بازدید 9072

آغاز حساسیت های فصلی با شروع بهار

کد خبر: ۶۸۱۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱ 03 April 2017
با اقدمات ساده می توان از بروز حساسیت فصلی و گرفتگی نفس جلوگیری کرد.
 
به گزارش میزان، آزاده رئیس دانا، کارشناس معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به حساسیت فصلی (تب یونجه، رینیت آلرژیک و ... ) بعنوان یکی از انواع شایع حساسیت گفت: حدود 20 درصد جمعیت جهان با حساسیت فصلی مواجهه هستند.  علایم حساسیت فصلی در چشم شامل ورم ملتحمه، قرمزی و تورم چشم، ریزش اشک و حساسیت به نور، گرفتگی، خارش و آب ریزش بینی، سرفه، احساس کمبود هوا، خس خس سینه ،تنگی نفس و در بینی شامل احساس خارش در گلو ، سقف دهان و گوشها، کاهش تمرکز و احساس ناخوشى و خستگی و عصبی شدن است.

 رئیس دانا در خصوص درمان حساسیت فصلی، ضمن اشاره به تاثیر داروهای بدون نسخه (OTC) ضد حساسیت در تسکین علائم حساسیت افزود : آنتی هیستامین ها با مهار عمل هیستامین می توانند خارش و عطسه ناشی از ازاد شدن هیستامین هایی که بدن در پاسخ به آلرژن ها (عوامل آلرژی زا) تولید می کنند ، متوقف کنند.
 
در واقع آنتی هیستامین ها عمل هیستامین ها را مهار می کنند. آنتی هیستامین ها می توانند علایم حساسیت را کاهش دهند ، ولیکن می توانند سبب خواب الودگی شدید شوند. البته برخی از این داروها مانند لوارتادین ، ستریزین و فکسوفنادین خواب آوری کمتری دارند. خشکی دهان نیز یکی دیگر از عوارض شایع آنتی هیستامین هاست.گیجی و تاری دید نیز عوارض کمتر شایع این داروها هستند.  در صورت مصرف این داروها، اجتناب از رانندگی و یا انجام کارهایی که نیاز به هشیاری دارد نظیر رانندگی، نجاری، ... و توجه به نوصیه های دکتر داروساز ضروری می باشد

وی افزود: داروهای ضد احتقان موضعی بینی مانند فنیل افرین، نفازولین و ... می توانند آبریزش و پرخونی بینی را کنترل نمایند. این داروها باتنگ کردن مویرگهای بینی ،موجب کاهش جریان خون در بینی شده و قرمزی ، ورم و آبریزش بینی را تسکین می دهد. بی خوابی، بی قراری واختلال در دفع ادرار از دیگر مشکلات این داروهاست. مصرف این داروها بیشتر از 3 روز در افراد بزرگسال و سالم توصیه نمی شود. در مجموع پزشک داروساز بهترین مرجع برای کسب اطلاعات وانتخاب داروی مناسب به خصوص در دوران بارداری و شیردهی و مبتلایان به بیماری های مزمن نظیر پرفشاری خون، دیابت، اختلال عملکرد غده تیروئید، مشکلات قلبی و ... می باشد.

در ادامه کارشناس معاونت غذا و دارو ایران،  اقداماتی را در جهت پیشگیری حساسیت های تنفسی فصلی عنوان کرد.

- تا حد امکان هنگامی که میزان گرده گیاهان در هوا زیاد است، از منزل خارج نشوید. و در صورت لزوم هنگام پیاده روی در فصل بهار و پاییز در طبیعت از ماسک و عینک استفاده کنید.

-هنگام رانندگی، تهویه ماشین را روشن کنید و پنجره ها را ببندید.

-شست و شوی بینی با سرم نمکی در کاهش علایم حساسیت کمک زیادی می‌کند.

  -اگر در محل زندگی‌تان گرده‌هاى گیاهى در فضا پراکنده مى‌شوند، درها و پنجره‌هاى اتاق خوابتان را ساعات اوج گرده افشانی (معمولا اواسط صبح  و اوایل غروب) بسته نگه دارید.

-نوشیدن مایعات عوارض حساسیت های تنفسی فصلی را کاهش می دهد. نوشیدن زیاد مایعات در کاهش عوارض حساسیت های تنفسی فصلی و آثار آلرژی موثر است. نوشیدن مایعات فراوان میزان ترشحات تنفسی حساسیت را رقیق کرده و عامل حساسیت زا اثر کمتری بر بدن می گذارد.

- نگهداری گلدانهای کوچک در فضای منزل،پر پرندگان خانگی و نگهداری حیواناتی مانند جوجه،اردک،گربه،سگ و غیره در محیط زندگی افراد حساس به مواد آلرژی زا را با مشکل مواجه می کند.

 -با وجود امکان تاثیر برخی از موادغذایی در تشدید یا تخفیف علایم حساسیت، مصرف یا عدم مصرف هیچ‌کدام از خوراکی‌ها و مکمل های غذایی نمی‌توانند سبب از بین رفتن کامل این بیماری شوند. با توجه به تفاوت حساسیت به مواد غذایی از فردی به فرد دیگر، امکان معرفی خوراکی خاصی که همه افراد مبتلا به حساسیت بتوانند با حذف آن، بیماری خود را سرکوب کنند وجود ندارد.

-فردی که به حساسیت فصلی مبتلاست یا سابقه ابتلا به آن را دارد، باید تا می‌تواند از ادویه‌ها، غذاهای تند، بودار، خوراکی‌های فرآوری‌شده (مانند سوسیس، کالباس و...) و غذاهای سرخ‌کردنی اجتناب کند. البته به یاد داشته باشید که این غذا‌ها اصلاً نمی‌توانند عامل اولیه ابتلا به حساسیت فصلی باشند و مصرف آن‌ها ممکن است فقط شرایط فرد مبتلا به حساسیت را بد‌تر و علایم حساسیتش را شدید‌تر کند.

-ممکن‌است مصرف برخی میوه‌ها مانند کیوی، توت فرنگی و ... یا برخی از صیفی‌جات مانند بادمجان ، گوجه‌فرنگی و ... باعث تشدید واکنش‌های آلرژیک شود. البته این موضوع به حساسیت‌های فردی هم مربوط است. یعنی گاهی برخی مبتلایان به حساسیت فصلی به میوه ها یا صیفی‌جات مورد اشاره حساسیت نداشته باشند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر