بازدید 10186
در گفت و گوی «تابناک» با رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شوراها مطرح شد؛

آخرین اخبار درباره بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شورای شهر

بنا بر قانون، هیأت های اجرایی، مشغول بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی هستند که این کار از دو طریق در حال پیگیری است؛ گروه اول که به استناد مراجع چهارگانه، سوابق کیفری و یا به هر دلیل قانونی دیگر و گروه دیگر تأیید می شود.
کد خبر: ۶۸۴۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶ 13 April 2017
بر خلاف انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی که صلاحیت نهایی کاندیداها را شورای نگهبان مشخص می کند، بررسی صلاحیت کاندیدای شوراهای شهر و روستا بر عهده این نهاد نیست و هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، متشکل از پنج نفر و مسئولیت هیأت نظارت هر استان هم بر عهده سه نفر که از نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی است، خواهد بود.

به گزارش «تابناک»؛ در روزهای گذشته، کار نام نویسی از کاندیداهای شوراهای شهر و روستا به پایان رسید و اکنون هیأت های اجرایی و نظارت، کار رسیدگی به صلاحیت کاندیداها را در دستور کار خود دارند. با این حال، با توجه به شمار بسیار بالای شرکت کننده ها در این انتخابات، این نگرانی ها وجود دارد که رد صلاحیت های گسترده ای از سوی این هیأت صورت گیرد.

هر چند نماینده های مجلس با این نظر چندان موافق نیستند و کار هیأت های نظارت بر انتخابات شورای شهرها و روستا را با نظارت شورای نگهبان متفاوت می دانند، اعضای شورای نظارت بر این انتخابات بر این باورند که همه حق حضور در این انتخابات را دارند، مگر اینکه صلاحیت آنها از سوی مراجع چهارگانه رد شود.

محمد محمودی شاه نشین، رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا، در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: مطابق قانون، هیأت های اجرایی، مشغول بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی هستند که این کار از دو طریق در حال پیگیری است؛ گروه اول که به استناد مراجع چهارگانه، سوابق کیفری و یا به هر دلیل قانونی دیگر و گروه دیگر تأیید می شود.

افرادی که در هیأت های اجرایی تأیید صلاحیت می شوند، پرونده آنها توسط هیأت های نظارت مورد بررسی قرار می گیرد و آنهایی که رد می شوند، می توانند اعتراض خود را به هیأت های نظارتی استان ارسال کنند.

این نماینده مجلس گفت: نتایج اولیه صلاحیت های روزهای دوم و سوم اردیبهشت به این افراد ابلاغ می شود و این افراد پس از آن می توانند اعتراض خود را به هیأت های نظارت ارسال کنند. هیأت های نظارت نیز ده روز فرصت دارند، به این موضوعات رسیدگی کنند و نظر قطعی خود را بدهند.

رئیس هیأت نظارت مرکزی گفت: اگر موارد استثنایی نیز باشد، می توانند به هیأت مرکزی ارائه کنند و اگر کسی محکومیتی داشته که در این فاصله تبرئه شده و یا موارد دیگری که فرصتی برای ارائه در استان نداشته است، می تواند به هیأت مرکزی ارائه کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: بحث صلاحیت ها در شوراها به هیچ عنوان سیاسی نیست و تنها مواردی که مر قانون رعایت شود را مد نظر قرار می دهد و اگر کسی مشمول ماده 26 و یا 29 شوند، جزو ردی ها خواهند بود و کاری برای این افراد نمی توان انجام داد.

وی گفت: مرجع استعلامات هیأت های اجرایی مراجع چهارگانه خواهد بود. هم اکنون در شوراها بحث های اصلاح طلبی و اصولگرایی مطرح نیست و شوراها رویکرد سیاسی ندارند، همچنین با توجه به اصل 100 قانون اساسی همه موارد از اقتصادی گرفته تا اجتماعی، اجازه ورود همه را می دهد و کلمه ای با عنوان سیاسی در این اصل مطرح نشده و بنابراین شوراها مبرا از بحث های سیاسی هستند.

وی با بیان اینکه شوراها یک پایگاه خدماتی هستند و سیاسی ها بیشتر در مباحثی مانند مجلس و ریاست جمهوری مطرح هستند، گفت: رد صلاحیت های شورای شهر تفاوت بسیاری با مجلس دارد، زیرا شورای نگهبان یک نظارت استصوابی دارد که این در مجلس وجود ندارد، در واقع برای هیأت نظارت برعکس شورای نگهبان باید احراز شود که فردی منعی برای حضور ندارد؛ یعنی مشمول ماده 26 و 29 نباشد و هرکس بالقوه می تواند در شوراها ورود کند، مگر آنکه منعی برای ورود در ماده 26 و 29 داشته باشند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان