بازدید 17256
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «شوک موشکی به بازارهای بورس، نفت، طلا و ارز» تا «واکنش ایران به تصمیم هند برای کاهش خرید نفت»

این پیمانه موضوعاتی همچون تحولات شاخص‌های اقتصادی در پساانتخابات، ارزش برترین طراحی‌های خودرو، روند کاهشی شاخص ارزش دلار، جهش 2 درصدی قیمت نفت پس از حملات آمریکا به سوریه، بورس های آسیا، اروپا، مسکو و آمریکا در روز گذشته، شکست مقاومت طلا با ریسک سیاسی، دورقمی شدن نرخ بیکاری ۵ استان، رکودی که بازار مسکن را از پای درآورد، احتمال افزایش ۱۵ درصدی صادرات زعفران و دخل و خرج برق مصرفی مشترکان تهرانی را در بر دارد.
کد خبر: ۶۸۲۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲ 08 April 2017
از «شوک موشکی به بازارهای بورس، نفت، طلا و ارز» تا «واکنش ایران به تصمیم هند برای کاهش خرید نفت»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون تحولات شاخص‌های اقتصادی در پساانتخابات، ارزش برترین طراحی‌های خودرو، روند کاهشی شاخص ارزش دلار، جهش 2 درصدی قیمت نفت پس از حملات آمریکا به سوریه، بورس های آسیا، اروپا، مسکو و آمریکا در روز گذشته، شکست مقاومت طلا با ریسک سیاسی، دورقمی شدن نرخ بیکاری ۵ استان، رکودی که بازار مسکن را از پای درآورد، احتمال افزایش ۱۵ درصدی صادرات زعفران و دخل و خرج برق مصرفی مشترکان تهرانی را در بر دارد.


تحولات شاخص‌های اقتصادی در پساانتخابات؟

به هر حال پس از انتخاب رئیس‌جمهوری جدید کشور به نظر می‌رسد باید در انتظار تغییرات در وضعیت اقتصادی کشور بود. به نظر می‌رسد پیش از انتخابات با توجه به فضای سیاسی موجود، ارزش پول ملی کشور تا حدودی زیادی بالا نگه داشته شود و پس از پایان فشارهای سیاسی انتخابات بر نرخ دلار بار دیگر دلار تا پایان سال روند صعودی را در پیش بگیرد. کارشناسان به افزایش میانگین نرخ دلار تا 4 هزار تومان تا پایان سال اشاره می‌کنند. این موضوع می‌تواند عاملی برای حمایت از سودآوری شرکت‌های کالایی باشد. همان‌طور که اشاره شد احتمال رشد نرخ تورم نیز از سوی کارشناسان عنوان می‌شود. رشد نرخ تورم علاوه بر اثر خود در کاهش ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی می‌تواند سودآوری شرکت‌های بورسی را افزایش دهد. عدم کنترل تورم گرچه رشد قیمت سهام را به دنبال خواهد داشت اما در این میان بازدهی کسب‌شده، واقعی نخواهد بود. به گزارش دنیای اقتصاد، در این خصوص می‌توان به بازدهی‌ بورس در آغاز دهه 90 اشاره کرد که با جهش قابل توجه تورم همگام بود.

برترین طراحی‌های خودرو در سال 2017 چقدر می‌ارزند؟

در سال 2017 "Red Dot Awards" که یکی از معتبرترین عناوین در جهان شناخته می‌شود طراحی یک موتورسیکلت و چهار خودرو سواری را برگزیده است. که برای خرید موتورسیکلت یاماها XSR900 که در این لیست قرار دارد، باید مبلغی در حدود 9499 دلار پرداخت و از سوی دیگر نام محصولاتی از شرکت‌های کیا، فراری، مزدا و آئودی به چشم می‌خورد. 

از «شوک موشکی به بازارهای بورس، نفت، طلا و ارز» تا «واکنش ایران به تصمیم هند برای کاهش خرید نفت»



شوک موشکی به بازارهای بورس، نفت، طلا و ارز

  • روند کاهشی شاخص ارزش دلار به دنبال آتش افروزی آمریکا در سوریه
به دنبال حملات موشکی آمریکا به سوریه، شاخص ارزش دلار در برابر شش سبد اصلی ارز جهان با ۳ دهم درصد کاهش روبرو شد. همچنین ارزش دلار در برابر ین ژاپن هم روند نزولی هفتگی ۸ دهم درصد را تجربه کرد. البته انتشار اخبار حملات هوایی آمریکا به سوریه،  آمار کاهش بیکاری ایالات متحده را که کانون توجهات اقتصادی به دلیل قوت گرفتن افزایش نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو را در سال جاری میلادی در روز جمعه به همراه داشت، تحت الشعاع خود قرار داد. به گزارش مهر، همچنین یورو هم با روند نزولی هفتگی یک دهم درصد در برابر سایر ارزهای اصلی روبرو شد؛ اما این روند کاهشی در برابر ین ۴ دهم درصد گزارش شده است.

  • جهش 2 درصدی قیمت نفت پس از حملات آمریکا به سوریه
قیمت نفت پس از حمله آمریکا به سوریه بیش از 2 درصد افزایش یافت و به بالاترین قیمت در یک ماه گذشته رسید. از آنجایی که به نظر می رسد این حمله تهدید فوری برای ذخایر نفت نداشته است، اندکی از افزایش ها کاسته شد. در معاملات پس از حملات موشکی آمریکا، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به 56.08 دلار رسید اما پس از اندکی افزایش 72 سنتی نسبت به روز گذشته را ثبت کرد و بشکه ای 55.61 دلار فروخته شد. به گزارش فارس، نفت خام آمریکا نیز بلافاصله پس از حملات بیش از 2 درصد افزایش یافت و 52.94 دلار فروخته شد. هر دو شاخص نفتی بیشترین قیمت از اوایل ماه مارس را ثبت کردند. جفری هالری، تحلیلگر بازار نفت گفت: «حملات موشکی آمریکا، قیمت نفت را یکباره بیش از 2 درصد بالا برد.» وی افزود این حمله احتمالا تأثیرات بزرگی بر بازارهای نفتی داشت. سوریه تولیدات محدود نفتی دارد اما این کشور در غرب آسیا واقع شده است و هم پیمانانش از تولیدکنندگان نفت هستند که این امر سبب بروز نگرانی در مورد انتشار درگیری شود که می تواند در عرضه نفت اختلال ایجاد کند. هالری تصریح کرد: «پاسخ ایران و روسیه، دو کشور بزرگ تولیدکننده نفت چه خواهد بود؟... ما مجبوریم تا برای پاسخ این پرسش صبر کنیم.»
 
  • تبعات حمله موشکی آمریکا به سوریه بر بورس های آسیا، اروپا، مسکو و آمریکا
شاخص بورس کشورهای آسیایی از گزند حملات آمریکا به سوریه در امان نماند و روند کاهشی را تجربه کرد. بر همین اساس، شاخص بورس (نیکی) ژاپن میانگین کمترین میزان خود در ۴ ماه اخیر را با رسیدن به ۱۸,۵۱۷.۴۳ واحد تجربه کرد، (کاسپی) کره جنوبی هم با ۵ دهم درصد معادل ۱.۲ درصد روند نزولی به ۲,۱۵۱.۷۳ واحد رسید و شاخص بورس (ASX ۲۰۰) استرالیا با ۱۱ دهم درصد معادل  ۶.۲۱۵ واحد کاهش به ۱۸,۶۶۴.۶۳ واحد رسید؛ ضمن اینکه شاخص (هنگ سنگ) هنگ کنگ هم ۶۲ دهم درصد روند نزولی را تجربه کرد. اما در چین دو شاخص بورس (شانگهای) و (شنزن) هر کدام با ۲۲ دهم درصد و ۴۳ دهم درصد روند صعودی روبرو شدند. بازارهای بورس اروپایی به این حملات واکنش منفی نشان دادند. ارزش سهام تا اواسط کار روز جمعه بازار بورس فرانکفورت افت ۰.۴۳ درصدی داشت. کاهش ارزش سهام در اکثر بازارهای بورس اروپایی ناچیز گزارش شد. این افت در بازار بورس مسکو به رقم ۲.۷۴ درصد رسید. همچنین در بازار معاملات آتی بورس وال استریت ایالات متحده، شاخص (داو جونز) با ۴۴ واحد کاهش، بورس (S&P ۵۰۰) هم با ۵ واحد روند نزولی و شاخص (مزدک) هم ۱۲ واحد تنزل روبه رو شد.

  • شکست مقاومت طلا با ریسک سیاسی
دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1264 دلار معامله ‌شد. روز جمعه رشد تقاضای محافظه‌کارانه اونس طلا را به بالاترین سطح در 5 ماه اخیر (4/ 1271 دلار) رساند. حمله موشکی آمریکا به سوریه، در مخالفت با ادعای حمله شیمیایی داخلی دولت سوریه، عامل حمایت از اونس طلا شد. این عامل در حاشیه نشست ترامپ با رئیس‌جمهوری چین صورت گرفت. امری که پیش‌تر رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا را رقم زده بود. چشم‌انداز 3 بار افزایش نرخ بهره در سال جاری و تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن پیش‌تر مقاومت سطح 1260 دلاری در برابر طلا را تقویت کرده بود. اما روز جمعه، اونس طلا مقاومت سطح تکنیکال میانگین 200‌روزه، 1264 دلار را شکست. موضوعی که روند صعودی طلا را تشدید کرد. به نقل از دنیای اقتصاد، همچنان نتیجه دیدار ترامپ با رئیس‌جمهوری چین و آمار اشتغال آمریکا می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

نرخ بیکاری«تک‌رقمی» ۵ استان «دورقمی» شد

امسال از سوی رهبر انقلاب به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده تا دولتمردان برای مساله بیکاری که وارد فاز بحرانی شده، تدبیر جدی بی اندیشند؛ در همین ارتباط بررسی وضعیت بازار کار بر اساس شاخص‌های نیروی کار در ۳۱ استان کشور نشان می‌دهد در سال ۹۵ نرخ بیکاری پنج استان دیگر هم دو رقمی شد تا تعداد استان‌های دارای نرخ بیکاری تک رقمی از ۹استان در سال ۹۴ به ۴استان در سال ۹۵ تقلیل یابد. به نقل از مهر، نرخ بیکاری کل کشور در سال گذشته ۱۲.۴ درصد اعلام شد که این نرخ در سال ۹۴ معادل ۱۱ درصد بود.

تغییر وضعیت نیروی کار در استان‌های دارای نرخ بیکاری «تک رقمی»

استان

نرخ بیکاری  ۱۳۹۴

نرخ بیکاری ۱۳۹۵

زنجان

۵.۶

۹.۷

سمنان

۸.۴

۸.۶

مرکزی

۷.۹

۷.۳

همدان

۸.۵

۹.۵

تهران

۸.۱

۱۱.۶

خراسان جنوبی

۸.۶

۱۰.۷

بوشهر

۹.۷

۱۱.۳

آذربایجان غربی

۷.۳

۱۰.۸

کرمان

۷.۹

۱۱.۵


رکودی که بازار مسکن را از پای درآورد

یکی از مالکان واحدهای مسکونی می گوید: دو سالی می شود که تعدادی آپارتمان با متراژ متوسط به قصد فروش ساخته ام اما دریغ از یک خریدار، به همین خاطر مجبور شده ام آن‌ها را به دست مستأجر بسپارم. همچنین یکی دیگر از مالکان عنوان می کند: حدود دو سال است که می‌خواهم یک واحد مسکونی ۵۰ متری را به فروش برسانم، اما هنوز به نتیجه نرسیده ام. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در همین خصوص با برخی مشاوران املاک در نقاط مختلف تهران صحبت شدیم که این مشاوران نیز معتقد بودند که رکود باعث تعطیلی بسیاری از املاکی‌ها شده و از سوی دیگر بازار مسکن رونق سابق را ندارد و در ماه اگر خیلی شانس بیاوریم در نهایت یک یا دو معامله انجام می‌شود. افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی هر ساله اجاره‌ بها زمینه ساز کابوس‌های مختلف برای مستأجران شده به طوری که هرساله با کابوس افزایش قیمت به سراغ خانه‌های نقلی‌تر می‌روند. افزایش تسهیلات مسکن به ۹۰ و ۱۲۰ میلیون تومان از دور بسیار خوشایند به نظر می‌رسد، اما وقتی به نرخ‌های سود آن‌ها نگاهی می‌اندازیم نه تنها به فکر دریافت این تسهیلات نمی‌افتیم بلکه افسوس نیز می‌خوریم که با بالا رفتن تورم رفتن این تسهیلات قیمت مسکن نیز چندین برابر گران‌تر شد.

احتمال افزایش ۱۵ درصدی صادرات زعفران

نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه آمار صادرات زعفران فقط تا پایان آذرماه سال گذشته به ما اعلام شده است، اظهارداشت: متاسفانه پس از آن آماری در این زمینه به ما ارائه نشده ضمن اینکه صادرات این محصول تا پایان آذرماه ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن ۳۷ درصد رشد داشته است. میری در گفت و گو با مهر، با اشاره به اینکه پیش بینی می‌کنیم میزان صادرات در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ در مجموع بین ۱۰ الی ۱۵ درصد افزایش داشته باشد، گفت: گمرک باید آمار صادرات را به موقع اعلام کند چرا که ما به این آمار نیازمندیم، باید بدانیم چقدر از محصول صادر شده، چه میزان صرف مصرف داخلی شده تا بتوانیم برنامه ریزی درست انجام دهیم. وی با بیان اینکه قیمت این محصول در حدود دو ماه اخیر تقریبا با ثبات و نوسانات قیمتی جزئی و مقطعی بوده است، افزود: ما طی این مدت وضعیت خوبی در این زمینه داشتیم و عرضه و تقاضا متعادل بوده است. به گفته میری هم اکنون قیمت هرکیلو زعفران حداقل ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و حداکثر ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. 

دخل و خرج برق مصرفی مشترکان تهرانی

۷۷ درصد مشترکان تهرانی خانگی هستند که ۴۲ درصد مصرف برق را به خود اختصاص می‌دهند، ۱۴.۵ درصد مشترکان نیز تجاری و ۸.۷ درصد مشترکان عمومی هستند که به ترتیب ۲۲ و ۲۵ درصد مصرف را به خود اختصاص می‌دهند. در سال ۹۵ نسبت به سال قبل خود  پنج درصد رشد مصرف را در استان تهران شاهد بودیم که طبق گفته کارشناسان برای اینکه این پنج درصد مصرف را برای مدت ۴۰۰ ساعت تامین کنیم باید میلیاردها تومان هزینه کرد که این مساله هیچ توجیه اقتصادی ندارد اما اگر تنها  ۱۰ درصد در تهران صرفه‌جویی در مصرف صورت گیرد ۴۵۰ مگاوات نیروگاه احداث می‌شود یعنی جلوی ۴۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید گرفته خواهد شد. به‌ گزارش ایسنا، در همین راستا نیز برقی‌ها برنامه‌هایی را برای گذر از پیک تابستان سال ۱۳۹۶ به‌منظور بهینه‌سازی و مدرن‌کردن شبکه درنظر گرفته‌اند لذا در حال حاضر پروژه ۵۰ میلیارد تومانی برای گذر از پیک تابستان و اصلاح نقاط آسیب‌پذیر شبکه در حال اجرا قرار گرفته است. از سوی دیگر نزدیک به ۸۵ درصد مشترکان تا ۳۰ کیلووات در ساعت برق مصرف می‌کنند که البته این میزان یک مصرف استاندارد است به‌طوری که با توجه به این‌ مساله ۸۵ تا ۹۰ درصد مردم ماهانه تنها ۱۰ هزار تومان بهای برق مصرفی خود را پرداخت می‌کنند و تنها چهار درصد از مشترکان جزو پرمصرف‌ها هستند و مصرفی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلووات ساعت در ماه دارند.

واکنش ایران به تصمیم هند برای کاهش خرید نفت

جمعه گذشته منابع هندی از کاهش واردات نفت از ایران به منظور فشار به تهران برای دریافت امتیاز توسعه میدان گازی «فرزاد ب» خبر دادند. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ظهر روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در این رابطه گفت: «هند از مشتری‌های خوب ما است و علاقه داریم روابطمان را با این کشور توسعه دهیم. اگرهم این میزان را کاهش دهند مشکلی نداریم، زیرا ما مشتری‌های زیادی داریم و تقاضا برای نفت ما بیش از ظرفیت فعلی صادراتی ما است.» در همین راستا، پایگاه خبری پی تی آی به نقل از منابع آگاه هندی مدعی شد ایران به تلافی برنامه هند برای کاهش واردات نفت از این کشور، مهلتی را که به پالایشگاه های هندی برای پرداخت پول نفت خریداری شده از این کشور می داد، به میزان یک سوم کاهش و همچنین هزینه حمل و نقل محموله های نفتی برای دهلی نو را افزایش داده است. ایران، سومین صادرکننده نفت به هند، قبلا به پالایشگاه های هندی نظیر ایندین اویل و مانگالور برای پرداخت پول نفت خریداری شده از ایران 90 روز مهلت می داد. اما به گفته منابع آگاه هندی، تهران اکنون این مدت را به 60 روز کاهش داده است و این بدان معناست که این دو پالایشگاه به جای 90 روز باید در مدت 60 روز بدهی نفتی خود به ایران را بپردازند. شرایط فروش نفت ایران جذاب ترین شرایط برای پالایشگاه های هندی بود. علاوه بر مدت جالب توجه 90 روزه پرداخت، ایران محموله های هند را با 20 درصد هزینه حمل معمول به سواحل این کشور انتقال می داد. دیگر کشورهای صادرکننده نفت در غرب آسیا، مهلتی بیشتر از 15 روز برای پرداخت به خریداران پیشنهاد نمی کنند.

به گفته منابع هندی، شرکت ملی نفت ایران همچنین تصمیم گرفته است تا تخفیف پیشنهادی حمل و نقل محموله‌ها برای خریداران هندی را از 80 درصد به 60 درصد کاهش دهد. شرکت ایندین اویل و مانگالور، بزرگ ترین خریداران نفت ایران قرار است واردات نفت از ایران را از 5 میلیون تن به 4 میلیون تن در سال 18-2017  کاهش دهند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴
سلام .در مورد کاهش خرید نفت توسط هند .چرا در این مورد هم مثل همه موارد منفعلانه عمل می کنید .همین چند هفته قبل بود که هند اعلام کرد قیمت صادرات برنج به ایران را افزایش می دهد وانگار نه انگار ،خوب شما هم .اعلام کنید چنانچه واردات نفت را کاهش دهد،ما هم برنج را از کشوری دیگر مثل تایلند یا ویتنام وارد می کنیم .سخت نیست ،مگر اینکه چیز هایی دیگر مطرح باشد ؟؟؟!!!
آخر خبر چرا اینجوریه؟ چرا واحد واردات این دوتا شرکت به تن درج شده؟ معمولا نفت رو با واح بشکه میشنویم.
تابی بیشتر دقت کن.
اون جمله بندی هات . اینم از واحدها
پاسخ ها
کیاوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
واحد صادرات نفت خام تن متریک یا بشکه هست،،فرقی نداره
در اوخر دولت قبل، به اجبار از صادرات نفت کم شده بود کم کم به فکر جدی مستقل شدن بودجه از نفت شده بودیم که متاسفانه دولت فعلی با دادن امتیازات بسیار زیاد و امضاء برجام بی فرجام باعث شد صادرات نفت افزایش یافته مجددا مشکلات این چنیی رخ دهد
برای اقای روحانی و وزرا و حامیان متعصبشان واقعا متاسفم
کشور را به بیراهه برده اند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر