان داره تا هر مطلبی نوشته میشه یه مشت نادون اون رو به این قوم و آن قوم ربط میدن این کار مسخره سلفی گرفتن ربطی به جای خاص نداره همه جا همینطوره تو اخبار دیشب مگه ندیدین یارو با دوچرخه می خواست مسیر سیلاب رو طی کنه یکی دیگه هم داشت از اون فیلم می گرفت
پسر نوح هم می دانست در زمان سیل باید به جای بلند و مطمئن برود ولی اینها در جاده کنار رودخانه تردد می کنند یا با دوچرخه از وسط رودخانه گذر می کنند
کسی سلفی نگرفته بود... رودخانه ای که به علت خشکسالی پلش تبدیل به زیرگذر دوربرگردان شده بود سرریز کرده و چندتا ماشین رو باخودش برده بوده
عکس سلفی (یا خویش انداز!)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
واقعا مزحکه.
بحث آذربایجان و یا جای دیگر نیست
همیشه در تمام نقاط کشور سیل می آید و کشته هم فراوان می دهد.
یک قسمت آن مر بوط به جاده های فرسوده و عدم ایمنی کناره رودخانه هاست ولی بحث دیگر بی اعتنایی مردم به اخطار هاست. یادم هست زمانی در ژاپن مشغول تحصیل بودم ، روزی اعلام شد از حدود 10 صبح تا 5 بعد از ظهر طوفان خواهد بود و در خواست شد کسی در فضای باز نباشد. من وقتی بعد از طوفان از دانشگاه خارج شدم احساس کردم به منطقه جنگی آمده ام. بسیاری از درختان از ریشه در آمده بودند. آن روز طوفان به آن شدت که در کشور ما قطعا کشته فراوان می دهد یک مجروح داشت آن هم پیرمردی که درخت بزرگی روی خانه اش افتاده بود.
واقع بین باشیم و کمی برای جانمان اهمیت قائل شویم. همه ما بی توجه هستیم به جانمان. اخطار ها را مسخره می کنیم. در جاده ها توجه به علائم نمی کنیم و این همه اتفاق برایمان می افتد. بنده بسیار از فوت هموطنان عزیزم ناراحتم ولی آیا ناراحتی به تنهایی کافی است؟
باسلام افرادی که جانشان را از دست دادند خانواده هایی بودند که در حال تردد از جاده ایجاد شده توسط اداره آذرشهر زیر مجموعه وزارت راه وشهرسازی بودند که جانشان را از دست دادند که متاسفانه مسئولین تنها به گرفتن عکس اکتفا کردند و قصور خود را ندیده اند تابلوهای نصب شده در جاده گویا جاده ایجاد شده در داخل رودخانه(سیل چایی )می باشد
چرا مباحث را سياسي مي‌كنيد.
مردم آذربايجان و كردستان و سيستان و خوزستان نداره....
مرگ انسان ها در همه جاي دنيا دردناك هستش علي الخصوص كه هم وطن هم باشه...
موضوع عدم آگاهي و آموزش به مردم است كه مغفول مانده است.
لطفا سعي در ايجاد كدورت و بسط آن نباشيم.
به نظرم اينجا شايسته است كه تابناك بعضي پيام هايي كه ممكن است دل مردم عزيز را در اقصا نقاط كشور از كرد و ترك و فارس جريحه دار كند، منتشر ننمايد...
از آنجاییکه در همه حوادث کوچک و بزرگ که منجر به فوت عده ای از هم وطنان میشه، همیشه تقصیر راننده و خلبان و خود مردم بوده، و وزارت راه‌سازی هیچ قصوری ناشته، این دفه هم گفتن مردم داشتن سلفی می‌گرفتند و سیل اومده بُردتشون!!! نگو که آقایون اومدن از بستر یک رودخانه خشک شده زیر یک پل، زیرگذر زدن و کشته شدگان حادثه در آن موقع داشتن از جاده مورد نظر ساخته ایران عبور می‌کردند.
یکی از دللایل این فاجعه این فیلم های که در شبکه های اجتماعی نشان داده میشه،مثل اون پرایدی که از وسط رودخون رد میشه! و یا اون خانمی که با بچه کوچکش با ماشین شاسی بلند از روخونه رد میشه!
بدونیم هرجا احساس خطر کردیم عقل حکم می کند که باید جان خودمون را حفظ کنیم و به دیگران نیز در این راه کمک کنیم
احساس می کنم بعضی افراد این فیلم ها و عکس ها رو می بینند خطرش برایشان عادی میشه !
همه می دونن زمان بارندگی باید از مسیر رودخونه فرار کرد، این نیاز به هشدار ندارده!
بیایید یک خورده از محیط مجازی دور بشیم و به جای خودشیفتگی واقعیت ها را خوب تحلیل کنیم
خداوند همه درگذشتان را مورد رحمت بی پایانش قرار دهد
چرا در مملکت ما قبل از وقوع حوادث، به موقع اطلاع رسانی نمی شود؟ ارگان های ذیربط خوابن؟!!!
اول نوشته که توچندجای دیگه هم برای سلفی جونشونودادن طرف میگه چه دشمنی بااذربایجانیا داری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
برای اینکه طرف می دونه قضیه سلفی گرفتن نیس ولی تو نمی دونی
همه چیز نیاز ب آموزش داره؟

عقل هم خوب چیزیه ..
واقعا زشت است که به جای مانور بر روی ضعف های مدیریتی و امکانات امدادرسانی تمرکز خود را بر روی پرت کردن حواس مردم از این موارد قرار بدهیم
البته از ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
درسته، ضعف مدیریتی وجود داره اما سلفی گرفتن توی اون شرایط ربطی به مدیریت نداره، به عقل ربط داره که خدا رو شکر بعضیامون ازش بی بهره ایم
بعضی ها دوست دارند همه چیز را خودشان تجربه کنند و به هیچ تذکر و هشداری اهمیت نمی دهند و تا سرشان به سنگ نخورد ادب نمی شوند .
این عکس مربوط به دریاچه شورابیل و اتفاق سال 93 است چرا یک ملت را به مسخره گرفتین به جای ابراز همدردی!!!
ربطی به ترک وفارس بودن نداره متاسفانه مدیریت در کشور ما خیلی خیلی ضعیف است بنده با آذرشهر آشنا هستم سیلی که به آذرشهر و عجب شیر میاد کیلومترها مسیر را طی می کند و حدود نیم ساعت طول می کشه تا اونجا برسه متاسفانه معلوم نیس مدیران بحران کجا بودند می شد با یک تماس تلفنی سریع با پلیس آذرشهر و اخطار با بلندگو مردم را از کنار رودخونه دور کرد.
با سلام
مصیبت وارده را به خانواده جان باختگان و مردم مومن و متدین استان آذربایجان و تمامی هم وطنان تسلیت عرض می کنم . و امیدوارم مسئولین در رسیدگی به تمامی کسانی که بر اثر حادثه واقعه شده دچار مصیبت جانی و یا مالی شدند . سزیعا" رسیدگی تا گوشه ای از درد و زنجهایشان التیام یابد.
از خداوند منان برای همه این عزیزان صبر و بردباری و اجر معنوی خواستارم.
اين مردم مظلوم از كجا بايد به فهم درك نويسندگان شما برسند؟ سلفي گرفتن را از رسانه هاي غير مجازي كه هنوز در صدا و سيما به آنها فضاي مجازي ميگويند و نام بردن از آن حرمت دارد ياد گرفته اند! در آن عكس ها هم هم لبخند ميزنند.
كدام يك از رسانه هاي ما براي آموزش مهارت هاي زندگي (رانندگي، ازدواج، زناشويي، برخورد با ديگران، محيط زيست، اصولي ايمني در حريق يا طبيعت گردي يا...) اهتمامي دارند
ازچیزی که خبر ندارید چشم و گوش بسته اظهار نظر نکنید از زیر پل داخل رودخانه خشک دوربرگردون زده بودند ومردم مثل همیشه رفت و آمدمی کردند کسی هم سلفی نمی گرفتند مسولینی که دم از این می زنند که هشدارداده بودیم اگرواقعا این هشداربراشون جدی بوده چرا اون راه داخل رودخانه را مسدودنکرده بودند تا ماشینهااز آنجا ترددنکنند پس به جای همدردی نمک روزخم داغ دیدگان نپاشید
جوانان ما در مقابل تکنولوژی احساس حقارت می کنند.ما نیاز شدید به روانشناسان اجتماعی داریم.
باز هم نمک بر زخم مردم اذربایجان بپاشید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
فیتیله رو که تعطیل کردین ببینم می تونین کرکره ی تابناک
هم بالا بکشین..
هراتفاق منفی که درخطه آذربایجان رخ میده بلافاصله جنگ و جدل های کسالت بار فارس ها و آذری ها شروع میشود و حساسیتهای بی جهت. اینکه سلفی گرفتن درمیانه یک حادثه کاری خطرناک و زشت است جزو بدیهیات هست چرا حالا آذریهای عزیز ناراحت میشوند؟ این رفتار دیده شده و جزو عوامل بالاتر رفتن تعداد قربانیان بوده چرا اینقدر موضوع را قومیتی میکنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
جالب اینه که این دوستان که ادعای احترام گذاشتن به افراد رو دارن در ورزشگاه خانگی شون به مرحوم هادی نوروزی هم رحم نکردن
باید عین زمان جنگ آژیر بکشند. ضمنا" سیل معلوم نمی کند. مثلا" زمین های بالا باران میاد پایین ها خبری نیست.
جاده رو تو عرض رودخانه زدن و ضعف مدیریتی خودشان رو به دروغ گردن سلفی می اندازند
؟؟؟؟
احترام اگه از موضع ترس باشه هیچ اهمیتی نداره بعد از قضیه فتیله ها.
بنده عجبشیری هستم،عمده تلفات سیل دردونقطه:روستای چنار عجبشیروزیرگذر اذرشهر صورت گرفته که دلیل هیچکدام عکس سلفی ابدا نبوده:درروستای چنار پلی درمسیر رودخانه بود که ارتفاع کمی داشت واب درختانی راکه سرراه خود شسته بود،باخود اورده وبه همراه سنگ وخاشاک پشت این پل جمع میکند وسدی طبیعی برسر راه اب ایجادمیشودکه باقدرت گرفتن اب این پل شکسته شده وسیل عظیمی در مدتی کوتاه قسمتی از خانه های پایین دست روستارابه همراه سکنه وقبل ازاینکه بتوانند اقدامی کنند میبرد.دراذرشهرنیز قسمتی از رودخانه اذرشهر بدلیل بی کفایتی مسئولین ویاکمبود بودجه اسفالت شده وبعنوان زیرگذر موردبهرهبرداری قرارگرفته بودکه دراین نقطه هم خودروهای عبوری مورد سانحه قرارگرفته بودند وبرخلاف ادعاها قبلا هشداری داده نشده بود.
آیا همه افرادی که مفقود یا کشته شدند بخاطر سلفی گرفتن بوده?
همین چند وقت پیش بود جنوب و شرق سیل اومده بود حالا هم شمال و غرب سیل اومده. من نمیدونم سیل چرا میاد ولی می فهمم که قومیت گرایی خیلی بدوی و عقب افتادگیه. شعور به سواد و ثروت و قومیت نیست به فهمه.
به این وسیله اعلام می کنم که کسانی که در هر شادی و غم پای قومیت رو میارن وسط بنظرم با هر سطح ثروت و سواد و از هر قومی از فهم و شعور انسانی بی بهره و یا کم بهره اند.
من هم با تاثر تمام دو فیلم سیل و خودروها گیر افتاده در سیل را دیدم. نکته مغفول غیر نکته های بالا که خیلی از موارد بویژه وجود خیابون زیر گذر و دور برگردون در زیر پل ؛ عدم آمادگی و مهارت مردمان کنونی و مسئولان برای حوادث طبیعی با انواع مختلف را بخوبی نشان میداد.
درسته که هر کسی بنا به ظرفیت و توانایی و مهارت تاب آوریش در لحظات اولیه بحران دچار وحشت و هراس و عدم توانایی تفکر درست مدیریتی برای اون لحظه میشود. امااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا:
در نظر بیاورید مردمان همین سرزمین و تا همین پنجاه سال پیش همه و همه بخاطر عدم وجود خیلی از پلها و با پای پیاده فنون و مهارت زدن به سیل و گذشتن از سیل را بلد بوده اند. و همین حالا هم در خیلی از مناطق محروم چنین مهارتی را حتی بانوان مناطق دارند.
اندکی همراهی با مسیر آب برای کاستن از فشار آب , ولی بشکلی رندانه و اریپ (کچگی) خود را بسمت خشکی کشاندن و ...
آنگونه که در فیلم مربوط به سیل آذر شهر قبل از پل دیده میشود و فرصت بیرون آمدن از جو ترسناک بعداز ثانیه های اولیه مواجه با این پدیده طبیعی هست , بنظر میاید در صورت تسلط داشتن راننده ای ازآنها گیر آفتاده یا مردمان بیرون گود (!) کسی بذهنش نزده که بسمت چپ کنار رودخانه و در جهت سیل و بسوی زیر پل براند و یا بعد از مدتی خود و سرنشینان را از شیشه خودرو پیاده کند .
البته اینرا با مشاهده کم جزئیات دو فیلم گفتم. شاید حادثه خیلی فراتر ازین نکته ها بوده.
خداوند جمیع رفتگان این سیل را قرین رحمت خویش و به جمیع بازماندگان صبر جمیل عنایت کند.
خدای متعال رفتگان را رحمت کند و به بازماندگان صبر عنایت فرماید. در مواردی قطعا بی احتیاطی و خود نشان دادن یا بی باکی و بی توجهی به اخطارهاست. من آنم که رستم بود پهلوان و البته در مواردی هم غافلگیری است نه این که بی احتیاطی باشد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار