بازدید 10907
پیمانه اقتصادی؛

از «عامل اصلی شکست خصوصی‌سازی» تا «فصل جدید روابط تجاری چین و آمریکا»

این پیمانه موضوعاتی همچون تغییرات نرخ ارز پایان هفته، تقویت بازار سرمایه با کاهش نرخ بهره، قاچاق، بلای اقتصاد ما، سکه اندکی گران شد، کاهش تاثیر ارزش دلار بر قیمت جهانی طلا، رشد اقتصادی پاکستان طی سه سال آینده، بهترین ماه برای خودروساز آلمانی، ورود ۴ هواپیما در یک ماه آینده و ترکیه برترین صادرکننده خودرو به اروپا را در بر دارد.
کد خبر: ۶۸۴۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲ 14 April 2017
از «عامل اصلی شکست خصوصی‌سازی» تا «فصل جدید روابط تجاری چین و آمریکا»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون تغییرات نرخ ارز پایان هفته، تقویت بازار سرمایه با کاهش نرخ بهره، قاچاق، بلای اقتصاد ما، سکه اندکی گران شد، کاهش تاثیر ارزش دلار بر قیمت جهانی طلا، رشد اقتصادی پاکستان طی سه سال آینده، بهترین ماه برای خودروساز آلمانی، ورود ۴ هواپیما در یک ماه آینده و ترکیه برترین صادرکننده خودرو به اروپا را در بر دارد.



دلار آمریکا هفته را با ۳۷۶۲ تومان به پایان رساند

در پایان معاملات روز پنجشنبه 24 فروردین ماه 96، میانگین قیمت فروش هر دلار آمریکا با رشد 74 ریال نسبت روز چهارشنبه به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 620 ریال فروخته شد. همچنین هر یورو با افزایش 63 ریال همراه بود و در پایان روز به میانگین 40 هزار و 194 ریال رسید. هر درهم امارات نیز 10 هزار و 315 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 2 ریال افزایش قیمت داشت.


برای تقویت بازار سرمایه کاهش نرخ بهره، ضروری است

محسن رضایی با بیان اینکه یکی از مهمترین محرک های اقتصادی، تقویت بازار سرمایه در کشور است، تصریح کرد: حرکت صحیح نقدینگی در مسیر توسعه، از طریق بازار سرمایه امکان پذیر است. بازار سرمایه شفاف ترین و کارآمد ترین بازار کشور محسوب می شود و می تواند بیش از بازار پول به موتور اقتصاد کشور کمک کند. دکتر محسن رضایی ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: با شرایط کنونی بازار پول، قطعا نمی توان انتظار تحول اقتصادی از آن داشت. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برای تحول اقتصادی و افزایش امید به آینده، باید به بازار سرمایه توجه بیشتری کرد، گفت: گام اول تقویت بازار سرمایه، اصلاح نرخ بهره بانکی است. وی با ذکر این نکته که بازار سرمایه و پول مکمل یکدیگرند و چنانچه جذابیت یکی از آنها افزایش پیدا کند کارکرد دیگری کاهش خواهد داشت، تاکید کرد: زمانی که بازار پول با علامت کاذب و به شکل نامتعادل عمل کند، در سرمایه گذاری انحراف ایجاد می شود و منابع به جای آنکه به بازار سرمایه وارد شود به بازار پول منتقل خواهد شد. به گفته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای تقویت بازار سرمایه کاهش نرخ بهره، ضروری است و در صورتی که نرخ بهره متعادل شود، بخش زیادی از نقدینگی به بازار سرمایه منتقل می شود.

بشنويد؛ قاچاق، بلای اقتصاد ما

قاچاق سازمان یافته گلوی اقتصاد ایران را فشرده است...

تعداد بازدید : 25


سکه اندکی گران شد

در جریان معاملات روز پنجشنبه بازار آزاد تهران، قیمت انواع سکه با ثبات نسبی مواجه بود و تنها قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۲۱۵۰ تومانی به یک میلیون و ۲۰۸ هزار و ۳۰۰ تومان رسید، همچنین نیم سکه هم با افزایش ۵۰۰ تومانی به نرخ ۶۹۷ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، ربع سکه و سکه یک گرمی با ثبات قیمت به ترتیب یک میلیون و ۱۸۶ هزار تومان، ۳۸۸ هزار تومان و ۲۴۹ هزار تومان معامله شد.

تاثیر ارزش دلار بر قیمت جهانی طلا کاهش یافته است

کارشناسان دویچه بانک آلمان بر این باورند که دلار آمریکا همچنان می تواند فشار خود بر قیمت طلا را حفظ کند ولی تاثیر نوسانات ارزش دلار بر قیمت طلا دیگر مانند گذشته نخواهد بود و نظر برخی کارشناسان اقتصادی در این باره درست نیست. به نقل از سایت طلا، بر اساس این گزارش 2 تحلیلگر برجسته دویچه بانک در تحلیلی تاکید کردند: طلا نگرانی و ترس کمتری نسبت به نوسانات ارزش دلار آمریکا پیدا کرده است، چرا که دولت ترامپ با کاهش قدرت سیاسی روبرو شده و مقام های فدرال رزرو نیز شاهد به تاخیر افتادن تاثیرات سیاست های محرک مالی در اقتصاد آمریکا هستند. ناکامی دولت ترامپ در اصلاح برنامه بهداشت و بیمه همگانی، می تواند برنامه های مالی و اقتصادی وی را نیز با چالش های جدی روبرو کند. دویچه بانک افزود: تجزیه و تحلیل های اقتصادی ما نشان می دهد که خطرات نرخ ارز برای طلا طی سال آینده همچنان کاهش خواهد یافت. گرچه ارزش دلار در روزهای گذشته با افزایش نسبی روبرو شده ولی قیمت طلا در این مدت با رشد چشمگیری همراه بوده است.

عامل اصلی شکست خصوصی‌سازی

محمدرضا انصاری، عضو هیات رئیسه اتاق ایران معتقد است قصه خصوصی‌سازی در ایران به شهادت آمار و ارقام موفق نبوده است. به گفته انصاری، دلیل این ناموفق بودن به نگاه غلطی برمی‌گردد که موقع خصوصی‌سازی جاری بود. نیاز فوری به نقدینگی در پشت خصوصی‌سازی، این پروژه را محکوم به شکست کرده است. به گفته عضو هیات رئیسه اتاق ایران، در هیچ کجای دنیا واگذاری و خصوصی‌سازی‌های موفق اینگونه نبوده که فقط با عاملیت پول پروژه‌ای به فردی واگذار شود. در دنیا پروژه‌ها به کسانی واگذار می‌شود که مطمئن باشند او اشتغال‌آفرینی می‌کند و صنعت را می‌شناسد. کسانی که با پول صنعتی را می خرند دنبال اشتغال‌زایی نیستند؛ آنها به دنبال سود خود هستند. برای همین طبق آمار مواردی که واگذار شده، موفق نبوده است.

پایان هفته آرام برای بازار نفت

در روز پنجشنبه پس از انتشار اطلاعات هفتگی مبنی بر افزایش پیوسته تولید نفت در ایالات متحده آمریکا، قیمت نفت تغییر زیادی نداشته است و این در حالی ست که گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA) حاکی از آن بود که بازار تقریبا به تعادل رسیده است. روز پنج شنبه قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل ۱ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۵.۸۵ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳ سنت کاهش، بشکه‌ای ۵۳.۰۸ دلار صورت گرفت. به نظر می رسد که اوپک توانسته است به آرامی  در مبارزه علیه حجم بالای ذخائر نفت و محصولات نفتی دنیا پیروز شود و مخازن موجود خشکی و شناور در حال فروکش هستند. قرار است در روز ۲۵ می، اعضای اوضک در مورد تمدید قرار داد کاهش تولید، تصمیمگیری نمایند. بیشتر اعضای اوپک من جمله عربستان و کویت مایل به تمدید این قرار داد هستند.

تعادل بازار نفت با وجود افزایش ذخائر

بنابر گفته آژانس بین المللی انرژی در روز پنجشنبه تقاضای جهانی نفت بعد از حدود 3 سال تولید مازاد نزدیک است تا نهایتا از میزان عرضه پیشی بگیرد. این در حالی است که میزان نفت خام بلااستفاده موجود رشد داشته است. ذخائر آژانس بین المللی انرژی (او ای سی دی) در سرتاسر سازمان کشورهای صادر کننده نفت در ماه مارس تا حدود 7.1 میلیون بشکه در روز کاهش داشته است. در طی سه ماهه اول امسال ذخائر نفت خام بعد از یک افزایش زیاد در ژانویه تا 38.5 میلیون بشکه افزایش داشته است که به عبارت دیگر می شود 425 هزار بشکه در روز. این آژانس مستقر در پاریس اعلام کرد "به طور کلی ذخائر او ای سی دی تا حدود 8.1 میلیون بشکه در ماه فبریه کاهش داشته است و با وجود پیشی گرفتن تقاضا از عرضه تا حدود 100 هزار بشکه بین ماه های ژانویه و مارس به 3.055 میلیارد بشکه رسیده است. باب این حال هنوز ذخائر نفت 330 میلیون بیشتر از میانگین پنج سال به عنوان یک شاخص اصلی است.

رشد اقتصادی پاکستان طی سه سال آینده

بانک جهانی در گزارش ماه ژانویه خود پیش‌بینی کرده بود پاکستان در سال ۲۰۱۷، دومین قدرت اقتصادی جنوب آسیا می‌شود. به گزارش این بانک، پاکستان تا ۳ سال آینده رشد اقتصادی خوبی خواهد داشت و سرمایه‌گذاری در این کشور افزایش پیدا می‌کند. طبق این گزارش، رشد اقتصادی پاکستان در سال ۲۰۱۷ حدود ۲.۱۵ درصد و در سال ۲۰۱۸ حدود ۵.۱۵ درصد و در سال ۲۰۱۹ حدود ۸.۱۵ درصد خواهد بود. پاکستان در سال ۲۰۰۴- ۲۰۰۵ با کسب نرخ رشد اقتصادی ۴.۸ درصدی در کنار کشور توسعه یافته سنگاپور ایستاده و بعنوان دومین و سریعترین اقتصاد رو به رشد آسیا، پس از چین مطرح شد. اقتصاد پاکستان طی دو دهه اخیر، فراز و نشیب های فراوانی را تجربه نمود که مهمترین عامل آن عدم ثبات سیاسی دولت خصوصا بخش اقتصادی کابینه های فدرال بوده است. جهش رشد اقتصادی کشور از ۲ به۷ درصد در سال گذشته، در کنار مشکلات عدیده اقتصادی و سیاسی کشور (بحرانهای حاد منطقه ای و بین المللی) افزایش شدید جمعیت (حدود ۴۰ میلیون طی ۱۵ سال اخیر) و مشکلات مربوط به افزایش شاخص قیمتهای جهانی(خصوصا انرژی)، دستاورد مهمی برای دولت فعلی کشور بشمار می آید.

بهترین ماه برای خودروساز آلمانی رقم خورد

شرکت بی‌ام‌و اعلام کرد در ماه مارس با افزایش فروش روبه‌رو شده و بهترین ماه مارس این خودروساز آلمانی رقم خورده است. به گزارش اکونومیک تایمز، فروش در ماه مارس با افزایش 9/ 5 درصدی روبه‌رو شده و به 254 هزار و 862 دستگاه رسیده است. فروش گروه خودروسازی بی‌ام‌و در فصل نخست امسال نیز رکورد ثبت کرده است. فروش برندهای بی‌ام‌و، مینی و رولز-رویس در فصل نخست سال میلادی 3/ 5 درصد رشد کرده و به 587 هزار و 237 دستگاه رسیده است. یان رابرتسون، مدیر فروش و عضو هیات مدیره بی‌ام‌و، می‌گوید: «ما موفق شدیم در سال جدید شروع خوبی داشته باشیم و مدل‌های خانواده ایکس و بی‌ام‌و سری 7 موجب رشد فروش بوده‌اند. همچنین ماه مارس نخستین ماه کامل برای فروش بی‌ام‌و سری 5 بود و واکنش مشتریان به این خودرو بسیار مثبت بود.» براساس گزارش گروه خودروسازی بی‌ام‌و، فروش برند بی‌ام‌و در ماه مارس 3/ 5 درصد رشد کرد و به 212 هزار و 93 دستگاه رسید.

ورود ۴ هواپیما در یک ماه آینده

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیما از شرکت هواپیماساز ایتالیایی ATR را نهایی کرد که چهار فروندآن تا یک ماه آینده وارد کشور خواهد شد. به گزارش ایسنا، براساس این قرارداد، این شرکت ایتالیایی تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۰ فروند هواپیمای ATR۷۲-۶۰۰ را در اختیار ایران‌ایر قرار خواهد داد. این هواپیماها که توانایی طی کردن مسافت بین ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلومتر را دارد می‌تواند در پروازهای داخلی میان فرودگاه‌های کوچک ایران مورد استفاده قرار گیرد. طبق برآوردهای صورت گرفته مجموع این قرارداد برای ایران حدود ۴۰۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت که از این رقم شرکت هواپیماساز ‌ ATR اعلام آمادگی کرده که حدود هشت فروند از این هواپیماها را با ارائه فاینانس حمایت مالی کند. در قرارداد ATR با ایران‌ایر قید شده که در صورت توافق دو طرف امکان آن وجود خواهد داشت که این توافق به خرید ۲۰ فروند هواپیمای دیگر نیز بینجامد.

ترکیه برترین صادرکننده خودرو به اروپا

آمار صادرات خودرو ترکیه در سال گذشته از تمرکز این کشور بر روی صدور خودرو به اروپا حکایت دارد. ترکیه در سال 2016 میلادی 24.2 میلیارد دلار صادرات خودرو داشته که 19.1 میلیارد دلار به اروپا صورت گرفته است. در طرف مقابل نیز ترکیه در رده ی نخست صادر کنندگان خودرو به اروپا در سال 2016 قرار گرفته است. بیشترین سهم صادرات خودرو ترکیه به بازار کشورهای اروپایی تعلق دارد و این در حالی است که از 24.2 میلیارد دلار صادرات خودرو این کشور در سال گذشته تنها 1.5 میلیار دلار آن به خاورمیانه بر می گردد. این کشور اوراسیایی پیشگام در زمینه ی تولید و مونتاژ خودرو ، امسال نیز رویه ی رو به رشد خود در صادرات را در پیش گرفته و عبور از مرز 27 میلیارد دلار صادرات خودرو به کشور های دیگر علی الخصوص کشور های اروپایی را  در اولویت خود قرار داده است. به گزارش خودروکار، میزان کل صادرات خودرو ترکیه در ماه مارس امسال 2.7 میلیارد دلار بوده که 79 درصد آن حاصل صادرات خودرو به اروپاست. 

فصل جدید روابط تجاری چین و آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و شی جین پینگ، همتایی چینی اش هفته گذشته در فلوریدا دیدار کردند. به گزارش یورونیوز، نخستین دیدار رهبران دو قدرت نخست اقتصادی جهان زیر سایه حملات لفظی رئیس جمهوری جدید ایالات متحده به سیاستهای اقتصادی چین صورت گرفت. آقای ترامپ در دوران تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سیاستهای اقتصادی پکن را دلیل عمده روند صعودی بیکاری در آمریکا معرفی کرده و قول داده بود با افزایش تعرفه صادرات، شرکتهای تولیدی را به حضور فعال تر در بازار کار آمریکا تشویق کند. دیدار دو رئیس جمهور به توافق برای گسترش همکاری در زمینه تجارت، انرژی و امنیت منطقه ای ختم شد، اما دو طرف برای رسیدن به تعادل در زمینه واردات و صادرات، طرحی صد روزه تعریف کردند. در حال حاضر کسری تجاری آمریکا با چین ۳۴۷ میلیارد دلار است و اقدامات آقای ترامپ، از جمله دستور خروج از پیمان ترانس- پاسیفیک نه تنها کمکی به موقعیت آمریکا نکرده، بلکه زمینه را برای نفوذ بیشتر چین در آسیا مهیا کرده است.




تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل