بازدید 14021
20 مهر، روز حافظ

حافظ ! بیدار باش که ما آسوده خوابیم !

کد خبر: ۶۸۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۴ 12 October 2009
یک منتقد ادبی و شاعر معاصر، در آستانه روز بزرگداشت "حافظ" در انتقاد از روند توجه به اصالت و محتوای شعر این شاعر بلند آوازه، اظهار داشت: ما فقط می توانیم به حافظ بگوییم: "حافظ ! بیدار باش که ما آسوده خوابیم !

علی آبان (شفایی) در گفتگو با خبرنگار مهر در ورامین افزود: تقویم در هر سال که به بیستم مهرماه می رسد، تب "حافظ دوستی" و "حافظ خواهی" در جماعت بی شماری از سازمانها، ارگانها و دانشگاهها گل می کند.

وی تصریح کرد: مسئولان فرهنگی و ادبی سرخوشند که نام شاعران را در روزهای گوناگون خرج می کنند و نامگذاری با کلی پز و بالندگی که مثلا ما به فکر ادبیات و فرهنگ خود نیز هستیم؛ اما به تبع آن، اهالی دلسوزتر و عزلت نشین تر، هوشیارانه در می یابند که دوره سوء استفاده از این نام هاست.

این منتقد ادبی افزود: در اینکه تمام رسانه های ما اعم از صدا و سیما و روزنامه ها، پر از برنامه های سرگرم کننده، خانواده، سیاست، اقتصاد، ورزش و...است، تردیدی نیست؛ ولی هر از گاهی،
دو سخنرانی مفید و بعضا بحث و تبادل سطحی درباره مسائل گوناگون ادبی، چاشنی می شود!

آبان تاکید کرد : در این میان جای خالی شخصیتهای اندیشمند، پژوهشگر و ادیب واقعی تا حدود بسیار زیادی خالی است.

گوته و تاگور در حسرت حافظ

وی افزود: وقتی شاعرانی مثل "گوته" و "تاگور" حسرت سرزمین "حافظ" و شعرای او را می کشند؛ وقتی به ادعای خیلی ها کنار قرآن، "دیوان حافظ" قرار می گیرد؛ وقتی این همه آثار گذشتگان و امروزیان درباره "حافظ" نوشته شده است؛ وقتی در کشورهای دیگر، نام حافظ و ذکر ابیاتی هر چند مغلوط از او بر سر زبانهاست، آیا مسئولان فرهنگی و رسانه ای توانسته اند حافظ را برای نسل جدید، از طریق تریبونهای انحصاری و در اختیار، معرفی کنند؟

آبان خاطر نشان کرد: متاسفانه مسئولان امر برای معرفی، تفسیر و تزریق افکار و ارزشهای نهفته در اشعار بزرگانی چون عطار، سنایی، مولانا، سعدی، حافظ و حتی شاعران معاصر تاکنون نتوانسته اند کاری انجام دهند.

وی افزود: به عقیده من در "حافظ شناسی" کاری در خوری انجام نشده است.

زبان و ادبیات فارسی مهجور است

آبان تصریح کرد: آنچه جای تاسف دارد، این است که در این سالها، رشته "زبان و ادبیات فارسی" چه در دبیرستانها و چه در دانشگاهها، سرکوفت می خورد و مهجور مانده است.

وی افزود: جای سئوال است که چه خیانت و جنایتی رخ داده که دانشجوی ادبیات با شرمندگی و اظهار عجز، رشته تحصیلی اش را در جامعه به زبان می آورد؟

آبان ادامه داد: چه کسی یا کسانی مسئول این خودخوری، خودسانسوری و خودکم بینی هستند؟ آیا صرف چند واحد "حافظ" در دانشگاه و چند غزل در طی دبیرستان، می تواند دین این شاعر بزرگ را ادا کند؟

وی تصریح کرد: بر سر ادبیات این مرز و بوم چه آمده که جهان باید برابرش تعظیم کند، اما شاعر ما باید از بسیاری شاعران کوچه و بازاری و مثلا آوانگارد خارجی تقلید کند و داستان کلاغ و کبک روی دهد؟!

قطار مولانا و قطار حافظ

علی آبان افزود: بسیار شادیم که استان فارس در منطقه ای قرار گرفته که در طول تاریخ از کشور عزیز ایران جدا نشد تا خدای ناکرده مثل خاقانی، نظامی و مولوی در کشور دیگری قرار بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: ترکیه "قطار مولانا" راه اندخت و در جهان فریاد که مولوی مال ماست و ما نیز یک حرکت مثلا غافلگیرانه کرده و یکی دو همایش برگزار کردیم!

این منتقد ادبی افزود: حالا هم خوشحالیم که "قطار حافظ" در جهان راه نیفتاده تا حرکتی دیگر داشته باشیم و با فریاد، اعلام کنیم که حافظ مطلقا مال ماست و همین!

وی تاکید کرد : این غفلتها - آگاهانه یا ناآگاهانه - ناخوشایند و موجب نکوهش آیندگان و امروزیان است.

این استاد دانشگاه افزود: مسئولیت و تکلیف اصلی بر عهده صاحبان رسانه ها به ویژه رسانه های تصویری است که کمی از درآمدزایی صرفنظر کنند و بدون واهمه از "حافظ" به روح، ذوق، اخلاق و فرهنگ جامعه بیندیشند.

علی آبان (شفایی) تصریح کرد: حافظ! دلتنگ مباش از این بازی های کودکانه و غافلانه؛ خوشا به حال تو که بیداری و ما آسوده خوابیم... و به قول دکتر رعدی آذرخشی :

حافظا! فردا به ری برگردم از شیراز تو کاش پروازم شکوهی داشت چون پرواز تو

ما در این قرنیم و گوشی نشنود آواز ما از فراز هفت قرن آید به گوش آواز تو

علی آبان شاعر غزلسرای معاصر و مولف کتابهایی از جمله "ساعت نه و ربع به عقربه آویخته می شوم"، "پنجشنبه ها با تو"، " از کوچه تا پرواز " در نقد، بررسی و گزینش اشعار فریدون مشیری و ... است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
شاعر عزيز اگر زبان و ادبیات فارسی مهجور است زبان و ادبیات تركي چه هست؟ زبان و ادبیات كردي چه وضعيتي دارد.
بنده با وجود ارادتي كه به حافظ دارم مي گويم زبان و ادبیات قوميت ها در ايران در حال از بين رفتن است ولي كسي غصه آن را نمي خورد و غصه همه شده زبان و ادبیات فارسی.
برسر تربت ما چون گذري همت خواه
كه زيارتگه رندان جهان خواهد شد
غزل شماره 110 : بس تجربه كرديم در اين دير مكافات با درد كشان هر كه درافتاد برافتاد
با سلام
متاسفانه در اين سي سال هيچ كاري براي فرهنگ اين مرزو بوم نشد ولي ما برنامه‌اي داريم كه طي چهار سال آينده بخش وسيعي از خاورميانه به زبان فارسي صحبت كنند و ...
حافظ رو فعلا ولش، دولت رو بچسب
انتظار آن بود و هست كه اديباني چون جنابعالي حافظ و ادبيات حافظ مآبانه را انچنان معرفي كنيد كه رغبت حضور دانشجويان نخبه در رشته ادبيات فارسي بيشتر شود و در فراموشي يا كم توجهي با اين مقوله نوحه سرايي نفرمايند.ايثار فقط در جنگ معني پيا نميكند در علم و دانش نيز بايد ايثار كرد و سپس منتظر لطف خدا و همراهي ديگران بود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل