بازدید 17529

چرا سریال «علی‌البدل» در «ناکجاآباد» روایت شد؟

کد خبر: ۶۸۱۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵ 04 April 2017
محسن تنابنده سرپرست نویسندگان و بازیگر نقش آغاسی در «علی ‌البدل» می‌گوید انتخاب ناکجاآباد به عنوان رویدادگاه داستان این سریال برای گریز از سانسور بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، نشست سریال «علی البدل» با حضور سیروس مقدم کارگردان این سریال، مهدی فخیم‌زاده، هادی کاظمی، هومن حاجی‌عبداللهی و بهرام افشاری بازیگران و همچنین محسن تنابنده سرپرست نویسندگان و بازیگر سریال، عصر دیروز (دوشنبه ۱۴ فروردین) برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سرویس مقدم درباره سریال «علی البدل» و فضای متفاوت آن گفت: «در تلویزیون ما وحشت داریم که سراغ پدیده‌های جدیدتر برویم و کمدی‌های نوتر را تجربه کنیم ولی ما می‌دانستیم که در سریال «علی البدل» قرار است یک فضای جدید را از صفر خلق کنیم.»

او در همین ارتباط توضیح داد: «در این روستا گویش، پوشش و دکوراسیونی جدید طراحی شد به گونه‌ای که ممکن بود تماشاچی احساس کند همه چیز برایش غریبه است و این ریسکی بود که ما آگاهانه در آن پا گذاشتیم.»

کارگردان «پایتخت» درباره انتقاد به شباهت این سریال با فیلم «ایران برگر» توضیح داد: «طرح اولیه سریال «علی البدل» توسط محسن تنابنده حدود دو سال و نیم پیش به من ارائه شد. برخی فکر می‌کنند که ما این سریال را با توجه به فضای نوروز و انتخابات نوشته‌ایم، در صورتی که این گونه نیست و بارها ساخت آن به تعویق افتاد تا به امروز رسید.»

مقدم تاکید کرد: «سریال «علی البدل» در ناکجاآباد اتفاق می‌افتد تا هیچ کس اتفاقات آن را به خود نگیرد.»

در ادامه این نشست، محسن تنابنده به عنوان سرپرست نویسندگان درباره ایده شکل‌گیری قصه گفت: «من زمانی به یک روستای آب گرم در لاریجان رفتم که چند نفر در آن جا درباره مساله و بحران آب حرف می‌زدند و این خیلی برای من جالب بود که افرادی که در آب غوطه‌ور هستند، از آن به عنوان یک مشکل یاد می‌کنند.»

مهدی فخیم‌زاده هم درباره حضورش در سریال «علی البدل» توضیح داد: «من تا به حال در چنین ژانری کار نکرده بودم و برایم جذاب بود. این علاقه را هم داشتم که با سیروس مقدم که سال‌ها است که او را می‌شناسم و از قدیم هم با هم کار کرده‌ایم، همکاری داشته باشم.»

این بازیگر همچنین در بخشی از سخنانش با اشاره به انتقاداتی که بعضی به تکراری‌ بودن شاکله سریال «علی‌البدل» وارد کرده‌‌اند، گفت: «به قول یک فیلسوف همه چیز گفته شده است و هیچ چیز نویی وجود ندارد بلکه نوع روایت بسیار مهم است.»

در ادامه این نشست، بار دیگر محسن تنابنده در پاسخ به انتقادی دیگر درباره شخصیت‌پردازی ضعیف سریال و قصه عنوان کرد: «به نظرم قصه همان‌قدر که لازم است باید حرف بزند. از جایی که قصه می‌طلبد تا جایی که لازم است ما باید از شخصیت‌های داستان اطلاع داشته باشیم. بنابراین گذشته شخصیت‌ها تاثیر چندانی روی داستان نخواهند داشت. در سریال «علی‌البدل» نیز آن قدر که باید اطلاعات درباره شخصیت‌ها وجود دارد و این اطلاعات به مرور زمان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.»

او افزود: «در هیچ کجای دنیا به تمام شخصیت‌های یک داستان به یک اندازه پرداخته نمی‌شود و در این سریال نیز خان‌ها (مهدی هاشمی و مهدی فخیم‌زاده) نقش‌های اصلی را ایفا می‌کردند.»

تنابنده درباره انتخاب یک ناکجا آباد به عنوان رویدادگاه داستان این سریال توضیح داد: «طاقت نداشتن تلویزیون، دولتمردان و اصناف باعث می‌شود که نه تنها این سریال بلکه سریال‌های دیگری مثل «شب‌های برره» ناکجا آباد را انتخاب کنند و این به دلیل سانسور است زیرا این نهادها همه چیز را به خود می‌گیرند وگرنه ما آن قدر متوجه می‌شویم که بتوانیم شرایط را تعریف کنیم ولی باور کنید طاقتی برای شنیدن وجود ندارد.»

این بازیگر مجموعه‌های «پایتخت» در پایان تصریح کرد: «مخصوصا زمانی که قصه‌ها رنگ و بوی سیاسی می‌گیرند شرایط بدتر می‌شود و بعد مواجهه شما با گروهی است که دیگر اصلا طاقت ندارد؛ این یک حقیقت است که باید آن را بپذیریم.»

سریال «علی البدل» در ایام نوروز 96 از شبکه یک سیما پخش می‌شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۴
بسيار زيبا. بايد به جاي 15 قسمت زيادش ميكردن جا داره
سریال قشنگی بود
سریال بسیار بی ارزشی بود مخصوصا از نظر داستان
پاسخ ها
سهراب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
آقای تنابنده این داستان و وقایع رو بیشتر مردم بلد بودند شما هم فقط کاراکتر سازی کرده بودی و اصلا خبری از طنز نبود به شخص خود و اطرافیان من اصلا در طول سریال نخندیدیدم
تنها درخواست من و دوستان من از رسانه ملی اینست که لطفا مثل سالهای گذشته در برنامه های مختلف تلویزیونی و به بهانه های دلخواهتان در مناسبت های ویژه تقویمی از بازیگران و عوامل سریال برای تلف کردن وقت بینندگان دعوت نکنید . به اندازه کافی از این کار تکراری خسته و درمانده شده ایم.
سریال جالبی بود بویژه از نظر لوکیشن انتخاب شده اما پایان آن مشخص نبود.
واقعا مزخرف بود
كلي شخصيت و هنر پيشه با سابقه در فيلم استفاده شده بود ولي فيلم نامه بسيار ضعيف بود
سریال اعصاب خرد کنی بود
عالی بود کاش قسمت هاش بیشتر میشد
داستان و صحنه ها بسیار خسته کننده بود
با توجه به هنرپیشه های آن اثر ضعیفی بود، می شد آن را خیلی بهتر از کار در ورد. متاسفانه مانند بسیاری از مجموعه ها و فیلم های ایرانی، این مجموعه هم بر اساس حرف های خاله زنکی شکل گرفته بود، و بیشتر پرحرفی هایی در یک روستای خوش آب و هوا بود، تا مجموعه ای در خور پخش در ایام نوروز. کاش صدا و سیما پول این مجموعه ها را بر اساس جذب مخاطب پرداخت می کرد، یعنی فیلمی که رضایت از آن کمتر از مثلا 30 درصد می شد، هیچی پول نمی گرفت. مطمئنا آن وقت کیفیت فیلم ها بالا می رفت. درباره کیفیت فیلم هایمان، که در رسانه ملی همواره عالی توصیف می شود، بکافی است بینید چه کشورهایی آنها را می خرند، و آیا اصلا کشورهای دیگر آنها را حاضرند حتی در صورت رایگان بودن هم نشان دهند؟
يك سوال مگه ما هنوز در روستاها خان داريم ؟ بساط خان ها اول به واسطه اصلاحات ارضي و سپس انقلاب اسلامي برچيده شده كه هيج ، بچه هاشون هم نميتونن بگن اجداد ما زماني خان بودن چون به نفعشان نيست . همين روايت در علي البدل و كليشه شدنش به سريال آسيب زده بود .
شوراهاي روستاها غالبا در دست افراد به خصوصي مثلا جواناني كه تازه تحصيلشان تمام شده ، يا بوق و بوق و بوق هست و كار اصليشان بيشتر مواقع ، همينطور مثل سريال بيخيالي و بيخيالي و بيخيالي است و مثل بقيه مناطق كشور استفاده از اسم شورايي است حتي شده در حد ژست گرفتن
در روستاها هم ، شوراهاي اسلامي روستا اينقدر رونق ندارن كه شوراهاي هاي حل اختلاف
در شرایطی که رفتار صدا و سیما و برنامه هایی که پخش میکند واقعا چندش آور و تهوع آور است پخش این سریال غنیمتی بود. از تنابنده و سایر دست اندرکاران این سریال جای تشکر دارد که یک موضوع چالش (در ایران) را دستمایه کردند و خیلی ظریف آن را به تصویر کشیدند و خدا را شکر هنوز صدای برخوردن به کسی از جایی بلند نشده است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان