بازدید 4513

سایه شوم مرگ بر سر جاده های کشور

کد خبر: ۶۸۳۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴ 11 April 2017
آمار فوتی ها و مصدومان ناشی از سوانح رانندگی در کشور بسیار نگران کننده است به گونه ای که سالانه نزدیک به 17 هزار نفر به علت تصادفات جان خود را از دست داده و طبق اظهارات کارشناسان حوادث رانندگی پس از مشکلات قلبی و سرطان، سومین عامل مرگ و میر در ایران به شمار می رود.

طی ۱۰ سال گذشته (۱۳۸۵ تا ۱۳۹۴) ٢٢‌هزار و ۹۸۴ تن در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم ۸/۱۰‌درصد از کل تلفات این مدت را در برمی‌گیرد.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ایران دارای ۰۵ /۱ درصد جمعیت جهان است و ۱. ۴ درصد از کل خودروهای جهان را دارد؛ در حالیکه ۵ .۱ میلیارد خودرو در جهان وجود دارد، ۱۷ میلیون از این خودرو‌ها متعلق به ایران است و در مقابل تلفات جاده‌ای کشور ما ۴. ۱تا ۵. ۱ درصد از سهم جهانی را دارا است.

در این رابطه سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در اسفند ماه سال گذشته تصادفات رانندگی را علت 20 درصد بی سرپرستی ها اعلام کرد و گفت: تقریبا هر ساعت بیش از 2 نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند در حقیقت امروزه تصادفات رانندگی یکی از سه عامل اصلی مرگ و میر در ایران و نهمین عامل مرگ و میر در جهان محسوب می شود به همین دلیل در برنامه ریزی‌ها آمار و اطلاعات حرف اول را می‌زنند.

چلک با بیان اینکه میانگین سنی قربانیان سوانح جاده ای ۳۷ سال است و ۸۰ درصد آنان را مردان تشکیل می دهند که عموما در این سن سرپرست خانوار هستند، افزود: با تحلیلی بر این آمار، به راحتی می‌توان دریافت که تصادفات تا حدود زیادی در ایجاد زنان سرپرست خانوار، فرزندان یتیم و متلاشی شدن خانواده‌ها در کشور نقش دارند.

بر اساس آماری که تاکنون از سوی مسئولان ارائه شده است تلفات و خسارت های جاده ای نوروز 96 مانند چند سال اخیر رو به کاهش بوده است البته در این رابطه شاهد ارائه آمارهای ضدونقیض و مختلفی از سوی پلیس هستیم به گونه ای که در یک گزارش کاهش تلفات سوانح رانندگی 8 و در گزارش دیگر 12 درصد اعلام شده است این در حالی است که طی روزهای اخیر سردار اشتری، فرمانده ناجا در دیدار با دکتر لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از کاهش 12 درصدی تلفات ناشی از سوانح خبر داده است؛ البته باید منتظر بود و دید که آیا پلیس با حضور در کمیسیون اجتماعی مجلس در گزارش نهایی خود همین آمارها را اعلام می کند یا باز هم با کاهش یا افزایش آمارها روبرو خواهیم شد.

نمایندگان مجلس با انتقاد از اعلام آمار متناقض از سوی پلیس در رابطه با تلفات ناشی از سوانح رانندگی بر این باورند متاسفانه نه تنها در این حوزه بلکه در حوزه های مختلف با اعلام آمار متناقض روبرو هستیم ؛ اگر به اعلام آمار تصادفات رانندگی در طی 10 سال گذشته نگاهی داشته باشیم در تمامی این سال ها پلیس از کاهش آمار سوانح رانندگی سخن می‌گوید این در حالی است که چنین آماری درست نبوده و خلاف واقعیت است.

طبق اظهارات نمایندگان مجلس اگر آمار ارائه شده در رابطه با کاهش فوتی‌های ناشی از سوانح رانندگی درست باشد باید در حال حاضر این آمار به صفر می رسید از این رو آمارهای اعلام شده نادرست بوده و به هیچ وجه واقعیت ندارد در این رابطه بهتر است نیروی انتظامی در ارائه آمار درست دقت نظر کافی داشته و علت اعلام این آمارهای مختلف و متناقض روشن و مشخص و آمارهای واقعی به مردم ارائه شود.

برخی نمایندگان مجلس با انتقاد از اینکه حجم راه های کشور متناسب با تعداد خودروها نیست معتقدند متاسفانه جاده های کشور استاندارد نبوده و از کیفیت لازم برخوردار نیستند در این رابطه نیاز است حجم و ظرفیت راه های کشور با افزایش تعداد خودروها گسترش و افزایش یابد.

نمایندگان مجلس با بیان اینکه تحقق 31 درصدی حوادث رانندگی به نسبت تعداد 10 هزار خودرو تا پایان برنامه ششم مشکل است تاکید دارند تا مادامی که به ایمن سازی و استانداردسازی جاده ها، اتوبان ها و همچنین خودروها توجه نشود به هیچ وجه با تحقق این امر روبرو نخواهیم شد و از سویی اعتبارات کل کشور در حوزه توسعه 10 درصد است؛ چطور با این 10 درصد می توان با کاهش 31 درصدی سوانح رانندگی تا پایان برنامه ششم روبرو شویم.

طبق نظر نمایندگان خطاهای انسانی در سوانح جاده ای نقش حائز اهمیتی ایفا می کنند و تا زمانی که رانندگان خود را ملزم به رعایت قوانین ندانند و در حقیقت رعایت قوانین برای آنها به فرهنگ تبدیل نشود همچنان باید شاهد افزایش فوتی های ناشی از سوانح جاده ای در کشور باشیم.

 

خدادادی: عملکرد دستگاه های امداد رسان در نوروز ۹۶ رضایت بخش بود/ انتقاد از اعلام آمار نادرست کاهش سوانح رانندگی

 

سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره عملکرد دستگاه های خدمات رسان و امدادی در ایام نوروز، گفت: با در نظر گرفتن امکانات محدود کشور عملکرد نیروی انتظامی، هلال احمر، پلیس راهور و دیگر دستگاه های امدادی در این ایام رضایت بخش بوده و توانستند خدمات مناسبی را به مسافران ارائه کنند.
سلمان خدادادی

 

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی، در رابطه با اعلام کاهش هشت درصدی تصادفات فوتی در ایام نوروز از سوی دستگاه های ذی ربط، افزود: اگر به اعلام آمار تصادفات رانندگی در طی 10 سال گذشته نگاهی داشته باشیم در تمامی این سال ها پلیس از کاهش آمار سوانح رانندگی سخن می‌گوید این در حالی است که چنین آماری درست نبوده و خلاف واقعیت است.

وی ادامه داد: اگر آمار ارائه شده در رابطه با کاهش فوتی‌های ناشی از سوانح رانندگی درست باشد باید در حال حاضر این آمار به صفر می رسید از این رو آمارهای اعلام شده نادرست بوده و به هیج وجه واقعیت ندارد در این رابطه بهتر است نیروی انتظامی در ارائه آمار درست دقت نظر کافی داشته باشد.

خودروهای بی کیفیت عمده ترین علت تصادفات جاده ای

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه عوامل متعددی در سوانح رانندگی تاثیرگذار است عمده ترین علت را  خودروهای بی‌کیفیت دانست و یادآور شد: به دلیل انحصاری بودن تولیدات داخلی و عوارض بالای خودروهای وارداتی و خارجی مردم مجبور هستند از خودروهای بی کیفیتی مانند پراید استفاده کنند این در حالی است که جان تعداد زیادی از هموطنان در معرض تهدید قرار دارد.

حجم راه های کشور متناسب با تعداد خودروها نیست

خدادادی با انتقاد از اینکه حجم راه های کشور متناسب با تعداد خودروها نیست، تصریح کرد: متاسفانه جاده های کشور استاندارد نبوده و از کیفیت لازم برخوردار نیستند؛ نیاز است حجم و ظرفیت راه های کشور با افزایش تعداد خودروها گسترش و افزایش یابد.

 

پلیس به تنهایی از عهده کاهش سوانح رانندگی بر نمی آید

نماینده مردم ملکان در مجلس دهم، از فرهنگ حاکم بر رانندگی ابراز تاسف کرد و ادامه داد: بهتر است تمامی دستگاه ها همکاری مناسبی را در جهت کاهش سوانح رانندگی داشته باشند زیرا پلیس به تنهایی از تحقق این کار بر نمی آید.

رئیس کمیسیون اجتماعی در مجلس دهم، در مورد مصوبه مجلس مبنی بر کاهش 31 درصدی حوادث رانندگی به نسبت تعداد 10 هزار خودرو تا پایان برنامه ششم با بیان اینکه تحقق این مصوبه مشکل است،گفت: مادامی که به ایمن سازی و استانداردسازی جاده ها، اتوبان ها و همچنین خودروها توجه نشود به هیچ وجه با تحقق این امر روبرو نخواهیم شد.

منابع مالی دولت برای تحقق کاهش 31 درصدی حوادث رانندگی تا پایان برنامه ششم محدود است

وی با یادآوری اینکه منابع مالی دولت برای تحقق کاهش 31 درصدی حوادث رانندگی تا پایان برنامه ششم محدود است، تصریح کرد: اعتبارات کل کشور در حوزه توسعه 10 درصد است؛ چطور با این 10 درصد می توان با کاهش 31 درصدی سوانح رانندگی تا پایان برنامه ششم روبرو شویم.

صداوسیما باید برای کاهش سوانح رانندگی گام برداشته و نقش عمده ای ایفا کند

نماینده مردم ملکان در مجلس دهم، با بیان اینکه صدا وسیما باید برای کاهش سوانح رانندگی گام برداشته و نقش عمده‌ای ایفا کند، افزود: رسانه های جمعی به ویژه صداسیما باید تولید برنامه های مناسب را در دستور کار قرار داده و نسبت به ارتقای سطح فرهنگ رانندگی تلاش کند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه با وضعیت و روند فعلی بعید است با کاهش 31 درصدی سوانح رانندگی تا پایان برنامه ششم روبرو شویم، ادامه داد: انتظار می رود تمامی دستگاه ها اهتمام ویژه ای را در جهت کاهش سوانح داشته و همچنین رسانه ها نسبت به ارتقای سطح فرهنگ ترافیکی توجه کافی داشته باشند.

رستمیان: نقش پررنگ خطاهای انسانی در افزایش سوانح رانندگی/ تاکید بر لزوم تقویت اورژانس هوایی

علی رستمیان، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه عملکرد دستگاه‌های امدادی در ایام نوروز امیدوارکننده بود، گفت: حضور نیروی انتظامی، پلیس راهور، هلال احمر، اورژانس و ... در جاده‌های کشور در ایام نوروز بسیار پررنگ بوده و این حضور پررنگ و عملکرد رضایت بخش کاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی را به همراه داشته است.
علی رستمیان دلفان

 

اعتبار لازم به منظور فرهنگ سازی و ارتقای سطح فرهنگ رانندگان در اختیار نیروی انتظامی قرار داده شود

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه به صورت جدی نیاز است اعتبار لازم به منظور فرهنگ سازی برای ارتقای سطح فرهنگ رانندگان در اختیار نیروی انتظامی قرار گیرد، افزود: رعایت قوانین راهنمایی ورانندگی باید به فرهنگ تبدیل شود زیرا نقش خطاهای انسانی در سوانح رانندگی بسیار پررنگ بوده و در این صورت می توان به کاهش جرائم رانندگی امیدوار بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه اصحاب رسانه، مطبوعات و صداوسیما باید نهایت اهتمام خود را در جهت ارتقای سطح فرهنگ رانندگان داشته باشند، تصریح کرد: فرهنگ سازی مناسب از سوی رسانه های جمعی می تواند به کاهش فوتی ها و معلولیت های ناشی از سوانح رانندگی ختم شود.

رستمیان در مورد مصوبه مجلس در رابطه با کاهش 31 درصدی سوانح رانندگی تا پایان برنامه ششم توسعه، گفت: در این مصوبه به حذف نقاط حادثه خیز، تعریض جاده ها و چهاربانده کردن جاده ها نیز تاکید شده است که وزارت راه و شهرسازی باید جهت تحقق این موارد گام جدی بردارد؛ به صورت جدی نیاز است تمامی دستگاه های ذی ربط برای عملیاتی کردن این مصوبه همکاری لازم را با هم داشته باشند زیرا سالانه تعداد زیادی از هموطنان جان خود را در جاده های کشور به دلیل عوامل مختلف از دست می دهند.

تاکید بر تقویت اورژانس هوایی کشور

وی با تاکید بر تقویت اورژانس هوایی کشور، ادامه داد: اورژانس هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و برای نجات جان مصدومان جاده ای بهتر است تقویت شود؛ البته عوامل اورژانس نیز باید همیشه در حال آماده باش بوده تا در زمان طلایی بتوانند به آسیب دیدگان به نحو احسن خدمات رسانی کنند.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس دهم، با یادآوری اینکه رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی مهمترین عامل تاثیرگذار در کاهش سوانح رانندگی است، افزود: اگر قوانین راهنمایی ورانندگی رعایت شود به طور قطع تصادفات کاهش می یابد؛ البته تا زمانی که این موضوع به فرهنگ تبدیل نشود نمی توان توفیقی در رابطه با کاهش تصادفات رانندگی به دست آورد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم استانداردسازی جاده ها و خودروها، تصریح کرد: علاوه بر فرهنگ‌سازی ضروری است به ایمن سازی ومسائل فنی جاده ها و خودرو‌ها نیز توجه داشت؛ البته درحال حاضر شاهد اقدامات مناسبی از سوی نیروی انتظامی و خودروسازان درجهت استانداردسازی خودروها هستیم.

امینی: انتقاد از عدم اعلام آمار دقیق تلفات ناشی از سوانح رانندگی در ایام نوروز/ افزایش جرایم رانندگی تاثیری در کاهش تخلفات ندارد

 

سید حمزه امینی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد اعلام آمار متناقض از سوی پلیس در رابطه با تلفات ناشی از سوانح رانندگی در ایام نوروز، گفت: متاسفانه نه تنها در این حوزه بلکه در حوزه های مختلف با اعلام آمار متناقض روبرو هستیم این در حالی است که این موضوع بی اعتمادی مردم به دستگاه های مسئول را به همراه دارد.
حمزه امینی

 

نماینده مردم هشترود در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر لزوم اعلام آمار درست تلفات ناشی از سوانح رانندگی در ایام نوروز از سوی پلیس، گفت: علت اعلام آمارهای مختلف و متناقض باید روشن و مشخص و آمارهای واقعی به مردم ارائه شود.

وی در رابطه با عملکرد دستگاه های امدادی در ایام نوروز، گفت: هر چند دستگاه‌های امدادی در این ایام عملکرد مثبتی داشته و نهایت اهتمام خود را برای خدمات رسانی به مسافران نوروزی و رانندگان به کار بردند اما متاسفانه رانندگان  با بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی جان خود و دیگران را در معرض خطر قرار دادند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه توجه به رعایت قوانین راهنمایی ورانندگی راهکاری اصولی در جهت کاهش سوانح جاده‌ای است، تصریح کرد: لازم است در این رابطه فرهنگ سازی ها بیشتر شود، در واقع فرهنگ سازی و آموزش رانندگان از جمله راهکارهای موثری است که برای کاهش سوانح جاده ای باید به آن توجه اساسی کرد.

امینی با یادآوری اینکه افزایش جرایم رانندگی تاثیری در کاهش تخلفات رانندگی ندارد، ادامه داد: برخی رانندگان هیچ توجهی به رعایت قوانین نداشته و افزایش جرائم هم هیچ گونه تاثیری در کاهش تخلفات از سوی آنها ندارد؛ در این رابطه بهتر است فرهنگ سازی ها بیشتر شود.

نماینده مردم هشترود در مجلس دهم، تصریح کرد: خطاهای انسانی در سوانح جاده ای نقش حائز اهمیتی ایفا می کنند و تا زمانی که رانندگان خود را ملزم به رعایت قوانین ندانند و در حقیقت رعایت قوانین برای آنها به فرهنگ تبدیل نشود همچنان باید شاهد افزایش فوتی های ناشی از سوانح جاده ای در کشور باشیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه نقش خودروها و جاده های ناایمن در افزایش سوانح جاده ای انکارناپذیر است، گفت: دستگاه های ذی ربطه باید نسبت به استانداردسازی و ارتقای کیفیت جاده ها و خودروهای تولید داخل توجه کافی داشته باشند.

 

شیران خراسانی: لزوم استانداردسازی جاده ها و خودروها به منظور کاهش حوادث رانندگی/ قوانین راهنمایی و رانندگی اصلاح و بازنگری شود

 

رضا شیران خراسانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با عملکرد دستگاه های خدمات رسان و امدادی در ایام و تعطیلات نوروز، گفت: عملکرد این دستگاه ها در خدمات رسانی به مسافران نوروزی مناسب بوده و بی شک کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی در نوروز امسال مرهون تلاش های پلیس راهور، نیروی انتظامی، هلال احمر و دیگر دستگاه های امدادی است.
رضا شیران خراسانی

 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه مشهد هر ساله میزبان میلیون ها زائر حرم مطهر رضوی است از تلاش های دستگاه های امدادی در ایام نوروز قدردانی کرد و افزود: امیدوارم این تلاش ها در طول سال جدید همانند گذشته از سوی دستگاه ها با جدیت تداوم داشته و با همکاری مسئولانه و هماهنگ در جهت کاهش سوانح رانندگی گام بردارند.

 

خطاهای انسانی نقش عمده ای در سوانح جاده ای ایفا می کند/ لزوم فرهنگ سازی بیشتر و ارتقای سطح آگاهی رانندگان

وی با تاکید بر اینکه خطاهای انسانی نقش عمده ای در سوانح جاده‌ای ایفا می کند بر لزوم فرهنگ سازی بیشتر و همچنین ارتقای سطح آگاهی رانندگان تاکید کرد و ادامه داد: به طور قطع قوانین راهنمایی و رانندگی باید اصلاح و بازنگری شود و با رانندگان متخلف برخورد شود.

 

لزوم استانداردسازی خودروها و اصلاح نقاط حادثه خیز

نماینده مردم مشهد وکلات در مجلس دهم، با بیان اینکه ناایمن و بی‌کیفیت بودن خودروها و وسایل نقلیه افزایش سوانح جاده ای را به همراه داشته است، تصریح کرد: برای بهبود و ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل باید گام برداشت و همچنین اهتمام ویژه ای در جهت استانداردسازی جاده ها و همچنین اصلاح نقاط حادثه خیز داشته باشیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در مورد مصوبه مجلس مبنی بر کاهش 31 درصدی حوادث رانندگی به نسبت تعداد 10 هزار خودرو تا پایان برنامه ششم، گفت: با استانداردسازی جاده ها و خودروها، فرهنگ سازی مناسب و اصلاح قوانین راهنمایی و رانندگی می توان در جهت کاهش 31 درصدی حوادث رانندگی تا پایان برنامه ششم اقدام کرد و چنانچه نسبت به این موارد غفلت کنیم همچنان باید شاهد افزایش تلفات ناشی از سوانح رانندگی و معلولیت ها در کشور باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار