بازدید 12460
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «آرامش غیرمنتظره دلار در آغاز هفته» تا «زمان خداحافظی با خودروهای فاقد استاندارد»

این پیمانه موضوعاتی همچون سبزپوشی بورس با خودروهای بازار، عوامل اثرگذار بر بازار سهام در سال جاری، عقب نشیتی سکه تمام در آغاز هفته، ادامه روند صعودی بهای طلا، آیا ترمز افزایش قیمت نفت کشیده می‌شود؟، افزایش ۶ برابری واردات بنزین در سال‌های اخیر، کاهش قیمت جهانی مواد غذایی، چین هم به فکر مسکن مهر افتاد و افزایش یا کاهش قیمت گاز در سال جاری را در بر دارد.
کد خبر: ۶۸۳۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷ 09 April 2017
از «آرامش غیرمنتظره دلار در شروع هفته» تا «زمان خداحافظی با خودروهای فاقد استاندارد»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون سبزپوشی بورس با خودروهای بازار، عوامل اثرگذار بر بازار سهام در سال جاری، عقب نشیتی سکه تمام در آغاز هفته، ادامه روند صعودی بهای طلا، آیا ترمز افزایش قیمت نفت کشیده می‌شود؟، افزایش ۶ برابری واردات بنزین در سال‌های اخیر، کاهش قیمت جهانی مواد غذایی، چین هم به فکر مسکن مهر افتاد و افزایش یا کاهش قیمت گاز در سال جاری را در بر دارد.



سبزپوشی بورس تهران با خودروهای بازار سهام!

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز گذشته با افزایش 114 واحدی به رقم  77 هزار و 804 واحد دست یافت. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 170 واحدی عدد 16 هزار و 562 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش  262  واحدی به رقم  85 هزار و 750  واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 75 واحدی به رقم 54 هزار و 602  واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش  277  واحدی عدد  169 هزار و 68  واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 1.04  واحدی به عدد 890.05  واحد رسید.  به گزارش فارس، روز گذشته بازار سهام بازاری متعادل و به نسبت به پرحجم‌تر از روزهای قبل بود که با پیش‌رو شدن خودرویی‌ها در آستانه داغ شدن فضای انتخاباتی پیش‌رو شاهد تکاپوی معامله‌گران اغلب حقیقی بود. معامله‌گرانی که این روزها با وجود کمبود نقدینگی کم گردش و فضای پرتلاطم سیاسی ترجیح می‌دهند تا دست به عصا‌تر در تالار شیشه‌ای قدم بردارند.


عوامل اثرگذار بر بازار سهام در سال جاری

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با تسنیم، مهمترین مشکل بازار سهام در سال 95 را رکود اقتصاد عنوان کرد و افزود: تداوم رکود اقتصاد و اثرگذاری آن بر بازار را می‌توان در گزارشات منتشر شده توسط شرکتها دید. موضوع مهم دیگر برای سهامداران در خصوص انتخابات قابل اهمیت می باشد، موضع گیری رئیس جمهور آینده در برابر برجام و سیاست خارجی است که می تواند جهت ورود سرمایه به بورس و حرکت شاخص را تعیین کند. وی اضافه کرد: جدای از موضوع انتخابات و تاثیر آن بر بورس، مواردی همچون تک نخی شدن ارز، کاهش نرخ سود بانکی، تداوم رکود یا خروج اقتصاد از رکود و وضعیت جهانی نفت نیز از جمله عوامل اثرگذار بر بازار سهام در سال جاری هستند.

آرامش غیرمنتظره دلار در آغاز هفته

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز گذشته، هر دلار آمریکا با کاهش اندک یک ریال نسبت به پایان هفته گذشته، به رقم میانگین فروش 37 هزار و 512 ریال رسید. همچنین هر یورو در پایان اولین روز هفته جاری، 109 ریال عقب نشینی کرد و به قیمت 40 هزار و 236 ریال فروخته شد. هر درهم امارات نیز 10 هزار و 299 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز پنج شنبه هفته قبل، 2 ریال ارزان تر بود. به گزارش دنیای اقتصاد، عده‌ای از بازیگران ارزی بازار اعتقاد داشتند بهای درهم تحت‌تاثیر فضای ناامن ایجاد شده به‌دلیل حمله آمریکا به سوریه در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت. از آنجا که نرخ حواله درهم و دلار در بازار داخلی با هم رابطه مستقیم دارند، انتظار می‌رفت شاخص ارزی تحت‌تاثیر رشد احتمالی درهم افزایش قیمت را تجربه کند. با این حال در اولین روز هفته، چنین اتفاقی رخ نداد. در واقع روز شنبه درهم برخلاف انتظارات در مسیر کاهشی قرار گرفت. همزمان با افت درهم، بهای دلار در بازار داخلی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت. این در حالی بود که عده‌ای اعتقاد داشتند در صورتی که قیمت حواله درهم رشد نکند، بازار تحت‌تاثیر جوسازی معامله‌گران آتی پیرامون حمله آمریکا به سوریه نوسانی خواهد شد. اما برخلاف انتظارات، بازار به این موضوع نیز واکنش نشان نداد.

عقب نشیتی سکه تمام در شروع هفته

در جریان معاملات روز گذشته بازار آزاد سکه تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش 17 هزار تومان، یک میلیون و 202 هزار تومان، طرح قدیم با یک هزار تومان کاهش، یک میلیون و 181 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی با رشد 2 هزار و 500 تومانی، 683 هزار و 500 تومان و هر ربع سکه بهار آزادی در بازار روز گذشته با افزایش 3 هزار و 500 تومان به قیمت 378 هزار و 500 تومان فروخته شدند.

نگرانی های سیاسی موجب ادامه روند صعودی قیمت طلا خواهد شد

پس از اقدام نظامی آمریکا در سوریه و انتشار آمارهای ناامید کننده اشتغال در آمریکا طی ماه مارس، گمانه زنی ها حاکی است که روند صعودی قیمت طلا طی روزهای آینده ادامه خواهد یافت. به نقل از سایت طلا، در تازه ترین نظرسنجی کیتکو این هفته 17 کارشناس اقتصادی شرکت کرده اند که 13 نفر معادل 76 درصد به افزایش قیمت طلا در روزهای آینده رای داده اند، 4 نفر معادل 24 درصد نیز پیش بینی کردند که قیمت طلا با کاهش روبرو خواهد شد. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز هم 760 نفر شرکت کردند که از این تعداد 523 نفر معادل 69 درصد پیش بینی کردند قیمت طلا با افزایش روبرو خواهد شد، 146 نفر دیگر معادل 19 درصد اعلام کردند قیمت طلا کاهش خواهد یافت و 91 نفر معادل 12 درصد نیز تاکید کردند قیمت طلا تغییری نخواهد داشت. هفته گذشته نیز 50 درصد کارشناسان اقتصادی و 60 درصد سرمایه گذاران بین المللی پیش بینی کردند که قیمت طلا با افزایش روبرو خواهد شد.

دلیل جذابیت سکه تمام برای فعالان بازار چیست؟

بازار نقدی تمام سکه امامی بیشترین حجم معاملات را در بین انواع سکه از قبیل نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی داراست. همچنین نوسان قیمت سکه امامی (تمام سکه) بیشتر از سایر انواع سکه است. همین موضوع باعث می شود حباب قیمتی سکه تمام امامی نسبت به نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی به مراتب کمتر باشد. بنابراین سکه تمام جذابیت بیشتری برای فعالان بازار دارد.

نگرانی در مورد پیمان شکنی عضو اوپک

عراق قصد دارد تولید نفت خام خود را تا 600 هزار بشکه در روز افزایش داده و به 5 میلیون بشکه در سال برساند و این در حالی است که با این کار، قرارداد اوپک مبنی بر کاهش تولید را زیر پا خواهد گذاشت. عراق دومین صادرکننده بزرگ نفت خام اوپک است و از زمان آغاز طرح کاهش تولید، بیشتر از همه احزاب به توافق تمایل نشان داده است. بسیاری از ناظران پیش بینی کرده بودند که عراق اولین کشوری خواهد بود که توافق را زیر پا گذاشته و از آن سرکشی می کند. اولین مشکل عراق این است که، 95 درصد درآمد بودجه کشورش را، مبالغ دریافتی حاصل از فروش نفت تامین می کند و هیچ منبع درآمد جایگزینی در حال حاضر ندارد. دومین مشکل این کشور، جنگ داخلی می باشد که باعث می شود، این درآمد بیش از پیش با اهمیت باشد.

آیا ترمز افزایش قیمت نفت کشیده می‌شود؟

طی ماه‌های گذشته به رغم توافق کاهش تولید نفت اوپک،‌ افزایش نفت شیل آمریکا مانع بزرگی برای افزایش قیمت بود. طی هفته جاری میلادی، تعداد دکل های نفتی و گازی فعال در آمریکا با 15 واحد افزایش به 839 دکل رسید. سال گذشته در همین زمان 443 دکل در آمریکا فعال بودند. بر اساس آمار شرکت خدمات میادین نفتی بیکر هاگز، در روز جمعه تعداد 672 دکل نفتی و 165 دکل گازی در آمریکا فعال بوده اند.

بی‌پی برای همکاری با ایران از آمریکا مجوز گرفت

رویترز نوشت: شرکت بی پی اعلام کرد، به همراه شرکت ملی نفت ایران، سال گذشته میلادی از خزانه داری آمریکا برای بهره برداری از یک میدان گازی متعلق به این دو شرکت در دریای شمال، مجوزی دریافت کرده است. تولید میدان گازی روم در سال ٢٠١٠ میلادی به دلیل تحریم متوقف شده بود و دولت انگلستان سازوکاری ایجاد کرد که بر اساس آن، همه درآمدهای متعلق به ایران تا زمان برداشته شدن تحریم ها، در حسابی نگهداری می شد. با پایان تحریم ها در ماه ژانویه سال ٢٠١٦ میلادی، سازوکار یاد شده متوقف شد. شرکت بی پی در گزارش سالانه ٢٠١٦ خود اعلام کرد که ایران اکنون مدیریت سهم خود در میدان روم را باز پس گرفته و از ٢٩ سپتامبر سال ٢٠١٦ میلادی، شرکت بی پی از دفتر کنترل دارایی های خارجی وابسته به وزارت خزانه داری آمریکا، برای ادامه عملیات در میدان یاد شده، مجوزی دریافت کرده است.

افزایش شش برابری واردات بنزین در سال‌های اخیر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه در 8 سال سهمیه بندی و استفاده از کارت سوخت، مصرف بنزین ثابت ماند و سی‌ان‌جی وارد سبد مصرف شد، تاکید کرد: با حفط کارت سوخت می‌توانیم وابستگی کشور به خارج از مرزها را کاهش دهیم. براساس آمارهای رسمی واردات بنزین از سال 91 تا 95، 6 برابر شده و از روزانه 2 میلیون لیتر در روز به 12 میلیون لیتر افزایش پیدا کرده است. این نماینده مجلس در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه نتایج بررسی‌های نشان می‌دهد مخالفان حفظ کارت سوخت عمدتا به طرق مختلف در جایگاه‌های سوخت ذینفع هستند، خاطر نشان کرد: هدف موافقان طرح حفظ کارت سوخت جلوگیری از تهدید و توطئه احتمالی بدخواهان ایران است که اگر دوباره به فکر تحریم بنزین افتادند با حفظ این شبکه یکپارچه مصرف پاسخی مناسب به آنان داده شود. حاجی دلیگانی در پایان گفت: با توجه به تصویب این طرح در کمیسیون‌های اصلی و فرعی خود به احتمال زیاد این طرح در صحن علنی رأی می‌آورد.

قیمت جهانی مواد غذایی کاهش یافت

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: قیمت جهانی مواد غذایی در ماه گذشته میلادی یعنی مارس، با کاهش روبرو شد؛ این در حالی است که قیمت مواد غذایی در ماه فوریه سال جاری میلادی هم، به بیشترین رقم در دو سال اخیر رسیده بود. همچنین علت اصلی کاهش بهای جهانی موادغذایی، به فراونی عرضه و انتظار بالای برداشت محصولات کشاورزی در تابستان برمی‌گردد. فائو در گزارش خود آورده که شاخص قیمت جهانی مواد غذایی در ماه مارس، ۲.۸ درصد به نسبت ماه قبل از آن کاهش یافت؛ این در حالی است که همچنان شاخص قیمت موادغذایی در ماه مارس به نسبت مشابه سال قبل، ۱۳ درصد بیشتر است.  

چین هم به فکر مسکن مهر افتاد!

پکن در نظر دارد برای مقابله با بهای رو به افزایش مسکن و صاحب‌خانه کردن اقشار کم‌درآمد تا سال 2021 با استفاده از 6 هزار هکتار زمین، 1.5 میلیون واحد مسکونی جدید بنا کند. به گفته مسئولان چینی، 1200 هکتار از زمین‌ها امسال تامین خواهد شد که می تواند فضای لازم برای ساخت 300 هزار واحد مسکونی را فراهم کند. در میان خانه هایی که در 5 سال آینده ساخته خواهند شد، 70 درصد از آنها حق فروش خواهند داشت و مابقی به صورت اجاره ای خواهند بود. مسئولان همچنین اعلام کرده اند زمین های مورد استفاده در ساخت و ساز نیز به صورت شخصی و عمومی خواهند بود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نخست وزیر چین شهرهای تحت فشار از بهای رو به افزایش خانه را به توسعه بخش مسکن تشویق کرده است. 

افزایش یا کاهش قیمت گاز در سال جاری؟!

زنگنه وزیر نفت در پاسخ به اینکه آیا قیمت گاز در سال جاری افزایش می‌یابد یا خیر و شنیده شده در برخی مناطقه تعرفه های گاز افزایش یافته آیا این مطلب صحت دارد یا خیر تأکید کرد: ما به هیچ‌عنوان تعرفه گاز را به دلیل تغییر شرایط اقلیمی و آب و هوایی تغییر و افزایش نداده‌ایم، لذا به طور کلی تغییر یا افزایش قیمت گاز را دولت باید تصویب کند که ظاهراً در بودجه96 پیش‌بینی شده که در سال جاری تغییری در این زمینه نداشته باشیم در نتیجه ما باید رعایت قانون را کنیم.

تولید خودروهای فاقد استاندارد از چه سالی متوقف می شود؟

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران روز شنبه در حاشیه شورای اداری استان همدان در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: سازمان استاندارد برای استفاده کردن از استانداردهای جدید در تولید خودرو برنامه ارائه کرده است. وی تصریح کرد: چنانچه خودروسازان به 83 مولفه پیش بینی شده توسط استاندارد توجه نکرده و این مولفه ها را پاس نکنند، از تولید خودرو آنان جلوگیری می شود. نیره پیروزبخت گفت: این سازمان از تولید خودروهای فاقد استانداردهای پیش بینی شده از سال 97 جلوگیری می کند. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
هیچگاه
پیروزبخت گفت: این سازمان از تولید خودروهای فاقد استانداردهای پیش بینی شده از سال 97 جلوگیری می کند. ( از این حرفا گوش ملت پرشده عزیز دل برادر وعده بیخودی ندهید لطفا)
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل