بازدید 10809

تکرار کمدی سیاه ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری و چند راهکار برای برون‌رفت

برای این محدودیت قانونی نیز بازنگری در قانون اساسی اجتناب ناپذیر است... با این حال مسئولان وزارت کشور با تذکر به اشخاصی که به صورت واضح فاقد صفات «رجل مذهبی و سیاسی» هستند، می‌توانند در همین فضای کنونی که بازنگری در قانون اساسی نیازمند صرف زمان و طی مراحل طولانی و پیچیده از جمله بررسی سایر اصول قانون اساسی است، مانع از رقم خوردن بخش عمده‌ای از این تراژدی شوند که شاهدش هستیم.
کد خبر: ۶۸۴۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴ 14 April 2017
پس از تکرار چندباره حواشی ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری و افزایش دور به دوره این حواشی و تبدیل شدن این حواشی به یک کمدی تلخ که به نوعی تمسخر دموکراسی در ایران است، ضرورت بازنگری در قوانین انتخابات و ایجاد فیلترهایی برای جلوگیری تکرار چنین وضیعیت در انتخابات ریاست جمهوری اهمیت مضاعفی یافته است؛ دغدغه‌ای که مورد تاکید شماری از دلسوزان و مسئولان نظامی نیز قرار گرفته است.
 
به گزارش «تابناک»؛ ثبت‌‎نام ریاست جمهوری لااقل در چهار دوره اخیر با حواشی فراوانی همراه شده و هر دوره نسبت به دوره پیشین، حجم این حواشی رشد قابل توجهی داشته است. مهم ترین این حواشی ثبت نام گروهی است که فاقد حداقل‌های سنی، تحصیلی و... هستند و این مقطع را به یک کمدی سیاه برای مردمسالاری دینی در ایران تبدیل می‌نمایند اما چرا چنین وضعیتی رقم می‌خورد و مسئولان امر در ستاد انتخابات واقع در وزارت کشور مانع از چنین حواشی نمی‌شوند؟
 
بر اساس اصل‏ یکصد و پانزدهم قانون اساسی که شرایط ریاست جمهوری را ذکر کرده: «رئیس‏ جمهور باید از میان‏ رجال‏ مذهبی‏ و سیاسی‏ که‏ واجد شرایط زیر باشند انتخاب‏ گردد: ایرانی‏ الاصل‏، تابع ایران‏، مدیر و مدبر، دارای‏ حسن‏ سابقه‏ و امانت‏ و تقوی‏، مومن‏ و معتقد به‏ مبانی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ و مذهب‏ رسمی‏ کشور.»
 
با این اوصاف هر ایرانی الاصلی که در خود صفات مدیر و مدبر و امانت و تقوی را ببیند و معتقد به جمهوری اسلامی ایران و مذهبی رسمی کشور باشد، مطابق با همین اصل قانونی می‌تواند ثبت نام کند و هیچ محدود تحصیلی یا سابقه‌ای برای جلوگیری از ثبت نام در نظر گرفته نشده و تعبیر «رجل مذهبی و سیاسی» بودن نیز چنان دارای بار معنایی وسیعی است که در شرایط کنونی صرفاً شورای نگهبان مفسر آن است.
 
چگونه باید مانع از تکرار کمدی سیاه ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری شد؟ 
البته حتی اگر این شرایط نیز وجود داشت، منعی برای «ثبت نام» وجود نداشت، کما اینکه با وجود تنظیم و تصویب حدنصاب تحصیلات و سوابق برای انتخابات شوراهای شهر و روستا و مجلس شورای اسلامی همواره گروه وسیعی ثبت نام می کنند که فاقد سوابق تحصیلی به عنوان حداقل شرایط هستند اما با توجه به سکوت قانون درباره ثبت نام اشخاص فاقد مدارک، ثبت نام از ایشان انجام می‌شود و سپس در مرحله تعیین صلاحیت‌ها، ردصلاحیت می‌شوند.
 
اتفاقاً در انتخابات مجلس و شوراهای اسلامی شهر و روستا، شمار چهره‌هایی با مشخصات آنچه امروز برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کنند به مراتب بیشتر است اما با توجه به آنکه این انتخابات از اهمیت انتخابات ریاست جمهوری برخوردار نیست و ستاد ثبت نام از کاندیداها نیز در یک نقطه از کشور متمرکز نیست، این حساسیت و دقت درباره هویت کاندیداها به وجود نمی‌آید و به سادگی از کنار این ماجرا گذر می‌شود.
 
بنابراین حتی در صورت بازنگری در قانون اساسی و تعیین شرایطی شفاف‌تر برای انتخابات ریاست جمهوری، نمی‌توان مانع از ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری یا سایر مسئولیت ها شد، مگر آنکه تاکید شود اگر شخص کاندیدا اسناد مثبته مبنی بر برخورداری از حداقل سن (من باب مثال 45 سال) مدرک تحصیلی مشخص (من باب مثال دکترا)، شماری سال سوابق مدیریت کلان اجرایی (من باب مثال حداقل 15 سال سابقه مسئولیت در سطح وزارت و معاونت وزارت) و نظایر اینها را نداشت، اساساً ثبت نام از شخص به دلیل کسری مدارک صورت نپذیرد.
 
البته برای این محدودیت قانونی نیز بازنگری در قانون اساسی اجتناب ناپذیر است، چرا که قوانین تنظیم شده بر اساس اصول قانون مادر نمی تواند با قانون اساسی به عنوان قانون مادر در تناقض باشد و بنابراین تا زمانی که محدودیت مفروض در متن قانون اساسی ذکر نشود، نمی توان مانع از ثبت‌نام در هیچ یک از انتخاباتی شد که در قانون اساسی منعی برای ثبت نام در آنها ذکر نشده است.
 
با این حال مسئولان وزارت کشور با تذکر به اشخاصی که به صورت واضح فاقد صفات «رجل مذهبی و سیاسی» هستند، می‌توانند در همین فضای کنونی که بازنگری در قانون اساسی نیازمند صرف زمان و طی مراحل طولانی و پیچیده از جمله بررسی سایر اصول قانون اساسی است، مانع از رقم خوردن بخش عمده‌ای از این تراژدی شوند که شاهدش هستیم.
 
در همین زمینه محسن رضایی در حساب رسمی‌اش در اینستاگرام، متذکر شده است: «توهین به مردم؟! اين كه روز اول ثبت نام در انتخابات، فردی با دعوی خدايی و روز دوم، شخصی با ادعای پيامبری ثبت نام كند؛ ديگری بچه اش را برای ثبت نام بياورد و از عده ای روانپريش، فيلم و عكس تهيه و در رسانه های داخلی و خارجی به عنوان #نامزد_های_انتخابات منتشر شود، هم توهين به مردم و هم تمسخر مردمسالاری است. آزادی ثبت نام نبايد موجب تبليغ عليه مردم شود. مسؤولان وزارت كشور، شورای نگهبان و رسانه ها بايد از اين نوع تبليغات جلوگيری كنند.»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۷
انتشار یافته: ۳۴
همان دم در شناسنامه و مدارک تحصیلی را چک کنند و بعد راه بدهند. در داخل هم شغل را چک کنند و بعد ثبت نام کنند.
این وضعیت آشفته دو دلیل اصلی داره:
1- ضعف و نقصان قانون ثبت نام که باید هر چه سریعتر اصلاح بشه
2- دامنه زدن خبرنگاران و رسانه ها به این وضعیت که باعث میشه بقیه هم برای نمایش داده شدن در انتخابات ثبت نام کنند.
باید سه شرط ذیل را در نظر گرفت:
1- حداقل سن افراد برای ثبت نام 40 سال
2- حداقل مدرک تحصیلی فوق لیسانس
3- پرداخت هزینه ثبت نام 1 میلیون تومان.
به خصوص با شرط سومی دیگه بیشتر این افراد قبل از ثبت نام لااقل پیش خودشان حساب و کتابی می کنند!!
متن بسیار عالی بود.
به نظر بنده اگر فیلمبرداری یا گرفتن عکس از این افراد ممنوع بشه و از طرف وزارت کشور نظارتی برای این موضوع صورت بگیره خود بخود این مشکل حل خواهد شد. این افراد صرفا برای دیده شدن می آیند و همین که هیچ دوربینی ازشون فیلم و عکس نگیرند ، به مرور این رفتارها حذف می شوند.
فقط كافيه از اينها فيلم و عكس نگيرين
هيچ كس نميره ديگه
مقصر اصلي ابتدا شوراي نگهبانه كه دوبار طرح مجلس را رد كرده و سپس مجلس هست كه پيگيري واصرار به تصويب نكرده
اگر میخواستند، به راحتی میتوانستند جلوی این کار رو بگیرن، مثلا برای ثبت نام از هر کس صدهزار تومان پول بگیرند، ولی مساله اینجاست که نمیخوان، میفهمی نمیخوان. اون مردمی هم که میرن ثبت نام میکنن نمیفهمن که دارن بازیچه میشن. تابناک منتشر کن لطفا.
وقتی انقلاب شد هر کسی فکر نمی کرد می تونه رییس جمهور بشه و یه کشور رو اداره کنه چون به نظر همه اداره یه کشور کار بزرگی بود .برای همین هم قانون گذار قانون کاندیداتوری رو به همین سادگی نوشته .
راه ساده ترش اینه که برای ثبت نام از نامزدها هزینه دریافت شه.
توی آمریکا که فکر میکنم پنج هزار دلار هزینش باشه. به هر حال نامزدهای ریاست جمهوری چند برابر این مبلغ خرج تبلیغات میکنن. حالا پنج هزار دلار نه ولی یک ملیون تومن هم تا حد زیادی تعداد کسایی رو که بی هیچ دلیلی و صلاحیتی ثبت نام میکنن کم میکنه...
افرادی که ثبت نام میکنند وقت کارمندان دولتی را میگیرند که حقوقشان از جیب بیت المال میرود. پس از ابتدای ثبت نام باید هزینه ای از داوطلبان اخذ شود (مثلا یک میلیون تومان) تا کسانی که مطمئن هستند صلاحیتشان تائید نمیشود وارد این قضیه نشوند.
کسی که بچه سه ساله اش را ثبت نام میکند قانون و مردم و کشور را همزمان به تمسخر میگیرد. او را باید با اردنگی از سالن بیرون کرد.
برای چی مانع بشین همه حق زندگی دارن همه شرکت در انتخابات دارن مثلا با نوشتن این پست خبری خواستی خودتو دلسوز کدوم قشر نشون بدی اتفاقا همه اونایی که مارک کمدین میچسبونی دو کلام حرف حساب میزنن حداقل مثل چهره های به اصطلاح سرشناس دروغهای تکراری و کلیشه نمیزنن .
اين سياه نيست آقا جنبه خوبش اين است كه همه ايرانيها دوست دارند مشاركت سياسي جدي كنند اما به بازي گرفته نمي شوند و وقتي يك روزنه كوچك پيدا مي شود جلو مي آيند
اين براي كشوري كه احزاب قوي و عضو گيري در شهرهاي دور و نزديك به روش حزبي درست ندارد و آن احزاب به جز در زمان انخابات كارآيي ندارند تنها راه كار مرد م هست كه خودشان را نشان دهند. اينقدر موضوع را سياه نبينيد لطفا سياهي مال فضاي سياسي بسته هست نه مال مردم
سلام
مگر کسی که شرایط اولیه احراز پست ریاست جمهوری را ندارد نباید در بدو ثبت نام مدارک مربوطه را ارایه ودرهمین مرحله رد شدن داوطلب اعلام شود تا هرکس بخود اجازه ندهد وارد این مقوله مهم شود.
پس شورای نگهبان چه کاره است؟
در ضمن داشتن گواهی سلامت روان از پزشکی قانونی یادتون نره
تا زمانی که موضوع احزاب به صورت جدی دیده نشه این داستان ادامه داره
وقتی میگید وزیر و معتون وزیر این باعث میشه برخی که نخبه هستن و جای دیگه ای مشغول به خدمت از حضور در این پست محروم بشن
ضمن اینکه بعد از این پستهای ذکر شده محلی برای رقابت های ناسالم جهت نیل رسیدن به پست ریاست جمهوری میشه
چندین مدل در دنیا هست با هم ترکیب کنیم و به هدف برسیم
نیاز به این همه کارای پیچیده نیست
کافیه بگن هرکس میخاد ثبت نام کنه دو میلیون بریزه به حساب اگه تایید شد برمیگرده اگر نه به خزانه دولت میره
سوال شما غلط است اول باید بپرسید آیا عزمی برای جلوگیری از آن وجود دارد یا اصولا آیا این مسخره بازی منافع چه کسانی را تامین می کند و آیا ایشان از منافع مورد نظر حاضر به گذشت هستند؟
یک راه حل ساده: کافی وزارت کشور اعلام کنه بابت بررسی مدارک و طی فرایند قانونی لازمه هر فرد متقاضی 1 میلیون تومان به خزانه واریز کنه و به همراه سایر مدارک فیش واریزی را نیز بیاورد خواهید دید که کلی از این افراد معلوم الحال دیگر دم در وزارت کشور صف نمی کشند. برای کاندیدا واجد شرایط نیز که 1 میلیون تومان اصلا عددی نیست. لطفا تابناک این نظر را رسانه ای کن.
من متاثر شدم ومتاسف ازاین تراژدی وای بر ما دنیا چه خواهد گفت برای ثبت نام شورا شرایطی وضع شده اما برای ریاست‌جمهوری........کمی به خود بیاییم
هزينه هاي بررسي صلاحيت رو از ثبت نام كنندگان بگيرن مشكل حل ميشه
به ازاي هر نفر ساعت ازشون هزينه اخذ بشه
علاوه بر نا کارامدی قانون فعلی ، مساله مهمتری خودش را نشان میدهد. آن اینکه چقدر بیمار با مشکلات روانی در جامعه وجود دارد که نه موقعیت خود را تشخیص میدهند و نه برای مردم و مملکت اهمیتی قائل هستند.
صدها برابر این تعداد در جامعه در حال زندگی هستندو در فعالیت های روزمره خود مطمئنا بدون مشکل و مشکل آفرینی نیستند.
وضعیت نایسامان ترافیک و محیط زیست و بهداشت فردی و زندگی زناشویی و .... ناشی از وجود این مشکلات روانی است.
البته متاسفانه باید بگویم که حکومت در بوجود آوردن چنین شرایطی مقصر اصلی است.کما اینکه حتی به بعضی از این بیماران فرصت های طلایی هم داده است.درحالیکه باید به مداوای این افراد اقدام میکرد
هرکسی که لیاقتشو داره میتونه نامزد بشه...قرار نیست حتما یه سری افراد شناخته شده بیان جلو...
اما کسی که از نظر تحصیلاتی و عقلانی و روانی در حد بسیار خوب باشه...
یعنی اینطور نشه که چون تو این انتخابات طرف گقته میخوام تریاکو آزاد کنم تو انتخابات بعد کاملا محدودیت اعمال بشه..!
ثبت نام را اینترنتی کنند. حداقل فاز اولیه اش. ان وقت ۹۸ درصد بدون سر و صدا حذف میشوند و از دو درصد باقیمانده برای ثبت نام و بررسی صحت مدارک حضورا دعوت شوند.‌

البته به نظرم شرط سنی و تحصیلی و سابقه کار و هزینه ثبت نام هم بگذارند.

این سخت بود؟
بهترين راه همان ده هزار امضا با كد ملي است،يعني ده هزار نفر منحصرا اين فرد را شايسته بدونن وبه كس ديگه نتوانند امضا بدن و فقط از ايشان حمايت كنند نه اينكه امضا ها مشترك باشه كسي كه خونواده اش هم قبول ندارن يا به اندازه افراد يك محله بهش اعتماد ندارند و تواناييش را ثابت نكرده مياد كانديد ميشه !!!
وقتی احمدی نژاد با ان حمایت در ان دوران شد رئیس جمهور، خوب همه میتونن بشن.
مدرك دال بر سابقه مدير ومدبر را قبل از ثبت نام داشته باشند اين طبق قانون اساسى است كه عمل نمى شود
آقا نفری ۱ میلیون هزینه ثبت نام بزارید دیگه هیچکی نمیاد
اگر میگفتن هر کس ثبت نام کنه یارانه اش قطع میشه ، هیچ کس نمیامد.
تابناک لطفا منتشر کن
ار وقتی احمدی نژاد رییس جمهور شد و هفتصد میلیارد دلار را به باد فنا داد و کسی هم بهش نگفت بالای چشمت ابرو ، هر کسی فکر میکنه میتونه رییس جمهور بشه . من که خودم قبلا نگران بودم اگر در شرکتمان پستی بهم پیشنهاد شد میتونم یا نمیتونم از عهده اش بر بیام !؟ اما بعد از پدیده احمدی نژاد هر پستی حتی رییس سازمان ملل هم بهم بدن قبول مبکنم!
بعد از رییس دولت عدالت گستر و پاک دست اصولا این تصور قوت یافته که هر کسی در هر سن و سالی می تواند از عهده این مسولییت خطیر براید. هرجی بر ثبت نام کنندگان نیست....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار