بازدید 45664
دختران فوتبالیستی که کاملاً دختر نیستند

بحران دو جنسه ها در فوتبال بانوان ایران

کد خبر: ۶۸۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۱ 13 October 2009
روزنامه خبر نوشت:

شکایت باشگاه شن سا از گلر تیم عقاب در لیگ فوتبال بانوان پرونده جنجالی حضور دوجنسه ها در لیگ و تیم ملی فوتبال بانوان ایران را رسانه ای کرد.

کاستر سمانیا 18 ساله دوست داشت دختر باشد. او نیمی از وجودش دختر بود و با همین جنسیت نیم بها بود که در مسابقات دوومیدانی بانوان جهان شرکت کرد و برای کشورش آفریقای جنوبی مدال طلا گرفت اما تنها دقایقی پس از این قهرمانی، رسوایی بزرگی به پا شد و همه چیز به هم ریخت. او از نظر کمیته پزشکی فدراسیون جهانی پسر محسوب می‌شد چون نیمی از وجودش هم پسرانه بود. کاستر دوجنسه همراه با مدالش اشک می‌ریخت. او تیتر اول همه رسانه‌های جهان شده بود و همه داشتند درباره شخصیتش سخن می‌گفتند؛‌ اینکه دختر است یا پسر.

این درست حکایتی است که صبح دیروز استارتش را خبرگزاری ایسنا برای ورزش ایران زد. گزارش سرویس ورزشی ایسنا از راز مگوی فوتبال بانوان ایران که تا به حال همه با هم درگوشی فقط درباره‌اش پچ‌پچ می‌کردند، رسانه‌ای شد تا شوکی به جامعه ورزش کشور وارد شود. این بار هم این مرتضوی‌نژاد مدیرعامل باشگاه شن‌سای ساوه بود که از رسوایی بزرگی پرده برمی‌داشت. او که پیش از این با فدراسیون بر سر تیم فوتسالش به بن‌بست رسید، این‌بار با رسانه‌ای کردن گزارش دوجنسه‌ها، خبرساز شد. ماجرای درگیری دو بازیکن تیم بانوان شن‌سا با گلر تیم عقاب آغازی بود برای انتشار حقیقتی که تا به حال واهمه از پرداختن به آن وجود داشت.

حدود پنج ماه پیش هم محمد مرتضوی‌نژاد، مدیرعامل باشگاه شن‌سای ساوه طی نامه‌ای خطاب به علی کفاشیان خواستار رسیدگی و محرومیت دوجنسه‌ها در فوتبال زنان شد که به دنبال این اتفاق رئیس فدراسیون فوتبال در جلسه‌ای با مرتضوی‌نژاد به بحث درخصوص این مسئله نشست، هرچند این نشست نتیجه‌ای نداشت اما کفاشیان به صدور دستور رسیدگی این موضوع در کمیته بانوان فدراسیون قناعت کرد.

کمیته بانوان فدراسیون فوتبال با قدرت چنین اتهامی را تکذیب کرد. این درحالی بود که بازیکنان و مربیان تیم شن‌سا شک نداشتند آنکه در دروازه عقاب قرار گرفته، دختر نیست. آنها این موضوع را به مدیر تیم شان گفتند؛ «می‌گفتند چهره و شرایط فیزیکی این دروازه‌بان و حتی تن صدایش کاملاً نشان می‌داده که او نمی‌تواند دختر باشد. تازه ما به او شک داریم و گفتیم از این بازیکن تست بگیرند.» مرتضوی‌نژاد این جمله را گفته است. مدیرعامل شن‌سا با شکایتش از این بازیکن کرمانشاهی به کمیته انضباطی استارت رسیدگی به پرونده‌ای جنجالی را در ورزش ایران رقم زده است. او در این باره می‌گوید: «این مسئله، موضوع ترسناکی نیست و ممکن است در هر زن و مردی هورمون‌های جنس مخالف وجود داشته باشد. فوتبال رشته‌ای خشن و درگیرانه است. بنابراین این احتمال می‌رود که بانوان به سمت این خصوصیات کشیده شوند که موضوع بحث من این افراد نیستند، برخی بازیکنان هم مشکلات ژنتیکی دارند.» او برای اینکه گفته هایش باور پذیر‌تر باشد ادامه می‌دهد: «حتی در تیم شن‌سا یک مورد وجود داشت که پیش از آغاز لیگ او را برای مراجعه به پزشک کنار گذاشتیم. چند ماه پیش در جلسه‌ای با رئیس کمیته فنی پزشکی بانوان فدراسیون فوتبال، او پذیرفت که دوجنسه‌ها در لیگ حضور دارند. متأسفانه آن زمان فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت که این موضوع باز نشده و به آن پرداخته نشود.»

حضور دوجنسه‌ها در فوتبال بانوان البته اتفاق جدیدی نیست و حتی بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران معتقدند در تیم 21 نفره آنها 5 بازیکن دوجنسه وجود دارد. بازیکنانی که از دروازه تا هافبک و خط حمله برای مربیان ملی بازی می‌کنند و چهره‌های شاخص ملی هم هستند. البته شهرزاد مظفر به شدت چنین اتهامی را تکذیب می‌کند. مربی تیم ملی فوتبال ایران که به زودی جای خود را به مربی اوکراینی می‌دهد، در این باره به خبر می‌گوید: «این حرف‌ها را بازیکنانی می‌زنند که در تیم فرصت بازی به‌دست نمی‌آورند. اصلاً مگر می‌شود به خاطر نوع صدای یک بازیکن به او تهمت زد. این‌ها فقط می‌خواهند دیگران را خراب کنند. همه بازیکنان تیم من دختر هستند و ما تیمی بی‌مشکل را از این بابت داریم.» این درست همان عقیده‌ای است که فریده شجاعی نایب رئیس بانوان فدراسیون دارد. او در این باره می‌گوید: «در همه تیم‌ها این حرف و حدیث‌ها وجود دارد. در مسابقات جهانی دوومیدانی نیجریه به قهرمان مسابقات اتهام دوجنسه بودن وارد شد که پس از انجام آزمایشات ثابت شد که چنین مشکلی وجود ندارد. برخی هورمون‌ها در بعضی بازیکنان وجود دارد؛ ولی دلیل نمی‌شود که آنها مرد باشند.»

البته او درحالی ماجرا را تکذیب می‌کند که همراه با مظفر متهمند که آگاهانه مانع از انجام تست پزشکی از بازیکنان مشکوک تیم شده‌اند. بازیکنانی که یکی از مربیان لیگی درباره شان به ایسنا گفته است: «مگر می‌شود بازیکنانی قوی‌هیکل، با سرعت بسیار بالا، با صدای بم و ظاهری شبیه به مردان را که فقط شبیه به دختران روسری سر می‌کنند دید و گفت که دوجنسه در فوتبال زنان وجود ندارد؟»

قبل در زمان فدراسیون دادکان، فوتبال ایران هنوز صاحب تیم چمنی نبود و بازیکنان بانو باید در سالن بازی می‌کردند. لیگ بانوان که سالی یک بار برگزار می‌شد، هیجان بالایی داشت. همان زمان هم البته این اتهام حضور دوجنسه‌ها در میان بازیکنان زن وجود داشت. آن زمان بازیکنی به اسم «م_ی» از ستاره‌های لیگ بود. او اما مدت زیادی نگذشت که با عمل جراحی جنسیتش را تغییر داد و پسر شد. این اتفاق برای یکی دیگر از بازیکنان تیم ملی هم افتاده است. بازیکنی به نام «ز» و البته غیر از او هنوز 5 یار مشکوک دیگر هم برای تیم ملی بازی می‌کنند اما شجاعی حاضر نیست از این بازیکنان تست گرفته شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۰
آیا می شود کسی را که چنین مشکلی دارد به کلی کنار گذاشت و محروم کرد؟
آخه بنده های خدا چه تقصیری دارن ، اونا دختر بودن انتخاب کردن . بهتر بیشتر از این با آبروشون بازی نکنید . . .
من نمیدونم تا کی میخوایم اینطور رفتار کنیم؟آخه این بیچاره ها چه گناهی دارن.خدا رحمت کنه امام خمیمنی رو که سال 64 اونها رو واسه تغییر جنسیت دادن مجاز اعلام کرد.البته نباید به اونها گفت دوجنسه بلکه باید بگیم ترنسکشوال .آقایان سایت تابناک اگه خبری هم از جایی کپی برداری میکنید سعی کنید اصلاح کنید.آخه دوجنسه یعنی چی؟ما باید پیشترفت کنیم.
تو کشورهای جهان سوم مثل ما ! که فردی سالهای سال در این حالت زندگی می کنه (خودشم نمی دونه مرده یا زن ) نمیشه با این جور مسائل با علوم پزشکی برخورد کرد . بهترین راه کار علوم اجتماعیه و نقش فرد در جامعه به عنوان زن بودن یا مرد بودن !
من از اون بنده خدا هم حمایت می کردم . اون تو اجتماعش زن بوده ، از حقوق زنانه بر خوردار بوده و زن زندگی کرده . حالا ژنتیک مردانگیش زیاد باشه . ! فراموش نکنیم تمام انسانها از هردو هورمون برخودارند و میزان هورمونه که نقش بازی می کنه .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر