۲۱۰۳بازدید
۱
کد خبر: ۶۸۲۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹ 08 April 2017
امتیاز خبر: 86 از 100 تعداد رای دهندگان 2103
۲۶ بهمن سال گذشته بود که هشدار آموزش و پرورش درباره وضعیت بحرانی نیروی انسانی از سوی مسئولان این وزارتخانه مطرح شد. طبق اعلام مسئولان طی سال گذشته و سال جاری ۷۰ هزار نیروی انسانی آموزش و پرورش بازنشسته می شوند که نزدیک به ۵۰ هزار نفر از آنان مرد هستند و این یک بحران جنسیتی در نیروی انسانی است. البته برای رفع بخشی از این مشکل راهکار در نظر گرفتن۲۰ تا ۳۰ هزار ردیف استخدام برای آموزش و پرورش در سال۹۶ ارائه شد اما این مهم کفایت نکرده است.

امروزه کمبود نیروی انسانی مهمترین مشکل آموزش و پرورش است و این مهم تهدیدی برای تعلیم و تربیت در سراسر کشور شده است. به عنوان مثال چندی پیش مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم در آینده روند کاهش نیروی انسانی و وابستگی به نیروهای حق‌التدریس وجود داشته باشد، گفت: در سال تحصیلی جاری تعداد بازنشستگان فرهنگی تهران حدود 4 هزار نفر است لذا نیاز به 90 هزار ساعت به حق‌التدریس است.

گویی بازنشسته‌شدن تعدادی از معلمان و به‌کارنگرفتن نیروی جدید، آموزش و پرورش استان‌ها را با کمبود شدید نیروی انسانی رو به رو کرده است.

این گزارش می‌افزاید، با توجه به شرایط کنونی یکی از راهکارهای رفع مشکلات موجود بهره گیری از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و توجه به این دانشگاه است. بر این اساس باید اذعان کرد که راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان از نکات مثبت طرح سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده است لذا در این راستا فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، وزیر آموزش وپرورش در ابتدای سال 96 گفت: برخی مناطق کشور با مازاد نیرو و بعضی با کمبود مواجه هستند؛ کمیته ای تشکیل شده است تا ضمن برنامه ریزی لازم، در استان های دارای مشکل، با استخدام نیروهای جدید کمبودها را برطرف کند.

وی با اشاره به طرح ساماندهی نیرو اظهار کرد: استخدام نیرو در آموزش وپرورش باید ازطریق دانشگاه فرهنگیان انجام شود تا افراد دوره های آموزشی و مهارت های حرفه ای را در این دانشگاه فراگرفته و بعد از آن وارد کلاس درس شوند.

در این راستا اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت نبود آمار دقیق و نداشتن برنامه‌ریزی در وزارت آموزش و پرورش را دلیل همخوان نبودن ورودی و خروجی فرهنگیان دانستند و ایجاد تعادل بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و نیاز آموزش و پرورش را  راهکاری برای رفع مشکل کمبود معلم برشمردند.

نبود آمار دقیق و نداشتن برنامه‌ریزی در وزارت آموزش و پرورش، دلیل همخوان نبودن ورودی و خروجی فرهنگیان

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعتقاد دارد نبود آمار صحیح و دقیق و نداشتن برنامه ریزی مناسب علت همخوانی نداشتن تعداد نیروهای ورودی‌ و خروجی‌ آموزش و پرورش کشور است.
سیدمحمدجواد ابطحی

محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به علت کمبود معلم در بدنه وزارت آموزش و پرورش، گفت: متاسفانه باید اذعان کرد که نبود آمار صحیح و دقیق و نداشتن برنامه‌ریزی مناسب علت همخوانی نداشتن تعداد نیروهای ورودی‌ و خروجی‌ عرصه آموزشی کشور است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر سابق آموزش و پرورش در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان می‌کند که اگر چندین هزار نفر نیروی انسانی را از بدنه آموزشی خارج کنیم می‌توانیم امور را به خوبی مدیریت کنیم، اظهار کرد: این سخنان در حالی مطرح می‌شود که این وزارتخانه اقدام به جذب نیروی حق التدریس می‌کند که نشان دهنده نداشتن آمار صحیح و وجود مشکل در ساماندهی نیروی انسانی است.

وی ضمن تاکید بر اینکه در گذشته پیشنهاد شد که افراد حق التدریس استخدام شوند که دیگر به نیروی حق التدریس نیازی نباشد ولی این مهم محقق نشد و مجددا این موضوع تکرار شد، افزود: به نظر می‌رسد نحوه مدیریت و دلسوز نبودن برخی افراد به این موضوع دامن زده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به راه‌های جذب نیرو در وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: طبق قانون این وزارتخانه باید در جذب نیرو اولویت را به دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان بدهد اما منعی برای جذب از دیگر دانشگاه‌ها نیز وجود ندارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه برای زمان بازنشستگی فرهنگیان برنامه‌ریزی دقیقی صورت نمی‌گیرد تا نیروی انسانی لازم در زمان نیاز جایگزین شود، خاطرنشان کرد: بر این اساس در به کارگیری نیروی‌های حق التدریس نیز به طور شایسته اقدامی انجام نمی‌شود و همین امر موجب شده امروزه شاهد وجود مشکلات متعدد برای این افراد باشیم.

ایجاد تعادل بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و نیاز آموزش و پرورش راهکاری برای رفع مشکل کمبود معلم

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعتقاد دارد راهکار رفع نگرانی کمبود معلم در مدارس، افزایش تعداد دانشجویان و ایجاد تعادل بین فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و نیازهای وزارت آموزش و پرورش است.
داود محمدی نماینده تهران

داوود محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه تغییرات دو سال گذشته وزارت آموزش و پرورش در حوزه بازنشستگی نیروهای انسانی و روند افزایش این مهم موجب نگرانی شده است، گفت: بر این اساس مسئولان باید در مقابل روند افزایش بازنشستگان، تعادلی بین نیروهای ورودی‌ و بازنشستگان بوجود بیاورند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش باید کمبود نیروی انسانی را در درجه اول از طریق دانشگاه فرهنگیان تامین کند، اظهار کرد: در صورت نیاز مجدد به نیرو می‌توان بر اساس قانون کمبودها را از طریق جذب نیروی حق التدریس رفع کرد.

وی ضمن اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش باید برنامه‌ریزی مناسبی برای تامین نیروی انسانی در دستورکار قرار دهد تا در آینده با مشکل مواجه نشود، ادامه داد: یکی از راهکارها برای رفع این مهم، افزایش تعداد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و ایجاد تعادل بین فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و نیاز آموزش و پرورش است تا بتوان از بروز مشکل در آینده جلوگیری کرد.

محمدی تصریح کرد: دستگاه عظیم آموزش و پرورش در حوزه ساماندهی نیروی انسانی قابل مقایسه با سایر وزاتخانه‌های دیگر نیست از این رو مسئولان این وزارتخانه برنامه مربوط به ساماندهی نیروهایشان را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه کنند تا پس از بررسی، بتوان تعادلی در این عرصه ایجاد شود.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حتما در سال جاری طی جلسه‌ای با وزیر و معاونان آموزش و پرورش این موضوع بررسی خواهد خواهد شد تابتوان این مهم را برطرف کنیم.

بازنشستگی زودتر از موعد یکی از دلیل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش تهران

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعتقاد دارد بازنشستگی زودتر از موعد و کمبود جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان از دلایل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش تهران محسوب می‌شود.

فریده اولاد قباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه بازنشستگی زودتر از موعد برخی فرهنگیان یکی از دلایل بروز مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش تهران و همخوان نبودن میزان ورودی و خروجی نیروی انسانی است، گفت: در سال‌های گذشته افراد با 25 سال سابقه اقدام به بازنشستگی می‌کردند از این رو باید با برنامه ریزی از بازنشستگی معلمان مقاطعی که بیشترین درخواست‌ها را دارند، جلوگیری کرد و فقط استثناهایی برای افرادی که مشکل بیماری و غیره دارند درنظر گرفت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش تهران با اجرای طرح 3-3-6 خصوصا در پایه ابتدایی بیشتر مشخص شد، اظهار کرد: در این راستا برای جبران این مهم از معلمانی استفاده شد که آموزش‌های مورد نیاز را به درستی و کامل ندیده بودند و باید اذعان کرد که این اتفاق به یک آسیب تبدیل شد.

وی افزود: کمبود جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان از دیگر دلایل کمبود نیروی انسانی محسوب می‌شود.

عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید تلاش کند از طریق افزایش جذب دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان مشکل کمبود نیروی انسانی طی سال‌های آینده را کاهش دهد و این نگرانی را از بین ببرد، تصریح کرد: در این بین در صورت کمبود نیروی انسانی نیز می‌توان از طریق قوانین موجود آزمون برگزار شود و بر اساس آن افراد مورد نیاز جذب شوند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش در جذب و ساماندهی نیروی انسانی بررسی شود تا بتوان دید که آیا کم‌کاری شده است یا خیر، خاطرنشان کرد: امروزه نیاز به بازنگری در حوزه سیاست‌های جذب نیروی انسانی وجود دارد از این رو وزارت آموزش و پرورش باید ساماندهی نیروی انسانی را در اولویت امورکاری در سال جدید قرار دهد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
کدوم تیغ ؟کدوم کمبود نیروی انسانی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تمام دستگاه های دولتی نیروهای مازاد دارن.از جمله آموزش و پرورش.
به جای تاسیس دانشگاه فرهنگیان و جذب نیرو و تحمیل هزینه های حقوق و بازنشستگی و ... نیروهای مازاد رو شناسایی کنین و در صورت نیاز به معلم، سامان دهی کنیدشون و آموزش بدید و به کار بگیرید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: