بازدید 35639
در نشست خبری هیأت ویژه بررسی حادثه پلاسکو بیان شد؛

روایت جدیدی از حادثه پلاسکو که می‌تواند معادلات را تغییر دهد!

امروز در حالی که بسیاری انتظار داشتند با ارائه گزارش ملی حادثه پلاسکو در نشست خبری هیأت تهیه این گزارش، به پرسش ها و ابهامات فراوانشان پیرامون این حادثه پاسخ داده شده و در نهایت، پس از مشخص شدن مقصران این حادثه و میزان قصورشان، برنامه ای برای پیشگیری از تکرار حوادثی مانند پلاسکو در اختیارشان قرار گیرد، روایتی جدید از این حادثه بیان شد که می‌تواند همه چیز را زیر و رو کند.
کد خبر: ۶۸۳۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵ 08 April 2017
به فاصله هشت روز از وقوع حادثه دردناک پلاسکو، اکنون روایتی جدید از این حادثه گفته می‌شود که می‌تواند همه معادلات پیرامون این رویداد را تغییر داده و فصل جدیدی از پیگیری ها در این باره بگشاید!
 
به گزارش «تابناک»، امروز در حالی که بسیاری انتظار داشتند با ارائه گزارش ملی حادثه پلاسکو در نشست خبری هیأت تهیه این گزارش، به پرسش ها و ابهامات فراوانشان پیرامون این حادثه پاسخ داده شده و در پایان، پس از مشخص شدن مقصران این حادثه و میزان قصورشان، برنامه ای برای پیشگیری از تکرار حوادثی مانند پلاسکو در اختیارشان قرار گیرد، روایتی جدید از این حادثه بیان شد که می‌تواند همه چیز را زیر و رو کند.

این روایت زمانی مطرح شد که تهیه کنندگان گزارش ملی پلاسکو، پس از طرح مواردی در خصوص چگونگی شروع حریق در قدیمی ترین برج تهران و انتقاد بحق از جدی نگرفتن موارد ایمنی در کشورمان ـ که حادثه پلاسکو نمونه‌ای از نتایج شوم آن است ـ  در فصل «بررسی حادثه از دیدگاه مهندسی سازه»، تخریب این سازه را در سه مرحله و با فاصله زمانی خواندند.

این بخش از گزارش که در مقدمه آن، پلاسکو از منظر سیستم سازه‌ای، «سازه‌ای لوله‌ای که عمده ستون‌هایش در پوسته ساختمان قرار داشته و تنها چهار ستون مرکزی وظیفه تحمل بخش قابل توجهی از بارهای ثقلی آن را بر عهده داشتند» توصیف شده، در این سه مرحله فروپاشیده است؛

1- پس از گذشت حدود سه ساعت از شروع آتش‌سوزی در ساختمان، در مرحله اول، بخشی از کف طبقه یازدهم در قسمت شمال غربی به علت تغییر شکل‌های بزرگ تیرچه‌های ناشی از افزایش دما و چرخش بیش از حد اتصال‌های دو انتها و در نهایت شکست اتصالات فرو می‌ریزد.

2- در مرحله دوم با فاصله ده دقیقه بخشی از کف دوازدهم و سیزدهم روی کف دهم ریخته و به علت افزایش بار و اثرات ضربه آن، این تخریب کف‌ها تا پایان ساختمان ادامه می‌یابد. بدین ترتیب، چشمه‌های ناحیه شمالغرب ساختمان از کف سیزدهم تا پایین ساختمان کامل از بین رفته و دالانی خالی از کف در آن ناحیه به وجود می‌آید.

3- پس از خرابی مرحله دوم، ساختمان سی دقیقه پایداری خود را حفظ کرده و مرحله سوم خرابی از ضلع شرقی و جنوبی ساختمان آغاز می‌شود.


این در حالی است که گزارش های منتشره از حادثه تا به امروز، ریزش ساختمان را در دو مرحله ذکر کرده‌اند؛ ابتدا فرو ریختن بخش هایی از پلکان سازه و ریزش سقف دو طبقه از طبقات فوقانی سازه و سپس فروپاشی کامل سازه و شکل گیری فاجعه ای که همگان درباره‌اش اطلاعات فراوانی داریم؛ گزارشی که بنا بر گزارش ملی حادثه پلاسکو، متفاوت است.

این تفاوت زمانی معنادار می‌شود که بدانیم در ریزش این سازه غول پیکر، شماری از آتش نشانان قهرمان جان به جان آفرین تسلیم کردند و کار آواربرداری به دلیل احتمال نجات ایشان در روزهای ابتدایی و سپس، کشف پیکرهای ایشان در روزهای بعد، با کندی حساب شده ای پیش رفت؛ موضوعی که به همراه آن پرسش ها و ابهامات زیادی در افکار عمومی به وجود آمد؛ از جمله اینکه اگر احتمال فرو ریختن پلاسکو می‌رفت، چرا زودتر آتش نشانان از سازه تخلیه نشدند؟!

پرسش هایی که اگر بدانیم خیلی پیشتر از آنکه خبر ریختن پلاسکو منتشر شود، این سازه ار درون فروریخته بود (بر اساس گزارشی که امروز هیأت گزارش ملی پلاسکو منتشر کردند)، ممکن است اصلا مطرح نشده و به جایشان این پرسش مطرح شود که چه کسی و به چه دلیل تا به امروز مانع از بیان این حقیقت مهم درباره این حادثه هولناک شده است و چرا؟ آیا کسی از فرو ریختن سازه از درون پیش از متلاشی شدن پوسته آن با خبر نبوده یا بیان نشدن این موضوع دلیل دیگری داشته است؟!


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۲
با سلام و ضمن احترام به شهدا
علت واضح هست : بی تجربگی ! و اهمیت ندادن به مباحث آکادمیک ! تصور این هست که بیا شیلنگ بکش و آب بپاش... احتمالا از اکنون در سراسر کشور فیلم و جزوات آموزشی در واحد های آتشنشانی پخش میشود. در نهایت تجربه تلخ دیروز ، چراغ آینده میشود...البته این تجربه صد ها سال در کشور های مختلف تجربه و ثبت گشته .. اما خب اینجا جهان سوم هست و هربار باید چرخ را دوباره اختراع کرد
حقیقت تلخ هست
باز هم با احترام به شهدا
اون انفجار ها و مواد مذاب که تا یکهفته بیرون میزد از چی بود ؟ سوختن پارچه و نخ ؟!!!
یاد ۱۱ سپتامبر افتادم !!!
بیخیال بابا... دیگه یه ساختمون پوسیده با اون همه گازوییل و نفت و پارچه و لباس که نمیتونست دوام بیاره .. از طرف دیگه اون همه آب که روی این لباس و پارچه ها ریخته شد، خودش باعث سنگین شدن این پارچه ها و لباس ها و افزایش بار روی سازه شده بود...
آتشنشانان هم واقعا فداکاری کردن وگرنه هر کجای دنیا بود این ساختمان رو با این همه بار ول میکردن تا بسوزه تموم بشه
واقعا خودت هم فهمیدی چی نوشتی .
اصلا شما فرق بین ساز و سازه رو میدونی
فرمانده های عملیاتی و میدانی اشتباه بسیار هولناکی مرتکب شدن در مصاحبه پدر یکی ار آتش نشانهای شهید هم آمده بود که آتش نشانها قصد خروج از ساختمان رو داشتن ولی فرمانده شان اجازه نداده
خودت فهمیدی چی میگی ؟ و منظورت چی بود؟
من همون موقع هم متلاشی شدن از درون سازه رو توی کامنتها گفتم ولی کسی تحویلی نگرفت...
یعنی چی؟ شفاف تر بگید لطفا
اعضای هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو تشکیل نشدن تیم ایمنی در ساختار فرماندهی حادثه را نکته ضعف اساسی در فرماندهی حادثه در مقطع قبل از ریزش دانستند و اعلام کردند شهرداری تهران در اجرای کامل و به موقع بند 14 ماده 55 قانون شهرداری و تبصره آن کوتاهی داشته است.
تمام بدبختی ما عدم مسئولیت پذیری ما هست قطعا فرمانده آتش نشانی مسئول جان باختن این عزیزان هست . در جنگ یک فرمانده مقتدر یک لشکر را فاتح و فرمانده بی تجربه یک لشکر را نابود میکند .. کسی که فرمان در دست اوست یا لیاقت و توان دارد یا نه اگر ندارد چرا چنین مسئولیتی را قبول کرده؟
چرا فیلم انفجار چاشنیهای انفجاری که در طبقات منفجر شدن رو برای مردم پخش نمیکنید...همجای اینترنت پر شده از این کلیپهای انفجار...!!! فقط شماید که پخش نکردید.!!!
در رابطه با سوال قسمت آخر متن، قطعا ميدانستند والا تهيه كنندگان گزارش كه علم غيب ندارند عزيز
در آستانه انتخابات دنبال چی هستن که چنین دروغی رو منتشر کردن نمیدونم؟!!! من خودم از فاصله و ارتفاع مناسبی شاهد کل ماجرا بودم. فیلم هم دارم. فیلمهای زیادی هم منتشر شده. در همه شون مشخصه که بعد از فروریختن کف طبقات بالایی به پایین بلافاصله ساختمون متلاشی شد.
اصلا مگه میشه با اون فشار و حرارت و ضربه ساختمون نیم ساعت دوام بیاره؟!
شک ندارم که حرف مفته. بی هیچ استدلالی در همه فیلمها میشه نادرستی این حرف رو فهمید.
این پرسش مطرح شود که چه کسی و به چه دلیل تا به امروز مانع از بیان این حقیقت مهم درباره این حادثه هولناک شده است؟
اول بیسیم نداشتن به هم اطلاع بدن . دوم مدیریت واحدی نبوده مثل بقیه موارد . سوم نردبان و امکانات مجهزی نداشتن
اصلا معلوم بود که ساختمان از درون فرو ریخت... در تمام فیلم ها مشخصه که ساختمان از اسکلت داخلی توان خودشو از دست داد و آوار شد. و به همین دلیل بود که بر روی خودش ریخت و آسیبی چندانی به اطراف وارد نکرد.
موردي كه بهش نپرداختيد اين است كه آيا امكان ورشكستگي گارگاهها درميان بوده يانه؟ويا چه كشورهايي به ايران البسه صادرميكنند وسوختن پلاسكو چنددرصدبه صادرات البسه اين كشورها به ايران افزوده است؟چرابايدپلاسكوميسوخت درصورتيكه درتهران ساختمانهاي فرسوده زياداست.وبعدازاين محتملاچه ساختمانهاي اقتصادي و توليدي موردتهديداست؟كه بايدازاينگونه اتفاقات پيشگيري شودوآيا ازسوي نيروي انتظامي اينگونه مراكز بادوربين رصدميشوديانه؟
چه بالال 25 هزار مورد بازدید فقط 17 تا نظر در انتظار 2 و غیر قابل انتشار 1؟؟؟؟!!!!
تابناک مفهوم این اعداد رو می دونی یا فقط برای خنده گذاشتیشون
دانستن اصل ماجرا برای اینکه چنین حوادثی دیگر پیش نیاید ، خوب است ؛ ولی یک لحظه خودمان را جای بازماندگان حادثه بگذاریم
و برای یکبار به اما و اگرهای این حادثه پایان دهیم
فکر نمی کنید با هرکدام از این گزارش ها، بازماندگان چه حالی پیدا می کنند؟؟؟
و اینکه شاید به فرض محالی عزیزانشان زنده می ماندند؟
نتیجه ی استخدام های سهمیه ای،مدرک های پولی،گزینش های ایدئولوژیک،پارتی بازی،استخدام های قراردادی،دست مزد زیر خط فقر،......همین میشه که دیدیم.هرچه زمان بگذرد،چنین حوادثی بیشتر و بیشتر رخ خواهند داد.
پاسخ ها
خودم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۲
و البته شورای شهر ورزشکار و تیم ملی شورا
متن بالا در مورد نحوه ریزش و از هم پاشیدن سازه ساختمان طوری است که انگار نویسنده گزارش اون لحظه اونجا بوده و همه چیز را لحظه به لحظه دیده و یادداشت کرده؟!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل