بازدید 27012
بحران در آذربایجان شرقی بر اثر بارش 24 ساعته باران؛

آب گرفتگی در معابر تبریز / طغیان رودخانه‌های صوفی چای، مردق و مغانجق در مراغه / کشته شدن سه تن و ناپدید شدن سیزده تن در سیل عجب‌شیر / عملیات‌ گسترده نیروهای هلال احمر

آذربایجان شرقی شاهد یکی از شدیدترین و ممدترین باران‌های بهاری بوده و به همین دلیل، نواحی مختلف این استان گرفتار یک بحران شد که منجر به تخریب بخش‌هایی از منازل مسکونی و ناپدید شدن شماری از شهروندان شد. بنا بر گزارش های هواشناسی، در تمام نقاط استان با بارش باران مواجه بودیم و در مجموع بیش از 40 میلی‌متر بارندگی ثبت شده که این میزان بارندگی در 10 – 15 سال اخیر بی‌سابقه است.
کد خبر: ۶۸۴۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۲ 15 April 2017
پس از بارش ممتد و 24 ساعته باران در آذربایجان شرقی، بحران بخش وسیعی از این استان را در بر گرفت و در کنار اتفاقاتی چون آب گرفتگی معابر و کوچه‌ها در تبریز، سیل شماری از مردم این استان و خودروها را در برخی مناطق استان با خود برد که ویدیوهایی از این حوادث منتشر شده است.
 
به گزارش «تابناک»؛ آذربایجان شرقی شاهد یکی از شدیدترین و ممدترین باران‌های بهاری بوده و به همین دلیل نواحی مختلف این استان گرفتار یک بحران شد که منجر به تخریب بخش‌هایی از منازل مسکونی و ناپدید شدن شماری از شهروندان شد. بارندگی مستمر 24 ساعت گذشته، باعث رانش زمین در یکی از محلات فرعی ۴۲ متری، آبگرفتگی داخل کوچه و رهاسازی گرفتار شدگان از خانه ها در آخر عباسی توسط ماموران آتش نشانی و تخریب دیوار آجری و آبگرفتگی پارکینگ و چاه آسانسور یک ساختمان در خیابان جلالیه را در تبریز به دنبال داشت.
 
محمدصادق پورمهدی معاون عمرانی استاندار آذربایجا‌ن‌شرقی در این زمینه اظهار کرد: بر اساس گزارش های هواشناسی، در تمام نقاط استان با بارش باران مواجه بودیم و در مجموع بیش از 40 میلی‌متر بارندگی ثبت شده که این میزان بارندگی در 10 – 15 سال اخیر بی‌سابقه است. بارش شدید باران پیش‌بینی و به تمامی فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اعلام شده بود و آنان را مکلف کرده بودیم تا تصمیمات لازم را برای کاهش خسارات بگیرند. تجاوز به حریم رودخانه و ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها منجر به جاری شدن سیل و آسیب رسیدن به ساخت‌وسازهای اطراف رودخانه‌ها شده است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجا‌ن‌شرقی از جاری شدن سیل در تمامی شهرستان‌های استان همچون، مراغه، بناب، اهر و ... خبر داد و گفت: بر اساس گزارش هایی که ساعت 19 روز جمعه به ما ارسال شد، در دو شهرستان عجب‌شیر و آذرشهر، سیل خودروی افرادی که در حال عکس‌برداری از طغیان رودخانه‌ها بودند را با خود برده و هم اکنون نیروها در حال امدادرسانی هستند. از مردم می‌خواهیم، از ایستادن در کنار رودخانه‌ها و عکسبرداری از سیل خودداری کنند؛ چرا که در شهرستان آذرشهر همین عکس گرفتن از سیل حادثه آفرید.

رحیم شهرتی فر فرماندار تبریز، آخرین وضعیت منطقه‌ در اثر بارش های امروز را این گونه بیان کرد: در سطح شهر تبریز تمام ادارات متولی اعم از آتش نشانی، خدمات شهری شهرداری، آب و ... با جدّیت کامل در مناطق آسیب دیده حضور دارند و ضمن تلاش در جهت کمک به مردم منطقه، در جهت رفع حوادث احتمالی نیز آمادگی کامل دارند. در برخی روستاهای منطقه از جمله روستای بیرق نیز متاسفانه بارندگی سیل آسا خساراتی به بار آورده است؛ که عملیات امدادرسانی به سرپرستی بخشدار مرکزی تبریز و همکاری ارگان های ذیربط انجام می شود.
 
 
شهرتی فر گفت: در روستای بیرق تعدادی از منازل در اثر سیلاب تخریب شده اند که با همکاری اهالی محل، اقدام به جابجایی ساکنان منازل شده است. برخی شایعات موجود درخصوص گردباد و بادهای مخرب که در اخبار تعدادی از رسانه ها آمده بود صحت ندارد. تنها خطر جدی موجود در حال حاضر بارش های فراوان و خطر آبگرفتگی و سیلاب در مسیل رودخانه هاست که دستگاه های امدادرسان هشدارهای لازم را به ساکنین محل داده اند. با توجه به تداوم بارندگی، امکان رفع سیلاب و تخلیه آب از تمام منازل و مناطق وجود ندارد ولی اطمینان می دهم عملیات امدادی بدون توقف ادامه خواهد داشت.
 
همچنین طغیان سه رودخانه جنوب سهند، راه و پل دو روستا را تخریب و به ده ها هکتار باغ در مراغه خسارت زد. گل محمدی بخشدار مرکزی مراغه اظهار داشت: بر اثر طغیان رودخانه صوفی چای پل و راه دسترسی روستای یایی شهری و بر اثر افزایش آب رودخانه مغانجق پل دسترسی و راه روستای کهلان مسدود شد. سیل در روستای کهلان به چندین خانه خسارت زد و موجب آبگرفتگی خانه‌های حاشیه رودخانه در این روستا شد. در اثر بارش باران حجم ورودی آب سد علویان از 5 متر معکب به 50 متر معکب و مردق چای نیز به 40 متر مکعب در ثانیه رسیده است.

گل‌محمدی از افزایش آب سد علویان مراغه خبر داد و افزود: آب این سد با 4 میلیون متر مکعب افزایش در 24 ساعت گذشته به 33 میلیون متر مکعب رسیده است. آب روخانه‌های صوفی‌چای و مردق به دریاچه ارومیه سرازیر و با این روند بخشی از کمبود آب این دریاچه را تأمین خواهد شد. بارش باران با وجود مشکلات بسیار موجب خوشحالی مردم به ویژه کشاورزان و باغداران شده است.
 
 
سیدشمس الدین مراثی فرماندار شهرستان عجب‌شیر نیز درباره ابعاد خسارات وارده به حوزه تحت مسئولیتش، اظهار داشت: با توجه به افزایش بارندگی و طغیان رودخانه‌ها، ستاد بحران در شهرستان عجب‌شیر تشکیل یافت و تصمیمات نهایی گرفته شد. تا این لحظه دو کشته از طریق نیروی انتظامی عجب‌شیر به بیمارستان تحویل داده شده و متأسفانه طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، احتمال افزایش تعداد کشته شدگان وجود دارد. تاکنون از مفقودی دوازده تن اطلاع داده اند و امید است این عزیزان در سلامت بوده و به آغوش خانواده های چشم انتظار خود برگردند.
 
فرماندار شهرستان عجب‌شیر یادآور شد: هیچ راه مواصلاتی تخریب نشده و در تردد هیچ گونه مشکلی نداریم و فقط یکی از پل های قوری چای دچار مشکل شده بود که بلافاصله تعمیر شد. برخی شائبه‌ها در خصوص بسته شدن برخی روستاها در رسانه ها منتشر شده که چنین چیزی وجود نداشته و دسترسی به تمام روستاها وجود دارد.
 
خلیل ساعی مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی نیز آمار تازه‌ای داده و درباره وضعیت عجب شیر گفت: تاکنون سه تن کشته و سیزده تن نیز در پی وقوع سیل در این منطقه مفقود شده اند.  نیروهای امدادی در محل حاضر هستند و ما نیز برای پیگیری وضعیت عازم روستای چنار هستیم. همچنین سیل باعث واژگون شدن دکل مخابراتی این روستاها شده که عملا ارتباط میسر نیست.
 
سعید کنعان مدیر عامل هلال احمر آذربایجان‌شرقی نیز از امدادرسانی گسترده نجاتگران هلال احمر به حوادث سیل و آبگرفتگی و حوادث جاده ای در استان خبر داد و در این زمینه گفت: به دنبال ورود سامانه بارشی به استان و بارش شدید باران در سطح استان نجاتگران جمعیت هلال احمر استان به حالت آماده باش در آمده و ضمن پوشش حوادث جاده ای نسبت به امدادرسانی به سیل و آبگرفتگی معابر و منازل در روستاها پرداختند. تاکنون نجاتگران جمعیت هلال احمر در سطح استان ده مورد عملیات امدادرسانی انجام داده‌اند که از این میان پنج مورد عملیات امدادرسانی مربوط به حوادث جاده ای و پنج مورد عملیات امدادرسانی مربوط  به سیلاب و آبگرفتگی در محیط های روستایی بوده است.
 
کنعانی خاطرنشان کرد: نجاتگران هلال احمر آذربایجان‌شرقی در چهار شهرستان استان، شهرستان های چار اویماق "روستای آرازگونی"، بستان آباد روستای نهر، شهرستان ویژه مراغه روستای بیان لوجه و روستای کاسین از توابع ورزقان و بیرق باسمنج مراجعه کرده و به رفع آبگرفتگی منازل اقدام کرده‌اند و این امدادرسانی‌ها در سایر نقاط همچنان تداوم دارد. در مواقع بارندگی و سیلاب جمعیت هلال احمر محیط های روستایی را که متولی خاصی ندارد پوشش داده و در شهرها به عنوان نیروی کمکی در کنار آتش نشانی و شهرداری در حد توان در خدمت حادثه دیدگان است.
 
تعداد بازدید : 223
تعداد بازدید : 60
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۲
بالاخره خبر فاجعه رو تيتر زدي
اين فاجعه به خاطر سو مديريت بوده
دنبال خاطيان باشين
انشاالله خسارتها جاني و مالي بيشتر نشه.
کنار رودخونه خشک شده جای خونه ساختنه ؟؟؟
عبارتي بي مصرف تر از اين ستاد بحران وجود نداره
حالا بگویند سد سازی بد است. اگر سد وجود داشت که اینجور سیل نمیامد.
این محیط زیستی ها کجا هستند که اینها را ببینند؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
سد شهید مدنی در بیخ گوش تبریز با اینکه سالهاست به اتمام رسیده ولی آبگیری نکرده است اگر آبگیری میکرد مطمئنا چنین فاجعه ای رخ نمیداد.
آب آبرو میبرد
طرف خانه اش را در مسیر رودخانه و روی گسل می سازد بعد می گوید عذاب الهی........همه رنجی که می کشیم از بی خردی خودمان است...............حالا مثل عکس های بالا در مسیر رودخانه یا در تهران روی خط گسل برج بسازید..
شهر تبریز که اونطوری نشست کنه وای به هال تهران که زیر شهر کلا خالی هست و قنات های خشک شده زیادی داره ....
با عرض تاسف و همدردی با حادثه دیدگان.میشود از این اتفاق فرصتی ساخت برای جاری شدن سیلاب به سمت دریاچه ارومیه
با سلام،
به اطلاع مدیریت بحران برسانید، حداقل کاری که می توانند انجام دهند اینستکه مسیر جاری شدن آب باران و ظرفیت آنها را در هر شهر و اطراف آن پیش بینی و اصلاح نمایند.
اوضاع خرابتر از اینه که گفتید
مسعولین چرا نمبتوانند اینهمه اب را به ذریاچه ارومیه هدایت کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
هدف خشکاندن دریاچه و استخراج اورانیوم از نمک آن است
واقعا تو این زمونه با این همه سایت هواشناسی و ماهواره آیا واقعا نباید اخطارهای لازم داده میشد؟!!!!
الان تو این زمونه تلفات جانی غیر منتظره دادن تو این وقایع جای تعجب نداره؟!!!!!
در پل غله زار آذرشهر متاسفانه سهل انگاری و بی تدبیری مسئولان در احداث جاده دسترسی روستا به اتوبان از زیر پل و دقیقا هم سطح با رودخانه باعث غافلگیری و گرفتاری ماشین هایی که در حال تردد تو جاده بودن و یا ماشینشونو کنار جاده پارک کرده بودن شده، الان باید پاسخگوی جان و مال تباه شده مردم باشن
اینها همه آبهایی است که به صورت غیرمجاز از دریاچه ارومیه برداشت کرده اید که الان سیل شده و رو سرتون خراب شده. از خدا بترسید. دریاچه ارومیه هم خدایی دارد.
مدیر عامل هلال احمر آذربایجان‌شرقی مثل اينكه در جريان نيستند كه همه امور عمراني و خدماتي روستاها به دوش دهياريهاست كه به عنوان بازوي اجرايي شوراي اسلامي روستا و تنها متولي روستاها در سطح محلي مشغول به انجام وظيفه در روستاها هستند.
مدیریت ناکارامد یعنی این. ما همیشه تهدید را به تهدیدی بدتر تبدیل کردیم! کشوری که مسئولین فقط فکر و ذکرشون دعواهای جناحی باشه بهتر این این نمیشه.
بهتره از این اصلاح طلبی و اصولگرایی دست بردارید و بفکر مردم باشید نه امیال نفسانی خودتون و موفقیت حزب و جناحتون.
این دست اظهارات غیر مسئولانه که امثال این معاون استاندار فرمودند و ندیده و نشنیده قربانیان را افراد عکسبردار معرفی می کند که تنها ماشینشون رو آب برده ،دیگر برایمان متاسفانه عادی شده. این قبیل افراد فقط بلد ند همه چیز را گردن مردم بدبخت بیاندازند و بدینوسیله بر روی کم کاذی های خودشان سرپوش بگذارند. آقای مسئول! امثال جنابعالی در مسیر رودخانه شهرک و اتوبان ساخته اید و طبیعت را به صورت جبران ناپذیری از بین برده اید. تخریب کوه عینالی و ساخت اتوبان غیراستاندارد پاسداران سال گذشته خود تبریز را هم پر معرض سیلی بزرک قرار داد.اتوبان به یک رودخانه مواج تبدیل شده بود.
تبریز 2018 !!!!
چرا دولت جلوی بارندگی رو نگرفت ؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل