بازدید 3209
روزشمار مهمترین مصوبات و اتفاقات مجلس در سال ۹۵

جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی

حدود دو ماه از فعالیت مجلس دهم در سال ۹۵ صرف بررسی لوایح برنامه ششم و بودجه ۹۶ در صحن علنی مجلس شد و نمایندگان وقت زیادی را به این امور اختصاص دادند، اما اتفاقات دیگری هم بود که توانست این دوره مجلس را در سالی که گذشت متمایز کند؛ از جمله رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی دولت،‌ رد استیضاح وزیر راه و بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران با تمام حواشی آن.
کد خبر: ۶۸۱۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷ 03 April 2017
مجلس دهم در سالی که گذشت شاهد وقایع و تصمیمات مهمی بود که در زیر به توالی زمانی به آن اشاره شده است:

۸ خرداد: آغاز به کار مجلس دهم

انتخاب رییس و هیات رییسه مجلس دهم

۱۱ خرداد: تصویب اعتبارنامه نمایندگان

در انتخابات هیات رئیسه دائم علی لاریجانی به عنوان رئیس و مسعود پزشکیان و علی مطهری به عنوان نواب رئیس مجلس انتخاب شدند. همچنین نمایندگان غلامرضا کاتب، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، اکبر رنجبرزاده، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، احمد امیرآبادی‌فراهانی و محمدعلی وکیلی را به عنوان ۶ دبیر هیات رییسه و محمد آشوری، بهروز نعمتی و محمد قسیم عثمانی را به عنوان سه کارپرداز مجلس دهم انتخاب کردند.

۱۵ تیر: تصویب یک فوریت لایحه اصلاح بودجه ۹۵

نمایندگان علاوه بر این، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره حقوق های نامتعارف را ارجاع کردند و در ادامه پرونده پرداخت‌های غیر متعارف به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع شد.

۲۰ تیر: حمله مسلحانه به فلاحت پیشه؛ نماینده اسلام آباد غرب و جمعی از مدیران کرمانشاه

در این حادثه دو نفر شهید شدند.

۲۳ تیر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی عباسعلی کدخدایی، محمدرضا علیزاده و سیدفضل‌الله موسوی را به عنوان سه عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب کردند.

۳۰تیر: نمایندگان مجلس، عادل آذر و فیاض شجاعی را برای چهار سال به عنوان رییس و دادستان دیوان محاسبات انتخاب کردند.

مصوبه مجلس برای ممنوعیت ردصلاحیت منتخبان مجلس پس از اعلام صحت انتخابات

۲۷ مرداد:‌ استفساریه قانون انتخابات مجلس تصویب شد

بر این اساس شورای نگهبان نمی‌تواند پس از اعلام صحت انتخابات، صلاحیت منتخب را رد کند. این مصوبه بعد از چندین بار رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان، بیست و دوم اسفند ماه در مجلس مطرح شد و با اصرار مجلس بر مصوبه پیشین خود به مجمع تشخیص مصحلت نظام ارجاع شد.

۳۱ مرداد: بررسی قراردادهای نفتی در جلسه غیر علنی مجلس با حضور زنگنه

جمع بندی این جلسه اعمال اصلاحات لازم در قراردادهای نفتی بود و بر همین اساس مقرر شد اصلاحات مورد نظر توسط رییس مجلس به رئیس جمهور اعلام ‌شود.

۳ شهریور: اختیار دولت برای حذف کارت سوخت

نمایندگان در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ با حذف بند ح تبصره  ۱۴ قانون بودجه ۱۳۹۵ موافقت کردند. بر این اساس بنزین تک نرخی می ماند و دولت دیگر مکلف به تجهیز کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین به کارت سوخت و عرضه هرگونه سوخت صرفاً با استفاده از کارت، نیست.

۷ شهریور: واکنش برخی نمایندگان در صحن علنی نسبت به نامه علی مطهری خطاب به پورمحمدی

۳۰ نماینده خواستار سلب صلاحیت مطهری از نائب رئیسی مجلس شدند. نایب رییس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به وزیر دادگستری درباره اظهارات اخیر وی در خصوص فایل صوتی آیت الله منتظری بر لزوم ارائه توضیحاتی در زمینه شایعات مربوط به سال ۶۷ تاکید کرده بود.

درگیری فیزیکی نماینده ارومیه با یک خبرنگار

۷شهریور: درگیری قاضی‌پور با یک خبرنگار در راهروی مجلس

پس از پایان جلسه علنی مجلس و در زمانی که نمایندگان در راهروهای مجلس به سوالات خبرنگاران از رسانه‌های مختلف پاسخ می‌دادند، نادر قاضی‌پور با خبرنگار روزنامه ایران به صورت فیزیکی درگیر شد. قاضی‌پور به دلیل چالشی شدن مصاحبه، عصبانی شده و ضربه‌ای به صورت او زد و برخی از نمایندگان نیز شاهد این درگیری بودند. در همین راستا خبرنگاران در نامه‌های جداگانه به رییس مجلس و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان خواستار پیگیری موضوع شدند.

البته قاضی‌پور در جلسه علنی نهم شهریور مجلس اقدام خود را ناخوشایند و از سر شوخی عنوان کرد. همچنین دهم اسفند ماه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان قرار مصالحه بین دو طرف دعوا را صادر کرد.

۱۰ شهریور:‌ جمعی از نمایندگان مجلس طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را تهیه و برای اعلام وصول به هیات‌رییسه ارائه کردند.

۱۶ شهریور: کلود بارتلون رییس مجلس ملی فرانسه در جریان سفر به ایران با علی لاریجانی دیدار کرد.

۱۷ شهریور: سفر جمعی از نمایندگان به برزیل برای حضور در مسابقات پارالمپیک

سفر محمدرضا تابش رییس فراکسیون ورزش،‌ غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه، طیبه سیاوشی و فاطمه ذوالقدر به نمایندگی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس و عضو هیات رییسه فدراسیون جانبازان و معلولان با حواشی زیادی همراه بود.

۶ مهر: گزارش طیب نیا به مجلس درباره ‌FATF

وزیر امور اقتصادی و دارایی تلاش کرد به نمایندگان اطمینان دهد که عضویت در FATF به نفع مصالح ملی است.

۱۱ مهر: گزارش رئیس دیوان محاسبات به مجلس از پرونده حقوق‌های نامتعارف

به گفته عادل آذر بانک‌ها و بیمه‌ها در کنار صندوق توسعه ملی بالاترین حقوق‌های پرداختی را به مدیران خود داشته‌اند. در نتیجه رسیدگی و پیگیری‌های دیوان مبلغ ۵۱ میلیارد و ۲۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال از پرداختی مقامات و مدیران موضوع این گزارش به حساب های مربوطه برگشت.

۱۳ مهر: گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در خصوص حقوق‌های غیر متعارف و نجومی برخی از مقامات و مدیران کشور توسط پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در جلسه علنی مجلس قرائت و بر لزوم سامان‌بخشی به دریافت حقوق و دستمزد مقامات و مدیران و اقناع و التیام بخشی به افکار عمومی تاکید شد.

رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ارشاد و ورزش

۱۱ آبان:‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس پس از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان، به هر سه وزیر دولت(دانش‌آشتیانی، صالحی‌امیری و سلطانی‌فر) اعتماد کردند.

۲۳ آبان: مخالفت مجلس با طرح شفافیت دریافتی مدیران کشور؛ یک فوریت این طرح در جلسه علنی ۲۷ تیرماه ۹۵ به تصویب رسیده بود.

۳۰ آبان: لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد به دستور دادستان این شهر واکنش های زیادی را در پی داشت و منجر به  طرح سوال ۲۸ نماینده از وزیر دادگستری و نامه ۱۵۰ نماینده به سران قوا برای برخورد با خاطیان شد.

۳ آذر: رئیس جمهور اسلوونی با همراهی رییس مجلس کشورمان در صحن علنی مجلس حضور یافت و به ایراد نطق پرداخت.

تجمع مقابل منزل محمود صادقی در حمایت از او

۸ آذر: جمعی از فعالان دانشجویی سیاسی و مردم در پی اعلام خبر تلاش دادستانی برای بازداشت محمود صادقی مقابل منزل وی تجمع کردند. دادستان تهران در این باره گفته بود که در پرونده مطروحه علیه آقای محمود صادقی، ۸ فقره شکایت خصوصی و ۳ فقره اعلام جرم عمومی مطرح شده و از طریق مجلس شورای اسلامی و نیز کارگزینی دانشگاه تربیت مدرس احضاریه ارسال شده اما به لحاظ امتناع وی، بازپرس دادسرا دستور جلب وی را صادر کرده است. البته او نهم آذر ماه به صورت داوطلبانه در دادسرا حضور یافت.

۱۴ آذر: لایحه بودجه ۹۶ تقدیم مجلس شد.

۲۴ آذر: قرائت گزارش کمیسیون عمران از حادثه ریلی سمنان در جلسه علنی مجلس

در این گزارش ضمن تاکید بر ضرورت استقرار فضای آرام و فاقد تنش،‌ جهت ایجاد امکان بررسی‌های کارشناسی و تصمیم گیری‌های منطقی، به منظور رفع مشکلات فراروی توسعه حمل و نقل ریلی و کاهش سوانح و خسارات احتمالی، پیشنهاداتی ارائه شد.

۲۸ آذر: کلیات لایحه برنامه ششم در مجلس تصویب شد.

۲۸ آذر:‌ تصویب تعطیلی هشتم ربیع‌الاول

در جریان رفع ایرادات شورای نگهبان از لایحه احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور در جلسه علنی مجلس، موضوع تعطیلی رسمی هشتم ربیع‌الاول سالروز شهادت حضرت امام حسن عسگری (ع) و آغاز امامت حضرت ولی‌عصر (عج) با موافقت دولت و رییس جمهور تصویب شد.

۱ دی: کریمی‌قدوسی اظهارات منتسب به ظریف در جلسه محرمانه کمیسیون امنیت ملی مجلس را منتشر کرد که با واکنش منفی وزارت خارجه روبرو شد. در همین راستا رییس و اعضای کمیسیون امنیت مجلس پنجم دی ماه به دیدار ظریف رفتند و از حاشیه‌سازی‌ها و جفایی که به وزارت خارجه و کمیسیون شده اظهار تاسف کردند و در ادامه نیز شکایت از کریمی قدوسی در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح شد.

۲۰دی: در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رییس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در میانه بررسی برنامه ششم، برای وداع با پیکر آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام (ره) در محل حسینیه جماران حضور یافتند.

مصوبه بازنشستگی ۲۰ ساله زنان که حذف شد!

۲۶ دی: امکان بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه

در جریان بررسی لایحه برنامه ششم در مجلس، نمایندگان در مصوبه‌ای دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و غیردولتی را موظف کرد با درخواست بازنشستگی بانوان شاغل با ۲۰ سال سابقه خدمت موافقت کنند. البته با ایراد شورای نگهبان به این مصوبه نمایندگان مجلس در روز یازدهم اسفند مصوبه بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه کار را از متن برنامه ششم حذف کردند.

۲۶ دی:‌ بررسی لایحه برنامه ششم در پنجمین هفته، بیست و یکمین روز و چهل و نهمین جلسه مجلس به پایان رسید.

گزارش شهردار و وزیر کشور به مجلس درباره "پلاسکو"

۱۳ بهمن: حدود دو هفته بعد از حادثه آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو،‌ محمدباقر قالیباف شهردار تهران و وزیر کشور برای بررسی این موضوع در جلسه علنی مجلس حضور یافتند؛ این جلسه با ادامه انتقادات به مدیریت شهری تهران به پایان رسید.

۲۴ بهمن: مجازات اعدام حاملین مواد مخدر از قانون حذف می‌شود؛ سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از مصوبه این کمیسیون برای حذف مجازات اعدام حاملین مواد مخدر از قانون خبر داد.

۲۶ بهمن: استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس اعلام وصول شد.

۱ اسفند: استیضاح عباس آخوندی به عنوان اولین استیضاح در طول ۹ ماه فعالیت دوره دهم مجلس، به رای گذاشته شد و نمایندگان با ۱۷۶ رأی مخالف استیضاح،‌ به ادامه فعالیت عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دولت یازدهم رأی مثبت دادند.

۳ اسفند:‌ ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین با حضور مقام معظم رهبری و روسای سه قوه در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد. هیأت‌هایی از ۸۰ کشور جهان در این اجلاس حضور یافتند.

۳ اسفند: کلیات لایحه بودجه ۹۶ در جلسه علنی مجلس تصویب شد.

تعیین سقف برای دریافتی مدیران

۱۴ اسفند: مجلس در میانه بررسی لایحه بودجه برای پایان دادن به جوسازی‌های پیش آمده در مورد مصوبه سقف دریافتی مدیران، مصوبه‌ای را گذراند که بر اساس آن "سقف دریافتی همه حقوق بگیران از جمله مدیران ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد و سقف دریافتی ۴ گروه مستثنی شده از جمله مشاغل تخصصی، مشاغل عملیاتی، مناطق مرزی و مناطق محروم ۳۰ درصد بیش از سقف دریافتی همه حقوق بگیران یعنی حدود ۱۶ میلیون تومان خواهد بود".

۱۵ اسفند:‌ بررسی لایحه بودجه ۹۶ بعد از ۹ روز در ۱۶ جلسه کاری به پایان رسید و پرونده بودجه ۹۶ بسته شد.

مخالفت نمایندگان با تحقیق و تفحص از شهرداری تهران

۲۴ اسفند: تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در جلسه علنی مجلس مطرح شد و نهایتا با رای مخالف نمایندگان از دستور کار مجلس خارج شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها